Modem + routermodem, vad göra?

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Modem + routermodem, vad göra?

Post by Joel »

Hej allesammans!

Jag har ett Zyxel Tripleplaymodem, och även ett Zyxel P660HW-D1, som är ett routermodem.

När jag frågade telias kundsupport via deras chattsak, sade "handläggaren" att jag inte kunde använda den sistnämnda som router då förstnämnda modem användes som modem, men jag är fast besluten vid att försöka få det att funka. Mitt första försök misslyckades, routermodemet hakade upp sig på att dess adsl-kontakt var unplugged, och längre kom jag inte.

Några idéer, tips, råd?

mvh Joel
meh
User avatar
Trogdor
Posts: 1680
Joined: 2002-03-08 9:08:54
Location: Örebro
Contact:

Post by Trogdor »

Vad är det du vill göra ?
Försöker du ha bägge inkopplade ?
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Re: Modem + routermodem, vad göra?

Post by übermensch »

Joel wrote:Hej allesammans!

Jag har ett Zyxel Tripleplaymodem, och även ett Zyxel P660HW-D1, som är ett routermodem.

När jag frågade telias kundsupport via deras chattsak, sade "handläggaren" att jag inte kunde använda den sistnämnda som router då förstnämnda modem användes som modem, men jag är fast besluten vid att försöka få det att funka. Mitt första försök misslyckades, routermodemet hakade upp sig på att dess adsl-kontakt var unplugged, och längre kom jag inte.

Några idéer, tips, råd?

mvh Joel
Om ditt routermoden inte har en vanlig "WAN"-port så är det bara att lägga ner. den billigaste lösningen är att köpa en dedikerad router.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Vad menar du med WAN-port? Den har ingång för adsl-sladd, den sladden du drar från första telejacket, genom en splitter, sedan in i routermodemet.

Vad jag vill göra är att ge internet till fler datorer än en, dvs försöka få routermodemet att fungera som enbart router.
meh
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

WAN-porten är den port modemets nätverkskabel normalt går in i routern för att routras till LAN-portarna. Har den ingen sådan port är det svårt att enbart använda den som router, sedan måste man normalt sätta routermodet i enbat router-läge i dess config. Har du hört med Zyxel?
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Joel wrote:Vad menar du med WAN-port? Den har ingång för adsl-sladd, den sladden du drar från första telejacket, genom en splitter, sedan in i routermodemet.

Vad jag vill göra är att ge internet till fler datorer än en, dvs försöka få routermodemet att fungera som enbart router.
Om in-porten går till det inbyggda ADSL-modemet och det inte går att ändra det till en vanlig WAN-port(tveksamt, brukar inte ens vara rätt antal stift på modemingångarna) så är det kört. Köp en router.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
Trogdor
Posts: 1680
Joined: 2002-03-08 9:08:54
Location: Örebro
Contact:

Post by Trogdor »

Jag förstår fortfarande inte problemet..

Varför inte bara koppla in routermodemet till telejacket..?? Jag använder själv en router med inbyggt adslmodem, funkar hur bra som helst.
iMac 20" + 20" : 2,4Ghz Core 2 Duo : 3GB PC2-6400 : 250 + 500GB HD
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Trogdor wrote:Jag förstår fortfarande inte problemet..

Varför inte bara koppla in routermodemet till telejacket..?? Jag använder själv en router med inbyggt adslmodem, funkar hur bra som helst.
Gissar på att han vill ha triple play-funktionen hos sitt modem.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Modemdelen av routermodemet är defekt, that's why.

Det spelar ingen roll om jag sätter routermodemet till routing i stället för bridging, tyvärr.

Men finns det inga andra inställningar man kan joxa med? Eller är det kört, som någon sa? :(

EDIT: Jag har inte frågat zyxel, deras support är alldeles för seg.

EDIT2: Routermodemet har ingen WAN-port.
meh
Post Reply