Använda en windowsserver som både router och webbserver

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Använda en windowsserver som både router och webbserver

Post by -SE- »

Wohoo, var längesedan jag skrev nu =D Så soft o vara tillbaka på nåt sätt.

Iaf, rubriken säger mycket. Jag har fått tillgång till en lägenhet med 100Mbit lina, men man får endast ett extern-IP. Och jag vill hålla en stram budget, så min tanke var nån form av konfiguration samt 2 nätverkskort. Nån som kan ge mig lite kött på benen om att sätta upp en vanlig dator, med win2k3 på, som en helt vanlig bredbandsrouter?

Sen kan jag lika gärna passa på att fråga: Ni andra som studerar på chalmers, är nätet öppet för webbservrar, eller är det blockerat på nåt vis? Det är nämligen i en studentbostad i göteborg som servern ska stå. Ägaren till lägenheten, min bror, vet dessvärre inte så mycket om nätverk och kan inte svara på mina frågor angående hur många IP man får, eller om det är öppet för webbservrar.

Uppskattar all hjälp.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Du behöver inte köra windows server ens, det räcker med vanliga xp/2k/Vista och windows internetdelning. Inga avancerade funktioner, men det håller budgeten bättre än win2k3 server.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Man kan köra Ubuntu Server, CentOS, etc.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

CentOS och Debian vet jag är stabila. Fast CentOS har retarded pakethanterare och Debian har retarded repos. (:
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

Är det SGS studentbostäder så har dom väl någon maxgräns på ett par gb om jag inte missminner mig?
Fast du kanske inte skall föra över massor av tunga filer?
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

übermensch wrote:Du behöver inte köra windows server ens, det räcker med vanliga xp/2k/Vista och windows internetdelning. Inga avancerade funktioner, men det håller budgeten bättre än win2k3 server.
Ja så långt har jag förstått. Och tro mig jag har googlat som bara fan efter att hitta något givande, men icke. Jag får alltså det inte att fungera. Tänk på att jag helst vill ha DHCP (dock inte jättenödvändigt).

Xianze: Ja det har dem, minns dock inte på hur mycket men det blir nog inga tunga filer iaf.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

-SE- wrote:Ja så långt har jag förstått. Och tro mig jag har googlat som bara fan efter att hitta något givande, men icke. Jag får alltså det inte att fungera. Tänk på att jag helst vill ha DHCP (dock inte jättenödvändigt).

Minns inte om det fanns DHCP eller inte, men jag vet att jag fått internetdelning och web/ftp att funka på win2k och winxp själv. Vad har du gjort och hur funkar det inte? Vad är symptomen?
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

-SE- wrote: Xianze: Ja det har dem, minns dock inte på hur mycket men det blir nog inga tunga filer iaf.
Går du över 15GB totalt (in+ut) blir du avstängd i 24 timmar.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
e99mran
Posts: 319
Joined: 2002-03-13 0:26:18
Location: Göteborg
Contact:

Re: Använda en windowsserver som både router och webbserver

Post by e99mran »

-SE- wrote:
Sen kan jag lika gärna passa på att fråga: Ni andra som studerar på chalmers, är nätet öppet för webbservrar, eller är det blockerat på nåt vis? Det är nämligen i en studentbostad i göteborg som servern ska stå.

Uppskattar all hjälp.
Du har en gräns på 6gb/dag om jag inte minns fel, därefter stryper dom din lina till 200kb...
Min dröm din verklighet

c2d 8400, 8gig corshair, 3x1tb samsung
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Tackar för svaren, jag ska utforska internetdelningen lite mer och även poängtera för min bror att dem har en gräns.

Återkommer.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Då jag fick ett ryck på win2k3 som datorn inte hanterade flytande så drog jag in 2000 som flyter som vatten på den. Pillade lite i Windows Internetdelning och fyfanken vad smidigt det var. Att det var så lätt trodde jag inte. Bara att aktivera internetdelning på WAN-kortet, ändra till Erhåll IP automatiskt, starta om och tuta o köra.

Tack för tipset!
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Nu till ett annat problem, jag smäckte upp en webbserver och en FTP-server, inga problem alls att ansluta från andra externa nät, exempelvis min grannes. Däremot just Radmin, port 4899, eller andra portar, går inte. Dem forwardas inte ordentligt, något blockerar dem. Någon aning om vad?
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
Post Reply