externt ip "innanför" router?

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
Titan@Forum
Posts: 284
Joined: 2002-04-05 0:51:39

externt ip "innanför" router?

Post by Titan@Forum »

Finns det routrar som man kan konfigurera så att man får det externa ip:t i datorn? Så att det externa ip hamnar på en port på routern som man kopplar datorn till och som då får samma det externa ip:t istället för att få ett lokalt ip på 192.x.x.x?
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Re: externt ip "innanför" router?

Post by übermensch »

Om en dator innanför får det externa ip:t, hur ska då routern veta hur den ska fördela trafik till de andra datorerna anslutna?


Tycker det låter som att du börjar i fel ände, vilket problem är det du vill lösa?
In cars several processors are connected by a bus
Titan@Forum
Posts: 284
Joined: 2002-04-05 0:51:39

Re: externt ip "innanför" router?

Post by Titan@Forum »

Problemet är att efter jag flyttade in kommer jag inte åt min dator utifrån (http server, vnc/remote desktop). Nu är det fastighetsägarens router jag kopplar in mig i och den kommer jag inte åt. Känns som lite som ett klassisk problem på problemet. Det jag testat tyder på att portar blockas också. Men dom vill inte hjälpa för dom tro att det är fel hos mig och svarar inte (och smiter från problemet). Nu måste jag kunna övertyga dom, tips?

Supporten (=fastighetsägaren) till bredbandet sa dom skulle lägga upp en public ip på en specifik port på routern. Vilket jag tyckte lätt konstig. Personen jag pratat med märker jag kan inget om nätverk. Och problemet är att fastighetsägaren inte verkar ha någon kunskap egentligen att administrera ett nätverk för det känns inte professionellt nån stans.

Den ända skillnaden från när det fungerade till det inte fungerade är ju att jag har dom som operatör nu. Allt fungerar även lokalt hos mig. Brandvägg är rätt portar öppnad redan men har för säkerhets skull även stängt av den men datorn nås ändå inte.
Jag är rätt säker att det är hos dom felet ligger för dom verkar inte ha någon koll, dom verkar tagit supporten själv bara för att spara pengar typ.

Tänkte ringa här näst men vill ha lite kött på benen så dom inte kan slingra sig. Har någon några förslag på tester eller liknade så hade det varit bra. Kommer man med fakta så blir det svårt för dom förhoppningsvis att bara skyffla över problemet.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Re: externt ip "innanför" router?

Post by IcePic »

Det är ju skillnad på att få in en port för VNC och en port för HTTP till insidan av sitt nät och att få in "hela ip:t" in.
Iden med NAT är ju att alla maskiner (hundratals eller tusentals om man så vill) ska dela på det externa ip:t, men de kan ju inte
alla få full funktionalitet som om du hade haft hundra eller tusen ip:n.

En del routers låter dig dra in det externa ip:t till en av maskinerna på insidan, men det blir på bekostnad av alla andra interna maskiners
funktionalitet då. Alternativt letar du upp hur du ska få in just de tjänsterna du räknade upp, till en av dina interna maskiner.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
peking
Posts: 2042
Joined: 2002-03-30 9:47:55
Location: Umeå
Contact:

Re: externt ip "innanför" router?

Post by peking »

På min D-link DIR-615 går det att brygga routern så att den agerar som en Gateway istället. Dock så blir det då externa IP-adresser till alla enheterna då. Har dock inte lekt runt så mycket i inställningarna i den, men om du hittar något sådant i din router så kan det ju vara en ídé att testa :)
AMD Athlon 64 X2 6000+, Gigabyte GA-MA770-DS3, 4gb ddr2 1066mhz, XFX Geforce 9800GT 512mb, Samsung Spinpoint 250gb, Western Digital 250gb - Windows Vista Home Premium
Post Reply