Vilket språk är att föredra ?

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
TVedition
Posts: 4
Joined: 2010-03-08 23:46:33

Vilket språk är att föredra ?

Post by TVedition »

Jag är totalt ny inom programmeringens värld, och försöker hitta fördelar och nackdelar med olika programmeringsspråk men jag fastnar hela tiden, hjälp mig: vilket språk borde jag välja?

C++
C#
Java
Visual Basic

Mina avsikter är att programmera enkla windows applikationer, cross-platform är inte nödvändigt.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Re: Vilket språk är att föredra ?

Post by snigel »

Beror väl på om du har tidigare erfarenheter inom något av språken och vilka mål du har med dina program.
Själv har jag bara ordentlig erfarenhet av java, där är det ganska lätt att komma igång och bygga något grafiskt, crossplattformen får du på köpet.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Re: Vilket språk är att föredra ?

Post by HLC »

Debatten om C++, Java eller "annat" som första språk ger sig aldrig och visst finns det både possitiva och negativa sidor med att börja med de flesta språk. Om du inte har ett specifikt mål som skulle lämpa sig bättre på ett visst språk, så skulle jag säga Java. Anledningen är att det är något enklare att greppa samt att det hindrar dig ifrån att göra fel på samma nivå. Visst kan man förespråka exempelvis Python också, men personligen tycker jag man tappar lite disciplin som kan vara bra att ha senare, men känns Java för stelt så är Python helt klart ett alternativ.

Jag skulle välja språk som C, C++ odyl enbart om du är motiverad att skapa något med ett sådant språk specifikt. Kanske är det något du vill göra som är svårt att göra med Java eller Python? (Inte troligt om du har ett överkomligt mål dock ;) )

Visual Basic.. nej, jag ser ingen fördel alls jämfört med språken jag nämnt. (Enklare? Inte enklare än Python etc..)

C#, jag har aldrig programmerat i språket men kommit i kontakt med det och visst är det ett språk som man skulle kunna ersätta Java med om det är så (som windowsanvändare) men jag tror du har lättare att hitta läromedel till mer etablerade språk.

Men i slutändan så bör du nog ändå tänka såhär, att programmera handlar mer om att lära sig ett tankesätt. Har du förstått grunderna för programmering tar det inte lång tid alls att lära sig ett nytt språk, oavsett om du byter mellan C, Oz eller Smalltalk. Så hitta ett språk och börja programmera, försök gärna att inte fuska med "reglerna" för språket och känns det inte bra, byt till något nytt. Det är viktigare att ha mål och att faktiskt nå sina mål så att det känns roligt och givande att programmera, än att lära sig "rätt" språk ifrån början.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Re: Vilket språk är att föredra ?

Post by IcePic »

Dessutom är det som med talade/skrivna språk, tar man en professor i lingvistik så kommer de aldrig säga
"Jag borde inte ha lärt mig engelska/tyska/franska i grundskolan, nu är jag förstörd för evigt" heller.
Oavsett vilket som blir ens första språk så kommer man behöva lära sig vad verb, substantiv osv är, sen är det
lätt att flytta den kunskapen till nästa språk man lär sig.

Likadant med programmering. Kan du räkna ut hur man ska sortera en lista på 10 namn i ett språk så kommer
du antagligen klara det på en timme i nästa språk också. Om du inte klarar det på nåt språk alls hjälper det inte
mycket att byta språk, för det i sig kommer inte skapa förståelse för hur man löser själva problemet med att t.ex
"sortera en lista", bara byta sätt att mata in din lösning på.

(ok, vissa språk har inbyggd sort(), men byt problemet mot nåt annat bara om ni ska nitpicka på den detaljen)
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Re: Vilket språk är att föredra ?

Post by Jonas Axman »

Kan bara hålla med IcePic, men jag vill göra ett tillågg. Den största effekten du kan få av ditt val av språk är om du tänker jobba med det. Då skall du i stort sett välja programmeringsspråk efter vad för jobb du tänker söka.

Där jag jobbar så är det MS-produkter som dominerar, dvs mycket .NET osv. Det stora alternativet är Java.

Så fördelar/nackdelar med språket i sig är i mina ögon ganska irrelevant om du vill kunna använda det sedan för att få en lön. :)
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Re: Vilket språk är att föredra ?

Post by kqr »

IcePic wrote:Dessutom är det som med talade/skrivna språk, tar man en professor i lingvistik så kommer de aldrig säga
"Jag borde inte ha lärt mig engelska/tyska/franska i grundskolan, nu är jag förstörd för evigt" heller.
Oavsett vilket som blir ens första språk så kommer man behöva lära sig vad verb, substantiv osv är, sen är det
lätt att flytta den kunskapen till nästa språk man lär sig.

Likadant med programmering. Kan du räkna ut hur man ska sortera en lista på 10 namn i ett språk så kommer
du antagligen klara det på en timme i nästa språk också. Om du inte klarar det på nåt språk alls hjälper det inte
mycket att byta språk, för det i sig kommer inte skapa förståelse för hur man löser själva problemet med att t.ex
"sortera en lista", bara byta sätt att mata in din lösning på.
Fast. Precis som grammatiken i till exempel koreanska förmodligen skiljer sig markant från svenska grammatiken, så det finns ett visst mått av återlärning. Man kommer inte greppa funktionella språk bara så där, efter att ha programmerat i imperativa. Det är helt olika tankemönster, och det är många som inte är beredda på det. En sanning med modifikation, kanske man kan kalla det. Efter att ha programmerat i ett fortran-derivat kan man de flesta andra fortran-derivat, men längre än så vill jag inte sträcka mig.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Re: Vilket språk är att föredra ?

Post by IcePic »

kqr wrote:
IcePic wrote:Dessutom är det som med talade/skrivna språk, tar man en professor i lingvistik så kommer de aldrig säga
"Jag borde inte ha lärt mig engelska/tyska/franska i grundskolan, nu är jag förstörd för evigt" heller.
Oavsett vilket som blir ens första språk så kommer man behöva lära sig vad verb, substantiv osv är, sen är det
lätt att flytta den kunskapen till nästa språk man lär sig.

Likadant med programmering. Kan du räkna ut hur man ska sortera en lista på 10 namn i ett språk så kommer
du antagligen klara det på en timme i nästa språk också. Om du inte klarar det på nåt språk alls hjälper det inte
mycket att byta språk, för det i sig kommer inte skapa förståelse för hur man löser själva problemet med att t.ex
"sortera en lista", bara byta sätt att mata in din lösning på.
Fast. Precis som grammatiken i till exempel koreanska förmodligen skiljer sig markant från svenska grammatiken, så det finns ett visst mått av återlärning. Man kommer inte greppa funktionella språk bara så där, efter att ha programmerat i imperativa. Det är helt olika tankemönster, och det är många som inte är beredda på det. En sanning med modifikation, kanske man kan kalla det. Efter att ha programmerat i ett fortran-derivat kan man de flesta andra fortran-derivat, men längre än så vill jag inte sträcka mig.
Å andra sidan så är det så att folk som ska växla mellan imperativa och funktionella språk måste ha en mental beredskap för det oavsett, precis som de som ska klara av både asiatiska och europeiska språk. Men om man bara vill lära sig lite japanska för att vara lite cool på manga-konventet så låt mig, det är ju ingen idé att tjata om att koreanska är det bästa asiatiska språket att lära sig i det läget.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
Post Reply