lång nätverkskabel.

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
User avatar
frontier
Posts: 114
Joined: 2002-06-04 23:35:32
Contact:

lång nätverkskabel.

Post by frontier »

jag ska köpa en ca: 30meters nätverkskabel för att dra till en kompis men först tänkte jag fråga om det kommer att störa nåt?

jag ska bara hänga kabeln i luften mellen våra fönster. tror ni det kommer fungera bra nu på vintern?

jag kommer ta in den ibland för man vill ju inte ha fönstret öppet hela tiden ;D
User avatar
thimp
Hedersbit
Posts: 1407
Joined: 2002-02-20 19:44:36
Contact:

Re: lång nätverks kabel.

Post by thimp »

frontier wrote:jag ska köpa en ca: 30meters nätverks kabel för att dra till en kompis men först tänkte jag fråga om det kommer att störa nåt?

jag ska bara hänga kabeln i luften mellen våra fönster. tror ni det kommer fungera bra nu på vintern?

jag kommer ta in den ibland för man vill ju inte ha fönstret öppet hela tiden ;D
Skulle inte tro det, vet folk som har mellan våningar genom fönstret.
Visseligen så kanske fåglar kan komma och störa =)
我思う、ゆえに我あり
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Re: lång nätverks kabel.

Post by IcePic »

frontier wrote:jag ska köpa en ca: 30meters nätverks kabel för att dra till en kompis men först tänkte jag fråga om det kommer att störa nåt?

jag ska bara hänga kabeln i luften mellen våra fönster. tror ni det kommer fungera bra nu på vintern?

jag kommer ta in den ibland för man vill ju inte ha fönstret öppet hela tiden ;D
Inga problem. Jag hade en TP-kabel genom fönstret i flera år
för att dela nät till en polare. Karvade lite hack i karmen
så att kabeln kunde ligga där även när fönstret var stängt.
Inga problem alls.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

kabeln mår väl bra av kyla ? precis som allt annat.. om det inte är rätt så värmer åtminstånde fågelbajset upp kabeln..

men vatten och så ?? är det farligt ?

nåja,,

dom andra kunde ju!

ta ner den ifall den skulle blåsa mer än 40~ sekundmeter
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
Mr_Lazy
Posts: 1263
Joined: 2002-03-12 8:39:00
Contact:

Post by Mr_Lazy »

kör kabel ut genom karmen från översta våningnen till källaren har haft så i några år... inget har brunnit iaf =)
.: AMD XP 2400+ | MSI KT-333 ARU | 1024 Mb 333 MHz| |MSI GeForce Ti4400 128Mb & Radeon 7000 64MB| 2x Viewsonic VP171B |IBM 75 GXP 30Gb | SB Audigy | Win2K :.
.: Desk :. .: Samurize:.
Play the system, learn the system, break the system
User avatar
natas
Posts: 573
Joined: 2002-10-22 9:58:14
Location: Stockholm, Täby
Contact:

Post by natas »

Jag har kabeln under mitt bord här mellan mina datorer och jag lovar om den klarar det så klarar den allt ;)
Good advice is something a man gives when he is too old to set a bad example.

/Francois de La Rochefoucauld
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

1. det är inga höga spänningar eller strömmar i nätverkskablar (dom har ju bara 12 volt att ta av)
2. så länge du inte klämmer eller viker kabeln, använder längre längder än 20 meter för mjuk (flerkardelig) och 100 meter för hård (enkardelig) TP eller lämnar den i stora rullat (induktion) så kommer det att funka
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Hmm över 100 m kabel

Post by xianze »

Hejsan jag har funderat på en sak att dra en ca 110 m lång kabel till en kompis.. blir det någon prestandaskillnad mot en 10m kabel måste man ex ha en förstärkare eller något? tänkte dra den i stuprännor.. hmm .. jaja det var väl det enda ha det
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
jstrom
Posts: 1732
Joined: 2002-05-28 22:18:35
Location: Göteborg
Contact:

Re: Hmm över 100 m kabel

Post by jstrom »

Xianze wrote:Hejsan jag har funderat på en sak att dra en ca 110 m lång kabel till en kompis.. blir det någon prestanda skillnad mot en 10m kabel måste man ex ha en förstärkare eller något? tänkte dra den i stuprännor.. hmm .. jaja det var väl det enda ha det
max för vanlig TP är 100 meter har jag för mig (vi kom väl fram till det här för ett tag sen ;) )... så ja då måste du ha nån form av förstärkare.
fisk

Post by fisk »

Glöm inte bara att om den går över en väg så är det minst 6 meter över marken som gäller, annars 3 meter. Dessutom så kan det vara bra att inte ha kabeln för hårt utsträckt. En kompis till mig gjorde en liknande lösning som du beskriver och de fick även kontakta kommunen för tillstånd, då gällde det för att de drog den över en trafikerad väg, och de fick då instruktioner om vad för föreskrifter som gällde för allmän säkerhet (typ, kan du garantera att kabeln inte ramlar ner på vägen, etc)
User avatar
natas
Posts: 573
Joined: 2002-10-22 9:58:14
Location: Stockholm, Täby
Contact:

Post by natas »

Ramlar kabeln ner på vägen så kanske datorn flyger ut genom fönstret i 110 ;)
Good advice is something a man gives when he is too old to set a bad example.

/Francois de La Rochefoucauld
User avatar
thimp
Hedersbit
Posts: 1407
Joined: 2002-02-20 19:44:36
Contact:

Post by thimp »

natas wrote:Ramlar kabeln ner på vägen så kanske datorn flyger ut genom fönstret i 110 ;)
Går ju att fästa en kabel i en vajer och spänna upp, då trillar den nog inte ner iaf ;)
我思う、ゆえに我あり
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

thimp wrote:
natas wrote:Ramlar kabeln ner på vägen så kanske datorn flyger ut genom fönstret i 110 ;)
Går ju att fästa en kabel i en vajer och spänna upp, då trillar den nog inte ner iaf ;)
Det är så man ska göra, man ska inte hänga upp kabel i sig själv om den inte är specialtillverkad för detta
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
smokie_2001
Posts: 50
Joined: 2002-03-08 0:43:27
Contact:

Post by smokie_2001 »

ja ghar kört en 80 meters luft kable mellan mig och en granne iofs så går kabeln över 2 andra hus på vägen men den hänger i en 2 mm tjock rostfri vajer funkar prima det enda läskiga är hur man skall fästa den för jag har ett tryck på cirka 50 kg och med lite is på vinterna så blir det ännu mera ?!?
så jag har fäst kabeln i min och min grannes skorststen med en vajer runt för säkerhetsskull.
:P
jag drog även en kabel till en annan granne i detta fall iofs bara 50 m men då var det också över en trafikerad korsning. där gjorde vi missen att vi hängde upp kabeln på galvad ståltråd som efter ett år gick av och kabeln hängde ner på vägen vilket resulterade en stor risk.
Cpu1 XP 2200+ 512 mb ddr 30 gig disk 22" Trinitron ,17" tft
Cpu2 Ibm Z-Pro Dual xeon 550Mhz 512 kb 512 mb ECC 460 gig disk
Bärbar Dell Latitude PIII 700 Mhz 25m mb ram 20 gig disk 1570 gram.....
Post Reply