Kuriosatråd: ständiga avbrott på ca 8 min.

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Kuriosatråd: ständiga avbrott på ca 8 min.

Post by mkk »

Misstänker fel någonstans i leverantörens nät och har mailat dem en rapport, men tänkte beskriva ett lite udda problem för skojs skull. Uppgraderade min internetanslutning för några veckor sedan och bytte i samband med det kabelmodem. Det fungerar alldeles utmärkt i 30/5 Mbit förutom att det uppstår återkommande avbrott under vilka man ändå kan nå både modem och routers statussidor. Modemet har jag inte rättighet att logga in på men dess status ser likadant ut som när uppkopplingen fungerar, varför det känns som att problemet inte är lokalt. Efter att ha kört statistikverktyget Pinglog ett par dagar så visar sig däremot en lite lustiga faktorn att nästan alla avbrott är på precis åtta minuter, möjligen plus några sekunder från fall till fall eftersom jag inte velat sätta programmet att pinga varje sekund hela dagar. Det skall bli spännande att se om det visar sig vara ett problem med leverantörens utrustning eller inte.

Någon som råkat ut för något underligare? :)
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Re: Kuriosatråd: ständiga avbrott på ca 8 min.

Post by snigel »

Har inget bra liknande på lager, men jag kommer att tänka på den här:
http://www.ibiblio.org/harris/500milemail.html
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Re: Kuriosatråd: ständiga avbrott på ca 8 min.

Post by walliski »

Hade tidigare ett liknande problem. Vid användning av dåvarande 8/1 ADSL, så bröt internet alltid emellanåt. Spelade man CS, tappade man kontakten med servern. Surfade man på internet, så slutade det att fungera. Kontakten tappades helt.

Hade ingen annan router att pröva med då. Dock arbetade farsan på företaget som sålde bredbandstjänster, så vi fick en kille att kolla vår anslutning. Visade sig att på grund av långt avstånd och dåliga kablar så klarade inte ISP:ns maskinvara av att hålla en 8/1 anslutning. Sänkte till 7/1, och nu har det fungerat felfritt..

Längden på avbrotten var dock inte så lång, räckte oftast med att starta om modemet..

Snigel: Lol wut.. ::)
Här var det tomt...
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Re: Kuriosatråd: ständiga avbrott på ca 8 min.

Post by mkk »

Härlig story det där. :)

Lyckligtvis(?) hade vi ett stort strömavbrott här i stan och då tycks något hos internetleverantören ha passat på att gå sönder. Efter ett ett dygns avbrott medans de fixade det felet så rullar allt på igen och nu utan ett enda avbrott på ett dygn, ta i trä. De här kabelmodemen verkar bete sig lite annorlunda, för det gick inte att nås alls under den tid leverantörens nät var nere så. Eller så är det någon slags säkerhetsfunktion inblandad.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Re: Kuriosatråd: ständiga avbrott på ca 8 min.

Post by mkk »

Äsch, det ser ut att vara routern trots allt. Trots att kabelmodemet går att nå när det blir avbrott så tycks routern ändå vara den felande länken då det går helt stabilt när jag kopplar förbi den. Måhända någon udda kompatibilitetsgrej mot detta nya modem från Cisco. Kanske får blir en Cisco router rent av om det blir dags för en ny, annars känns det rätt gött att ha huvuddatorn rakt in i uppkopplingen också. Prioriteras den som prioriteras bör. ;)
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
Hunter
Posts: 835
Joined: 2006-05-01 13:04:19
Location: Västervik

Re: Kuriosatråd: ständiga avbrott på ca 8 min.

Post by Hunter »

Hjälper det inte att resetta modemet?
AMD Vishera FX-8350@4.5GHz - Asus Crosshair V Formula-Z (AM3+) - Sapphire R9 290 4GB - 8GB G.Skill TridentX 2400MHz - Samsung 500GB - Samsung 1TB - Western Digital 1TB - Asus Xonar Essence STX - Bitfenix Ghost - BenQ XL2410T
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Re: Kuriosatråd: ständiga avbrott på ca 8 min.

Post by mkk »

Det är alltid värt att prova men det hjälpte inte här tyvärr. Har även provat lite andra inställningar än jag brukar köra med, men förutom att routern helt enkelt kan ha gått sönder så misstänker jag någon slags inkompatibilitet mot modemet. Tyvärr är det en modell som inte lär få fler nya firmwares heller. Jag undersökte även ifall det skulle kunna vara ett klassiskt värmeproblem p g a ökad belastning med snabbare uppkoppling, men routern verkar inte gå så het och att köra den med öppen låda samt extra heatsinks gjorde inte heller någon skillnad. Avbrotten kan komma tidigt likväl som efter först efter ett antal timmar, och varar fortsatt oftast i lite drygt åtta minuter.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
Hunter
Posts: 835
Joined: 2006-05-01 13:04:19
Location: Västervik

Re: Kuriosatråd: ständiga avbrott på ca 8 min.

Post by Hunter »

Testa att montera en fläkt på ovansidan. Inte säkert att det hjälper, men prova är alltid värt. Fast det är väl inte ens säkert att den kommer att kyla nåt då det inte är några hål i chassit (eller vad man ska kalla det). Ett modem jag hade gick sönder (kanske av värmeproblem) och troligen pga att katten brukade ligga på det därför att det vara så varmt och skönt där och då blir ju modemet ännu varmare eller om det inte var av ESD skada som katten orsakade, vem vet

Edit
Såg att det var hål på undersidan på mitt modem, så det kanske går att sätta en fläkt på undersidan av modemet istället
AMD Vishera FX-8350@4.5GHz - Asus Crosshair V Formula-Z (AM3+) - Sapphire R9 290 4GB - 8GB G.Skill TridentX 2400MHz - Samsung 500GB - Samsung 1TB - Western Digital 1TB - Asus Xonar Essence STX - Bitfenix Ghost - BenQ XL2410T
Post Reply