Konstiga hastigheter med mobilt bredband.

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Konstiga hastigheter med mobilt bredband.

Post by Ghlargh »

När Thephonehouse förra veckan började rabattera mobilt bredband kontant från Telenor till en sådan nivå att det blev billigare att köpa ett helt surfpaket inkl. modem än att betala månadsavgiften såg jag en chans att testa hur det funkade.

Kör jag TPtest när som helst på dygnet får jag en bra hastighet, även på enkeltrådiga nedladdningar från traditionella servrar. Däremot med bittorrent får jag hastigheter mellan 5 och 30kB/s under dagtid.

Nu till det konstiga, på nätterna får jag hastigheter på mellan 100 och 250kB/s, de senaste två nätterna har jag kollat exakt när detta sker, och exakt 02:00 går hastigheten upp från <30 till >100 på ett par sekunder. Denna hastighet håller sig sedan till c:a 12:00 då den sakta börjar sjunka, vid 14:00 har den sakta krupit ned till sin låga standard igen.

Vad kan detta bero på? Begränsar man antalet anslutningar under dagtid för att sedan återställa begränsningen när klockan blir 2?
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Re: Konstiga hastigheter med mobilt bredband.

Post by Raspberry »

Ghlargh wrote:Vad kan detta bero på? Begränsar man antalet anslutningar under dagtid för att sedan återställa begränsningen när klockan blir 2?
Det låter som den enda rimliga förklaringen, och det är väl bara att gilla läget?
Win7 Ulti x64 | 22" Wide | E8400@3.0GHz | 4GB | HD4850 | Raptor 34GB; Spinpoint F3 1TB; My Book Essential 1TB; My Passport Essential 250 GB; Barracuda 750 GB
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Re: Konstiga hastigheter med mobilt bredband.

Post by Ghlargh »

Det är inte så att jag klagar, på en natt drar jag ner samma datamängd som jag hade som månadsbegränsning på Comviq innan. Jag bara undrar lite hur man tekniskt löst detta.

Finns det någon mjukvara som kan hjälpa till att diagnostisera detta? Jag kör Ubuntu så det vore enklast om mjukvaran funkade i linux.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Re: Konstiga hastigheter med mobilt bredband.

Post by übermensch »

Vet att minst en stor tillverkare av utrustning för mobilnät erbjuder utrustning för att strypa trafik utefter beteende. Så om trafiken ser ut som P2P begränsas bandbredden för användaren. Skulle gissa att de löst det så eftersom P2P i mobilnäten inte är något som operatörerna vill ha, pga dålig lönsamhet och allt det där. Det borde gå att tanka flera saker parallellt snabbt om du kan uppvisa ett annat beteende, flera ftp-överföringar parallellt eller så.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Re: Konstiga hastigheter med mobilt bredband.

Post by Ghlargh »

Så länge de lyfter begränsningen över natten tänker jag inte klaga, det var bara lustigt.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Re: Konstiga hastigheter med mobilt bredband.

Post by Ghlargh »

I kväll fick jag bra hastighet redan 21:59. Verkar vara något som händer en jämn timme iallafall.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
blizard
Posts: 267
Joined: 2005-03-03 2:30:51

Re: Konstiga hastigheter med mobilt bredband.

Post by blizard »

I mobile nettverk prioriteres først samtale trafikk og siden data trafikk iflg Telenor. Det forklarer hvorfor hastigheten kan variere over døgnet for mobilt bredband. Siden kan tettheten og avstand mellom master etc variere (for å dirigere om trafikk ved feil på sendere/mottakere). I grunnen er all radio kommunikasjon (hvilket mobile nettverk baserer seg på) også følsom for forandringer i været og andre forstyrrelse i radio bølgene som ledninger (fiber, kopper etc) er bedre beskyttet mot gjennom isolering.

Forklaringen kan altså ligge andre steder enn at ISP:n begrenser antall anslutninger etter bruker adferd.
Athlon64 X2 4200+, AT8 32X, Club3D X1950XT, Powercolor Theater 550Pro (TV-tuner), Corsair VS 2x1024 MB, Tagan 530 W, Antec SLK3000B, 2x Samsung SATAII 250GB, Logitech Z-5400 (DD, DTS og PCM dekoder: 5.1 system)
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Re: Konstiga hastigheter med mobilt bredband.

Post by Ghlargh »

Det låter konstigt om någon annan än ISPn skulle begränsa då jag observerat en ökning från ~20kBps till >100kBps exakt klockan 02:00 minst 20 gånger...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Re: Konstiga hastigheter med mobilt bredband.

Post by snigel »

Har du prövat att tunnla din trafik eller tvinga kryptering. Kanske gör någon skillnad?
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
blizard
Posts: 267
Joined: 2005-03-03 2:30:51

Re: Konstiga hastigheter med mobilt bredband.

Post by blizard »

Ghlargh wrote:Så länge de lyfter begränsningen över natten tänker jag inte klaga, det var bara lustigt.
Hvor mange bruker sin laptop/PC døgnet rundt og snakker samtidig i mobilen mellom 23.00 til 6.00 på morgenen der du bor? Det er nok mer sannsynlig at mastene/basene er mindre belastede av trafikk på natten enn under dagen. Siden må du jo vite at alle torrenter bygger på forhandlinger om hvilke tilkoblinger som kan levere stykkene til torrenten og hvor hurtig dvs i begynnelse vil du se en høy trafikk som avtar alt ettersom du ikke kan levere tilstrekkelig hurtig til andre leechers. Er det slik også at største delen av svarmen for torrenten befinner seg i en annen tidssone, så er det ikke heller underlig at visse tidspunkter utmerker seg mer enn andre når antallet leechers og seedere kobler ned seg for natten lokalt.
Athlon64 X2 4200+, AT8 32X, Club3D X1950XT, Powercolor Theater 550Pro (TV-tuner), Corsair VS 2x1024 MB, Tagan 530 W, Antec SLK3000B, 2x Samsung SATAII 250GB, Logitech Z-5400 (DD, DTS og PCM dekoder: 5.1 system)
Post Reply