Java i mobila enheter

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Java i mobila enheter

Post by ADiS »

J2EE eller J2ME, som jag förstått det så används båda speciellt på mobila enheter. Hur som helst, alla telefoner har ju inte samma upplösning på skärmarna. Hur har de tänk att man skall anpassa sin grafik till andra modeller och inte bara efter en? Har sökt men inte hittat någon information om det.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Re: Java i mobila enheter

Post by walliski »

Jag har för mig att t.ex. mobiltelefoners spel är anpassed till en del efter modell.
Ofta när man söker efter spel så passar ett spel till flera telefoner, om det är samma upplösning på skärmen.
De flesta nedladdningssidor på WAP brukar automatiskt kolla vilken modell man har, och ge rätt version av spelet...
Här var det tomt...
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Re: Java i mobila enheter

Post by ADiS »

aha, satan! Då är det inte så effektivt. Att skapa 6 olika varianter av en applikation där upplösningen varierar är inte värt.
Då får man skapa en webbaserad mobil applikation som passar alla upplösningar.

Hur kollar man enklast om användaren kommer från en mobil enhet och inte från en dator? Vet inte riktigt vad jag ska söka på.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
nva
Hedersbit
Posts: 2517
Joined: 2002-03-07 23:34:21
Location: Skåneland
Contact:

Re: Java i mobila enheter

Post by nva »

Du kan troligtvis klura ut det genom att läsa t.ex. user agent i php:

Code: Select all

$_SERVER['HTTP_USER_AGENT']
The three most dangerous things in the world are a programmer with a soldering iron, a hardware type with a program patch and a user with an idea.

In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Post Reply