Trådlös lösning.

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Trådlös lösning.

Post by Stiiig »

God dag!

Vi använder 2 datorer och ett xbox på routern som sitter monterad i vår lägenhet. Routern är också ett modem (går fiber rakt in i den) så jag vet inte vad den kallas då!

Men det är så att jag skulle vilja ha en lösning för trådlöst utan att behöva ha en elak router till efter den vanliga. Då frugan pluggar och behöver kunna springa fritt med sin bärbara.

Så finns det nånå enkel och gärna billig manick som man stoppar in i ett ledigt uttag och vips så har man trådlöst.. unta brandväggar å fanskap?
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Kallas en accesspunkt och det borde lösa dina problem.


Sitter verkligen fiberkabeln rakt in i routern eller har du en fiberomvandlare så det går koppar in i routern?
In cars several processors are connected by a bus
stalinn
Posts: 59
Joined: 2008-08-31 14:42:06

Post by stalinn »

Går faktiskt ofta att använda en vanlig trådlös router också. Dock blir det lite meck då. Vissa routrar har alternativet accesspunkt i sin mjukvara, min gammla Belkin router hade det (körde med deras Wireless G Router, som inte är att rekomendera). När den gick i sönder tog jag den dlink routern man fått av comhem och plugga in. Denna router har inte valet att för accesspunkt, utan vad man får göra är att:
Först ställa in trådlösa nätverket, med kryptering och allt och se till att det fungerar.
Sedan stänger man av DHCP funktionen i routern.
Viddare är det bara att se till att routern är kopplad inte via WAN porten som man vanligtvis gör utan kopplar in routern med en av de andra portarna.

Detta fungerade för mig, kör PFsense som router egentliggen, och en switch kopplad till den. Men det bör fungera för dig också.
Men absolut enklast är att köra med en ren accesspunkt som föreslogs tidigare, blir mindre meck då. Men kan vara bra att känna till den andra lösningen också, då den kan bli lite billigare i vissa fall.
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

Fiber kabeln går rakt in i lgh!
skall titta lite på en sån där access punkt.

satan i gatan va dyra dom jävlarna var då... blir nog en trådlös router ist :D
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
larsan
Posts: 506
Joined: 2004-11-03 18:04:48
Location: Göteborg
Contact:

Post by larsan »

Mvh David

Wks: HP NC8430

"D" is for Lysdexia!
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Stiiig wrote:Fiber kabeln går rakt in i lgh!
skall titta lite på en sån där access punkt.

satan i gatan va dyra dom jävlarna var då... blir nog en trådlös router ist :D

Rakt in i lägenheten, men hur ser kabeln ut som går in i router/modemet? Är den koppar eller fiber?
In cars several processors are connected by a bus
Post Reply