varför installerar xp grafikkortet automatiskt?

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
User avatar
SaiGon
Posts: 436
Joined: 2002-06-15 14:37:46
Location: storvik
Contact:

varför installerar xp grafikkortet automatiskt?

Post by SaiGon »

det är jä***gt iriterande när man ska byta drivare, sen installerar den andra skitdrivare som man inte vill ha, hur tar man bort den funktionen?
p4 2000 mhz
512 sdram
80 gigs western digial
geforce 3 ti 200 ska bygga ny snart
User avatar
SaiGon
Posts: 436
Joined: 2002-06-15 14:37:46
Location: storvik
Contact:

Post by SaiGon »

öh ingen som kan eller?
p4 2000 mhz
512 sdram
80 gigs western digial
geforce 3 ti 200 ska bygga ny snart
User avatar
Mecca
Posts: 641
Joined: 2002-03-07 23:42:42

Post by Mecca »

Öhh... Förstår inte riktigt. XP lägger väl bara in drivrutiner till grafikkortet om det inte finns några drivrutiner. Typ efter en formation eller dylik.
Mecca: The Blessed
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Vissa versioner av XP tycks vilja bestämma vilka drivers som är bäst och vägrar ibland alls använda dom drivers som kommer med kortet, för att det tror att dom som det själv har är bättre trots att dom uppenbarligen inte funkar bra
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
SaiGon
Posts: 436
Joined: 2002-06-15 14:37:46
Location: storvik
Contact:

Post by SaiGon »

knasig funktion lär jag säga, nu går det fan inte o installera senaste drivarna :[
fan microsoft ska ha kontroll över ALLT.
p4 2000 mhz
512 sdram
80 gigs western digial
geforce 3 ti 200 ska bygga ny snart
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Har samma problem i 2000 ibland, eller hade. Jag löste detta genom att plocka bort den ini-filen(eller vad det nu var för en fil) så Windows inte kunde använda den och då inte tvinga in andra drivrutiner.
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

SaiGon wrote:knasig funktion lär jag säga, nu går det fan inte o installera senaste drivarna :[
fan microsoft ska ha kontroll över ALLT.
tja är det egentligen så ologiskt? Har du ett grafikkort tillverkat av Creative så vill windows lägga in creativedrivrutiner eftersom det känner igen det som ett sådant :)
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Axman wrote:tja är det egentligen så ologiskt? Har du ett grafikkort tillverkat av Creative så vill windows lägga in creativedrivrutiner eftersom det känner igen det som ett sådant :)
Det som är illa är att det inte låter användaren säga "jag är säker på att den här drivrutinen är bättre, lägg in den", XP vill istället använda sin årsgamla universialdrivrutin som inte ens är till rätt kort.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Junix
Posts: 54
Joined: 2002-12-08 4:09:17
Location: Jönköping

Post by Junix »

Men det är ju ganska självklart att xp är skIIIit. det är ett program som gjordes för alla som inte kan ett skit så att det gör allt automatiskt.
DATA data DATA data DATA data data DATA DATA DATA är braiga grejor.
User avatar
Ibis
Posts: 814
Joined: 2002-03-08 15:07:11
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ibis »

Junix wrote:Men det är ju ganska självklart att xp är skIIIit. det är ett program som gjordes för alla som inte kan ett skit så att det gör allt automatiskt.
sen är det inte ett program heller :)
men som Fluffy sade, leta reda på .inffilen tillhörandes de drivrutiner windows vill installera och ta bort/flytta den. Borde ligga i Windowsmappen/inf/någonstans.
Big_Bird wrote:Ibis, om jag inte vore så jävla hetrosexuell skulle jag kyssa dig dirket på munnen. Men det säger jag bara för att det är nyårsafton och jag är full som ett dretsvin.
User avatar
SaiGon
Posts: 436
Joined: 2002-06-15 14:37:46
Location: storvik
Contact:

Post by SaiGon »

ok kastar den filen långt åt Hel***e, ursäkta att jag svärde ;)

EDIT: hittar inte filen :(
nån som kan hjälpa?
p4 2000 mhz
512 sdram
80 gigs western digial
geforce 3 ti 200 ska bygga ny snart
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

SaiGon wrote:ok kastar den filen långt åt Hel***e, ursäkta att jag svärde ;)

EDIT: hittar inte filen :(
nån som kan hjälpa?
XP har även file protection och ett skydd som hindrar att man söker i vissa windows och programmappar om man söker på hela c:...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
SaiGon
Posts: 436
Joined: 2002-06-15 14:37:46
Location: storvik
Contact:

Post by SaiGon »

ok försöker igen, heter filen inf eller ini?
p4 2000 mhz
512 sdram
80 gigs western digial
geforce 3 ti 200 ska bygga ny snart
User avatar
SaiGon
Posts: 436
Joined: 2002-06-15 14:37:46
Location: storvik
Contact:

Post by SaiGon »

hittar inte filen, heter den inf eller ini ??
upprepar=)
p4 2000 mhz
512 sdram
80 gigs western digial
geforce 3 ti 200 ska bygga ny snart
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

Ibis wrote:
Junix wrote:Men det är ju ganska självklart att xp är skIIIit. det är ett program som gjordes för alla som inte kan ett skit så att det gör allt automatiskt.
sen är det inte ett program heller :)
men som Fluffy sade, leta reda på .inffilen tillhörandes de drivrutiner windows vill installera och ta bort/flytta den. Borde ligga i Windowsmappen/inf/någonstans.
nej det är ett virus... världens största virus,, leveras på en cdrom.,. det sprider sig,, det saktar ner datorn och lägger sig i systemminnet,,, det är till och med nästan omöjligt att ta bort det utan ett antivirusprogram (linux)
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
SaiGon
Posts: 436
Joined: 2002-06-15 14:37:46
Location: storvik
Contact:

Post by SaiGon »

måste ha hjälp med detta fel, är desperat, xp är så jäkla kasst, kan inte äns byta drivare :[
vilken Fil ska jag ta bort, HITTAR DEN INTE :[
p4 2000 mhz
512 sdram
80 gigs western digial
geforce 3 ti 200 ska bygga ny snart
Post Reply