Routern tappar anslutningen

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
hehp123
Posts: 1
Joined: 2009-06-15 0:39:24

Routern tappar anslutningen

Post by hehp123 »

Hejsan!

När jag köpte i julas fanns det inte PCI platser nog till ett nätverkskort för trådlöst nätverk, så jag köpte en Netgear WN11 USB adapter. Allting har fungerat fint med både den och min router (En surfinbird med en netgear ME102 som pålägg för att få det trådlöst). Men nu plötsligt har jag börjat få underliga disconnects så fort jag belastar internet eller använder det under en längre tid. (Belastningen nu är att titta på ett youtube klipp och öppna en internetsida samtidigt). Denna dc kunde förut inte fixas på annat sätt än att ringa hem till mig själv från mobilen. Detta har nu ändrat sig så det bara funkar ibland, och jag måste helt enkelt vänta i ca 10 min, innan det funkar igen. - Har telia som internetöperatör.

Att starta om routern funkar inte, och det jag kunnat få fram och listat ut är att routern på något sätt tappar uppkopplingen då jag hela tiden har kvar samma signalstyrka och hittar närverket. Jag inhandlade då en netgear WG111v3(som var tänkt till en annan dator), och denna har samma problem.

Usb adaptrarna verkar lägga ned när de blir varma.. Iaf är de ofta det när jag tappar kontakten. Även den trådlösa enheten var varm, men jag vände på den ( så den står uppochned) vilket gör att den inte blir varm på något sätt. Just nu kör jag bara med windows-brandväggen (som jag stängt av, ger mig typ 1 min extra internet tid mellan bortfallen). Det finns även en brandvägg i routern, som är inställd på låg säkerhet(Krävs för de flesta onlinespelen).

Har ringt telias support som som alltid inte kunde lösa något. Har även fått dem att kolla sladdarna eller w/e till huset och de är inget fel på dem.

Jag gissar att det har något med att routern eller adaptern säger ifrån när det blir för mycket information.

Tack på förhand, hoppas jag inte skrev för otydligt, lite trött idag. Fråga om ni vill att jag ska tillägga något.
User avatar
peking
Posts: 2042
Joined: 2002-03-30 9:47:55
Location: Umeå
Contact:

Re: Routern tappar anslutningen

Post by peking »

Jag har upplevt liknande problem med min D-link DIR-615 (router) och det löstes genom att jag uppgraderade firmware till senaste versionen. Så det kan vara en idé att testa det :)
AMD Athlon 64 X2 6000+, Gigabyte GA-MA770-DS3, 4gb ddr2 1066mhz, XFX Geforce 9800GT 512mb, Samsung Spinpoint 250gb, Western Digital 250gb - Windows Vista Home Premium
Post Reply