Vilket språk är att föredra ?

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
TVedition
Posts: 4
Joined: 2010-03-08 23:46:33

Vilket språk är att föredra ?

Post by TVedition »

Jag är totalt ny inom programmeringens värld, och försöker hitta fördelar och nackdelar med olika programmeringsspråk men jag fastnar hela tiden, hjälp mig: vilket språk borde jag välja?

C++
C#
Java
Visual Basic

Mina avsikter är att programmera enkla windows applikationer, cross-platform är inte nödvändigt.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Re: Vilket språk är att föredra ?

Post by snigel »

Beror väl på om du har tidigare erfarenheter inom något av språken och vilka mål du har med dina program.
Själv har jag bara ordentlig erfarenhet av java, där är det ganska lätt att komma igång och bygga något grafiskt, crossplattformen får du på köpet.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Re: Vilket språk är att föredra ?

Post by HLC »

Debatten om C++, Java eller "annat" som första språk ger sig aldrig och visst finns det både possitiva och negativa sidor med att börja med de flesta språk. Om du inte har ett specifikt mål som skulle lämpa sig bättre på ett visst språk, så skulle jag säga Java. Anledningen är att det är något enklare att greppa samt att det hindrar dig ifrån att göra fel på samma nivå. Visst kan man förespråka exempelvis Python också, men personligen tycker jag man tappar lite disciplin som kan vara bra att ha senare, men känns Java för stelt så är Python helt klart ett alternativ.