Vilken linux distribution bör jag köra?

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
User avatar
ShoGun
Posts: 272
Joined: 2006-09-12 14:50:38
Location: Deru

Vilken linux distribution bör jag köra?

Post by ShoGun »

Tja!

Nu är det så att jag är rejält sugen på en bra linux distro, har kört flera innan bl.a. Ubuntu, Gentoo, OpenSuse, Fedora, BackTrack m.m. Ubuntu är den distron jag gillar mest för den är ganska lätt, enkel att använda och är en bra grund i övrigt för att leka med.
OpenSuse gillade jag extremt, men den förstörde grub sist, så är inte så sugen på en dåligt skriven distro.

Iaf, problemet är det att jag har kört Ubuntu mest, 8.04 funkade klockrent, 8.10 med. Men sen installerade jag 9.04 och där började helvetet. Det funkar helt enkelt inte med Ati 4870x2, skärmen blir svart vid boot och det blir väldigt svårt att ens använda skiten.
Känner flera som har likadant grafikkort, samt sett säkert 30-40 trådar på nätet av folk som har likadana grafikkort och samma problem.

Eftersom Ubuntu inte funkar, så vill jag testa en ny distribution.
Ska vara ganska lätt, som i inte allt för tung och fylld med onödiga paket.
Inte allt för svårt att meka med, och ska ha bra stöd och vara kompatibel med en bred mängd hårdvara.
Snabbt ska det vara.

Finns det någon sån?
Känner hur suget för linux i övrigt försvinner bara jag skriver denna tråd, så mycket fail i linuxvärlden just nu >.<
Abyssa(Subject to change): C2D E8400 - 4870x2 - 4GB ram - Windows Vista 64bit / Mandriva - Pending
Fultjack: HP 6510b - 2GB ram - T7100 - Windows XP 32bit - Active
Lilium: - Terminated | Ceteru: - Terminated
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Re: Vilken linux distribution bör jag köra?

Post by übermensch »

Det är antaligen inte Ubuntus fel, mer än att de valt en dålig version av drivrutiner för ditt ATI-kort. Så fort Ubuntu lägger in en fixad version av grafikdrivrutinerna kommer det lösa sig. För Nvidia vet jag att de håller med flera äldre versioner av drivrutinerna, just för att du ska slippa den här typen av problem.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Re: Vilken linux distribution bör jag köra?

Post by xianze »

Aldrig provat Debian?
nu vet jag ju visserligen inte om det fungerar med ditt grafikkort, men
debian är mitt förstahandsval när det gäller linux-dists
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Re: Vilken linux distribution bör jag köra?

Post by madr »

Testat Arch?
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
Post Reply