Jag skäms för min stereo...

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Oni
Posts: 1401
Joined: 2002-03-08 9:50:35
Location: Örebro
Contact:

Post by Oni »

NeM wrote:Att de högtalare som är märkta 80W skulle tåla det är också rent skitsnack, ge mig 2W med en signalgenerator och jag ska blåsa diskanterna på vilken "80W" högtalare som helst.
Nu känner inte jag till dina vanor vad det gäller att använda högtalare, men jag brukar koppla de till en hemstereoförstärkare, och inte signalgeneratorer.
NeM wrote:Ni får ursäkta den snorkiga attityden, men jag är lite kinkig vad gäller det här ämnet :-/
mm.. okej då.. :P

Vad ska man slänga sig med för termer för att presentera sina hötalare då tycker du?
Datorer behöver i framtiden inte väga mer än 1,5 ton

- Popular mechanics 1949
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Hmm... enligt Tara labs så är en så homogen ledare som möjligt bäst till att föra över ljud i. Ledaren ska visst hellst vara kvadratisk också.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Oni wrote:
NeM wrote:Att de högtalare som är märkta 80W skulle tåla det är också rent skitsnack, ge mig 2W med en signalgenerator och jag ska blåsa diskanterna på vilken "80W" högtalare som helst.
Nu känner inte jag till dina vanor vad det gäller att använda högtalare, men jag brukar koppla de till en hemstereoförstärkare, och inte signalgeneratorer.
NeM wrote:Ni får ursäkta den snorkiga attityden, men jag är lite kinkig vad gäller det här ämnet :-/
mm.. okej då.. :P

Vad ska man slänga sig med för termer för att presentera sina hötalare då tycker du?
En signalgenerator är bra om man vill testa en högtalare så att det inte håller på med bus vid någon frekvens. Då kan man också klämma i med lite fina övertoner för att elda diskanter. Sådana som uppstår om man har en kass förstärkare och pressar den hårt.

Problemet med att presentera högtalare med siffor är att ljudkvalité inte går att mäta särskilt objektivt. Måste man ändå så tycker jag att en uppmätt kurva för frekvensgången är det som bäst beskriver en högtalares karaktär. Möjligtvis också en känslighet och impedansmätning. Men det är mest för att se vad som man behöver för att driva dem.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

MadModder wrote:Hmm... enligt Tara labs så är en så homogen ledare som möjligt bäst till att föra över ljud i. Ledaren ska visst hellst vara kvadratisk också.
Det finns hur många teorier som helst om hur man ska göra bra kablar. De flesta tillverkarna är mest "Snake-oil" företag som säljer exotiska produkter dyrt utan att det egentligen är bättre.

Det brukar vara kul att diskutera med kabeltillverkare på mässor, nästan ingen verkar ha någon koll på vad de snackar om.

Kablar har precis som alla komponenter vissa egenskaper, kapacitans, motstånd osv. Hur det skulle kunna skilja särskilt mycket på de här egenskaperna med fyrkantiga kablar har jag svårt att se.

Jag talade en gång med en professor i Stockholm (jobbar på Ericsson nu) som är riktigt audio-intresserad och han sade att den absolut viktigaste parametern hos en kabel var att den skulle vara fysiskt stabil. Förutsatt att den var av någorlunda bra kvalité från början.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Jag kan se att man behöver bra kvalitet på lågnivåkablage, men på högtalarkablarna ser jag inte varför man ska tjafsa med specialkablar, dom effekter man trycker ut gör det väldigt svårt att få in eller tillverka några störningar på den korta sträckan fram till högtalarna.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

NeM wrote:Det finns hur många teorier som helst om hur man ska göra bra kablar. De flesta tillverkarna är mest "Snake-oil" företag som säljer exotiska produkter dyrt utan att det egentligen är bättre.

Det brukar vara kul att diskutera med kabeltillverkare på mässor, nästan ingen verkar ha någon koll på vad de snackar om.

Kablar har precis som alla komponenter vissa egenskaper, kapacitans, motstånd osv. Hur det skulle kunna skilja särskilt mycket på de här egenskaperna med fyrkantiga kablar har jag svårt att se.

Jag talade en gång med en professor i Stockholm (jobbar på Ericsson nu) som är riktigt audio-intresserad och han sade att den absolut viktigaste parametern hos en kabel var att den skulle vara fysiskt stabil. Förutsatt att den var av någorlunda bra kvalité från början.
Jag snackade med nån brud som jobabar inne på hifiklubben på sveavägen i stockholm. Jag skulle köpa högtalarkabel. Jag köpte såklart den billigaste de hade. Den dög gott tyckte jag, men hon envisades hela tiden med att påpeka hur jättebra de andra superkablarna var (även fast ledararean var avsevärt mindre) för att de var störningsfria mm. De var bra isolerade sa hon. Jag kollade noga och det fanns ingen annan isolering än den gummimantel som normalt omger högtalarkablar. Den var säkert 5mm tjock, så kabelns diameter var 1cm. Men jag ser inte hur tjock isolering har avstörande egenskaper. Gummit var inte induktivt på något sätt.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

MadModder wrote:Jag snackade med nån brud som jobabar inne på hifiklubben på sveavägen i stockholm. Jag skulle köpa högtalarkabel. Jag köpte såklart den billigaste de hade. Den dög gott tyckte jag, men hon envisades hela tiden med att påpeka hur jättebra de andra superkablarna var (även fast ledararean var avsevärt mindre) för att de var störningsfria mm. De var bra isolerade sa hon. Jag kollade noga och det fanns ingen annan isolering än den gummimantel som normalt omger högtalarkablar. Den var säkert 5mm tjock, så kabelns diameter var 1cm. Men jag ser inte hur tjock isolering har avstörande egenskaper. Gummit var inte induktivt på något sätt.
Hehe... jag hör ingen skillnad på svindyr högtalarkabel och vanlig lampsladd för 2 spänn metern... däremot hör jag tydlig skillnad på iloka signalkablar i miljöer med störningar.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

MadModder wrote: Jag snackade med nån brud som jobabar inne på hifiklubben på sveavägen i stockholm. Jag skulle köpa högtalarkabel. Jag köpte såklart den billigaste de hade. Den dög gott tyckte jag, men hon envisades hela tiden med att påpeka hur jättebra de andra superkablarna var (även fast ledararean var avsevärt mindre) för att de var störningsfria mm. De var bra isolerade sa hon. Jag kollade noga och det fanns ingen annan isolering än den gummimantel som normalt omger högtalarkablar. Den var säkert 5mm tjock, så kabelns diameter var 1cm. Men jag ser inte hur tjock isolering har avstörande egenskaper. Gummit var inte induktivt på något sätt.
Nu tror jag iofs att du har rätt, men en tjock gummiisolering medför att kabeln för något andra egenskaper än om den inte haft det. Det behöver inte bara vara avstörande egenskaper. Det kan vara som att (nu var det väl gummi så då stämmer inte den här meningen) själva ledaren blir mer mekaniskt stabil. Det kan i sin tur påverka ljudet, kanske...

Men som sagt mycket Snake-oil...
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Angående klippning i slutsteg och övertoner: detta är en av orsakerna att man kör med rör. När en rörförstärkare körs till överstyrning får man jämna övertoner istället för udda som en transistorförstärkare ger. Denna typ av övertoner skadar inte högtalarna och låter inte illa. Tack vare detta kan ett single-ended klass-A triodsteg på 5W låta lika mycket som ett kraftigare transistorsteg. Dessutom är denna överstyrning guld för alla som spelar gura...
User avatar
root
Posts: 1150
Joined: 2002-03-07 23:22:35
Contact:

Post by root »

http://sound.westhost.com/cables.htm

bra läsning om kablar och så..
Pulling together is the aim of despotism and tyranny. Free men pull in all kinds of directions.
-Terry Pratchett
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Post by maciato »

Fett anläggning men hur många har såna hemma ;D
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Illuwatar wrote:Angående klippning i slutsteg och övertoner: detta är en av orsakerna att man kör med rör. När en rörförstärkare körs till överstyrning får man jämna övertoner istället för udda som en transistorförstärkare ger. Denna typ av övertoner skadar inte högtalarna och låter inte illa. Tack vare detta kan ett single-ended klass-A triodsteg på 5W låta lika mycket som ett kraftigare transistorsteg. Dessutom är denna överstyrning guld för alla som spelar gura...
Nja, det har egentligen inte med klippningen att göra utan distorsionen även när man inte pressar den så hårt. Du får aldrig uddatonsdistorsion i en rörförstärkare. Det är allmänt vedertaget att distorsion av högre ordningen låter sämre än än distorsion av lägre ordningen, något som också gynnar rören.

Dessutom, som grädde på moset för avsaknaden av udda övertoner i den harmoniska distorsionen, så klipper rören mjukt. Dvs, sinuskurvan är ngt sinusformad även vid klippning och inte helt raka toppar som med transistorer.
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

jani säger bara en sak Mårten Design

Post by xianze »

dessa högtalare .. 295000 kr styck.. har det absolut bästa ljudet.. jag var på Arken mässan och provlyssnade på ett flertal men inget slog dessa.. ok ok priset är något överjävligt dyrt.. men alltså denna djupa bas dessa klara toner... det spelar ingen roll finns knappt bättre.. dom är helt enkelt perfekta.. ljuva toner imina öron
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
Camridge
Posts: 1346
Joined: 2002-03-10 22:26:54
Location: Sverige (Västernorrland)

Post by Camridge »

Själv så köpte jag ett bra o billigt ljudsystem för 14000.kr
2.st högtalare på 250W rms vardera, (kan koppla in 2.st till om jag vill men då måste jag köpa nya högtalare förstås och dom skulle gå på 4000.kr styck prutat o klart) suveränt ljud i alla fall, 5.st cd-växlare kvalite bygge, och snygga var dom. ett suveränt ljud paket.
ett paket som jag absolut aldrig kommer att ångra att jag köpte. har blevit otaliga många fester med detta paket.

farsan min har 2.st ordentliga högtalare väldigt bra ljud, fin design det är riktiga hifi studio högtalare, dom går på 30000.kr st om det inte var ännu mera. Han har en köpare från usa som vill köpa dom för 60000,kr tror jag det var. sen så har han en fin svart stilren baslåda också 15" eller 18" billig var den inte i alla fall.

eller min granne som köpte ett hemmabio paket för 100000.kr
väldigt fint paket måste jag säga.
Min nyaste Älskling
Hewlett Packard IPAQ 2210
Cpu: Intel(R) PXA255 400Mhz
Internt: 64MB minne CF:64 o 128MB
OS: Windows CE 4.20
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Varför får jag känslan av att de som postade senast inte har läst tråden?

Återigen, nämn överhuvudtaget inte effekt i högtalarsammanhang!
User avatar
Camridge
Posts: 1346
Joined: 2002-03-10 22:26:54
Location: Sverige (Västernorrland)

Post by Camridge »

NeM
menar du att man måste följa efter dina spelregler eller,

själv så kör man ett väl balanserat system, väldigt bra ljud säger jag bara.
Min nyaste Älskling
Hewlett Packard IPAQ 2210
Cpu: Intel(R) PXA255 400Mhz
Internt: 64MB minne CF:64 o 128MB
OS: Windows CE 4.20
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Re: jani säger bara en sak Mårten Design

Post by Maqe2 »

Xianze wrote:dessa högtalare .. 295000 kr styck.. har det absolut bästa ljudet.. jag var på Arken mässan och provlyssnade på ett flertal men inget slog dessa.. ok ok priset är något överjävligt dyrt.. men alltså denna djupa bas dessa klara toner... det spelar ingen roll finns knappt bättre.. dom är helt enkelt perfekta.. ljuva toner imina öron
Är det möjligtvis B&W Nautilus 800 som du menar?
http://www.hifiklubben.se/show.php?fold ... t=NAUTILUS
CH
Hedersbit
Posts: 1189
Joined: 2002-02-17 11:01:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by CH »

Camridge wrote:NeM
menar du att man måste följa efter dina spelregler eller,

själv så kör man ett väl balanserat system, väldigt bra ljud säger jag bara.
Det finns hur som helst saker som är bra mycket mer intressanta att veta om ljudsystem än effekt och pris, så om du vill ha nån chans att imponera på mig och flera andra får du allt skriva mer om din utrustning.
/CH
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Camridge wrote:NeM
menar du att man måste följa efter dina spelregler eller,

själv så kör man ett väl balanserat system, väldigt bra ljud säger jag bara.
Givetvis måste man inte följa förnuftet.

Jag har alls inget emot fjortisar som skryter om sina högtalares otroliga "effekt" som de har kopplat till sina "5x300W" receiver. Men det enda de bevisar i mina ögon är sin egen ignorans.

Välj vilken skara du vill beblanda dig med.
User avatar
Camridge
Posts: 1346
Joined: 2002-03-10 22:26:54
Location: Sverige (Västernorrland)

Post by Camridge »

NeM
Jo fjortisar finns det gott om, men är du rätt person att kunna avgöra vilka personer som är fjortis om du tror det så kanske du är det, som du själv avskyr så mycket..
själv så går jag efter bra ljud, iställer för skrammel och dåligt ljud.

men får man inte vara stolt över det man har inhandlat med dyra pengar som man har jobbat ihop. Får jag inte vara så glad att jag vill sprida min glädje med andra (om andra bryr sig eller inte är ju inte mitt problem)
och hur ska jag kunna veta om folk bryr sig utan att ens ha försökt.

sen förklara för mig varför man måste skryta bara för att man berättar vilken styrka man har på högtare eller förstärkare. man vill ju dela med sig information (det kallar jag inte att skryta)

CH
vad för saker ska du veta då igentligen. desto högre pris desto bättre kvalite brukar det vara. (Därför skrev jag hur mycket det kostade)
Min nyaste Älskling
Hewlett Packard IPAQ 2210
Cpu: Intel(R) PXA255 400Mhz
Internt: 64MB minne CF:64 o 128MB
OS: Windows CE 4.20
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Camridge wrote:NeM
Jo fjortisar finns det gott om, men är du rätt person att kunna avgöra vilka personer som är fjortis om du tror det så kanske du är det, som du själv avskyr så mycket..
själv så går jag efter bra ljud, iställer för skrammel och dåligt ljud.
...
Det enda i ditt inlägg som jag tog någon som helst notis om var att du nämnde dina högtalares "effekt". Därför så dömde jag dig omedelbart som en person som inte vet vad du talar om.

Att du sen sätter likamedstecken mellan kvalitet och pris gör knappast att jag ändrar åsikt om dig.
User avatar
Camridge
Posts: 1346
Joined: 2002-03-10 22:26:54
Location: Sverige (Västernorrland)

Post by Camridge »

NeM
Tyck som du vill.
du verkar vara en som dömmer en i förhand du. Lev lycklig i alla dina dar

sen så orkade jag inte skriva någo mer detaljer eller funktioner, för jag var trött. Men det ska alltid finnas något som ska säga något dumt och trycka ner en annan...
ähh nu skiter jag i detta, du får tycka exakt vad du vill, för om du nu har bestämt dig så har du det. Tyck vad du vill.
Min nyaste Älskling
Hewlett Packard IPAQ 2210
Cpu: Intel(R) PXA255 400Mhz
Internt: 64MB minne CF:64 o 128MB
OS: Windows CE 4.20
User avatar
Tha_Hool
Posts: 278
Joined: 2002-03-08 22:41:06
Location: Ersboda - Umeå
Contact:

Post by Tha_Hool »

Har en fin HK stärkare. Har inte några bra högtalare än så jag vet inte hur den eg låter. Men mina nuvarande högtalare ryker vid "Halvgas" så..

Kraft finns nog.

Kablar kan göra mkt för ljudet. De som man får med i paketer är inte de bästa. De är de bästa till de kronor som fabrikanten ville betala.
...Gubbe....
User avatar
Spectre
Posts: 370
Joined: 2002-03-08 21:16:38
Location: Haninge, Stockholm
Contact:

Post by Spectre »

Tsss, leksaker. :P

Image

$600,000
Two 75” x 3” Planar Magnetic/ch.
Four 75” x 3” Planar Magnetic/ch.
Twelve 12” Underhung 3” coil LFR/ch.
8-35,000 Hz + 3dB

24 channels minimum for system, 5,000 watts per channel. :o
5100 lbs
13’ 4”

http://www.wisdomaudio.com/infinite.html
Fuck you, you fucking fuck.
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

Spectre wrote:Tsss, leksaker. :P

Image

$600,000
Two 75” x 3” Planar Magnetic/ch.
Four 75” x 3” Planar Magnetic/ch.
Twelve 12” Underhung 3” coil LFR/ch.
8-35,000 Hz + 3dB

24 channels minimum for system, 5,000 watts per channel. :o
5100 lbs
13’ 4”

http://www.wisdomaudio.com/infinite.html
Ganska dåligt uppdaterad hemsida... :(
"Will be unrevealled in Jan 2002, pictures will be posted..."
"Please check back July 2002..."
Post Reply