Åsikter och uppgifter om USA-Irak konflikten?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Åsikter och uppgifter om USA-Irak konflikten?

Post by lillis »

Vad tycker ni om det här, har ni några speciella åsikter och liknande? Jag skulle också bli glad om någon hade en eller flera sidor om det, speciellt med fakta?
Och ja, det är ett skolarbete. Det är en del av niornas sak i våran skola mot våld och främlingsfientlighet och skulle därför gärna vilja ha lite med "debattåsikter", då uppsatsen ska ta tydligt avstånd från våld och främlingsfientlighet.

Men det här ska inte bli en tråd där ni bara ger länkar till sidor där det står massor om detta, för dom kan jag hitta själv. Anledningen att jag skriver här är för att själva argumentations- och debattdelen av det. Men det är klart att jag blir glad för länkarna :D
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

Edit: Jag blev nog förvirrad... var det sånt här du var ute efter eller?
Edit2: orkade inte ha kvar det... :P
Last edited by 1337_pojke on 2003-01-13 15:26:31, edited 1 time in total.
Crafty
Posts: 187
Joined: 2002-07-20 23:30:17

Post by Crafty »

Tidigare så har Usa vägrat betala avgiften till Fn men inför kriget betalade man gladeligen och ville dessutom ha Fns hjälp vid kriget..
Inför kriget i Afghanistan ja...


Debattåsikter? Jag hoppas att du menar att Din uppsatts ska ta avstånd från våld och främlingsfientlighet, och någon annans vara lite mer objektiv?
Om du ska skriva "debattåsikter" om vad som kommer att ske i Irak, men sen bara se på det från ett håll, då är det väl knappast "debattåsikter" du är ute efter?

Det är väl bra att skolan uppmuntrar till att leta fakta som talar emot främlingsfientlighet. Men att blanda in en konflikt där vi bevisligen har en (eller två) galna ledare och säga att ni ska vara emot detta... Jag trodde skolan skulle ge eleverna en förmåga att söka egna svar och bilda sig egna uppfattningar som individer.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Crafty wrote:
Tidigare så har Usa vägrat betala avgiften till Fn men inför kriget betalade man gladeligen och ville dessutom ha Fns hjälp vid kriget..
Inför kriget i Afghanistan ja...


Debattåsikter? Jag hoppas att du menar att Din uppsatts ska ta avstånd från våld och främlingsfientlighet, och någon annans vara lite mer objektiv?
Om du ska skriva "debattåsikter" om vad som kommer att ske i Irak, men sen bara se på det från ett håll, då är det väl knappast "debattåsikter" du är ute efter?

Det är väl bra att skolan uppmuntrar till att leta fakta som talar emot främlingsfientlighet. Men att blanda in en konflikt där vi bevisligen har en (eller två) galna ledare och säga att ni ska vara emot detta... Jag trodde skolan skulle ge eleverna en förmåga att söka egna svar och bilda sig egna uppfattningar som individer.
Vi fick själva välja vad vi skulle skriva om, och jag valde detta, för jag tycker det är ett intressant ämne och vill lära mig mera. Det handlar inte om att det är för eller emot Usa eller Irak, utan att det är mot våld (och främlingsfientlighet, men det är inte så mkt i just min uppsats om det)...

Debattåsikter... hmm. Jag kanske valde fel ord, men jag menar åsikter och fakta som man kan använda i en debatt och som man kan läga fram som "bevis" (främst då fakta). Detta ska inte göras, men jag gillar att vara lite radikal ;)
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

fisk kan nog hjälpa dig en del med detta..
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
TomatVadå
Posts: 518
Joined: 2002-03-31 16:33:07
Location: Kungsör
Contact:

Post by TomatVadå »

Jo mycket kan de finnas att veta om sådant.

Usa borde inte få ha någon rätt till att anfalla irak. Speciellt inte nu efter att vapen komtrollen visade att de inte va några vapenlager där. Usa är ute efter krig för att kontrollera oljemarknaden. Inte nu för att irak är världens bästa land men usa borde då inte anfalla det ändå. Tänk om alla bara slutade anfalla varandra va skönt de skulle vara, suck'
Hasta la victoria siempre
User avatar
chrono
Hedersbit
Posts: 1017
Joined: 2002-02-19 20:07:27
Location: Sundsvall
Contact:

Post by chrono »

TomatVadå wrote:Jo mycket kan de finnas att veta om sådant.

Usa borde inte få ha någon rätt till att anfalla irak. Speciellt inte nu efter att vapen komtrollen visade att de inte va några vapenlager där. Usa är ute efter krig för att kontrollera oljemarknaden. Inte nu för att irak är världens bästa land men usa borde då inte anfalla det ändå. Tänk om alla bara slutade anfalla varandra va skönt de skulle vara, suck'
Jag tycker man ska vara försiktig att gå handlingarna i förväg i ett så pass allvarligt scenario som detta faktiskt är.

Låt oss skippa rena åsiktsyttringar för en stund och reda ut vad som verkligen är fakta.

Mellanöstern har varit en oroshärd sedan en lång tid tillbaka, Irak blev instabilt efter att Stor Britannien lämnade landet (1918?!).

I modern tid har Iraks ledande och enda parti, bathpartiet, startat en mängd anfallskrig och ådragit sig internationella sanktioner.

Grannen Iran har i modern tid agerat ärkefienden (ja mellanöstern är en lustig kompott). Kriget, initierat av Irak, 1980-88 resulterade inte i något annat än människoförluster (ca 1 miljon).

Ett sargat och skuldsatt Irak försöker - i ett desperat försök - att återupprätta den förlorade hedern, och nå en maktpositionen på den arabiska halvön, genom att rikta sina blickar gentemot emiratet Kuwait.

Enligt Saddam fanns det en mängd goda anledningar att anfall Kuwait.

* De sänkte oljepriserna genom ökad produktion, ett led i att svälta Irak enligt Saddam
* De borrade Irakisk olja, ja diktatorn påstod att Kuwait borrade snett
* Irak hade stora ekonomiska skulder till Kuwait

Irak beslutar sig tillslut att anfall Kuwait och invaderar landet på rekordtid. Arabförbundet fördömer anfallskriget och det skriks efter hjälp i FN. Genom ett enigt säkerhetsråd ges mandat för en väpnad aktion gentemot Irak för att fördriva dem ur Kuwait och se till att säkra framtiden.

Resten kan ni, en mängd länder ledda av USA rensar upp i det sargade Kuwait och tvingar Irakierna på flykt.

Det bestäms att Iraks massförstörelsevapen (ja Saddam hade bevisligen massförstörelsevapen och eftersom han t o m använde dem på sin egen befolkning i norra Irak ansågs det lämpligt att inskränka innehavet) skall kontrolleras och förstöras av särskilda vapeninspektörer utnämnda av FN. Vapeninspektörerna skulle stanna i landet på obestämd tid.

1998 (97?!) blir de utkastade ur Irak.

Ingenting händer på ett bra tag ända tills en speciell händelse sker på morgonen den 11 september 2001.

Om vi skippar afghanistankriget så kommer Irak in i bilden ungefär där afghanistankriget upphör och läget "stabiliseras". Det har uppkommit tvivelaktiga uppgifter om Irakiska kärnvapen och om någon vag koppling mellan 11sept.-kaparna och Iraks diktator.

USAs tongångar hårdnar och liknar krigsretorik. Kommer inte vapeninspektörerna villkorslöst in i Irak igen kommer vi starta krig. Irak ogillar givetvis den amerikanska tonen, eftersom den bland annat bryter världens ditills laissez-faire-mentalitet över hela Irakproblemet ända sedan 98.

Idéen om återupptagna inspektioner får emellertid gehör bland FNs permanenta säkerhetsrådsmedlemmar som röstar igenom en ny resolution, en betydligt hårdare tongång kan skönjas gentemot den tidigare loja.

Efter mkt om och men kommer tillslut Hans Blix & CO in i Irak och får nu äntligen leka sin livsviktiga katt och råtta-lek. Hittils har Irak tydligen samarbetat rätt väl och inte obstruerat.

Inför framtiden finns det tre faktorer som avsevärt kommer spela in i huruvida det blir ett krig eller inte.

* Vapeninspektörernas planerade rapport till säkerhetsrådet i slutet på januari i år.
* Hur ekonomin går. Bush kommer inte återväljas om den amerikanska ekonomin går ner i händelse av ett Irakkrig
* Nordkorea-konflikten, en militärt mkt allvarligare konflikt som kan få vida konsekvenser om felbemött.


Jag skriver gärna mer så fråga på ;)
"Nothing in the world is so powerful as an idea whose time has come."
- Victor Hugo
User avatar
TomatVadå
Posts: 518
Joined: 2002-03-31 16:33:07
Location: Kungsör
Contact:

Post by TomatVadå »

du är numera min gud över personer som vet saker 8)
Hasta la victoria siempre
User avatar
t3o
Posts: 1195
Joined: 2002-03-09 15:33:23
Location: Egby boysens och möckleby meckarnas öland
Contact:

Post by t3o »

Jag skiter i vilket. Kanske blir det krig. OM vi blir attackerade (omdet blir världskrig) så försvarar jag sverige ;) resten får borgligheten sköta....
Vill du köra starcraft mot mej? På battle.net heter jag Swoomp och är oftast inne i swe-1, swe-2, tw, eller xtc
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Chrono, tack så mycket, verkligen. Exakt sånt jag behöver... :)
Du får gärna skriva mer, jag har ett antal länkar men det står inte så mkt om hur USA "tänker" för det brukar inte vara så populärt att spekulera i tidningsartiklar... vad tror du själv?
User avatar
acces
Posts: 130
Joined: 2003-01-12 19:21:19
Location: Göteborg
Contact:

Post by acces »

Jag är inte så insatt i detta, men jag är väldigt skeptik till USA och jag har svårt att tro, att USA gör något utan att käna på det själva...

Tycker inte om att 12 människor (12 har jag för mig) skall kunna ha makten över ett helt folk, kunna bestämma deras öden. Men och andra sidan, det har inte Saddam häller...
Jag gillar glass...det är gott...och det är därför jag gillar det:p
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

Bush&Co verkar ha bestämt sig för att göra som Bush DE & Clinton: hyfsa till opinionssiffrorna genom att tråka den irakiska armen. Vad som nu återstår är att sehur pass väl pentagons propagandeavdelning får med sig världsopinionen på det hela. Så värst bra verkar det inte gå, men att det skulle vara tillräckligt mycket motstånd internationellt för att sätta stopp på't betvivlar jag.

Sen huruvida USA bör bomba Irak, hm. Attfå bort Saddam är ju ett hedervärt mål i sig, men å andra sidan så anser jag att metoderna är förkastliga. Så, helgar ändamålet medlen? Men sedan så har vi ju et faktum att Saddam snarare är medlet än målet, så på det stora hela är jag emot. Jag misstänker dessutom att de som nu kan tänka sig att förvandla den lilla infrastruktur och industri Irak har till grus knappast kommer att vara beredda att satsa ens bråkdelen av vad bomberna kostade på återuppbyggnad när/om demokratin infinner sig. Afganistan är ett väldigt aktuellt exempel på detta.
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
User avatar
Persk
Posts: 562
Joined: 2002-03-07 22:36:41
Contact:

Post by Persk »

Atombomba dem!!! :-*
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

Persk wrote:Atombomba dem!!! :-*
Varför ska vi bomba USA? Då är vi ju nästan sämre än dem... ::)
g -> q (ser ni skillnaden?) ;)
fisk

Post by fisk »

Jag tycker det är lite intressant när man refererar ett helt land till en åsikt... "USA mot IRAK" , eller "Afghanistan mot USA" ...

Det är väl det enklaste att dra alla över en kam för att rättfärdiga krig antar jag ::)
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

tack fisk, nu´har du gett mig något att börja min uppsats med, du fick mig att tänka. ditt inlägg betydde lika mycket som chronos :)
puss
:-*
User avatar
chrono
Hedersbit
Posts: 1017
Joined: 2002-02-19 20:07:27
Location: Sundsvall
Contact:

Post by chrono »

Trevligt att människor uppskattar det man sätter sig ner och skriver ;)

Säg bara till så kompleterar jag det jag inte fick med ovan.
"Nothing in the world is so powerful as an idea whose time has come."
- Victor Hugo
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

acces wrote:Jag är inte så insatt i detta, men jag är väldigt skeptik till USA och jag har svårt att tro, att USA gör något utan att käna på det själva...

Tycker inte om att 12 människor (12 har jag för mig) skall kunna ha makten över ett helt folk, kunna bestämma deras öden. Men och andra sidan, det har inte Saddam häller...
syftar du på att saddam och 11 andra har makten över irak... du skriver ltie luddigt där... men jag antar att du menar det...

lite fakta om irak:
irak styrs för närvarande i princip totalt av RCC = revolutionary council command, som består utav saddam hussein (president av irak och ordförande i rcc (på obestämd tid)).

RCC består utav:
Saddam hussein
7 andra "lojala" (mot saddam) män.

saddam hussein har makten att ändra i rcc hur han vill.
rcc kan nog jämnställas med vad vi kallar för regering.

Det som är klurigt med irak är att det i teorin är uppbyggt precis som en demokrati (riksdagar osv. osv.), men i själva verket kan man bara rösta på bathparty, vilket saddam har kontroll över (iom ordförandeskapet i rcc).

Det andra problemet är att saddam är ÖB, och har full makt över den irakiska armén...


Jag har länge frågat mig själv:
Varför avsätter inte USA lr FN bara saddam hussein...

det enda vettiga svar jag någonsin hittat är:
för att hindra instabilitet i mellanöstern och på så sätt inte stöta sig med oljemarknaden/hindra att oljemarknaden störs... Tas saddam bort, kommer iran att attackera iraq, och detta krig kan dra in hela mellanöstern.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
chrono
Hedersbit
Posts: 1017
Joined: 2002-02-19 20:07:27
Location: Sundsvall
Contact:

Post by chrono »

wille wrote: det enda vettiga svar jag någonsin hittat är:
för att hindra instabilitet i mellanöstern och på så sätt inte stöta sig med oljemarknaden/hindra att oljemarknaden störs... Tas saddam bort, kommer iran att attackera iraq, och detta krig kan dra in hela mellanöstern.
För det första vill jag bara påpeka att man inte skall överskatta de revolutionära rådets makt, när det väl kommer till kritan (oavsett omständighet) är det Saddam Hussein som har makten.

För det andra så vill jag bara bekräfta dina teorier om Saddams vidare regerande. Han kommer troligen sitta kvar ett bra tag även efter denna konflikt (ngt krig lär det inte bli). Saddam är en mardröm för Iraks befolkning, men han stabiliserar Mellanöstern, hur sjukt den än låter.
"Nothing in the world is so powerful as an idea whose time has come."
- Victor Hugo
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

sanning sanning chrono... han är väl den enda anledningen till att iran inte anfaller iraq... måste väl till något sådant, för att folk inte ska bråka (det eller usas bomber... :P)
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Nu är jag klar med uppsatsen, det blev 3½ sidor ungefär. blev nog lite vänstervridet, men det är jag ju själv så.. :) om ni vill läsa säg till. :D hejsvejs
Post Reply