Routern tillåter bara WLAN....

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
EnRIz
Posts: 176
Joined: 2005-12-29 0:30:44
Location: Malung

Routern tillåter bara WLAN....

Post by EnRIz »

Hejsan, håller på att koppla upp ett nätverk med ett flertal burkar hemma. Dock har jag stött på diverse problem och har nu hamnat i en återvändsgränd.

Försöker koppla upp fyra stycken datorer.
Tre burkar ansluts till routern(DGL-4300) via LAN-portarna på baksidan.
En ansluts via WLAN.

Problemet som först uppstod var att routern slöade ner hastigheten otroligt, från 100/100 till 20/0,5. Jag gjorde flera tptest med samma resultat.
Vid den här tidpunkten hade samtliga datorer intern- och internetanslutning.
Anslöt direkt genom modemet med den statiska IP jag fått från min ISP och hade acceptabel hastighet igen.
Slog av Gamefuel (antagligen en QoS-klon då den har samma funktion) för att testa om det kunde hjälpa men efter det kom jag inte in i routerns interface och tappade all anslutning.
Plockade fram en MiniPC och anslöt via WLAN och där hade jag internetanslutning och kom åt att administrera routern, men jag kom inte åt de andra datorerna i nätverket.
De andra datorerna får skumma ip-adresser som inte börjar på 192.168.0.1xx.
Därför blev jag osäker på om DHCP-servern höll på med något konstigt eller om LAN-portarna hade dött efter att ha startat om routern.

För att vara på den säkra sidan så Resetade jag routern till fabriksinställningarna men det hjälpte inte ett dugg utan jag har fortfarande samma problem.
Bara WLAN-anslutningen fungerar, detta efter att jag rebootat routern.

Har jag missat att kolla något eller har jag lyckats steka LAN-portarna?

EDIT: Kom in på routern en sväng efter att inte ha gjort något speciellt. Men efter att ha flyttat den till rätt plats och kopplat in datorn jag sitter vid på routern igen så har problemet återkommit :(
Gaming/Work:Q8200@2.33GHz,4 GB DDR2 RAM,HD4850,2xSpinPoint 500 GB + 1 TB Caviar Green Power,Windows 7 Ultimate x64

Server:P4@3GHz,2 GB RAM,150 GB HDD,Windows XP

Macbook Pro 13":C2D@2.4GHz, 4GB DDR3 RAM,250GB,OSX Snow Leopard.
Post Reply