El! Lite svar behövs! (BILDEN FUNKAR NU)

LAN, Demoparty och allt som rör området.
Post Reply
User avatar
|Lindmark|
Posts: 11
Joined: 2002-04-01 16:15:45
Location: Eskilstuna
Contact:

El! Lite svar behövs! (BILDEN FUNKAR NU)

Post by |Lindmark| »

Tja!
har som ni kanske vet ett lan i eskilstuna och grejsen é att det just nu planeras ett nytt "större" evenemang på typ 210-240pers.

I lokalen så har vi 2st 63Amp +nån 16A och ja tänkte använda en "elbjörn" på varje 2rader. Varje rad innehåller 15pers dvs 30pers.
Detta betyder att det till varje bords grupp finns 1 16Amp matning. Så då borde det fungera "bra" om man kör enligt principen nedan!

Image

Kanske någon har några tips på saker som man inte borde göra i sammanhanget!

//lindmark
Last edited by |Lindmark| on 2003-01-20 14:32:15, edited 2 times in total.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

"principen nedan".gif funkar inte :P

lägg upp bilden på en vetting server så kan vi snacka sen :D
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

8 bordsgrupper med 30 platser blir totalt 240 platser. Då drar ni fram 16A 3fas till varje bordsgrupp och som drar ifrån de två 63A 3faserna. Då har ni en stor marginal och ni kommer inte behöva vara oroliga att säkringarna går pga överbelastning på borden, om folk kopplar sig sätt vill säga. Se alltså till att folk kopplar sig rätt.

Klart som 100% rent vatten. (Korvspad tycker jag inte är speciellt klart)


Elbjörnen...
Som jag skrev innan fast inte specifikt på utrustningar och utan förklaringar utan att folk får tänka lite var att om man sätter 30 datorer på 16A 3fas så är det ganska självklart att sätta 1/3 (alltså 10 datorer) på vardera fas. Jag har själv inte använt "elbjörn", men se till så 5st-grupperna är på samma fas för då sitter det 10 datorer på varje fas och inte 5 på en och sedan 15 på en annan, eller liknande.


Lita inte 100% på det jag säger för jag är inte utbildad elektiker, än. Låt Ghlargh, eller någon annan elektriker, verifiera eller rätta felen i det jag har skrivit. Fast personligen så tycker jag det är rätt det jag har skrivit.



PS:
phpbb2 stödjer inte .gif-formatet för det kostar pengar.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Jodå, enligt mina erfarenheter är det tillochmed overkill med 16A per 10 datoerer, iomed att mina bävrar är försedda med mätade så kan jag lasta dom till 100% och har tittils aldrig varit under 16 datoerer/16A, vi brukar ligga närmare 18-20 per 16A, och jaga idioter som har kaffebryggare med tång och blåslampa

Men har man inte mätarna så är det bäst att ha marginal

Är björnen däremot säkrad till 10A ut på uttagen kan det bli lite tight om många har nya datorer som drar mycket

Gör bara inte misstaget att lasta för mycket på varje fas, se till att ingen lampskalle får för sig att koppla en 16A elbjörn i utgångarna på en annan 16A...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
|Lindmark|
Posts: 11
Joined: 2002-04-01 16:15:45
Location: Eskilstuna
Contact:

Jo..precis!

Post by |Lindmark| »

jo. björnarna är avsäkrade på 16Amp per fas. så det é inga problems..

tack för verifieringen!
Post Reply