Spärra gamla trådar?

Kommentera artiklar, ge förslag, kritisera eller rosa vårt arbete på 64bits.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Spärra gamla trådar?

Post by staretsen »

På senaste tiden har det börjas bumpas upp trådar en hel del, trådar från kanske 2002 och 2003. Varför inte sätta en spärr så att det inte går att svara på så gamla trådar, jag menar det är ju knappast något som kan tillföras.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

Eller så slutar vi bumpa trådar.
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
spaceman75
Posts: 245
Joined: 2004-07-04 22:55:04

Post by spaceman75 »

Kanske skulle kunna gå på automatik, att när en månad har gått, och ingen har svarat, så spärras tråden automatiskt!? :)
Datorhistoria:
Stationär: Abit AT8 / AMD 64 Venice / Samsung: 512Mb / Seagate 160Gb /
ATI Radeon X300se [PCIe] / NEC ND-2500A DVD / Plextor DVDR PX708A. //
Bärbar Acer 1312XC: Athlon XP-M 2000+ / 512Mb / 30Gb / DVD/CD-RW Combo / 14.1" TFT.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

lyckegard wrote:Eller så slutar vi bumpa trådar.
Inte direkt vi som gör det. Mest folk som precis registrerat sig och av någon anledning rotar fram gamla trådar och svarar på dem.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

Problemet är att fixa till själva funktionen tror jag, det blir ett ganska stort ingrepp. Men linc får svara på den frågan.
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Funktionen kan jag nog lösa, frågan är om vi behöver den.
hej.
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

Själv skulle jag bli ganska förbannad om det stod "låst" på en massa trådar, byt hellre då ut låst till "gammal" "inaktuell" eller någon annan synonym.
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Min lösning hade förmodligen inneburit att det stod att tråden var för gammal om man försökt posta i den. Alltså inte att den låsts eller liknande.
hej.
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

linc wrote:Min lösning hade förmodligen inneburit att det stod att tråden var för gammal om man försökt posta i den. Alltså inte att den låsts eller liknande.
Låter som en outstanding idé.
#mac.se @ EFnet
User avatar
Explorer
Posts: 2285
Joined: 2004-09-19 22:33:07
Location: Vimmerby

Post by Explorer »

linc wrote:Min lösning hade förmodligen inneburit att det stod att tråden var för gammal om man försökt posta i den. Alltså inte att den låsts eller liknande.
blir nog perfekt!!!
PC#1: Intel E6750, Asus P5K-E/WIFI-AP iP35, PNY 8800gts 640mb, 3x500gb sata Samsung 1x74gb WD raptor sata 1x 640gb sata Samsung 4x1gb Corsair CL4
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Tror jag också blir bra! :D
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Det skulle inte alls vara dumt.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

linc wrote:Min lösning hade förmodligen inneburit att det stod att tråden var för gammal om man försökt posta i den. Alltså inte att den låsts eller liknande.
"Denna tråd är mer än en månad gammal, generellt är det mot 64bits regler att posta i trådar som är mer än en månad gamla, regelbrott kan leda till varningar och i extrema fall avstängning. Är du säker på att du vill posta i denna tråd?"

Att tänka på är ju att man får bumpa vissa trådar, tillexempel trådar som admins har skapat och givit tillåtelse till bumpning i, ellet alla trådar i kollumner-forumet, så man kan inte bara spärra alla gamla trådar hursomhelst.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

Nej men sådanna trådar som admins skrivigt brukar ju oftast vara "klistrade" eller "viktigt medelande".
#mac.se @ EFnet
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Xmel wrote:Nej men sådanna trådar som admins skrivigt brukar ju oftast vara "klistrade" eller "viktigt medelande".
Inte alltid, jag kan minnas ett antal trådar som admins har skapat och skrivit att man får posta svar till tråden även om den blir mer än en månad gammal.

Sen har vi ju som sagt alla trådar i nyheter och kollumner där vanliga användare inte kan skapa en ny tråd och därför inte kan följa regeln om att skapa ny tråd och länka till den gamla.

Jag tror mer på en varning än en spärr.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

Ghlargh wrote:Inte alltid, jag kan minnas ett antal trådar som admins har skapat och skrivit att man får posta svar till tråden även om den blir mer än en månad gammal.

Sen har vi ju som sagt alla trådar i nyheter och kollumner där vanliga användare inte kan skapa en ny tråd och därför inte kan följa regeln om att skapa ny tråd och länka till den gamla.

Jag tror mer på en varning än en spärr.
Jo men det är inte så ofta sådanna trådar kommer upp och i sådanna fall står det ju. I "varningen" kan det ju stå att den inte gäller kollumner och nyheter.
#mac.se @ EFnet
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Xmel wrote:Jo men det är inte så ofta sådanna trådar kommer upp och i sådanna fall står det ju. I "varningen" kan det ju stå att den inte gäller kollumner och nyheter.
Exakt, det jag ville få fram var att man bör ha en varning, inte en automatisk låsning eller postningsspärr.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Ghlargh wrote:Exakt, det jag ville få fram var att man bör ha en varning, inte en automatisk låsning eller postningsspärr.
Blir det inte som med avtalen som man "ska" läsa när man installerar ett program då (iofs är det väl lite kortare, men ändå)?
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
nva
Hedersbit
Posts: 2517
Joined: 2002-03-07 23:34:21
Location: Skåneland
Contact:

Post by nva »

elvenman wrote:
Ghlargh wrote:Exakt, det jag ville få fram var att man bör ha en varning, inte en automatisk låsning eller postningsspärr.
Blir det inte som med avtalen som man "ska" läsa när man installerar ett program då (iofs är det väl lite kortare, men ändå)?
Tror faktist inte det, många som bumpar vet inte ens om att det inte är tillåtet.
The three most dangerous things in the world are a programmer with a soldering iron, a hardware type with a program patch and a user with an idea.

In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Ghlargh wrote:"Denna tråd är mer än en månad gammal, generellt är det mot 64bits regler att posta i trådar som är mer än en månad gamla, regelbrott kan leda till varningar och i extrema fall avstängning. Är du säker på att du vill posta i denna tråd?"
Nu ska vi inte vara groteska. Vi har aldrig varnat folk för att de bumpat trådar.
Varningen kan låta mer generell, något i stil med:
Denna tråd är mer än en månad gammal. Granska ditt inlägg en extra gång. Anser du att innehållet varken är givande för en fortsatt diskussion eller tillför något av allmänt intresse, hänvisar vi dig i stället att skapa en ny tråd, med denna tråd som referens. Även frågor av snarlik sort hänvisas till nytt trådskapande.
Och självklart ska det endast inte vara ett Javascript som ploppar upp.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

lither wrote:Och självklart ska det endast inte vara ett Javascript som ploppar upp.
Varför är det så självklart?
hej.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

linc wrote:
lither wrote:Och självklart ska det endast inte vara ett Javascript som ploppar upp.
Varför är det så självklart?
För att majoriteten läser texten som står direkt på sidan är pop-up-rutor av olika slag. Flertalet vad jag känner trycker oftast på OK i sådana fall och säger "A'visst, det blir jättebra" utan att ens ha läst vad det står.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Explorer
Posts: 2285
Joined: 2004-09-19 22:33:07
Location: Vimmerby

Post by Explorer »

är det inte bättre att ge dem en varning också om dom bumpar upp en tråd
PC#1: Intel E6750, Asus P5K-E/WIFI-AP iP35, PNY 8800gts 640mb, 3x500gb sata Samsung 1x74gb WD raptor sata 1x 640gb sata Samsung 4x1gb Corsair CL4
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Datorintresset wrote:är det inte bättre att ge dem en varning också om dom bumpar upp en tråd
De flesta som blir varnade blir det av osportsligt beteende. Att bumpa hör inte till den osportsliga kategorin enligt mig.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

lither wrote:För att majoriteten läser texten som står direkt på sidan är pop-up-rutor av olika slag. Flertalet vad jag känner trycker oftast på OK i sådana fall och säger "A'visst, det blir jättebra" utan att ens ha läst vad det står.
Hmm, där är vi inte riktigt överens iaf. En varningstext på sidan hoppar förmodligen lika många över som klickar på "ok" utan att ha läst texten.

Och visst kan det leda till en varning för att man bumpar, precis som alla andra regelbrott. Allting handlar om hur grovt / hur många gånger det sker.
hej.
Post Reply