Har farsan rätt eller ?

Avdelningen för dig som skall överklocka eller kyla din dator.
Post Reply
Dreadful_Mazter
Posts: 67
Joined: 2002-11-20 17:20:39
Location: Lerum

Har farsan rätt eller ?

Post by Dreadful_Mazter »

Han säger att man inte ska köra en dator utan själva skalet på..
Stämmer det eller.. ? jag har ju gjort det flera gånger och hur ska man annars kunna känna ifall någonting är överhettat etc. etc.
"Nobody dies as virgin, life fucks us all.."
User avatar
Stoneman
Posts: 1072
Joined: 2002-03-08 11:16:52
Location: Sollentuna (Stockholm)
Contact:

Post by Stoneman »

Det spelar ingen roll om man har ett cahssi eller inte.
Jag har haft delarna legandes direkt på skrivbordet utan något chassi överhuvudtaget.
Det har fungerat utmärkt. Nackdelen är själva jordningen av delarna. De får inte samma "nollpunkt" vilket kan leda till problem.
Intel P4 2.4B GHz 533 MHz buss | ASUS P4T533-C | 512Mb Kingston PC1066 RDRAM | 3 st 80 Gb, 1 st 60 Gb, 1 st 30 Gb, 1 st 180 Gb | Promise Ultra100TX2 | CL GeForce 4 Ti4600 | LG 52x CD-ROM | Plextor 16/10/40 | XP Pro | Chieftec FullTower | Antec 550 Watt |
Dreadful_Mazter
Posts: 67
Joined: 2002-11-20 17:20:39
Location: Lerum

Post by Dreadful_Mazter »

Hmm.. okej!

Men kan man få stötar å grejs ? men de får man väll inte i jordat uttag va ?
"Nobody dies as virgin, life fucks us all.."
User avatar
Stoneman
Posts: 1072
Joined: 2002-03-08 11:16:52
Location: Sollentuna (Stockholm)
Contact:

Post by Stoneman »

Beror väl på vart man stoppar fingrarna någonstans.
Intel P4 2.4B GHz 533 MHz buss | ASUS P4T533-C | 512Mb Kingston PC1066 RDRAM | 3 st 80 Gb, 1 st 60 Gb, 1 st 30 Gb, 1 st 180 Gb | Promise Ultra100TX2 | CL GeForce 4 Ti4600 | LG 52x CD-ROM | Plextor 16/10/40 | XP Pro | Chieftec FullTower | Antec 550 Watt |
User avatar
Camridge
Posts: 1346
Joined: 2002-03-10 22:26:54
Location: Sverige (Västernorrland)

Post by Camridge »

Risker, lättare att sakerna går sönder,
man sölar något på dom, om man ska vattna blommorna om det finns i närheten och det droppar vatten, eller direkt sålljus mot kretsar m.m det värms på riktigt ordentligt. Beroende på hur man har placerat dom så finns ju risk för damm, och hår, tex om man har katter som kanske vill hoppa upp.
öppet chassi, mer damm, den blir inte lika tyst, ungefär samma saker som ovanför. En liten unge vill gå på upptäcksfärd stoppa in fingrarna.
Min nyaste Älskling
Hewlett Packard IPAQ 2210
Cpu: Intel(R) PXA255 400Mhz
Internt: 64MB minne CF:64 o 128MB
OS: Windows CE 4.20
Dreadful_Mazter
Posts: 67
Joined: 2002-11-20 17:20:39
Location: Lerum

Post by Dreadful_Mazter »

Hmm.. heh,, tur att jag inte har någon katt nu då..
"Nobody dies as virgin, life fucks us all.."
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Post by smorgar »

ummm det beror på villekn dator det är... det finns några compaqs som inte går att köra med öppet skal... det e nån spärr på dom iaf så det slår av om man öppnar dom :D men men vanliga midi å så kan man köra öppna.... iaf vad jag vet
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
User avatar
rulle
Posts: 54
Joined: 2002-11-01 3:44:28

Post by rulle »

Jag tror att din farsa är rädd att datorn ska pajja helt enkelt,,, därför säkrast med skalet på,,det är väl han som betalar? ;)
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Re: Har farsan rätt eller ?

Post by IcePic »

Dreadful_Mazter wrote:Han säger att man inte ska köra en dator utan själva skalet på..
Stämmer det eller.. ? jag har ju gjort det flera gånger och hur ska man annars kunna känna ifall någonting är överhettat etc. etc.
Luftflödet i maskinen blir ju helt fel om du kör den "cabbat". Även om det verkar
komma in mycket luft är det inte säkert att den passerar lika fort runt som om
man hade en infläkt i ena änden och utblås i andra. De delar som har aktiv
kylning får ju säkert sin luft ändå, men alla delar som bara har flänsar eller
ingen kyltillsats alls får ju enbart luftombyte genom att varm luft stiger i princip,
vilket troligen är långt sämre än vad den haft innan då det varit ett någorlunda
kontrollerat flöde genom lådan.

Men annars är det som alla andra sagt, mindre risk att kaffe eller katten
ramlar in i den. =)
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
Dreadful_Mazter
Posts: 67
Joined: 2002-11-20 17:20:39
Location: Lerum

Post by Dreadful_Mazter »

Okej.. cool. jag har ju haft uppe den innan å så.. bytt lite kort och grejs..

Vi ska nog införskaffa en ny dator snart ändå för denna börjar bli lite up to date..'

Jag tror också att det är far min som inte vill att de ska paja.. men jag vet vad jag gör.. ;)

Sen tycker jag att det är något otroligt störande när vissa delar i datorn sitter inburade typ.. varför e det så.. ?!?
"Nobody dies as virgin, life fucks us all.."
User avatar
Snaert
Posts: 82
Joined: 2002-09-01 21:28:27
Contact:

Post by Snaert »

Du kan ju alltid bygga ett chassi i plexi :P
Medan du ännu lever, lev rätt!
Dreadful_Mazter
Posts: 67
Joined: 2002-11-20 17:20:39
Location: Lerum

Post by Dreadful_Mazter »

Snaert wrote:Du kan ju alltid bygga ett chassi i plexi :P
Jadu..
"Nobody dies as virgin, life fucks us all.."
JoJo
Posts: 115
Joined: 2002-03-20 15:23:47
Location: Sverige
Contact:

Re: Har farsan rätt eller ?

Post by JoJo »

Dreadful_Mazter wrote:Han säger att man inte ska köra en dator utan själva skalet på..
Stämmer det eller.. ? jag har ju gjort det flera gånger och hur ska man annars kunna känna ifall någonting är överhettat etc. etc.
Han har rätt. Förutom att du utsätter dig och andra apparater för EMF, elektromagnetisk strålning, så utgör det en säkerhetsrisk.
User avatar
boogey
Posts: 14
Joined: 2002-08-02 14:44:49
Location: Västerås
Contact:

Post by boogey »

skulle säga att han har både rätt och fel...

av praktiska och (för komponenterna mest) säkerhetsskäl har man sakerna monterade i en låda...

vet man vad man gör och inte har någe djur eller små barn som kommer och pillar så är det ju ingen direkt fara att köra öppet ett tag... när man lånar en disk och säkerhetskopierar kan det ju vara praktisk att köra öppet och bara lägga disken bredvid...
"Trassla inte till saken genom att komma dragandes med fakta"
triton242
Hedersbit
Posts: 1133
Joined: 2002-03-07 22:34:51
Location: Nyköping Tystberga
Contact:

Post by triton242 »

Alla mina datorer sedan ja iafall de senaste 3 åren har varit "cabbade då" jag personerligen inte gillar fenomenet skaffa så många fläktar till datorn så den flyger till månen.
Iafall min dator blir ca 5-10C kallare overall om jag låter chassit stå öppet samt jag slipper massa fläktar som dammar igen iderligen.

Finns ju docka några välldigt stora fördelar med att ha chassit på.
Låter många dB mindre samt om man har petiga syskon/djur i hemmet så behöver man inte oroa sig för att de ställer till oreda.
User avatar
Kimze
Posts: 378
Joined: 2002-03-08 11:36:53

Post by Kimze »

Min polares katt kröp in i hans burk när den var i gång och fick sig en jäkla stöt på nosen när den nosa på grafikkortet :)
Mjauuu hördes det sedan drog den gärnet iväg!
Prometheus
Posts: 43
Joined: 2003-01-01 16:28:55
Contact:

Post by Prometheus »

Om du inte sölar med djur och andra saker i datorn är det helt ofarligt. Så kallad EMI-stråling är mest bull** tycker jag. Känner mig inte sjukare än annars och har kört med öppet chassie i ett par månader nu...

Det är dock som de säger där uppe att du får mer "tryck" i kylinngen om du har plåtarna på, fläktarna som drar ur varmluften suger inte alls ut så mycket varmluft som de skulle gjort om luckorna varit på. Istället drar den luft från alla håll och kanter...

Men nej det är inget farligt att köra med plåtarna av... Om du inte får ryck och börjar slicka på allt som är grönt så :)

Vad menar du med att de sitter inburade? Menar du hårddiskburar så är det naturligtvis för att det är det effektivaste sättet att montera dom då.. DU kan ju inte bara lägga in diskarna i en hög (eller jo.. :D Men det är jobbigt om du ska flytta den då :)).... Syftar du på nätagget ska du vara glad att det är plåt runt... :p
Dreadful_Mazter
Posts: 67
Joined: 2002-11-20 17:20:39
Location: Lerum

Post by Dreadful_Mazter »

Jag syftade på hårddiskburar óch jag kom på att det kan vara bra om man ska flytta den ;D
"Nobody dies as virgin, life fucks us all.."
HaBiz
Posts: 142
Joined: 2002-03-09 23:39:09
Location: Göteborg, Hisingen
Contact:

Post by HaBiz »

Min hund tuggade på min mobiltelefon engång...
Prometheus
Posts: 43
Joined: 2003-01-01 16:28:55
Contact:

Post by Prometheus »

En kompis som köpt ett av Kylings blåa transparanta chassien (de är typ hälften blå, hälften "glas") har en kattunge. Så han måste tejpa för fläkthålen han inte har fläktar i. Katten har redan ESD-at ett modem som satt i datorn :D

Lådan var dessuom helt felbyggd så han ska skicka tillbaka den... Skulle få en ny som enligt Kylning inte var felkonstruerad...
Cluster
Posts: 10
Joined: 2002-12-24 1:27:12

Re: Har farsan rätt eller ?

Post by Cluster »

[quote="IcePic"][quote="Dreadful_Mazter"]Han säger att man inte ska köra en dator utan själva skalet på..
Stämmer det eller.. ? jag har ju gjort det flera gånger och hur ska man annars kunna känna ifall någonting är överhettat etc. etc.[/quote]
Luftflödet i maskinen blir ju helt fel om du kör den "cabbat". Även om det verkar
komma in mycket luft är det inte säkert att den passerar lika fort runt som om
man hade en infläkt i ena änden och utblås i andra. De delar som har aktiv
kylning får ju säkert sin luft ändå, men alla delar som bara har flänsar eller
ingen kyltillsats alls får ju enbart luftombyte genom att varm luft stiger i princip,
vilket troligen är långt sämre än vad den haft innan då det varit ett någorlunda
kontrollerat flöde genom lådan.

Men annars är det som alla andra sagt, mindre risk att kaffe eller katten
ramlar in i den. =)[/quote]



---------------

Japp han har rätt luftflödet blir sämre !!
Vänliga Hälsingar Cluster
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Det beror ju iofs på om man har en bättre låda eller en budgetlåda. Har du en dålig budgetlåda där nätagget får dra runt allt blir det ofta kallare genom att ha den öppen. Har man bättre låda t ex chieftec så blir det däremot sämre.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

snigel wrote:Det beror ju iofs på om man har en bättre låda eller en budgetlåda. Har du en dålig budgetlåda där nätagget får dra runt allt blir det ofta kallare genom att ha den öppen. Har man bättre låda t ex chieftec så blir det däremot sämre.
Skulle vilja protestera lite... det har väl inget med lådan att göra? mer med vilken kylning den lådan har :P
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Post Reply