Hemmanätverk - Hastighet?

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
Aceuz
Posts: 12
Joined: 2009-08-13 15:15:34

Hemmanätverk - Hastighet?

Post by Aceuz »

Har en ADSL-uppkoppling på 2-mbit som jag kopplat ytterligare en dator till via router, denna dator är ca 15 meter bort från modemet/routern. På den ursprungliga datorn (den som är närmast modemet/routern) får jag 2-mbit i hastighet (ca 2100 kbit). På den andra datorn får jag 6.2 kbit, alltså 0,006-mbit :-X :-/

Vad beror detta på? - att den andra datorn är för långt bort? - hur kan det åtgärdas?
Tacksam för alla tips.
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Re: Hemmanätverk - Hastighet?

Post by walliski »

Sladd eller trådlöst? Tycker nog att sladd borde fungera på så kort avstånd. Om inte sladden är defekt, eller det finns störningskällor nära den.

Använder du datorerna samtidigt? Det kan vara att den ena stjäl all bandbredd av den andra i så fall, om man laddar ner eller använder andra program som nöter mycket bandredd.

Fungerar det bra om du byter plats på datorerna? (Kanske inte praktiskt möjligt...)
Här var det tomt...
Aceuz
Posts: 12
Joined: 2009-08-13 15:15:34

Re: Hemmanätverk - Hastighet?

Post by Aceuz »

Det är med sladd.

Det enda jag kan tänka mig med att det skulle vara fel på sladden är i så fall p.g.a. att jag var tvungen o klippa av sladden när den skulle genom ett golv, för att sedan sätta ny kontakt på den igen.

Hastigheten är lika dålig även om den andra datorn inte är igång.

Nej, datorerna har sin plats - över och nedervåning :P

Det hjälper inte om jag uppgraderar till högre hastighet då, exempelvis 8 mbit?
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Re: Hemmanätverk - Hastighet?

Post by Raspberry »

Att kolla hur sladdarna mår borde vara det enklaste att göra. Byta plats/byta kablar, eller låna en bärbar, bara för att se vad som händer.
Win7 Ulti x64 | 22" Wide | E8400@3.0GHz | 4GB | HD4850 | Raptor 34GB; Spinpoint F3 1TB; My Book Essential 1TB; My Passport Essential 250 GB; Barracuda 750 GB
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Re: Hemmanätverk - Hastighet?

Post by Ghlargh »

Har du en mjuk TPkabel? Alltså en med mer än en koppartråd i var och en av de 8 ledningarna?

Dessa fungerar ytterst dåligt om de är längre än c:a 15 meter, längden där problem uppstår varierar mellan olika kablar och olika utrustning men det skulle kunna vara kabeln.

Ett enkelt sätt att testa är ju om du råkar ha en kort kabel, släpa helt enkelt in den krånglande datorn i rummet med routern och koppla in den med en kort kabel. Bör inte ta mer än 10 minuter för en stark pojke att göra det :D
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Aceuz
Posts: 12
Joined: 2009-08-13 15:15:34

Re: Hemmanätverk - Hastighet?

Post by Aceuz »

Verkar troligt att felet ligger där.

Ska kolla upp detta :P
Aceuz
Posts: 12
Joined: 2009-08-13 15:15:34

Re: Hemmanätverk - Hastighet?

Post by Aceuz »

Efter vidare undersökning har jag kommit fram med två svar:

1. När jag tog ner och kopplade "krångeldatorn" till routern med en kort, omodifierad ethernet-kabel, så fungerade det alldeles utmärkt :)

2. Jag har antagligen en mjuk TPkabel. Varje tråd inuti kabeln bestod av åtminstone 3-4 mindre koppartrådar.
Post Reply