domännamn, webbutrymme, E-post =LINUX?

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
gbg_jc
Posts: 21
Joined: 2002-03-08 1:04:46

domännamn, webbutrymme, E-post =LINUX?

Post by gbg_jc »

Hej,

Jag skall slänga upp en webbsida som skall ha tt bra suffix tex .nu eller .org

All registrera ett sådant är ju inga problem men mina problem börjar här:
Jag vill kunna koppla ett säg tex 10-tal epost adresser till domännamnet.

EX:
http://minsida.nu

E-mail adresser:
kalle@minsida.nu
bosse@minsida.nu
osv.....

Då det är en förening med begränsad ekonomi så är de villiga att betala de 200-300:- det kostar för en domän.

Men vissa företag som jag surfat runt på tar tex 99:- per email kopplat med vidarbefodran till annan egen privat adress.....

jag är nybörjare på Linux, men kan linux fixa så att webbutrymmet ligger på linuxserver med url: minsida.nu

Och kan epost hanteringen i linux hantera kalles och bosses mail med minsida@bosse så att det hamnar på linuxburken och sedan vidarbefodrar till deras privata email (alt att de kan logga in på linuxservern med sina Outllok och hämta mailen därifrån?

Eller finns det något bra sida som erbjuder domänregistreing och kanske då även erbjuder ett 5-10st email kopplat till minsida.nu (tex)

Tänk på det hårda restriktonerna de har på de ekonomiska planet.
Linuxserver kan stå hos mig eftersom jag har en dator ledig med bredbandsuppkoppling.


Som sagt Linux är hyffsat nytt för mig så frågan blir om det går att fixa med linux
Vilken version passar detta syftet bäst (grafikst vill jag ha)

Ganska säker på att ni gurus fixar några goda svar på detta:

Mvh GBG_JC
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Titta på WebHostingTalk. Testa att söka där. (Ett forum om webhosting)
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
Ancalagon
Posts: 550
Joined: 2002-03-08 14:16:41
Location: Stockholm

Post by Ancalagon »

jo då ...
linux fixar allt ....
men om du har ett dynamiskt ip p ditt bred band så blir det problem med .nu addressen ...:(
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Re: domännamn, webbutrymme, E-post =LINUX?

Post by IcePic »

gbg_jc wrote:Hej,

Jag skall slänga upp en webbsida som skall ha tt bra suffix tex .nu eller .org

All registrera ett sådant är ju inga problem men mina problem börjar här:
Jag vill kunna koppla ett säg tex 10-tal epost adresser till domännamnet.

Och kan epost hanteringen i linux hantera kalles och bosses mail med minsida@bosse så att det hamnar på linuxburken och sedan vidarbefodrar till deras privata email (alt att de kan logga in på linuxservern med sina Outllok och hämta mailen därifrån?

Mvh GBG_JC
Om du riggar en IMAP-server på din linuxburk (imap är för att lyfta mail ur servern till klienterna)
så går det alldeles utmärkt för dem att hämta med LookOut.
Vilken mailserver du ska köra spelar inte så stor roll, (dvs för att hantera inkommande mail) spelar
inte så stor roll, det finns en bunt att välja på. Ta den som verkar passa bra med din imapserver.
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Ancalagon wrote:jo då ...
linux fixar allt ....
men om du har ett dynamiskt ip p ditt bred band så blir det problem med .nu addressen ...:(
Det ska finnas ett program för det :). Men jag kommer såklart inte ihåg vad det heter :(
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
Post Reply