FTP Protocol (PORT kommando)

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
User avatar
EvilGhozt
Posts: 494
Joined: 2002-03-07 22:36:11
Location: Luleå
Contact:

FTP Protocol (PORT kommando)

Post by EvilGhozt »

Första tråden här med :]

Kan nån hjälpa mig? jag bönar och ber! :/... Hur fungerar FTP protokollet när de gäller PORT kommandot? Jag vet att den skickar från klienten till servern PORT a1,a2,a3,a4,p1,p2 p*=Port, a*=IP adress. Men nu kommer problemet: Varför är de två portar? är de klienten eller servern som ska öppna dom portarna och lyssna efter ascii listan för ev. data som kan komma när man använder LIST, men jag får ju 426 (som i sin tur betyder error = Data connection closed, transfer aborted.) :/... hur ska jag göra... om du vet /msg me så kan jag förklara mer av problemet. PLZ hjälp mig, de verkar ju som att ingen kan


Icepic svara på den här nu .. och sen kan du väl skaffa dig icq eller en irc klient för jag kanske behöver nå dig vid andra frågor också... jag har en känsla av att du kan svara de här :>
User avatar
Ancalagon
Posts: 550
Joined: 2002-03-08 14:16:41
Location: Stockholm

Post by Ancalagon »

har du alltså lite koll på hur det funkar !?!
jag skulle villja veta hur hela protokollet funkar ...
någon som vet var documentation fins !?!?
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Re: FTP Protocol (PORT kommando)

Post by IcePic »

EvilGhozt wrote:Första tråden här med :]

Kan nån hjälpa mig? jag bönar och ber! :/... Hur fungerar FTP protokollet när de gäller PORT kommandot? Jag vet att den skickar från klienten till servern PORT a1,a2,a3,a4,p1,p2 p*=Port, a*=IP adress. Men nu kommer problemet: Varför är de två portar? är de klienten eller servern som ska öppna dom portarna och lyssna efter ascii listan för ev. data som kan komma när man använder LIST, men jag får ju 426 (som i sin tur betyder error = Data connection closed, transfer aborted.) :/... hur ska jag göra... om du vet /msg me så kan jag förklara mer av problemet. PLZ hjälp mig, de verkar ju som att ingen kan


Icepic svara på den här nu .. och sen kan du väl skaffa dig icq eller en irc klient för jag kanske behöver nå dig vid andra frågor också... jag har en känsla av att du kan svara de här :>
Jag kunde, och försökte, men forumet var ont och elakt, men Axman yxade till det, så nu ska du
få veta.

Porten anges med två stycken siffror eftersom de är bytes, så du ska ta p1*256+p2 för att
få fram vilken port som ska användas, eftersom portnummer i tcp/ip går från 0->65535.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Re: FTP Protocol (PORT kommando)

Post by IcePic »

EvilGhozt wrote:Första tråden här med :]

Kan nån hjälpa mig? jag bönar och ber! :/... Hur fungerar FTP protokollet när de gäller PORT kommandot? Jag vet att den skickar från klienten till servern PORT a1,a2,a3,a4,p1,p2 p*=Port, a*=IP adress. Men nu kommer problemet: Varför är de två portar? är de klienten eller servern som ska öppna dom portarna och lyssna efter ascii listan för ev. data som kan komma när man använder LIST, men jag får ju 426 (som i sin tur betyder error = Data connection closed, transfer aborted.) :/...
Mer om problemet, det är klienten som sänder sin address och sin port som den vill ta emot
på, vilket ställer till det för brandväggar normalt, eftersom PORT-kommandot går inuti strömmen
så om inte FW:n läser varje jämrans paket och tolkar innehållet så kommer den missa att klienten
ska få ett inkommande koppel från servern. Sitter man bakom en FW ska man köra passiv mod
(PASV) för att låta datat gå i samma kanal som kommandona (som klienten har upprättat mot
servern redan) och då kommer FW:n låta filerna komma igenom.

Plus att en FW som gör adressomvandling ställer till det ytterligare, klienter som tror sig heta
192.168.0.x kommer givetvis säga det i sitt PORT-kommando, medans servern pratar med
ett helt annat ip.
User avatar
EvilGhozt
Posts: 494
Joined: 2002-03-07 22:36:11
Location: Luleå
Contact:

Re: FTP Protocol (PORT kommando)

Post by EvilGhozt »

IcePic wrote: Jag kunde, och försökte, men forumet var ont och elakt, men Axman yxade till det, så nu ska du
få veta.

Porten anges med två stycken siffror eftersom de är bytes, så du ska ta p1*256+p2 för att
få fram vilken port som ska användas, eftersom portnummer i tcp/ip går från 0->65535.
hmm... rätt smart ändå, då behöver den inte gå över 256 som har koden FF hex dec(vilket används i hårdvaru adresser) på varken p1 eller p2, tror de är så? rätta mig i fall jag har fel (gissa att de är så).

alltså ska detta: PORT 213,67,8,127,14,54
bli: IP:Port=213.67.8.127:3638 ?
IcePic wrote:Mer om problemet, det är klienten som sänder sin address och sin port som den vill ta emot
på, vilket ställer till det för brandväggar normalt, eftersom PORT-kommandot går inuti strömmen
så om inte FW:n läser varje jämrans paket och tolkar innehållet så kommer den missa att klienten
ska få ett inkommande koppel från servern. Sitter man bakom en FW ska man köra passiv mod
(PASV) för att låta datat gå i samma kanal som kommandona (som klienten har upprättat mot
servern redan) och då kommer FW:n låta filerna komma igenom.

Plus att en FW som gör adressomvandling ställer till det ytterligare, klienter som tror sig heta
192.168.0.x kommer givetvis säga det i sitt PORT-kommando, medans servern pratar med
ett helt annat ip.


k... har inget att tillägga :)
Post Reply