Val av Linux till dålig bärbar

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
TheHobo
Posts: 8
Joined: 2009-03-08 14:12:40

Val av Linux till dålig bärbar

Post by TheHobo »

Hej
Jag tänkte installera Linux på min bärbara dator....
Vill ha ett snabbt och enkelt operativsystem som funkar till:

processor: Pentium3 845 MHz
ram: 128 mb
grafikkortet: 8 mb?
hårddisk: 20 gb

Tacksam för svar
User avatar
mcrj
Posts: 1125
Joined: 2002-03-08 13:58:49
Location: Umeå
Contact:

Re: Val av Linux till dålig bärbar

Post by mcrj »

Mac mini
TheHobo
Posts: 8
Joined: 2009-03-08 14:12:40

Re: Val av Linux till dålig bärbar

Post by TheHobo »

Ska testa:)
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Re: Val av Linux till dålig bärbar

Post by Jonas Lundh »

Jag brukar rekommendera Archlinux. Det tar ett tag att sätta sig in i Arch men resultatet är en väldigt snabb och enkel distribution.
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Re: Val av Linux till dålig bärbar

Post by linc »

Jag rekommenderar debian, det går att få precis hur lean man vill, och dessutom behöver du inte kompilera något alls, du drar bara ner binärpaket med pakethanteraren (som för övrigt är den bästa av alla distributinoer, sådeså! ;) )
hej.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Re: Val av Linux till dålig bärbar

Post by kqr »

Fredrik Ågren wrote:pakethanteraren (som för övrigt är den bästa av alla distributinoer, sådeså! ;) )
Seconded. Men apt är ganska vanlig, som tur är. :D
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Re: Val av Linux till dålig bärbar

Post by HLC »

Fredrik Ågren wrote:Jag rekommenderar debian, det går att få precis hur lean man vill, och dessutom behöver du inte kompilera något alls, du drar bara ner binärpaket med pakethanteraren (som för övrigt är den bästa av alla distributinoer, sådeså! ;) )
Du menar gruppen som gång på gång patchar in mindre lyckade "säkerhetspatchar"?
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Re: Val av Linux till dålig bärbar

Post by linc »

HLC wrote:
Fredrik Ågren wrote:Jag rekommenderar debian, det går att få precis hur lean man vill, och dessutom behöver du inte kompilera något alls, du drar bara ner binärpaket med pakethanteraren (som för övrigt är den bästa av alla distributinoer, sådeså! ;) )
Du menar gruppen som gång på gång patchar in mindre lyckade "säkerhetspatchar"?
Du menar väl ändå inte att du tror att det är pakethanteraren som gör det?

Hur som helst, om vi då ska gå in på säkerhetshål osv så var den du länkade till en riktigt pinsam blunder, men å andra sidan händer det alla OS och distar. Förr eller senare.
hej.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Re: Val av Linux till dålig bärbar

Post by HLC »

Nej nej, det har inget med pakethanteraren att göra självklart, men det är inte första gången just debianprojektet har tagit fram egna säkerhetspatchar som i efterhand visat sig vara mindre lyckad ur säkerhetssyn. Så länge man inte autopatchar hej vilt eller för den delen kräver seriös säkerhet så borde man klara sig bra dock. ;)
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Re: Val av Linux till dålig bärbar

Post by linc »

kr1sse wrote:
Fredrik Ågren wrote:pakethanteraren (som för övrigt är den bästa av alla distributinoer, sådeså! ;) )
Seconded. Men apt är ganska vanlig, som tur är. :D
Jo, fast i debian är aptitude numer standard. Vet inte hur det är med derivaten riktigt, men ubuntu t ex kör väl fortf med apt-get, apt-cache osv?

Aptitude är ju någorlunda intelligent iaf, den håller reda på vilka paket som har blivit indragna som dependencies och tar bort dem om du skulle avinstallera det paketet du själv drog in och det inte finns några andra paket som behöver de längre.
HLC wrote:Nej nej, det har inget med pakethanteraren att göra självklart, men det är inte första gången just debianprojektet har tagit fram egna säkerhetspatchar som i efterhand visat sig vara mindre lyckad ur säkerhetssyn. Så länge man inte autopatchar hej vilt eller för den delen kräver seriös säkerhet så borde man klara sig bra dock. ;)
Ja, jo.. fast de flesta distributionerna tar väl fram egna säkerhetspatchar?
hej.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Re: Val av Linux till dålig bärbar

Post by kqr »

Fredrik Ågren wrote:Aptitude är ju någorlunda intelligent iaf, den håller reda på vilka paket som har blivit indragna som dependencies och tar bort dem om du skulle avinstallera det paketet du själv drog in och det inte finns några andra paket som behöver de längre.
Det gör alla vettiga pakethanterare. Apt-get och pacman också.
Inte yum. Men yum är inte vettig.
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Re: Val av Linux till dålig bärbar

Post by linc »

kr1sse wrote:
Fredrik Ågren wrote:Aptitude är ju någorlunda intelligent iaf, den håller reda på vilka paket som har blivit indragna som dependencies och tar bort dem om du skulle avinstallera det paketet du själv drog in och det inte finns några andra paket som behöver de längre.
Det gör alla vettiga pakethanterare. Apt-get och pacman också.
Inte yum. Men yum är inte vettig.
apt-get håller inte reda på vilka paket som är indragna som dependencies och vilka som du har själv valt att dra in. Inte debians variant iaf.
hej.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Re: Val av Linux till dålig bärbar

Post by kqr »

Fredrik Ågren wrote:
kr1sse wrote:
Fredrik Ågren wrote:Aptitude är ju någorlunda intelligent iaf, den håller reda på vilka paket som har blivit indragna som dependencies och tar bort dem om du skulle avinstallera det paketet du själv drog in och det inte finns några andra paket som behöver de längre.
Det gör alla vettiga pakethanterare. Apt-get och pacman också.
Inte yum. Men yum är inte vettig.
apt-get håller inte reda på vilka paket som är indragna som dependencies och vilka som du har själv valt att dra in. Inte debians variant iaf.
Är du helt säker?
För apt-get autoremove får jag för mig gör precis det du beskrev tidigare.

(Och pacman-varianten, pacman -Rsc)
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Re: Val av Linux till dålig bärbar

Post by linc »

kr1sse wrote:Är du helt säker?
För apt-get autoremove får jag för mig gör precis det du beskrev tidigare.

(Och pacman-varianten, pacman -Rsc)
Nej, du har helt rätt. Jag satt inne på gammal kunskap. :)

Förut var det så att apt-get inte tog bort dependencies som var automatiskt installerade, men det gör den nu med autoremove, som du säger.

Googlade runt lite och hittade den här artikeln, men för att summera så har apt-* en drös olika verktyg för olika funktioner, medan aptitude har samma funktioner inbakat i samma binär.
hej.
Post Reply