öppna portar med comhem o netgear

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
User avatar
Pimmen
Posts: 279
Joined: 2002-12-16 23:26:01
Location: Göteborg

öppna portar med comhem o netgear

Post by Pimmen »

jag har ett mkt irriterande problem, och behöver hjälp från någon som löst liknande problem, eller allmänt är en riktigt jäkel på allt vad nätverk/routrar osv heter,

jag har comhem som leverantör, från dom har jag fått ett modem/router, som jag inte vill använda som annat än modem, men så mkt har jag fått fram att jag ska använda mig av något som heter DMZ för att bara skicka vidare all trafik, men här börjar frågorna, vilket ip ska jag ha som dmz?. och sen vidare, vilka ip ska jag ha anget som server ip o allt vad det heter i netgear routern när jag väl har rätt DMZ, har fått det att funka med statiskt ip och öppna portar förr, men blir inte riktigt klok på det nu när jag har comhems grejer i lyan dessutom...

fråga gärna om det är något ni inte förstår, eller om ni vill veta mer specificerat ett visst steg jag har trubbel med
Mvh/ Daniel
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Re: öppna portar med comhem o netgear

Post by walliski »

Alltså den konfigurationen du har/önskar använda ser ut såhär:

Code: Select all

                  |
                  |
               |*****|
               |__A__|
                  |
                  |
               |*****|
               |__B__|
              /   |  \
             En hel massa datorer
Där A är routern du har fått av Comhem, som du bara vill ha som modem, och B är netgearen som du vill använda som vanlig router?

Jag är visserligen inte någon expert, och jag vet inte helt hur detta fungerar... Men jag skulle tro att om du ställer in DMZ på A, att skicka allting till B, så skulle det iaf. borda fungera. Om då portforwarden fungerar på B vet jag inte, men jag tycker att den borde det :P
Vad menar du med server ip på netgearen? (Prövade kolla på min router, som visserligen är annat märke, och hittade inget sådant :P)

Dock får någon mycket gärna rätta mig eftersom jag inte har erfarenhet alls :P
Här var det tomt...
User avatar
Pimmen
Posts: 279
Joined: 2002-12-16 23:26:01
Location: Göteborg

Re: öppna portar med comhem o netgear

Post by Pimmen »

jo du tänker helt korrekt, men så långt har jag oxå förstått, och prövat, men nu är frågan exakt Vilket ip ska jag skriva in i comhem routern?

Setup
Advanced Settings - DMZ Host
"The LAN IP address listed as the DMZ Host will have traffic forwarded to it from the public Internet. The DMZ Host is exposed to the public Internet and not protected by filtering."

taget från comhem "routern"

men det funkar inte om jag skriver in netgear routern's ip i det fältet..

så kan någon mer komma med tips o tricks?

kan delge alla att routern från comhem är en
Scientific Atlanta
EPC2434

och jag själv har en netgear WGR614v9
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Re: öppna portar med comhem o netgear

Post by -SE- »

I DMZ-ipfältet i ComHem routern ska du observera att du ska skriva in din Netgear-routers WAN-IP. Dvs, om du sätter Netgearen på statisk IP så den har ett fast på WAN-porten, så ska du skriva in det IP-numret i DMZ-fältet.

Då borde det fungera. Dock förstår jag inte varför du envisas om att ha två gateways/routrar efter varandra.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
Post Reply