64bits forumstruktur, var med och påverka!

Kommentera artiklar, ge förslag, kritisera eller rosa vårt arbete på 64bits.
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

64bits forumstruktur, var med och påverka!

Post by Jonas Lundh »

64bits håller ju som ni ser på att omformas till en mer communityinriktad sida och då är det självklart viktigt att lyssna på användarna. Därför ställer vi nu frågan till er, hur skulle ni vilja att 64bits forumstruktur skall se ut i framtiden?

Är den bra som den är, är det någon kategori ni saknar eller vill ni kanske ändra om allt? Alla förslag är välkomna!
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

En forumssektion som heter Debatt, där alla seriösa debatter hålls.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

Kanske en kategori för artiklar/klistrade trådar? Guider eller liknande?
User avatar
oliolu
Posts: 112
Joined: 2006-10-31 17:29:39

Post by oliolu »

en katigori med bara bilder på färdiga case mods och inte frågor om dem ;) eller?
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

oliolu wrote:en katigori med bara bilder på färdiga case mods och inte frågor om dem ;) eller?
Ja, och i den kan man baka in minirecensioner osv.

Och jag har sett att en del andra forum har ett ihopslaget annonsforum, men jag tycker det är bättre att ha separat köp/sälj-del.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Vet inte om detta är helt relevant här, men det gäller trådfunktionalitet i vilket fall.

En möjlighet att flagga avslutade trådar där problemen är lösta.
Så att man kan söka efter endast lösta problem med förklaringar.

Detta är givetvis irrelevant för mycket inom allmänt prat. det skulle även fungera fint att ha i köp och sälj.

Metoden för att flagga en tråd som färdig skulle kunna vara på samma vis som man idag anmäler en tråd. En knapp och en motivering att fylla i till moderator.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

Vi skulle kunna ha en sida som heter "specifikt prat" i motsats till allmänt sådant. :)
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Till att börja med: Klistra/Viktiga denna tråd!

Vidare vill jag se subforum i AP för musik/film/kultur. Det drar till sig mer folk, ökar intresset för den typen av diskussioner (på andra forum av denna storlek växte intresset snabbt, det började diskuteras serier och artister hit och dit, när det legat på lägre nivå tidigare) och lyfter bort den typen av diskussioner från resterande AP.

Att kunna utdela någon typ av poäng eller karma till användare är också önskvärt. Dock aldrig minuspoäng, det missbrukas alltid.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

Håller med snigel om att det skulle vara bra med en funktion där man flaggar support trådar som lösta. Samt en uppdelning på AP så att till exempel "media"? där bilder och filmer etc hamnar?
User avatar
malici0us
Posts: 1249
Joined: 2005-02-06 18:17:54

Post by malici0us »

snigel wrote:..möjlighet att flagga avslutade trådar där problemen är lösta...
Bra idé :)
NZXT Hush | Gigabyte GA-P35-DS4 | Q6600 @ 3,4GHz | Scythe Mugen | 8 GB DDR2 800 Mhz | LeadTek 9800GX2 | WD 640GB LaCie 1TB | Corsair 520W
Bates4000
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Jag har en rätt najs idé om nyhetsrapporteringen. Den bygger på att medlemmarna själva skriver nyheter med länkad relevant fakta. För att skriva en nyhet måste man vara registrerad användare.

För att nyheten ska synas så måste dels någon ansvarig skribent/moderator godkänna nyheten samt att de nyheter som är läsvärda hamnar längre upp i någon slags hierarki över vilka nyheter som visas på framsidan än de som är mindre läsvärda. T.ex. kan det vara mer intressant att google köper upp youtube än att piratpartiet demonstrerade i göteborg (igen)..
lither wrote: Att kunna utdela någon typ av poäng eller karma till användare är också önskvärt. Dock aldrig minuspoäng, det missbrukas alltid.
Det vore riktigt fräckt om man kan lägga poäng på andra användares inlägg om man tycker att de är välskrivna. De som har fått flest poäng under månadens gång blir "månadens författare"
.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

wille wrote:Jag har en rätt najs idé om nyhetsrapporteringen. Den bygger på att medlemmarna själva skriver nyheter med länkad relevant fakta. För att skriva en nyhet måste man vara registrerad användare.

För att nyheten ska synas så måste dels någon ansvarig skribent/moderator godkänna nyheten samt att de nyheter som är läsvärda hamnar längre upp i någon slags hierarki över vilka nyheter som visas på framsidan än de som är mindre läsvärda. T.ex. kan det vara mer intressant att google köper upp youtube än att piratpartiet demonstrerade i göteborg (igen)..
Något liknande detta har diskuterats tidigare, är det något som fler skulle vara intresserade av?
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Jonas Lundh wrote:
wille wrote:Jag har en rätt najs idé om nyhetsrapporteringen. Den bygger på att medlemmarna själva skriver nyheter med länkad relevant fakta. För att skriva en nyhet måste man vara registrerad användare.

För att nyheten ska synas så måste dels någon ansvarig skribent/moderator godkänna nyheten samt att de nyheter som är läsvärda hamnar längre upp i någon slags hierarki över vilka nyheter som visas på framsidan än de som är mindre läsvärda. T.ex. kan det vara mer intressant att google köper upp youtube än att piratpartiet demonstrerade i göteborg (igen)..
Något liknande detta har diskuterats tidigare, är det något som fler skulle vara intresserade av?
Jag är också väldigt intresserad av en sådan funktion.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

Jonas Lundh wrote:
wille wrote:Jag har en rätt najs idé om nyhetsrapporteringen. Den bygger på att medlemmarna själva skriver nyheter med länkad relevant fakta. För att skriva en nyhet måste man vara registrerad användare.

För att nyheten ska synas så måste dels någon ansvarig skribent/moderator godkänna nyheten samt att de nyheter som är läsvärda hamnar längre upp i någon slags hierarki över vilka nyheter som visas på framsidan än de som är mindre läsvärda. T.ex. kan det vara mer intressant att google köper upp youtube än att piratpartiet demonstrerade i göteborg (igen)..
Något liknande detta har diskuterats tidigare, är det något som fler skulle vara intresserade av?
Det är en riktigt intressant idé. Känns som den helt klart är värd att implementera.
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

bump för karma system! :P
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Jonas Lundh wrote:
wille wrote:Jag har en rätt najs idé om nyhetsrapporteringen. Den bygger på att medlemmarna själva skriver nyheter med länkad relevant fakta. För att skriva en nyhet måste man vara registrerad användare.

För att nyheten ska synas så måste dels någon ansvarig skribent/moderator godkänna nyheten samt att de nyheter som är läsvärda hamnar längre upp i någon slags hierarki över vilka nyheter som visas på framsidan än de som är mindre läsvärda. T.ex. kan det vara mer intressant att google köper upp youtube än att piratpartiet demonstrerade i göteborg (igen)..
Något liknande detta har diskuterats tidigare, är det något som fler skulle vara intresserade av?
Absolut.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

Jag tycker att "Kolumner" är mycket trevlig läsning, dock eventuellt ännu trevligare om registrerade medlemmar fick göra egna kolumner (med en förgranskning av moderatorteamet förstås) för att göra det lite livligare där?

Inte lika dött, och mer trevlig läsning till folket!
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

Tycker att det mesta är ganska bra som det är.
Men det är alltid kul med mer att läsa, fler nyheter, recensioner och kolumner hade varit trevligt. Gärna från vanliga dödliga oxå.

Poängsättning av användare är jag skeptisk mot, folk brukar bli så självgoda och smådryga av hög status :P
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

snigel wrote:Metoden för att flagga en tråd som färdig skulle kunna vara på samma vis som man idag anmäler en tråd. En knapp och en motivering att fylla i till moderator.
Borde inte trådskaparen själv kunna fylla i ett sånt alternativ? Jag menar om man har skrivit en fråga, då borde man ju fakiskt veta ganska bra om den är besvarad eller ej. På det viset belastar man inte moderatorerna i onödan.


Jag skulle gärna vilja se ålder på användare, mest bara för att det är roligt att se hur gamla folk man svarar är.

En avdelning för användarresensioner, kanske? Skulle vara roligt om man köper en ny grej, kunna, om man vill, dela med sig av sina intryck och tankar.

En annan grej som jag såg på nåt forum var att de hade avatarerna ovanför inläggen, det kasnke vore nåt? Sedan kanske inte ha 100*100, utan 50*100 pixlar. Då öppnar sig dessutom en möjlighet att ha "snyggare" avatarer, tror jag iaf.

En sista grej som jag kom på efter en snabbtitt på tradera, lite flummigt men kanske ändå värt att framföra. Vad tycks om en highlight-funktion? Om man nu har ett riktigt jätteproblem och behöver hjälp snabbt som bara den, då vore det kul att highlighta sin rubrik. Funktionen blir självklart inte gratis utan kostar 5 kr via betal-sms eller liknande.

Nu när jag tänker efter så verkar det sista förslaget ganska dåligt, men brainstorming innehåller lite dåliga förslag med =).
DIM kalsonger As String
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

Dynamit det där med highlight och avatar över måste jag rösta emot för det kommer bli alltför plottrigt.
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Avatarer ska ligga bredvid inläggen, så äre' ju bara
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

Jo har varit inne på forum som haft över samt tillåtit personliga google ads i sigen och det ger verkligen icke ett seriöst intryck...
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Jag vill ha spoiler-taggar i nästa forum.
Det fungerar som så att text inom spoiler måste man trycka på en knapp för att läsa. Perfekt i alla spel- och filmtrådar.

Finns bland annat på flashback.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
larsan
Posts: 506
Joined: 2004-11-03 18:04:48
Location: Göteborg
Contact:

Post by larsan »

snigel wrote:Jag vill ha spoiler-taggar i nästa forum.
Det fungerar som så att text inom spoiler måste man trycka på en knapp för att läsa. Perfekt i alla spel- och filmtrådar.

Finns bland annat på flashback.
Klockrent. Finns även på dvdforum.nu
Mvh David

Wks: HP NC8430

"D" is for Lysdexia!
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

snigel wrote:Jag vill ha spoiler-taggar i nästa forum.
Det fungerar som så att text inom spoiler måste man trycka på en knapp för att läsa. Perfekt i alla spel- och filmtrådar.

Finns bland annat på flashback.
Det är en ytterst användbar funktion...
Även om det kanske räcker med att text och bakgrund är i samma färg och allt man behöver göra är att markera texten för att läsa(en vanlig lösning vad jag märkt).
Post Reply