Ta bort nätv.kort i enhetshanteraren i XP.

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
User avatar
HoFFa
Posts: 201
Joined: 2002-03-08 23:08:30
Contact:

Ta bort nätv.kort i enhetshanteraren i XP.

Post by HoFFa »

Jag försöker ta bort ett nätverkskort i enhetshanteraren i XP men får meddelandet "Enheten går inte att ta bort, den kanske anv. av datorn". Det är så att jag har installerat ett PCI-nätv.kort i en PCI plats. Lite senare tog jag ut det och satte det i en annan PCI-plats och nu har jag enligt XP två nätverkskort. Jag tror att jag får en konflikt där eftersom kortet inte fungerat. Jag har provat det i en annan dator och där fungerade det fint. Hjälp!
User avatar
mr b0m
Posts: 1109
Joined: 2002-03-08 10:54:25
Contact:

Post by mr b0m »

Har du testat att inaktivera anslutningen, eller dra ut sladden, innan du avinstallerar enheten?
...
User avatar
HoFFa
Posts: 201
Joined: 2002-03-08 23:08:30
Contact:

Post by HoFFa »

Jag har provat att inaktivera och har tagit ur kortet. Felmedelandet ser ut exakt så här: "Enheten kan inte tas bort, den kanske behövs för att starta datorn"
User avatar
mr b0m
Posts: 1109
Joined: 2002-03-08 10:54:25
Contact:

Post by mr b0m »

Hmm... Är allt vad WOL heter avstängt?
...
User avatar
HoFFa
Posts: 201
Joined: 2002-03-08 23:08:30
Contact:

Post by HoFFa »

Förmodligen en dum fråga men vad är WOL?
User avatar
mr b0m
Posts: 1109
Joined: 2002-03-08 10:54:25
Contact:

Post by mr b0m »

HoFFa wrote:Förmodligen en dum fråga men vad är WOL?
Kanske skulle ha nämnt det, Wake On Lan ;)
(Så att datorn kan startas via nätverket.)
...
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Tre ord:
Fel
Säkert
Läge

(Ja jag vet, det är egentligen bara två ord, men det såg roligare ut så här)
Starta i felsäkert läge (hammra på alla F-tangenter under uppstart någon av dem är rätt) och kicka ut nätverkskortet när det garanterat inte används. Du kan gärna prova att montera ut eländet ur datorn när du vill avlägsna det från systemet också, det brukar hjälpa.

Eller så kan du göra som alla systemadministratörer gör när de får problem. Formatera om och börja på nytt. ;D
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Post Reply