Sverige, vad var det som gick fel?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Jag kan dra upp ett exempel på försvinnande pengar.

Gymnasieskolan i karlskoga fick 8 miljoner av staten, pengar som var öronmärkta för skolan, dessa pengar försvann spårlöst i kommunens kassa.
Något år tidigare hade man byggt om ett fullt fungerande och snyggt torg till nåt modernt rafs för, om jag minns rätt, runt 5 miljoner, man har grävt upp halva torget, bytt ut en naturlig sluttning mot trappor, tagit bort alla rabatter och ställt ett fult betongåbäke till fontän mitt i.
Samtidigt finns det gator i stan som är fulla av hål, ändå prioriterar man att totalt bygga om ett fullt fungerande torg som bara är 30-40 år gammalt.

Administrationen behöver fixas men det finns ett problem som lyder så här (min mors patenterade teori):

En smart person längst upp vill ju inte ha alltför smarta undersåtar som hittar och påtalar alla fel som den högste gör, så han anställer folk som är lite dummare än han själv. Denne halvsmarte person vill i sin tur inte ha smarta undersåtar osv, vilket leder till att många statsanställda chefer är helt urblåsta, titta runt lite på dom beslut som har fattats i er kommun så får ni se hur smarta politiker och chefer i allmänhet är. Titta särskilt på dom svindyra projekt som i budgeten prioriteras över skola och omsorg.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
ElDuce
Posts: 106
Joined: 2003-01-16 11:11:53

Post by ElDuce »

"Biståndet, en hjärtefråga för miljöpartiet och vänsterpartiet som lovat att höja det, höjs inte. Det sänks inte heller. Men däremot skjuts en del betalningar - det handlar om 400 miljoner - upp till nästa år."

"Kontaktdagarna, som föräldrara med barn i skolan haft rätt till, slopas"

http://www.aftonbladet.se/vss/ekonomi/s ... 84,00.html

De sänker inte biståndet, samtidigt som de drar ner på barnen, de beklagar istället att det inte kunde höjas! Friskt?
User avatar
Spectre
Posts: 370
Joined: 2002-03-08 21:16:38
Location: Haninge, Stockholm
Contact:

Post by Spectre »

SONY wrote:Jag kan inte förstå de som klagar på att skatten är för hög, sänker vi skatten så får staten ännu mindre pengar att lägga på skola, vård och omsorg.

Mindre pengar in = mindre pengar att spendera .... tycker jag verkar rätt logiskt .... :[

Grejen kan vara den att vi förmodligen ligger för högt på lafferkurvan.
Höga skatter gör så att det inte lönar sig sigg att jobba mer, därför jobbar folk det dom tycker är lagom.
I teorin så tror jag att om vi sänker skatterna i allmänhet så kommer folk jobba mer, tjäna mer, spendera mer villket kommer att sparka liv i vår döda konsumentmarknad.
Frågan är om det är så, men inte fan får vi reda på det genom att höja skatterna varenda jävla valår.

Skriv upp vad du tycker är välfärd på ett papper, jämför likvärdiga länder i europa med högt/lågt skattetryck. Jämför mot vad du tycker är välfärd. Skapa dig en mening.
Vår klass på 25 personer lyckades inte hitta en endaste antydan till att hög skatt ger högre välfärd.
Fuck you, you fucking fuck.
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Spectre wrote:Vår klass på 25 personer lyckades inte hitta en endaste antydan till att hög skatt ger högre välfärd.
Men ni kom fram till att problemet var att folk arbetade för lite? Ni kanske inte råkat fördjupa er lite för mycket i rent ekonomiska aspekter då? Lafferkurvan är en ekonomisk teori ibland andra och innefattar bara en rätt så snäv bild av verkligheten. Ni kan ju se till arbetsmarknaden och några andra faktorer också.
ElDuce wrote:De sänker inte biståndet, samtidigt som de drar ner på barnen, de beklagar istället att det inte kunde höjas! Friskt?
Japp, eftersom biståndet åtminstone gör någon nytta. Vilket inte kan sägas om betydligt större summor som går åt till annat.
User avatar
real_Escobar
Posts: 594
Joined: 2002-08-15 4:46:15

Post by real_Escobar »

Ganska mycket pengar går också hit, men det blir nog bättre i framtiden.
User avatar
Fixarvesslan
Posts: 181
Joined: 2003-01-09 16:17:35
Contact:

Post by Fixarvesslan »

Big_Bird wrote:Det att vi inte skulle ha råd att ta in flyktingar är skitsnack.
Jasså? ?!?

Hur förklarar du då de dagliga rapporterna om nedskärningarna inom vård skola och omsorg? Du tror inte att det kan ha något att göra med finansiella begränsningar? ::)

Sen vill jag också passa på att säga att anledningen till att jag inte gillar dagens höga skattetryck är att jag inte får något för pengarna. Jag skulle kunna betala världens högsta skatter utan problem om vi då hade världen bästa vård skola och omsorg. Men så är det inte, inte ens i närheten :(

Man skulle kunna åtgärda detta genom att sänka skatterna och bidragen. Det skulle betyda att mindre pengar behöve byta ägare hela tiden. I den processen administreras nämligen massor med pengar bort.
P4 2.4GHz || 1024Mb Dual-DDR || Gigabyte SINXP-1394 (SiS 655) || Sapphire ATi RADEON 9500 Pro || 120Gb Seagate Baracuda V SE || Windows 2000 Pro
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Det är många som säger "Släng ut invandrarna och stäng gränserna", samtidigt som de säger "Jag har inget emot invandrare". Något jag tycker låter som klassisk åsiktsförnekan, snart kommer väl smarta uttalanden i stil med: "Jag skall flytta till ett land där de inte tar emot invandrare". ::)

Fixarvesslan: Invandringen har definitivt förändrat landets ekonomiska situation, men huruvida den påverkat den positivt eller negativt det har nog varken du eller jag några fakta på. Många invandrare bidrar till ekonomisk stabilitet genom att starta egna företag, betala skatt och arbeta på svenska arbeten. Många andra högutbildade invandrare får inte ens jobb på svenska företag därför att de är av utländsk härkomst. Även OM de nu bidragit till en mindre stabiliserad ekonomi, så har vi fortfarande försatt majoriteten av dem i en tämligen komplicerad situation. Det du förglömmer är att de är människor och berättigade till ett liv på denna jord, precis som du. Det låter snarare som att du är bortskämd med dina privilegier, och vägrar dela med dig :-/

Att sedan jämföra Sverige med Irak säger ju GANSKA mycket om hur vinklade dina åsikter är, ta en tripp ner till Irak, och bo där i ett par år vetja, dina åsikter blir inte mer "giltiga" för att du överdriver bortom all reson ::)

Du har säkert intressanta åsikter, men när du färgar dina argument med svordomar, överdrifter och fördomsfulla uttalanden så är det svårt för mig att ta dig på allvar. Det du verkar sakna är förmågan att kommunicera med din omgivning... vad vinner du på att rikta ditt missnöje mot dina nya grannar?

Grundpelaren i fungerande relationer och kommunikation är att låta bli att rikta ansvaret på den andra parten, och istället ta ansvar för sina egna misstag och brister. Använd din energi att förbättra dig själv, istället för att gnälla på allt; som enbart är ett estruktivt beteende.

Sverige är knappast ett perfekt land, men säg ett land som inte har brister. Jag anser att jag är lyckligt lottad som bor och är född i Sverige. Jag bor i ett område med kulturell och nationell mångfald, jag har kommit ganska långt genom att FÖRSTÅ min omgivning och försöka göra något åt min egen situation, vilket iallafall är den enda som jag har fullkomlig makt över.

-------- (slut på meddelandet till Fixarvesslan)

Däremot skäms jag över sk. svenskar som beter sig som många här gör, jag känner till många invandrare som både har högre moral, utbildning, integritet och välvilja än vad dem har; och ser hellre dem som granne än någon av de som väljer att rikta energierna från sina egna misslyckanden mot dem.

Skärpning.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

ballkula wrote:Enligt regeringens egna siffror så går ungefär 30% av skattemedlen till sjukvården till just sjukvård. 70% går alltså... vart?
Ska vi se... offentlig sektor innefattar:
Skola (Grundskola, Gymnasium och Universitet/högskola)
Offentlig förvaltning
Vägar (nybyggen och underhåll)
Kultur
Fornminnesbevaring
Äldreomsorg

Det är vad jag kan komma på. Om man delade de återstående pengarna bland dem så skulle varje få 11.66% av skattepengarna. Men jag förmodar att det inte är riktigt så enkelt.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Fixarvesslan wrote:
Big_Bird wrote:Det att vi inte skulle ha råd att ta in flyktingar är skitsnack.
Jasså? ?!?

Hur förklarar du då de dagliga rapporterna om nedskärningarna inom vård skola och omsorg? Du tror inte att det kan ha något att göra med finansiella begränsningar? ::)

Sen vill jag också passa på att säga att anledningen till att jag inte gillar dagens höga skattetryck är att jag inte får något för pengarna. Jag skulle kunna betala världens högsta skatter utan problem om vi då hade världen bästa vård skola och omsorg. Men så är det inte, inte ens i närheten :(

Man skulle kunna åtgärda detta genom att sänka skatterna och bidragen. Det skulle betyda att mindre pengar behöve byta ägare hela tiden. I den processen administreras nämligen massor med pengar bort.
Men Tobias, tror du verkligen på fullaste allvar att du med dina 18 levnadsår har tillräcklig insikt i ämnet för att bedöma det?, Om du nu studerat politik, och är politisk aktiv samt källforskat i ämnet så ber jag om ursäkt för min snarstuckenhet. Men om det är tvärtom, så tror jag att det är dags att minska på saltet.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Fixarvesslan wrote:
Big_Bird wrote:Det att vi inte skulle ha råd att ta in flyktingar är skitsnack.
Jasså? ?!?
Ja.

Solidaritet och humanitär hjälp måste få kosta.

Och som du kunde sett om du läst hela mitt inlägg så är inte kostnaden för vare sig socialbidrag eller flyktingar särskilt hög. Det är en gammal högermyt som dessutom stämmer allt sämre för varje år som går då utgifterna för dessa två punkter har stadigt minskat varje år i takt med att den socialdemokratiska regeringen har högeranpassat sin solidaritetspolitik.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Arrelius
Posts: 152
Joined: 2002-04-21 15:15:40
Location: Antalus
Contact:

Post by Arrelius »

Eyy killar (å tjejer??) Vi ska ju bara ha det.

Vi svenskar har varit så korkade att vi har valt samma satans regering nu i hur många år som helst. Ingen som helst förändring. Varje år klagar vi men varje gång vi ska rösta så köper vi lögnerna vi så många gånger hört förr.

Förstår inte hur vårat svenska folk tänker. Kanske dags för en revolution eller något? Anser att sossarna å vänster är det sämsta som hänt svensk politik och svenskt välmående överhuvudtaget. Företagen och pengarna flyr landet. Kvar sitter vi med trasiga skolböcker och leriga landsvägar.

Usch säger jag bara...
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Arrelius wrote:Anser att sossarna å vänster är det sämsta som hänt svensk politik och svenskt välmående överhuvudtaget.
Tja... det är väl kanske en smula historielöst sammanfattat.
Utan sossarna, vänstern och arbetar-/fackföreningsrörelserna hade nog stora delar av det svenska välmåendet varit förbehållet de riktigt rika.
En av anledningarna till att företagen och pengarna flyr landet är ju att vi här i Sverige praktiserar något som skulle kunna kallas "hjälpligt skälig minimilön" ett påfund man ännu inte hört talas om i Estland, Thailand, Kina eller Rumänien.
Grundtanken, vilken för övrigt egentligen är väl grundad i de marknadsekonomiska teorierna, är att en arbetare skall kunna leva på sin lön och helst få pengar över till att konsumera produkter som genererar vinst för företaget.
Märkligt nog var det väldigt få högerekonomer som fattade det här, det har blivit bättre, och långt in på 1900-talet ansågs det fortfarande som skäligt att hålla låga löner och otjänliga arbetsförhållanden för att maximera vinsten.
Den här sortens tänkande leder dock till höga priser. (Förenklat skulle man kunna säga så här:
Om du tillverkar något som endast hunda personer kan köpa måste du ha ett hundra gånger så högt pris för att tjäna lika mycket som om du sålde samma vara till ett pris som 10 000 personer kan betala.
Förutsatt att alla 10 000 köper din vara, och en massa andra detaljer som inte hör hemma i ett demagogiskt exempel.)

Att vänstern tillkämpade allas rätt till utbildning, sjukvård och drägliga levnadsförhållanden kan knappast räknas som en av de sämsta sakerna som hänt landet. (Om du inte kommer från en högadlig familj, i vilket fall jag förstår din åsikt och håller med om att det är på tiden att vi återinför frälsesystemet och ståndsriksdagen)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Herr Thomas
Posts: 425
Joined: 2002-03-08 7:21:51
Location: Huvudstadens pärla; Bromma

Post by Herr Thomas »

Dagens I-landsproblem:

Ett gäng tonårskillar (som ännu inte har betalt en krona i skatt) klagar över höga skatter och den förda invandringspolitiken.

För den som är mer intresserad av fakta är det bara att läsa budgetpropositionen för år 2003 i länken nedan.
http://finans.regeringen.se/proposition ... BP2003.pdf

Summa statsutgifter c:a 715 000 000 000 varav invandringspolitiken står för c:a 1% eller 7 100 000 000:-. Den enskilt största posten är utgifter för sjukfrånvaron som är på 120 000 000 000:-

Debatten i samhället går ju för övrigt ut på att minska ohälsan och kostnaderna för sjukfrånvaron. Ett inte helt enkelt problem och ett av förslagen i årets budget på att minska sjukersättningen från 80% till 78% lär ju knappast ändra den saken.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Herr Thomas wrote:Dagens I-landsproblem:

Ett gäng tonårskillar (som ännu inte har betalt en krona i skatt) klagar över höga skatter och den förda invandringspolitiken.

För den som är mer intresserad av fakta är det bara att läsa budgetpropositionen för år 2003 i länken nedan.
http://finans.regeringen.se/proposition ... BP2003.pdf

Summa statsutgifter c:a 715 000 000 000 varav invandringspolitiken står för c:a 1% eller 7 100 000 000:-. Den enskilt största posten är utgifter för sjukfrånvaron som är på 120 000 000 000:-

Debatten i samhället går ju för övrigt ut på att minska ohälsan och kostnaderna för sjukfrånvaron. Ett inte helt enkelt problem och ett av förslagen i årets budget på att minska sjukersättningen från 80% till 78% lär ju knappast ändra den saken.
Äntligen någon som baserar sina uttalanden på fakta, och inte fördomar och hörsägen :)
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Utgiftsområde 1 Rikets styrelse 7 349 618
Utgiftsområde 2 Samhällsekonomi och finansförvaltning 9 078 095
Utgiftsområde 3 Skatt, tull och exekution 8 265 923
Utgiftsområde 4 Rättsväsendet 24 584 790
Utgiftsområde 5 Internationell samverkan 1 284 511
Utgiftsområde 6 Försvar samt beredskap mot sårbarhet 44 704 155
Utgiftsområde 7 Internationellt bistånd 17 140 303
Utgiftsområde 8 Invandrare och flyktingar 7 128 370
Utgiftsområde 9 Hälsovård, sjukvård och social omsorg 33 170 735
Utgiftsområde 10 Ekonomisk trygghet vid sjukdom och handikapp 119 398 964
Utgiftsområde 11 Ekonomisk trygghet vid ålderdom 52 547 320
Utgiftsområde 12 Ekonomisk trygghet för familjer och barn 52 889 100
Utgiftsområde 13 Arbetsmarknad 60 306 689
Utgiftsområde 14 Arbetsliv 1 147 627
Utgiftsområde 15 Studiestöd 21 849 680
Utgiftsområde 16 Utbildning och universitetsforskning 42 386 673
Utgiftsområde 17 Kultur, medier, trossamfund och fritid 8 357 903
Utgiftsområde 18 Samhällsplanering, bostadsförsörjning och byggande 9 482 356
Utgiftsområde 19 Regional utjämning och utveckling 3 607 776
Utgiftsområde 20 Allmän miljö- och naturvård 3 335 075
Utgiftsområde 21 Energi 1 687 366
Utgiftsområde 22 Kommunikationer 25 858 344
Utgiftsområde 23 Jord- och skogsbruk, fiske med anslutande näringar 10 460 479
Utgiftsområde 24 Näringsliv 3 542 675
Utgiftsområde 25 Allmänna bidrag till kommuner 68 030 664
Utgiftsområde 26 Statsskuldsräntor m.m. 54 450 000
Utgiftsområde 27 Avgiften till Europeiska gemenskapen 23 695 000
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Fisk>> Dina siffror är i tusental kroner eller?
Kan vara bra att ange.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Herr Thomas
Posts: 425
Joined: 2002-03-08 7:21:51
Location: Huvudstadens pärla; Bromma

Post by Herr Thomas »

Siffrorna anger antal tusen miljoner dvs lägg till tre nollor och det blir miljarder.
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Big_Bird wrote:
ballkula wrote:Enligt regeringens egna siffror så går ungefär 30% av skattemedlen till sjukvården till just sjukvård. 70% går alltså... vart?
Ska vi se... offentlig sektor innefattar:
Skola (Grundskola, Gymnasium och Universitet/högskola)
Offentlig förvaltning
Vägar (nybyggen och underhåll)
Kultur
Fornminnesbevaring
Äldreomsorg

Det är vad jag kan komma på. Om man delade de återstående pengarna bland dem så skulle varje få 11.66% av skattepengarna. Men jag förmodar att det inte är riktigt så enkelt.
Vänta nu ett slag, läste du vad jag skrev?? 30% av skattemedlen TILL SJUKVÅRDEN går till sjukvård. Vad har det med skola och annat att göra?? Det betyder att effektiviteten på de pengar som vi betalar till sjukvården bara är 30%, vilket bara kan betecknas som ett gigantiskt slöseri.

Kommentera gärna, men läs först...
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
ElDuce
Posts: 106
Joined: 2003-01-16 11:11:53

Post by ElDuce »

fisk wrote:Utgiftsområde 1 Rikets styrelse 7 349 618
Utgiftsområde 2 Samhällsekonomi och finansförvaltning 9 078 095
Utgiftsområde 3 Skatt, tull och exekution 8 265 923
Utgiftsområde 4 Rättsväsendet 24 584 790
Utgiftsområde 5 Internationell samverkan 1 284 511
Utgiftsområde 6 Försvar samt beredskap mot sårbarhet 44 704 155
Utgiftsområde 7 Internationellt bistånd 17 140 303
Utgiftsområde 8 Invandrare och flyktingar 7 128 370
Utgiftsområde 9 Hälsovård, sjukvård och social omsorg 33 170 735
Utgiftsområde 10 Ekonomisk trygghet vid sjukdom och handikapp 119 398 964
Utgiftsområde 11 Ekonomisk trygghet vid ålderdom 52 547 320
Utgiftsområde 12 Ekonomisk trygghet för familjer och barn 52 889 100
Utgiftsområde 13 Arbetsmarknad 60 306 689
Utgiftsområde 14 Arbetsliv 1 147 627
Utgiftsområde 15 Studiestöd 21 849 680
Utgiftsområde 16 Utbildning och universitetsforskning 42 386 673
Utgiftsområde 17 Kultur, medier, trossamfund och fritid 8 357 903
Utgiftsområde 18 Samhällsplanering, bostadsförsörjning och byggande 9 482 356
Utgiftsområde 19 Regional utjämning och utveckling 3 607 776
Utgiftsområde 20 Allmän miljö- och naturvård 3 335 075
Utgiftsområde 21 Energi 1 687 366
Utgiftsområde 22 Kommunikationer 25 858 344
Utgiftsområde 23 Jord- och skogsbruk, fiske med anslutande näringar 10 460 479
Utgiftsområde 24 Näringsliv 3 542 675
Utgiftsområde 25 Allmänna bidrag till kommuner 68 030 664
Utgiftsområde 26 Statsskuldsräntor m.m. 54 450 000
Utgiftsområde 27 Avgiften till Europeiska gemenskapen 23 695 000
Så invandrare tar inte del av sjukvård, skola osv menar du? Intressant syn på det hela... ::)
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

ballkula wrote: Kommentera gärna, men läs först...
Oops... jag läste visst galet. Ber om ursäkt.
ElDuce wrote: Så invandrare tar inte del av sjukvård, skola osv menar du? Intressant syn på det hela... ::)
Ah... så du menar att en grupp människor som utgör kanske säg en femtedel av sveriges befolkning (Invandrarna, varav lejonparten för övrigt har jobb och betalar skatt) tär makalöst mycket extra på skolsystemet och sjukvården så att de är värda att ta upp som en separat post i redovisningen?

Du kan inte blanda ihop en mängd begrepp. Just nu blandar du ihop flyktingar och invandrare samt skattebetalare och icke skattebetalare. Det blir bara virrigt att försöka följa.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Big_Bird wrote:Fisk>> Dina siffror är i tusental kroner eller?
Kan vara bra att ange.
Eller så klickar man på Herr_Thomas pdf-dokument, anledningen att jag kopierade det hit var för att folk skulle slippa tanka det.
ElDuce
Posts: 106
Joined: 2003-01-16 11:11:53

Post by ElDuce »

Big_Bird wrote:
ballkula wrote: Kommentera gärna, men läs först...
ElDuce wrote: Så invandrare tar inte del av sjukvård, skola osv menar du? Intressant syn på det hela... ::)
Ah... så du menar att en grupp människor som utgör kanske säg en femtedel av sveriges befolkning (Invandrarna, varav lejonparten för övrigt har jobb och betalar skatt) tär makalöst mycket extra på skolsystemet och sjukvården så att de är värda att ta upp som en separat post i redovisningen?

Du kan inte blanda ihop en mängd begrepp. Just nu blandar du ihop flyktingar och invandrare samt skattebetalare och icke skattebetalare. Det blir bara virrigt att försöka följa.
Nej, men att genom statistik försöka påstå att invandringen bara skulle kosta 7000.000.000:- är fel. Det finns lögn, förbannad lögn, & så finns det statistik.
User avatar
Aelrik
Posts: 410
Joined: 2002-03-18 8:13:03
Location: Umeå

Post by Aelrik »

Arrelius wrote:Vi svenskar har varit så korkade att vi har valt samma satans regering nu i hur många år som helst.
Usch säger jag bara...
Mellan 1991-1994 hade Sverige en borgerlig regering.
Men det är klart, nio år är ju hur många år som helst. ::)

Any comment?
"When my fist clenches crack it open,
before I use it and lose my cool.
And if I swallow anything evil,
stick your finger down my throat." The Who
User avatar
Arvidos
Posts: 375
Joined: 2002-08-06 21:14:12
Location: Göteborg
Contact:

Post by Arvidos »

ElDuce wrote:Nej, men att genom statistik försöka påstå att invandringen bara skulle kosta 7000.000.000:- är fel. Det finns lögn, förbannad lögn, & så finns det statistik.
Ifall man ska ta reda på exakt vilken ekonomisk skillnad det skulle vara om ingen ingen vandrade in till Sverige så får man ju räkna med de ekonomiska fördelarna av arbetskraft också.. Då blir det ju lite jobbigt.
"And Ark dreamt his last dream...

It was a dream of becoming a bird
and seeing the world grow older."
User avatar
thr
Posts: 1242
Joined: 2002-06-26 22:55:24
Location: Skene
Contact:

Post by thr »

Kalla mig rasist, kalla mig vad ni vill men här har ni mina åsikter och funderinger rakt upp-och-ner:

* Stäng gränserna, eller gör som finland, ta in 2-3k invandrare bara (om året)
* De som är i sverige har max 2 år på sig att lära sig svenska och skaffa sig ett jobb, annars är det bara att ta sitt pick och pack o dra.
* Brottsliga handlingar(invandrare) = ta ditt pick o pack o dra
* Sluta ge till länder, när vi inte våran egen ekonomi går ihop. Ärlig talat så SKITER jag om det dör flera 100 somaliska barn om dagen om inte vi ser till våra egna problem före deras.
* Ordna upp skolorna och äldrevården först, våran framtid och dem som byggt det vi lever på nu förtjänar alla pengar dem kan få.
* De invandrare som inte kan foga sig till våra lagar och regler/seder kan ta sina religoner och seder och dra. Om vi skulle komma till deras land och uppföra sig som de gör mot oss, då skulle vi garanterat bli inlåsta.


Slutsats:
Jag är trött på att få ta skit av tykna invandrarungdommar som tror dem är något, kan dem inte sköta sig så är dem inte värda att vara här.
Ut med packet, varför ska dem få vara här när 5% av dem sköter sig?

Ta först hand om dig själv, sen kan du göra något åt andras problem.

PS. Invandrarna står för ca 30% av alla brott men är bara 10-15% av befolkningen, tycker siffrorna talar sitt eget språk DS.
Post Reply