P4 2,0 ghz vs amd xp2400+ 2,0 ghz

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

Diemon! wrote:Intels orginalkylare låter ju tokmycket, hur kan man kalla den bra? :)
DÅ kan jag inte förstå vad för P4-kylare du lyssnat på?

Den senaste jag fick är löjligt tyst.
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

-festis- wrote:"intel roxx" LOL!

alla som kör intel prolle idag (och förmodligen känner sig lurade) kommer nog snart gå över till AMD då dom i framtiden nog blir den enda tillverkaren som vänder sig till privat personer, nu när intel kanske inom snar framtid inför överklockningsspärr på sina redan hutlöst dyra processorer. DVS. om man är så smart (:P) så att man köper en intel för hutlöst mycket pengar så ska man kunna vara säker på att någon inte handlar en billigare och klockar den till en likadan och tjänar pengar där HAHA! ojojoj ---AMD ROXX--- säger jag bara

när intel inför detta så inför säkert AMD att deras prisvänliga muskel prollar redan är upplösta från början och så skickar dom säkert med program för att klocka skiten ur dom :)
Som sagt har de bara tagit patent på tekniken, något som sker hela tiden. Sedan om det implementeras är en annan sak. Jag tvivlar faktiskt på att det kommer att ske den närmaste tiden eftersom behovet inte finns för att göra det vad jag ser i vart fall. Som du säger så gör det nog bara mer skada än nytta på desktopdatorer nu. :)
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
Camridge
Posts: 1346
Joined: 2002-03-10 22:26:54
Location: Sverige (Västernorrland)

Post by Camridge »

zinko.
Sanningen är den att jag vet om oneshop och datorbutiken och att just xp 2400+ är billigare m.m för det är ett priskrig mellan, datorbutiken, oneshop.
men om du kollar skillnaderna på Xp och P4 mellan komplett o oneshop så är det lika stor skillnad på priset mellan Xp o P4 på bägge butikerna. Så därför brydde jag mig inte om vilken butik som hade det billigaste priset utan jag försökte få fram att priset blir nästan lika ändå om man måste köpa en vettig kylfläns m.m

-festis-
Om att du säger att P4 ägare känner sig lurade, vart får du allt ifrån egentligen, det verkar som att du talar för mängden av alla P4 köpare o det är inte lite det. Och du låter som att du vet vad som är bäst o dåligt och att du vet precis hur det kommer att gå som för dessa stora företag.
Sen vad för övrig kylning har du i datorn, hur många fläktar, vart sitter dom vilken storlek. Det säger mig inte mycket om du bara säger grad vid full o idle när man ändå inte vet något om din övriga utrustning.

Diemon!
Som Axman sa, P4 fläktar låter inte alls mycket beror kanske på, vad för cpu det är om det är en äldre modell, om det är en Alu/koppar fläns m.m
men att säga att alla intels kyl/fläkt låter tokmycket är att överdriva tokmycket.
Min nyaste Älskling
Hewlett Packard IPAQ 2210
Cpu: Intel(R) PXA255 400Mhz
Internt: 64MB minne CF:64 o 128MB
OS: Windows CE 4.20
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

Axman, ah, jag missuppfattade dig. Men idag är billigaste 1764kr ( Buggy ) så då tycker jag det är det man ska räkna med :)

-Festis-, jag tycker du ska varva ner en hel del. AMD och Intel ligger i stort sett lika idag, dock anser jag att om man vill ha billigaste mellanklassprocessorn så är 2400+ billigaste valet. Att alla som har köpt Intel skulle känna sig lurade är ju bara fjantigt.

Camridge, ahopp, förstår inte varför du gjorde så ändå när det är billigaste priset som är mest intressant ändå men men.

Generellt
, så är det inte så längre att AMD blir så mycket varmare, det var det då när AMD hade .18 mikro och Intel hade .13 mikro men nu när AMD gått över till .13 mikro så är deras processorer mycket svalare och den skillnaden har minskat mycket så jag ser inte det som ett bra argument att välja intel när dessoutom AMD klarar högre temperaturer.

Sen att är Intel dyrare, kanske inte om jämför alla processorer men de vanliga (1700 - 2400MHz) frekvenserna.

Idag när AMDs processorer klockar såpass mycket bättre än förr så har läget förändras lite till AMDs fördel också.

Bjud gärna på motargument men inga lika iqbefridade som Smorgans inlägg.
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
skywalker
Posts: 357
Joined: 2002-03-08 9:17:18
Location: Sthlm/ Huddinge
Contact:

Post by skywalker »

-festis- wrote:"intel roxx" LOL!

alla som kör intel prolle idag (och förmodligen känner sig lurade) kommer nog snart gå över till AMD då dom i framtiden nog blir den enda tillverkaren som vänder sig till privat personer, nu när intel kanske inom snar framtid inför överklockningsspärr på sina redan hutlöst dyra processorer. DVS. om man är så smart (:P) så att man köper en intel för hutlöst mycket pengar så ska man kunna vara säker på att någon inte handlar en billigare och klockar den till en likadan och tjänar pengar där HAHA! ojojoj ---AMD ROXX--- säger jag bara

när intel inför detta så inför säkert AMD att deras prisvänliga muskel prollar redan är upplösta från början och så skickar dom säkert med program för att klocka skiten ur dom :)
*ASG* och Bush är min 2 åriga dotter.. Kommer aldrig att skaffa AMD då jag känner mig grymt trygg med Intel, ALDRIG. Betalar gärna ett par hundringar mer för kvalitet.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Jag kan bara säga att intels egna moderkort med intelprolle (tror inte dom gör AMDmoderkort va? :P) är grymt stabila, dom har inte alla miljoner tweakfunktionerna i BIOS, men dom funkar alltid och har aldrig krånglat med ny hårdvara för mig. moderkort av andra märken har krånglat en del dock.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

Ghlargh wrote:Jag kan bara säga att intels egna moderkort med intelprolle (tror inte dom gör AMDmoderkort va? :P) är grymt stabila, dom har inte alla miljoner tweakfunktionerna i BIOS, men dom funkar alltid och har aldrig krånglat med ny hårdvara för mig. moderkort av andra märken har krånglat en del dock.
Sant, jag skoiter egentligen i processorn, det är främst moderkorten jag vill åt. ;)

1625:- enligt prisguide.com förresten ;)
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
Diemon!
Posts: 232
Joined: 2002-03-08 16:53:56

Post by Diemon! »

Axman wrote:
Diemon! wrote:Intels orginalkylare låter ju tokmycket, hur kan man kalla den bra? :)
DÅ kan jag inte förstå vad för P4-kylare du lyssnat på?

Den senaste jag fick är löjligt tyst.
Orginal till p4 2.4ghz. Den är ju helt klart hörbar. Min alpha gick inte att höra. Han som köpt P4:an tycker också den låter så det är inte bara jag. Tror den va med 80mm fläkt men flänsen ser väldigt sunkig ut. Flänsarna är breda och få.
User avatar
morpheus
Posts: 48
Joined: 2002-10-05 23:52:11
Location: HANINGE
Contact:

Post by morpheus »

Axman wrote:Klart, jag köpte en P4 2.4 för 1600 nu som rullar på glatt i 3.3 GHz ;)
Hur har du kunnat klocka den så högt?...
E nyfiken på vad du har för komponenter ska till o beställa nytt mobo i dagarna
--P4 2,53Ghz, 768MB, 600GB--P3 600Mhz, 768MB, 200GB--snart 1 TB
User avatar
Pappa-Scan
Posts: 551
Joined: 2002-08-28 15:03:06
Location: Gävle

Post by Pappa-Scan »

Som vanligt i trådar som jämför AMD och Intel så får man höra överdrivna saker som tex:

"AMDs processorer kan man tända en brasa med"
"Intels processorer är skitdyra och helt värdelösa"
"De som äger AMD har lepra"
"De som äger Intel har lepra"
bla bla bla.

Åter till topicen.
Om du väljer mellan en AMD 2400+ och en Intel 2.0 ghz och söker prestanda, så är det denna gång AMD du ska välja.
Jag är bättre än dig.
User avatar
Svempa
Posts: 1279
Joined: 2002-04-13 19:01:17
Location: Finspång
Contact:

Post by Svempa »

Pappa-Scan wrote: Om du väljer mellan en AMD 2400+ och en Intel 2.0 ghz och söker prestanda, så är det denna gång AMD du ska välja.
Berro väl på P4:an har väl större överklockningspotencial (stavning?) om man nu vill tänja lite på gränserna.
Svempa - Tuff i Fluff since 1986
User avatar
Pappa-Scan
Posts: 551
Joined: 2002-08-28 15:03:06
Location: Gävle

Post by Pappa-Scan »

Svempa:
Nu menar jag i originalfarter och inte överklockning :)
Jag är bättre än dig.
Arnold
Posts: 374
Joined: 2003-01-09 23:28:53

Post by Arnold »

det blir xp'n i båda fallen eftersom den är onödigt mycket bättre i orginalfart och extremet mycket bättre i överklockad fart ;)
en snabb en...
Guest

Post by Guest »

AMD är bättre
Inte är bäst
AMD suger
Infel kallas den för, för att den suger
AMD's blir glödheta
Intels håller minusgrader i rumstemperatur
AMD klockar mer
Intel klockar ännu mer
AMD är ornage
Intel är silver
AMD är billigare
Intel är ännu billigare
Mobona för AMD suger
Det gör dem för Intel oxå

Slutsatsen är, X86 suger. Köp en Sun/sparc och va glad (eventuellt G4:a om du gillar bloatware, apple och en CPU som är slöare än Frusen Sirap)
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

Okej Axman, fel av mig där.

Iaf så blir 2400+ billigare (med fläns, ja) och den går att få lika tyst som P4 och den klockar i stortsett lika bra så jag skulle säga att hjärtat får välja.
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
Pappa-Scan
Posts: 551
Joined: 2002-08-28 15:03:06
Location: Gävle

Post by Pappa-Scan »

alcatraz wrote:AMD är bättre
Inte är bäst
AMD suger
Infel kallas den för, för att den suger
AMD's blir glödheta
Intels håller minusgrader i rumstemperatur
AMD klockar mer
Intel klockar ännu mer
AMD är ornage
Intel är silver
AMD är billigare
Intel är ännu billigare
Mobona för AMD suger
Det gör dem för Intel oxå

Slutsatsen är, X86 suger. Köp en Sun/sparc och va glad (eventuellt G4:a om du gillar bloatware, apple och en CPU som är slöare än Frusen Sirap)
Du kom fram till en bättre slutsats än mig :)
Jag är bättre än dig.
Guest

Post by Guest »

Pappa-Scan wrote:
alcatraz wrote:AMD är bättre
Inte är bäst
AMD suger
Infel kallas den för, för att den suger
AMD's blir glödheta
Intels håller minusgrader i rumstemperatur
AMD klockar mer
Intel klockar ännu mer
AMD är ornage
Intel är silver
AMD är billigare
Intel är ännu billigare
Mobona för AMD suger
Det gör dem för Intel oxå

Slutsatsen är, X86 suger. Köp en Sun/sparc och va glad (eventuellt G4:a om du gillar bloatware, apple och en CPU som är slöare än Frusen Sirap)
Du kom fram till en bättre slutsats än mig :)
Hehe.. det är din tur nästa gång

pssst!! jag vill ha en Sun UltraSparc 3 *viska*
ak
Posts: 13
Joined: 2002-08-08 2:35:35
Location: Röbäck, Umeå, Sverige
Contact:

Post by ak »

Att välja mellan Intel och AMD är ju som att välja mellan Bush och Saddam.

Stabilitet, mest kvalité och bra hastigheter. Välj SUN UltraSPARC III Cu !

En SUN US2 krossar en AMD XP med ca 25% prestanda per mhz, en US3 krossar en US2 rejält, en US3 Cu krossar en US3 med up till 33%.

Aeg.

Och man behöver inte oroa sig för att saker går sönder, eller att datorn blir värdelös på en månad - Man behöver iofs inte oroa sig för ett skit.

Och överklockning och dB kan man ju hoppa över också. ;)

Mogna.
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Post by Phobic »

ak > .. det låter som riktigt prisvärda processorer det där ::) sun är ju liksom känt för att vara ett billigt märke ..
User avatar
Oni
Posts: 1401
Joined: 2002-03-08 9:50:35
Location: Örebro
Contact:

Post by Oni »

Hur är det med multipellåsningen på dessa xp2400+:are?

Måste man trixa med silverfärg o farligheter för att klocka dom?
Och samma fråga om Intel´s P4:or
Datorer behöver i framtiden inte väga mer än 1,5 ton

- Popular mechanics 1949
Arnold
Posts: 374
Joined: 2003-01-09 23:28:53

Post by Arnold »

till att börja med så kan man ju GLÖMMA! =( multipelklockning på en sketen p4 eftersom dom smackat på en hel motorhuv på prollen.

och i Athlon XP T-bred fall så om jag fattat det rätt så är dom också låsta från början, men man kan ju smeka på silver o shit och låsa upp dom. Men det häftiga med dessa T-breds är att om du äger ett moderkort baserat på antingen VIAs KT400 eller NVIDIAs NForce2 chipset så behöver du inte låsa upp prollen eftersom dessa moderkort gör det åt dig så att det blir busenkelt att multipel klocka =)

jag har själv en xp2400+ samt ett abit nf7-s med nforce2 spp chip och det var bara att välja den multipel man tyckte luktade finast i bios och starta om burken, funkade som en klocka=)
en snabb en...
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

-festis-, även om "motorhuven" inte fanns där så skulle man ju inte kunna mulipeländra en P4.Sedan så är ju höljet en liten välsignelse, man kan inte skada processorn :) AMD kommer att börja med liknande vad jag vet?
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
Arnold
Posts: 374
Joined: 2003-01-09 23:28:53

Post by Arnold »

vad har du hört det för det skulle jag aldrig kunna tänka mig =)

däremot så är det nog troligare att dom kommer att sälja dom upplåsta samt med den medföljande broschyren "Överklockning När/Hur och Varför"

njae du ska se att dom nog slänger bort motorhuven man sett på athlon 64 prollarna när den väl kommer =)
en snabb en...
User avatar
Oni
Posts: 1401
Joined: 2002-03-08 9:50:35
Location: Örebro
Contact:

Post by Oni »

Hur får man upp en P4 20% utan att multipelklocka den?
Datorer behöver i framtiden inte väga mer än 1,5 ton

- Popular mechanics 1949
User avatar
nissse
Hedersbit
Posts: 911
Joined: 2002-06-04 13:49:01
Location: Nyköping
Contact:

Post by nissse »

Oni wrote:Hur får man upp en P4 20% utan att multipelklocka den?
kör min NW 2.0 i 2.8ghz, det är mer än 20%, gick så bra att höja FSB(100@140)
Ordbehandlare|C2D E8400@4.0Ghz| 8800GTS 640MB| Trackball!
NES|6502@1.79mhz|2KB|2KB Vram|Huge joypad
Post Reply