Färdas snabbare än ljuset?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

aiwass wrote:Mörker = frånvaro av ljus -> Mörkrets hastighet = den hastighet ljuset kan försvinna med = ljusets hastighet.
Betyder detta att Mörkrets Furste också rör sig med ljusets hastighet??
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
xX
Hedersbit
Posts: 1576
Joined: 2002-03-10 15:19:53
Location: Stockholm

Post by xX »

Tack för ditt inlägg Trigun, det var mycket intressant att läsa :)
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

Jag anser i vilken fall som helst att tidsresor bakåt i tiden är omöjliga, eftersom de skulle inverka på sig självt.

enkel paradox: Säg att jag åker tillbaka i tiden 10 minuter för att hindra mig själv från att resa tillbaka i tiden, vad händer då? ::)

Men resor fram i tiden skapar inga sådana paradoxer.
g -> q (ser ni skillnaden?) ;)
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

ballkula wrote: Betyder detta att Mörkrets Furste också rör sig med ljusets hastighet??
Ta en hyfsat fet general i 60-års åldern. Hur snabbt lär han röra sig?

Sedan så tar du jägarsoldaten i tjugoårsåldern som han basar över, hur snabbt lär han röra sig näg han upptäcker att attackhelikoptern som han försökte vifta in för en lift tillhörde fienden?

Slutsats: mörktrets furste håller nog ett lite värdigare tempo än c.
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

aiwass wrote:
ballkula wrote: Betyder detta att Mörkrets Furste också rör sig med ljusets hastighet??
Ta en hyfsat fet general i 60-års åldern. Hur snabbt lär han röra sig?

Sedan så tar du jägarsoldaten i tjugoårsåldern som han basar över, hur snabbt lär han röra sig näg han upptäcker att attackhelikoptern som han försökte vifta in för en lift tillhörde fienden?

Slutsats: mörktrets furste håller nog ett lite värdigare tempo än c.
Ok, då behöver jag inte ligga och fundera på detta :P
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
J_T
Posts: 102
Joined: 2002-03-29 19:53:20
Location: Kungsör

Post by J_T »

Om tidsresor är möjliga borde inte vi redan fått besök av några från framtiden än?
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

Bara obegränsade tidsresor. Om man kan skapa maskhål så skulle det nog gå att "förankra" ena änden av ett maskhål vid en fast punkt, och skicka iväg det andra med ett rymdskepp som får haspla på fort nog att vi får en märkbar tidsdillation. Man kan sedan använda maskhålet för att tasig tillbaka tidsdillationens storlek i tiden. Detta sätter då en gräns i att man inte kan ta sig tilbaka till innan tidsresor blev möjliga.
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
Sundelin
Posts: 67
Joined: 2002-11-01 23:25:48
Location: Luleå
Contact:

Post by Sundelin »

Om man eldar upp en människokropp så går en del av kroppen över till ljusenergi = ljusets hastighet ;D
System 1 | 2500+ @ 4200+ | Geforce 4 ti-4600 |

Sundelin
Posts: 67
Joined: 2002-11-01 23:25:48
Location: Luleå
Contact:

Post by Sundelin »

J_T wrote:Om tidsresor är möjliga borde inte vi redan fått besök av några från framtiden än?
Varför då?
Alla kanske dog just efter att dom uppfann tidsmaskinen :P
System 1 | 2500+ @ 4200+ | Geforce 4 ti-4600 |

User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

Sundelin wrote:
J_T wrote:Om tidsresor är möjliga borde inte vi redan fått besök av några från framtiden än?
Varför då?
Alla kanske dog just efter att dom uppfann tidsmaskinen :P
Hur kan dom ha dött, om det inte redan inträffat?
Är framtiden förutbestämd? ::) ;)
g -> q (ser ni skillnaden?) ;)
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

J_T jag är lite inne på det där...

men men, jag tycker att de som inte läst liftarens guide till galaxen ska göra det:) den tar upp många kul aspekter med tidsresande..
User avatar
gottegrisen
Posts: 221
Joined: 2002-03-11 12:47:17
Location: Mölnlycke

Post by gottegrisen »

Många verkar tro att massan blir oändlig när hastigheten går mot ljuset. Detta är fel, det är densiteten som ökar, massan är konstant.
I annat fall skulle det kännas ganska grymmt när en solstråle träffa oss i pannan :)

Beroende av detta fenomen blir ett långt flygplan någon millimeter kortare när de kör riktigt fort, en ökning av densiteten följer.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Another consequence of Special Relativity is that nothing can travel faster than the speed of light. Any object with mass moving near the speed of light would experience an increase in its mass. That mass would approach infinity as it reached light speed and would, therefore, require an infinite amount of energy to accelerate it to light speed. The fastest possible speed any form of information or force (including gravity) can operate is at the speed of light. Newton's law of gravity seemed to imply that the force of gravity would instantly change between two objects if one was moved---Newton's gravity had infinite speed (a violation of Special Relativity). The three strange effects of Special Relativity (shrinking lengths, slowing time, increasing mass) are only noticeable at speeds that are greater than about ten percent of the speed of light. Numerous experiments using very high-speed objects have shown that Special Relativity is correct.
(min kursivering)

Astronomynotes.com
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
gottegrisen
Posts: 221
Joined: 2002-03-11 12:47:17
Location: Mölnlycke

Post by gottegrisen »

Hmm. lurigt, jag trodde att det inte var en oändlig massökning. Var ju ett tag sedan jag läste fysik:) typ 15 år sedan....

Förklara gärna också varför ljuset inte har oändlig massa då? Finns säkert en fin förklaring :)
User avatar
Thalagor
Posts: 271
Joined: 2002-03-20 17:08:05

Post by Thalagor »

Jag tror pa tidsresor tillbaka i tiden, och enligt mig borde ett "nytt" "nu" skapas varje gang sa sker... Pga det sa har vi inte fatt besok fran framtiden forran deras nu intraffar, och da det intraffas (alltsa att de aker tillbaka i tiden) sa aker de inte tillbaka i tiden, tiden aker fram till dem. De skulle alltsa kunna doda sin farfars far och anda fortsatta existera iom att de redan har blivit fodda, och iom att deras farfars foraldrar redan har levt sina liv innan de dor (doh ;) )....
Ja, det ar iaf vad jag tror...
Hmm, detta blev lite rorigt, och inte blev det battre for att jag inte har A A och O, men ni for anda forsoka tyda det...

Jag kommer forsoka svara/fortydliga (om ni vill det) sa snart som mojligt, men det blir nog inte inom de narmsta dagarna...

//MVH, Thalagor

Ps. God jul alla!!!! :-* . Ds.
Guest

Post by Guest »

jag och en polare kom på att det går att färdas snabbare än ljust om man bara lär sig teleportera ljus (och ja man kan teleportera 1 atom) skulle va skoj att förflytta ljus på så sätt
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

alcatraz wrote:jag och en polare kom på att det går att färdas snabbare än ljust om man bara lär sig teleportera ljus (och ja man kan teleportera 1 atom) skulle va skoj att förflytta ljus på så sätt
Bara det att de elektriska impulser som man teleporteras med inte kan gå snabbare än ljuset ::)
Så där gick det i stöpet :P
g -> q (ser ni skillnaden?) ;)
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

gottegrisen wrote:Hmm. lurigt, jag trodde att det inte var en oändlig massökning. Var ju ett tag sedan jag läste fysik:) typ 15 år sedan....

Förklara gärna också varför ljuset inte har oändlig massa då? Finns säkert en fin förklaring :)
Ljuset har väl ändå ingen massa?
Och ljuset accelererar ju aldrig upp till sin egen hastighet.

Fråga:
Kan ljus färdas långsammare än ljusets hastighet? ?!? (nu vart ja snurrig)
g -> q (ser ni skillnaden?) ;)
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

Thalagor wrote:Jag tror pa tidsresor tillbaka i tiden, och enligt mig borde ett "nytt" "nu" skapas varje gang sa sker... Pga det sa har vi inte fatt besok fran framtiden forran deras nu intraffar, och da det intraffas (alltsa att de aker tillbaka i tiden) sa aker de inte tillbaka i tiden, tiden aker fram till dem. De skulle alltsa kunna doda sin farfars far och anda fortsatta existera iom att de redan har blivit fodda, och iom att deras farfars foraldrar redan har levt sina liv innan de dor (doh ;) )....
Ja, det ar iaf vad jag tror...
Hmm, detta blev lite rorigt, och inte blev det battre for att jag inte har A A och O, men ni for anda forsoka tyda det...

Jag kommer forsoka svara/fortydliga (om ni vill det) sa snart som mojligt, men det blir nog inte inom de narmsta dagarna...

//MVH, Thalagor

Ps. God jul alla!!!! :-* . Ds.
Så du menar att med tidsresor bakåt i tiden så skapar man nya paralella universum? :-/
tja...det är ju en teori.
g -> q (ser ni skillnaden?) ;)
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

J_T wrote:Om tidsresor är möjliga borde inte vi redan fått besök av några från framtiden än?
Det skapar den paradoxen som jag tidigare nämnde.

Så lär man dom tidigare hur man bygger en tidsmaskin, och så fluppar allt igen o.s.v.

Många paralella universum blir de ;)
g -> q (ser ni skillnaden?) ;)
User avatar
t3o
Posts: 1195
Joined: 2002-03-09 15:33:23
Location: Egby boysens och möckleby meckarnas öland
Contact:

Post by t3o »

Om tidsresor var möjliga, hur skulle man kunna räkna ut hur långt man rest? Jag har min t3o(lol)ri här:

Man bestämmer en himlakropp som utstrålar mycket fotoner (en stjärna tex.) och räknar ut hur långt borta den är osv. Sen gör man samma beräkning med jämna interervaller några gånger och ser hur den accelererar bort (allt slungas ju utåt efter the big bang). Sedan kan man lätt räkna ut hur lång borta den skulle vara vid en viss ålder. Sedan när man kommer till en annan tid är det bara att se var stjärnan står och räkna ut hur lång tid som passerat.

Smart? javist! jag kom ju på det ;)

Skulle nån trekker kuna förklara lite snabt principerna för hur warp motorerna i startrek funkar och hur reaktro härden kommer in i bilden?
Vill du köra starcraft mot mej? På battle.net heter jag Swoomp och är oftast inne i swe-1, swe-2, tw, eller xtc
Trigun
Posts: 35
Joined: 2002-09-25 23:34:35

Post by Trigun »

Tidsresor kommer att skapa kaos i händelsernas gång såvida de inte uppfyller några krav. Forskare har flera förslag på vad som kommer att hända om en person skulle resa till år 1890 med avsikt att skjuta sina gammelfarföräldrar.

Vissa forskare anser att personen får som han vil men i den stund kulan träffar skiljs ett nytt universum med sin egen historia ut. I detta universum kommer personen aldrig att födas och kan därför inte resa tillbaka i tiden.

Andra forskare anser att en naturlag hindrar personen från att skjuta: en sten träffar honom i huvudet eller så slår blixten ner i honom. Händelsernas ordnings-följd är skyddad och kan aldrig ändras.

Men resor in i framtiden har inga såna konsekvenser för allt man gör i framtiden kan inte påverka ditt förflutna....
Guest

Post by Guest »

Maqe2 wrote:
gottegrisen wrote:Hmm. lurigt, jag trodde att det inte var en oändlig massökning. Var ju ett tag sedan jag läste fysik:) typ 15 år sedan....

Förklara gärna också varför ljuset inte har oändlig massa då? Finns säkert en fin förklaring :)
Ljuset har väl ändå ingen massa?
Och ljuset accelererar ju aldrig upp till sin egen hastighet.

Fråga:
Kan ljus färdas långsammare än ljusets hastighet? ?!? (nu vart ja snurrig)
det går att bromsa upp ljuset och sedan accelerera det (eller snarare sluta bromsa det) det mysko med ljus är juh att om du färdas i ljusets hastighet så skulle ljuset du ser ändå va lika snabbt, oavsätt hur snabbt du rör dig, så rör sig ljuset i ljusetshastighet iförhållande till dig
Sundelin
Posts: 67
Joined: 2002-11-01 23:25:48
Location: Luleå
Contact:

Post by Sundelin »

Maqe2 wrote:Jag anser i vilken fall som helst att tidsresor bakåt i tiden är omöjliga, eftersom de skulle inverka på sig självt.

enkel paradox: Säg att jag åker tillbaka i tiden 10 minuter för att hindra mig själv från att resa tillbaka i tiden, vad händer då? ::)

Men resor fram i tiden skapar inga sådana paradoxer.
Det som händer är väll att du har klonat dig själv genom att resa tillbaka i tiden.
System 1 | 2500+ @ 4200+ | Geforce 4 ti-4600 |

Sundelin
Posts: 67
Joined: 2002-11-01 23:25:48
Location: Luleå
Contact:

Post by Sundelin »

Maqe2 wrote:
gottegrisen wrote:Hmm. lurigt, jag trodde att det inte var en oändlig massökning. Var ju ett tag sedan jag läste fysik:) typ 15 år sedan....

Förklara gärna också varför ljuset inte har oändlig massa då? Finns säkert en fin förklaring :)
Ljuset har väl ändå ingen massa?
Och ljuset accelererar ju aldrig upp till sin egen hastighet.

Fråga:
Kan ljus färdas långsammare än ljusets hastighet? ?!? (nu vart ja snurrig)
Ljus har massa, det borde det iaf ha eftersom ljus kröks när det passerar planeter.
System 1 | 2500+ @ 4200+ | Geforce 4 ti-4600 |

Post Reply