Installera Windows i Linux

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
gurragura
Posts: 16
Joined: 2005-03-31 22:45:25
Location: arvika

Installera Windows i Linux

Post by gurragura »

Hej!

Jag har lovat att fixa en polares dator som har ett riktigt skumt problem, men jag har själv ingen bra lösning. Hårddisken hittas inte, varken i BIOS eller när jag stoppar i Windows XP och Windows Vista installationsskivor. När jag vill installera står det bara att hårddisken inte hittades. Windows XP har har tidigare legat på datorn men startades bara om när man precis kommit till den där bilden där systemet laddar.

Vad som är konstigt är att Linux hittar hårddisken. Jag körde en LiveCD med Linux 2007 och hittade här hårddiskarna och tankade över innehållet till en bärbar hårddisk. Så långt var allt frid och fröjd. Sen formatterade jag hårddisken, ställde in den på FAT32 och mountade den som /boot. Efter det installerade jag Linux för att slippa använda LiveCD:n. Grejjen är den att varken jag eller min kompis vill eller kan använda Linux ordentligt, dörför skulle jag vilja installera ett WIndows istället, helst XP då jag trivs mycket bättre med det än med Vista. Men installationsskivorna hittar fortfarande inte hårddisken, och inne i Linux fungerar inte deras autostart och så vitt jag förstår fungerar inte .exe-filer i Linux. Är det någon som har en lösning?
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Re: Installera Windows i Linux

Post by übermensch »

Vad är det för moderkort och hårddisk?
In cars several processors are connected by a bus
gurragura
Posts: 16
Joined: 2005-03-31 22:45:25
Location: arvika

Re: Installera Windows i Linux

Post by gurragura »

Det är en laptop, en Fujitsu Siemens Amilo 3438. Hårddisken heter ATA Samsung HM080JI och jag tror att moderkortet heter UWL:82P71020-C0.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Re: Installera Windows i Linux

Post by HLC »

låter som att moderkortet har en kontroller som inte stöds med XPs egna drivers.. slipstreama en version med drivrutiner ifrån tillverkaren så är det chill. (alternativt använd diskett eller ett OS nyare än åtta år)
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
gurragura
Posts: 16
Joined: 2005-03-31 22:45:25
Location: arvika

Re: Installera Windows i Linux

Post by gurragura »

HLC wrote:låter som att moderkortet har en kontroller som inte stöds med XPs egna drivers.. slipstreama en version med drivrutiner ifrån tillverkaren så är det chill. (alternativt använd diskett eller ett OS nyare än åtta år)

Iofs är väl Vista nyare än 8 år, men det kanske inte spelar någon roll. Ska testa med en slipstreamad XP-skiva. Diskett är uteslutet då idiot-datortillverkarna inte stoppar in det i sina maskiner nuförtiden, klart dåligt.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Re: Installera Windows i Linux

Post by HLC »

Att slippa disketterna är inte idioti, disketter borde varit förlegat för minst sex år sedan när USBbootning faktiskt fungerade. Att drivrutinerna inte finns i vista är tråkigt, men jag har för mig att du kan ladda drivrutiner ifrån USBminnen i Vistainstallationen? Gör det för kontrollern och allt borde fungera.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Re: Installera Windows i Linux

Post by IcePic »

Om inte BIOS hittade diskarna skulle den inte kunna ladda Linux heller från en hårddisk den inte hittar.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
gurragura
Posts: 16
Joined: 2005-03-31 22:45:25
Location: arvika

Re: Installera Windows i Linux

Post by gurragura »

IcePic wrote:Om inte BIOS hittade diskarna skulle den inte kunna ladda Linux heller från en hårddisk den inte hittar.

Det sjuka är att det faktiskt är så. BIOS hittar bara CD-romen, ingen hårddisk, och varken XP-installationen eller Vista-installationen hittar hårddisken, men Live-cd:n med Linux 2007 hittade hårddisken och kunde formattera den samt installera systemet. Jag har testat att slipstreama drivers till XP-installationen med drivers från denna sidan: http://www.pricecomparehelp.com/page/30159.html men det fungerade inte heller. Jag har dock inte testat USB-lösningen i Vista-installationen än. Annars funderar jag på om det kanske skulle kunna gå att installera XP/Vista på extern hårddisk/USB-minne och sen gå in i Windows och lägga i XP/Vista-skivan och installera därifrån. Men jag vet inte om detta skulle funka heller och har inte tillgång till såna prylar i dagsläget.

Läget är med andra ord fortfarande oförändrat och fortfarande riktigt konstigt.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Re: Installera Windows i Linux

Post by HLC »

Om bios inte hittar hårddiskarna kan det vara en RAIDkontroller som inte laddas förrän efter post (alltså syns de inte i bios utan har ett eget interface för att konfa dem)

Kolla om moderkortet har andra hårddiskutgångar som använder en kontroller som syns i BIOS och använd de istället? (Det är manualen eller trial and error för att hitta vilka portar som tillhör vilken kontroller)
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Re: Installera Windows i Linux

Post by IcePic »

gurragura wrote:
IcePic wrote:Om inte BIOS hittade diskarna skulle den inte kunna ladda Linux heller från en hårddisk den inte hittar.

Det sjuka är att det faktiskt är så. BIOS hittar bara CD-romen, ingen hårddisk, och varken XP-installationen eller Vista-installationen hittar hårddisken, men Live-cd:n med Linux 2007 hittade hårddisken och kunde formattera den samt installera systemet.
Just, men när du bootar om spelar det ju ingen roll vilken linux eller vilken windows som ligger på en skiva som inte BIOS hittar.
Eftersom BIOS just.. inte hittar den att läsa OS:et från.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
peking
Posts: 2042
Joined: 2002-03-30 9:47:55
Location: Umeå
Contact:

Re: Installera Windows i Linux

Post by peking »

Låter som ett trasigt kontrollerkort helt enkelt. Hade en liknande grej med min flickväns förra dator (dock hittade bios den). Windows 2000 gick att installera (dock kraschade datorn på bara någon vecka. formaterade 2-3ggr innan jag bytte modekort) och Windows XP och Vista gick inte ens att installera då det bara kom felmeddelanden hela tiden. Fick göra ett utbyte av moderkortet och efter det fungerade det galant. Dock blir det ju lite krånligt då det är en laptop. Det finns ingen garanti/försäkring kvar?
AMD Athlon 64 X2 6000+, Gigabyte GA-MA770-DS3, 4gb ddr2 1066mhz, XFX Geforce 9800GT 512mb, Samsung Spinpoint 250gb, Western Digital 250gb - Windows Vista Home Premium
gurragura
Posts: 16
Joined: 2005-03-31 22:45:25
Location: arvika

Re: Installera Windows i Linux

Post by gurragura »

peking wrote:Låter som ett trasigt kontrollerkort helt enkelt. Hade en liknande grej med min flickväns förra dator (dock hittade bios den). Windows 2000 gick att installera (dock kraschade datorn på bara någon vecka. formaterade 2-3ggr innan jag bytte modekort) och Windows XP och Vista gick inte ens att installera då det bara kom felmeddelanden hela tiden. Fick göra ett utbyte av moderkortet och efter det fungerade det galant. Dock blir det ju lite krånligt då det är en laptop. Det finns ingen garanti/försäkring kvar?

Det kanske är så enkelt. Garantin har gått ut, så där är inte mycket att hämta, jag har bara en idé kvar innan han får lämna in den på lagning. Det kanske är en sjukt dålig idé, men i desperation så jobbar inte hjärnan som bäst. Jag tänkte testa att installera XP på en extern hårddisk, och sedan försöka installera det igen, genom Windows, på den sketna hårddisken som sitter i datorn. Måste bara fixa en extern HD först. OM någon tycker det verkar vara en korkad idé så hojta till.
Post Reply