Oscarsgalan

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Proximus
Posts: 184
Joined: 2002-03-14 3:31:36
Location: Märsta
Contact:

Oscarsgalan

Post by Proximus »

Efter att ha suttit och kollat på hela grejen.. så måste jag säga att det var underbart

Personer jag riktigt beundrade vann, och när Halle Berry fick sin Oscar så grät jag verkligen med henne.. hela förtrycket mot de svarta, 74 år utan att en svart kvinna vunnit en oscar för bästa kvinnliga roll och nu var det slut på det... Sydney Poitier när han fick sin heders oscar likaså Robert Redford

Att Ron Howard vann för bästa regi är mer än rätt. I år kom det verkligen ut de bästa vinnarna, all ära till Denzel Washington också som verkligen förtjäna det.
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Aaaaaaaaarghh!!! :o (missade ju alltihop)

Kollade vinnarlistan och det såg väl okej ut. Förutom kostympriset till Molin Rogue, det verkade vara ett rätt konstigt/kulturaktigt val.
User avatar
Camridge
Posts: 1346
Joined: 2002-03-10 22:26:54
Location: Sverige (Västernorrland)

Post by Camridge »

Gillar inte allt detta igentligen tror jag, opscar o oscar ajja ett tevligt möte med alla kändisar i alla fall.
ajja helt klart sevärdigt om man gillar det
Min nyaste Älskling
Hewlett Packard IPAQ 2210
Cpu: Intel(R) PXA255 400Mhz
Internt: 64MB minne CF:64 o 128MB
OS: Windows CE 4.20
User avatar
zebulba
Posts: 360
Joined: 2002-03-18 11:58:12
Location: Stockholm,Sweden

Post by zebulba »

hum typ missade alltihop, men asså kan det inte vara så att eftersom de svarta i usa är i minoritet så är det svårare att få tag i en lämplig kandidat och därför så har de mörka inte fått ngt pris tidigare (tror inte att det har ngt med rasism att göra).

tycker det är skitkul att de fått pris, men däremot så är jag inte förtjust i stämpeln att nu har de svarta ENTLIGEN fått pris...förstår ni vad jag menar?

jag tycker inte att det liksom borde vara ngn skillnad, eftersom det är ju människor allihopa.
sen gråter jag mer över att inte sagan om ringen fick mer oscars då jag älskar den filmen :(, men det är ju faktiskt bättre animerat i monters inc.

den bästa oscarsgalan var ju när T2 fick hela 11 oscars, wiiiiiiiiiiiiiha!
P4 1,6 Ghz AsusP4S333 moderkort, 256 ddr333, Gf2gts 32mb leadtek kort :D.
JoJo
Posts: 115
Joined: 2002-03-20 15:23:47
Location: Sverige
Contact:

Bästa film ??

Post by JoJo »

När man får reda på vilken film som utsetts till "Bästa film" framstår ju Oscarsgalan som allt annat än seriös. Förra året var ju det "American Beauty" och det var ju den sämsta film jag sett nästan. I år var det tydligen "A Beautiful Mind" som inte verkar vara ett filmiskt underverk heller om man får tro filmkännare.
fisk

Post by fisk »

JoJo... vad gillar du för typer av filmer då?... Kom inte och säg "The One" eller "The Matrix" eller något effektmonster :) ... nog för att det är underhållande... men "A beautiful mind" och "American Beauty" är iallafall filmer med baktanke och sensmoral samt reflektioner av livet...
Nu kanske det är så att en stor skara filmtittare känner att de blir snuvade, eftersom oscarsgalan är lite väl Hollywoodiserad... men det är ju just en Hollywoodgala också...

Självklart kan man ju orda om varför en tämligen typisk amerikans publikflirt som "Moulin Rougue" kunde få lika många Oscar som den gigantiska "Sagan om Ringen" ... det är just dessa fåniga resultat som för mig till slutsatsen att den här galan verkligen speglar resultatet av en bedömningsskara med en totalt annan bakgrund än undertecknad. Hade jag fått avgöra hade "A beautiful mind" och "Sagan om ringen" fått dela på priserna... samt kanske en till Denzel för huvudrollen i "Training day" ... att sedan det betraktas som något stort att en kvinnlig skådespelare som råkar ha en annan hudfärg får en oscar visar bara hur de fortfarande betraktar "svarta" som en utsatt grupp... vilket jag betecknar som ytterligare en form av rasism.

Nu är ju självklart situationen i USA lite mer komplicerad och djup än så... men eftersom den enda sanna form av jämlikhet är att _ingen_ grupp betraktas åtsido så är det här ett stort skämt. Så länge man rubricerar efter grupptillhörighet kommer det vara segregation mellan dem.
User avatar
zebulba
Posts: 360
Joined: 2002-03-18 11:58:12
Location: Stockholm,Sweden

Post by zebulba »

jo fisk jag håller med lite granna :P, men det här med baktanke och ngn speciell mening med filmer det tycker jag att man har nog av i verkliga livet.

jag tror att dessa filmer (matrix, sagan om ringen, T2 etc) är bra för folk som vill komma undan vardagen och slippa bli påminda om hur livet är hela tiden.

tänk dig att få resa till mars och träffa på lite marsmäniskor...mmm istället för att bli ett psycho (som i american psycho) och röja bland stadens prostituerade bara för att du jobbar dag ut och göra det i 40 år till *urk*, för att sedan falla ned död vid 80 bast och skulle öppna dörren när grannens son på 11 år står och busringer...med en screammask på!

sensmoralen är väl med den filmen att även snobbar som jobbar kan gå kaputt och att pengar inte stoppar dig från att begå hemska saker här i livet.

haha vad långsökt men sån e jag :P
P4 1,6 Ghz AsusP4S333 moderkort, 256 ddr333, Gf2gts 32mb leadtek kort :D.
User avatar
Mountain_Man
Posts: 285
Joined: 2002-03-11 9:39:23

Post by Mountain_Man »

fisk wrote:Så länge man rubricerar efter grupptillhörighet kommer det vara segregation mellan dem.
Exakt.

För min del tycker jag att hela oscarsgalan är något smaklös och verkligen passar in på klyschan "klubben för inbördes beundran". En film är inte bättre i mina ögon för att den fått en del priser. Men samtidigt är det bra att de som jobbar inom den branschen har något mer än bara pengar som mått på bra prestationer och framgång. Kluven? Jo, det är jag nog... ;)
-= MM =-
User avatar
Proximus
Posts: 184
Joined: 2002-03-14 3:31:36
Location: Märsta
Contact:

Post by Proximus »

Mm.. jag håller med.. en film är inte bättre för att det fått mer priser.. och det vet de själva.. därför har de förbjudit säga "and the winner is", de måste säga "and the oscar goes to" bara för den anledning att de tycker alla är vinnare..

Oscarsgalan är väldigt Hollywood, men bästa utländska film chockade mig.. det var ju en bosnisk krigsfilm, jag hade satsat allt på amelie..

där ser man :D
User avatar
Proximus
Posts: 184
Joined: 2002-03-14 3:31:36
Location: Märsta
Contact:

Post by Proximus »

och det här med svarta.. non the less.. hur humana vi är så finns det sånt skit kvar där i staterna.. och jag tror nog akademin inte heller har så många svarta medlemmar... så att hon vinner en oscar är typ att man tar ännu ett steg för att bli människor och inte raser...

jag hoppas det ivarjefall
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Jag såg på galan t o m kl 4.10, dvs när de började med den s.k. "underhållningen" (baletten eller vad det var :P).

Tycker att det var synd att Gandalf (har glömt skådespelarens namn :-[) inte fick pris för bästa manliga supportroll. Jag har iofs inte sett filmen som fick priset. ;)
hej.
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

LiNC wrote:Tycker att det var synd att Gandalf (har glömt skådespelarens namn :-[) inte fick pris för bästa manliga supportroll. Jag har iofs inte sett filmen som fick priset. ;)
Jo det hade varit fint, fast att ens bli nominerad för en roll i en sådan typ av film är en klar framgång och förvånade mig faktiskt något. Jag är dock småsur över att den ypperliga kostymeringen inte vann sitt pris.

http://www.cucare.com/mckellen/cinema/lotr/index.htm

Tillägg: Snubblade över ett härligt svar av McKellen på en fråga om hans uppfattning av regissören Peter Jacksons känsla för grundstoryn. "Nothing I have so far seen of Lord of the Rings suggests that Peter Jackson is anything other than a director of impeccable taste. Braindead is a long time ago now!"
User avatar
zebulba
Posts: 360
Joined: 2002-03-18 11:58:12
Location: Stockholm,Sweden

Post by zebulba »

hahaha linc underhållningen...dansa ballet :P, ja klassen på underhållning slår ju aldrig fel på denna runda jord.

apropå ingenting var inte tom hanks programledare för ett par år sedan, jag har för mig att han var ganska bra faktiskt.

vidare så tycker jag att det verkar bli mer och mer glamoröst i.o.m denna överklasssnobberifest, det tråkiga är att säkert 80% av stjärnorna som går på oscarsgalan tror att de är över alla andra bara för att de tjänar ett par miljoner om året, nä in med "vanligt" folk också...då blir det säkert intressantare, tra la la...har du pengar så gåre bra...har du inga så kan du försvinna :P
P4 1,6 Ghz AsusP4S333 moderkort, 256 ddr333, Gf2gts 32mb leadtek kort :D.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Oscarsgalen

Post by Big_Bird »

Håller på att skriva en krönika http://www.bulldozer.nu/avtryck/oscarkro.html så jag skall inte bli allt för långrandig här. Vill någon veta vad jag tycker så kan ni boosta mina pagewievs ;)
Men alvarligt talat. Hur kunde Den_zz_ell Washington få en Oscar för en så lam insats om han gjorde i skitfilmen Training Day. Det vore som att ge Arnold en Oscar för bästa manliga huvudroll i Conan.
Oscarsjuryn kunde lika gärna ha hängt upp en stor banderoll över scenen när Halle Berry gick upp.
"The Sidney Poitier Token Nigger Award. Best african-american female"
det är synd, Halle är såpass bra att hon skulle kunnat få en Oscar på egna meriter.
Att sen Black Hawk Down fick flaggviftaroscars kändes irriterande. Men mest störde jag mig på guldregnet över schizopekoralet A Beautiful Mind, som Carson Fire skrev:
"Det är en film som baserar sig på en sann historia. Det gör en massa Made-for-TV-filmer med. Det är inte ett helt övertygande kvalitetsmärke."
Jag har sett ABM, den är väl trivsam men inte på långa vägar så bra att den förtjänar att ta oscars ifrån Amelié från Montmartre, Moulin Rouge och Sagan om ringen.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Viscum
Posts: 348
Joined: 2002-03-09 7:09:29
Location: Göteborg
Contact:

Re: Oscarsgalan

Post by Viscum »

Proximus wrote: Att Ron Howard vann för bästa regi är mer än rätt. I år kom det verkligen ut de bästa vinnarna, all ära till Denzel Washington också som verkligen förtjäna det.
Baaaah av alla i den kategorin var han ju sämst.
Både Ridley Scott och Peter Jackson förtjänade det mer än han.
..::Jag är en människa av vanor, med ovanan att göra ovanliga saker::..
User avatar
Viscum
Posts: 348
Joined: 2002-03-09 7:09:29
Location: Göteborg
Contact:

Post by Viscum »

Det finns ju en europeisk variant av Oscarsgalan *minns dock inte vad den heter*
Men den är jättebra .Tyvärr har jag bara sett att de visat den ett år på svensk tv fastän den galan e skitgammal och borde visas varje år enligt mig då:)
..::Jag är en människa av vanor, med ovanan att göra ovanliga saker::..
fisk

Post by fisk »

Menar du Cannesfestivalen?... Där vinner ju enbart de mest obskyra filmerna ;) (obs. skämt)
User avatar
zebulba
Posts: 360
Joined: 2002-03-18 11:58:12
Location: Stockholm,Sweden

Post by zebulba »

big_bird vad menar du med flaggviftaroscars?

personligen så tycker jag det vara smaklöst att göra en filmatisering av denna sjuka händelse, jag tycker det var bland den vidrigaste film jag sett :(.

filmen hade varit bättre om jag inte visste att det hade hänt iof...det jobbiga med den här filmen är att vi inte har en aning om hur det egentligen gick till där nere i somalia, innan jag hörde talas om filmen så visste jag inte att usa hade gått in med trupper där :)

/zeb
P4 1,6 Ghz AsusP4S333 moderkort, 256 ddr333, Gf2gts 32mb leadtek kort :D.
fisk

*host*

Post by fisk »

Black Hawk Down... ja du... jag måste säga att det är en fruktansvärt realistisk krigsskildring... utifrån Amerika sett... många klagar på att Ridley Scott gör en väldigt amerikaniserad version av det hela, med flaggviftande och hjälteskildringar. Vad många missar i sin kritik mot filmen är att den porträtterar det totalt meningslösa i just krig... barnet som dödar sin mamma, familjen som inte vill veta av kriget... de sinnessjuka scenerna med amerikanska soldater som inte förstår varför de befinner sig där...

motiveringen från en av gruppledarna är: "Hellre komma hit och hjälpa till, än att se hur allt faller ihop på CNN" ... jag tycker det är en ganska typisk skildring objektivt hur USA beter sig... jag ser ingen glorifiering av våld... jag ser inte någon handling som rättfärdigar USA's beteende... ej heller ser jag hur folk kan påstå att det här är något patriotiskt... på vilket sätt skulle den vara det? ... Soldaterna i USA lider av brist på ledarskap, brist av motivering, bristerna finns överallt... allt är ett förvirrat inferno... förmodligen anledningen också varför allt går åt helvete.

Många kritiserar filmen för att den är vidrig... den ÄR vidrig... just för att den är realistisk... jag ser inga vinnare, jag ser inga hjältar... bara förlorare och människor med tragiska livsöden, oavsett vilken sida de står på.
User avatar
Proximus
Posts: 184
Joined: 2002-03-14 3:31:36
Location: Märsta
Contact:

Post by Proximus »

Ridley Scott är en fantastisk regissör. Hans bror Tom Scott likaså!

:)
User avatar
zebulba
Posts: 360
Joined: 2002-03-18 11:58:12
Location: Stockholm,Sweden

Post by zebulba »

tja!

fisk jag kan hålla med om att usa är en militärpolis som inte har att göra med andra länder och deras krig, men diktatorn eller vad man nu kan kalla det i somalia som de ville störta var ju av hemsk natur, så det var ju rätt ur den synpunkten, men som jag ser det så kanske detta hade gått att lösa på annan väg...eller varför inte låta somalianissen vara så att de kan utplåna varandra därnere istället??

amerikanska soldater är så blåögda (säkert vissa machosvenskar också), de verkar inte fatta innan de åker vad de ger sig in i!
det bästa vore att visa typ filminspelningar från tidigare krig hur en lemlästad människokropp verkligen ser ut, då kanske de struntar i att åka "för krig och ära"

det är ju alltså inte soldaternas egna fel att de är där...jag undrar faktiskt vad de erbjuds för att kriga runt om i världen.
sen behöver man ju inte dra ALLA amerikaner över samma kam, det är faktiskt många som protesterar mot just att de skickar unga amerikaner att kriga i ett land långt borta, när de länderna kan kriga inombördes istället.

vad tror ni hade hänt om FN hade gott in, exakt samma sak kanske?
så det är inte bara usa som är världspolis!

/zeb
P4 1,6 Ghz AsusP4S333 moderkort, 256 ddr333, Gf2gts 32mb leadtek kort :D.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Flaggviftaroscars är sådant som man får om man gör en film där amerikanska soldater är rättrådiga hjältar och utlänningar är onda snuskiga fiender som endast önskar förgöra den amerikanska livsstilen.
Sådana filmer tenderar till att dyka upp när USA befinner sig i kris och tenderar till att oscarsbelönas av rent politiska skäl snarare än filmestetiska.
Jag älskar Ridley Scott, men kan inte för mitt liv tänka mig att Black Hawk Down kan vara annat än en mindre high-tech version av independence days mest motbjudande scener.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
fisk

Post by fisk »

Du har inte sett den med andra ord?... Då tycker jag din åsikt är värd NOLL
User avatar
Viscum
Posts: 348
Joined: 2002-03-09 7:09:29
Location: Göteborg
Contact:

Post by Viscum »

fisk wrote:Menar du Cannesfestivalen?... Där vinner ju enbart de mest obskyra filmerna ;) (obs. skämt)
Nej det är en festival där de mest prisar filmer som komma skall.

Jag snackade om en gala där de ger ut eropeiska filmrådets pris . Har tom letat fram en gullig länk med pristagar info (tydligen hette galan Felix förut) :

http://www.geocities.com/ps971100/EFA90.htm

Så att säga Europas motsvarighet till Oscarsgalan. :)
..::Jag är en människa av vanor, med ovanan att göra ovanliga saker::..
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Du har nog rätt, min åsikt är inte mycket värd då jag inte har sett filmen. Men å andra sidan har jag sett nog med film för att kunna bilda mig en uppfattning av trender och recensioner. Hur som helst så kan man solklart se att BHD fick flaggviftaroscars.
Det vill säga att den oavsett kvalitet (det vill i det här fallet säga oavsett om den var bättre eller sämre eller jämnbördig) fick oscars på att den spelade på ett behov av patiotiska känslor och hjältedyrkan.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Post Reply