Sverige, vad var det som gick fel?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
thr
Posts: 1242
Joined: 2002-06-26 22:55:24
Location: Skene
Contact:

Post by thr »

Big_Bird wrote:
ballkula wrote: Kommentera gärna, men läs först...
Oops... jag läste visst galet. Ber om ursäkt.
ElDuce wrote: Så invandrare tar inte del av sjukvård, skola osv menar du? Intressant syn på det hela... ::)
Ah... så du menar att en grupp människor som utgör kanske säg en femtedel av sveriges befolkning (Invandrarna, varav lejonparten för övrigt har jobb och betalar skatt) tär makalöst mycket extra på skolsystemet och sjukvården så att de är värda att ta upp som en separat post i redovisningen?

Du kan inte blanda ihop en mängd begrepp. Just nu blandar du ihop flyktingar och invandrare samt skattebetalare och icke skattebetalare. Det blir bara virrigt att försöka följa.
Jag kan nog påstå att dem tär extra mycket på skolan, i princip så sköter de flesta svenska elever sig.

Vilket INTE de felsta icke-svenska elver gör, 18 år så är mitt i skolträsket.
Kan bara säg att det är ÖVERVÄGANDE antal invandrare som är lata, slappa, slöa, tykna, ikompetenta YOU NAME IT.
Man tröttnar på att se våra skattepengar gå till att betala bidrag till de jävla bl*tte jävlarna.
User avatar
thr
Posts: 1242
Joined: 2002-06-26 22:55:24
Location: Skene
Contact:

Post by thr »

Herr Thomas wrote: Summa statsutgifter c:a 715 000 000 000 varav invandringspolitiken står för c:a 1% eller 7 100 000 000:-. Den enskilt största posten är utgifter för sjukfrånvaron som är på 120 000 000 000:-
Då tycker jag att vi har betalat 7 miljarder för mycket på blattar, imho, i all vänligaste ton :P
ElDuce
Posts: 106
Joined: 2003-01-16 11:11:53

Post by ElDuce »

Arvidos wrote:
ElDuce wrote:Nej, men att genom statistik försöka påstå att invandringen bara skulle kosta 7000.000.000:- är fel. Det finns lögn, förbannad lögn, & så finns det statistik.
Ifall man ska ta reda på exakt vilken ekonomisk skillnad det skulle vara om ingen ingen vandrade in till Sverige så får man ju räkna med de ekonomiska fördelarna av arbetskraft också.. Då blir det ju lite jobbigt.
Eftersom nära 10% (om man inte räknar med "arbetsmarknadsåtgärder" som folk deltar i) av befolkningen är arbetslösa så är det INTE arbetskraft vi behöver, det argumentet har t.o.m Socialdemokraterna övergivit. Om det vore arbetskraft vi behövde så vore gästarbetare efter behov en bättre lösning.
Anhöriginvandring av pensionärer kan bara räknas som minus i kassan, eftersom de inte bidrar med något & får pension.
User avatar
real_Escobar
Posts: 594
Joined: 2002-08-15 4:46:15

Post by real_Escobar »

thr wrote:Ut med packet, varför ska dem få vara här när 5% av dem sköter sig?

PS. Invandrarna står för ca 30% av alla brott men är bara 10-15% av befolkningen, tycker siffrorna talar sitt eget språk DS.
Mer 95%.

Om vi nu säger att 5% av de invandrare du stött på sköter sig. Har du då räknat med den vuxna delen av invandrarna? Alla skötsamma ungdomar? Som faktiskt vill lära sig något, går i skolan och tjänar sitt samhälle? Om man som exempel tar min skola, så är runt 50% invandrare, en del må vara i 2a generationen, men vi räknar dem ändå. Högst 3% av de som går där skulle jag vara rädd för om jag mötte dem en mörk natt. En överväldigande majoritet är riktigt trevliga människor. Det finns rötägg överallt, och det är synd att du endast har träffat sådana.

Och att 30% av brott begångna begås av invandrare.
Invandrare utgör också en stor del av underklassen, om du vill få bort brottsligheten borde du inte kasta ut alla invandrare, du borde få bort fattigdomen. Det är inte landet du kommer från som avgör ifall du blir brottsling, det är samhället.
User avatar
thr
Posts: 1242
Joined: 2002-06-26 22:55:24
Location: Skene
Contact:

Post by thr »

real_Escobar wrote:
thr wrote:Ut med packet, varför ska dem få vara här när 5% av dem sköter sig?

PS. Invandrarna står för ca 30% av alla brott men är bara 10-15% av befolkningen, tycker siffrorna talar sitt eget språk DS.
Mer 95%.

Om vi nu säger att 5% av de invandrare du stött på sköter sig. Har du då räknat med den vuxna delen av invandrarna? Alla skötsamma ungdomar? Som faktiskt vill lära sig något, går i skolan och tjänar sitt samhälle? Om man som exempel tar min skola, så är runt 50% invandrare, en del må vara i 2a generationen, men vi räknar dem ändå. Högst 3% av de som går där skulle jag vara rädd för om jag mötte dem en mörk natt. En överväldigande majoritet är riktigt trevliga människor. Det finns rötägg överallt, och det är synd att du endast har träffat sådana.

Och att 30% av brott begångna begås av invandrare.
Invandrare utgör också en stor del av underklassen, om du vill få bort brottsligheten borde du inte kasta ut alla invandrare, du borde få bort fattigdomen. Det är inte landet du kommer från som avgör ifall du blir brottsling, det är samhället.
Då lär ju du leva i ett rent paradis, så har aldrig jag upplevt det och kommer inte tro på det föräns jag ser det heller.

Tvivlar på att 95% är 'fredliga'.
50/50 är en mer kvalificerad gissning imho. :)

Dem utgör en stor del av underklassen ja, varför ska vi då ha dem här?
TVIVILAR på att många svenskar(då menar jag _VITA_ svenskar) vill lägga pengar på att få bort invandarar underklassen.
Dem har ställt till det för sig(etniska motsättningar, dumma böcker(koranen), korkade lagar, religösa idiotier, you name it). Ser det inte som vårat ansvar att ta hand om dem och städa upp efter dem.
User avatar
Arvidos
Posts: 375
Joined: 2002-08-06 21:14:12
Location: Göteborg
Contact:

Post by Arvidos »

thr wrote:Då lär ju du leva i ett rent paradis, så har aldrig jag upplevt det och kommer inte tro på det föräns jag ser det heller.

Tvivlar på att 95% är 'fredliga'.
50/50 är en mer kvalificerad gissning imho. :)
Öh, vänta lite nu.. Skulle hälften av alla invandrare, första såväl som andra generationen, inte kunna räknas som fredliga? Det är ju helt absurt! I skolan (samma som escobars, Burgården) går jag förbi några "stökiga" persone som ser ut att vara födda eller ha föräldrar födda i ett annat land varje dag.

Men dom är ju i minoritet mot alla invandrare jag känner. Nej, att använda ett sådant oerhört vitt begrepp som invandrare (Din uppfattning om invandrare verkar vara religösa fundementalister, när det egentligen snarare är finländare) så generaliserande är helt enkelt.. whacked.

Ska vi dessutom blanda in stökiga svenskar så blir det ju ännu värre. Men jo, jag erkänner att stökiga invandrare är i större proportion.
Där får jag ge dig en liten poäng, men samtidigt så får jag poängtera med en ännu större poäng att det inte är nationaliteten det handlar om, utan hur väl man kommit in i samhället, underklass-snacket som Escobar snackade om.
Ifall du inte känner dig hemma och bekväm, så.. gör du bara inte det. Inget konstigt.

thr wrote:Dem har ställt till det för sig(etniska motsättningar, dumma böcker(koranen), korkade lagar, religösa idiotier, you name it). Ser det inte som vårat ansvar att ta hand om dem och städa upp efter dem.
Tja. Du får ju tycka vad du vill, argumentera sådant här förutsätter ju att man faktiskt har en någorlunda lik utångspunkt. Men jag kan ju berätta lite om min utgångspunkt.


Du påverkas av omgivningen. Du skulle inte ha samma ideal ifall du föddes någon annanstans. Du skulle också följa dumma böcker och lagar, (Om vi nu utgår från att alla invandrare gör det.)
Du har inte ansvar för ditt land. Hell no. Varför ska dagens fransmän vara i någon sorts tacksamhetsskuld till dagens amerikanare för att gårdagens amerikanare hjälpte dom i kriget? Varför ska alla utlänningar ta ansvar för deras historia och hur det har format deras samhälle? Visst, ifall personen i fråga är en idiot så får du väl tycka det, men bara för att hans samhälle har en historia av tankesätt du inte gillar så är det väl inget HAN ska ta ansvar för? Och förresten:
Nationer är ändå en illusion. Bah, varför skulle Nils Svensson vara så mycket viktigare för mig än Farzad Dadsetan? Vad som händer en främling i Småland gör mig lika mycket som vad som händer någon i ett annat land. Varför ska svenskar automatiskt vara mer värda för mig? Och samtidigt:
Hjälpa varandra. Japp, jag är faktiskt så dum att jag tycker att det är värt att hjälpa andra. Vet ni vad, jag är så extrem att jag tror att alla kan utvecklas..

Toou.
"And Ark dreamt his last dream...

It was a dream of becoming a bird
and seeing the world grow older."
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

thr wrote: Tvivlar på att 95% är 'fredliga'.
50/50 är en mer kvalificerad gissning imho. :)
Kvalificerad vad? "Greppa det första talet som kommer ur röven"?
Har du sett en invandrare annat än på Sverigedemokraternas informationsfilmer?
Prova gå ner till närbutiken på hörnet och fråga invandraren som förmodligen driver den om han eller hans familj eller hans släkt är kriminella?
Kolla med killen som bakade den senaste pizzan du åt om han vill störta det svenska samhället och mörda alla "etniska svenskar".

Checka läget med taxichaffisen, busschaufören, städerskan, läkaren eller läraren som har "utomsvenskt" härkomst.

Och som någon här tidigare sa... de två största invandrargrupperna vi har här i landet är finnar och norrmän. Sen har vi rätt så gott om tyskar, danskar, italienare, holländare, engelsmän och skottar.

Är dessa kriminella grupper?

Tala ur skägget, du gillar inte araber eller afrikaner... och det min bästa herre, är inte "sund skepsis till invandrarpolitiken" det är rasism. (eller bra nära i alla fall)
Dem utgör en stor del av underklassen ja, varför ska vi då ha dem här?
För att de bor här?
Många var inte underklass när de flydde, det är arbetsgivarnas oförmåga att ge någon som heter Mohammad i efternamn chansen att komma till arbetsintervju som är det stora problemet med invandrarna.
TVIVILAR på att många svenskar(då menar jag _VITA_ svenskar) vill lägga pengar på att få bort invandarar underklassen.
"Vita svenskar", vem är du? Lokalavdelningen av KKK?
Vad är skillnaden mellan en vit, en svart och en gul svensk? Vad räknas min adoptivkusse från Korea som i din värld?
Dem har ställt till det för sig(etniska motsättningar, dumma böcker(koranen), korkade lagar, religösa idiotier, you name it). Ser det inte som vårat ansvar att ta hand om dem och städa upp efter dem.
Dumma böcker? Har du läst Koranen? Ens första suran?
Har du läst ett sammandrag av Koranen? (Som inte var skrivet av John Bouvin, eller Vivianne Franzen?)
Har du samma åsikter om alla religiösa texter eller är det bara Koranen som förtjänat ditt förakt?
Korkade lagar? Vilka lagar menar du har ställt till det för invandrarna och är korkade? Korkade svenska lagar är väl ett problem för hela samhället och korkade utländska lagar gäller inte här.
Religiösa idiotier? Även om jag delar en viss skepsis vad gäller religiösa människor så anser jag att man skall respektera deras tro. Oavsett vilken den må vara. Det är nämligen så att vi har vad som populärt kallas religionsfrihet inskrivet i grundlagen i det här landet. Vill du leva någonstans där detta inte finns får du försöka med Iran, men det verkar inte som om du skulle trivas där.
Och vad menar du med att städa upp efter dem?

Aha... du menar inte bara invandrarna, du menar alla utlänningar, även de som stannar i sina egna länder.
Du vill inte ha någon U-hjälp alls? Har jag förstått dig korrekt då?

Förresten, angående skolan, om "svenska" elever nu sköter sig så jävla bra, varför stavar de så in i helvete illa då?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

thr wrote:Man tröttnar på att se våra skattepengar gå till att betala bidrag till de jävla bl*tte jävlarna.
Hur mycket betalade du i skatt förra året? Vad är din deklarerade årsinkomst?
Räkna sedan ut hur mycket en procent av det är. Det är den summan som går direkt ur din ficka, oavkortat till invandrare.
Socialbidrag, skola, sjukvård och dylikt kan vi lämna därhän för tillfället. En procent är det fortfarande och du kan inte ändra på det.
Dessutom kan jag lova dig att inga invandrare blir "snällare" för att drar omkring och slänger ur dig otidigheter.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Arvidos
Posts: 375
Joined: 2002-08-06 21:14:12
Location: Göteborg
Contact:

Post by Arvidos »

Oh man, när jag blir stor så vill jag bli som dig, Big_Bird.
Kommer du på GothCon? ;)
"And Ark dreamt his last dream...

It was a dream of becoming a bird
and seeing the world grow older."
tobad
Posts: 161
Joined: 2002-03-08 15:34:55
Location: Göteborg
Contact:

Post by tobad »

Jag måste hålla med thr...

Bor man i en småstad med ett par familjer som är invandrare så gör dom inte mycket väsen för sig utan försöker anpassa sig till det svenska samhället, men bor du i storstad så stöter du på dessa gäng invandrare som drar runt på stadens gator och rånar folk på mobilen etc.

Detta är något ni inte märker av för det mästa men slå på efterlyst på TV3. Det är ett program som visar verkligenheten! Minst 60 % av alla fall som tas upp där beskrivs gärningsmannen som mörk och brytning.

Detta KAN inte vara en tillfällighet, eller?

Invandrare som kommer till sverige bosätter sig inte i områden där det bror mycket svenskar utan hamnar i områden där det bor mycket invandrare. Detta är för att dom alla har en gemensam upplevelse och delar samma förflutna.

Är det så man anpassar sig till det svenska samhället?

Jag har varit i Lövgärdet(stavning?) i Göteborg som utbytesstuden för att göra mig av med alla fördommar om invandrare då jag kommer från en väldigt invandrarfattig stadsdel. Detta trodde jag skulle göra så att jag slapp alla fördommar, men så var inte fallet tyvärr.

Undertiden jag va där blev rektorn sparkad på käften, en kompis från samma stadsdels mobil blev stulen.


Jag känner ett flertal helt okej invandrare som anpassat sig till det svenska samhället och dom upfattar jag som lika svensk som Svenne Svensson med sin husvagn.

Som fisk säger att det diskrimineras är delvis sant. Men kvinnor diskrimineras likaså homosexuella! Men dom beter sig ändå inte på samma sätt som vissa(!) invandrare gör...

Tillslut vill jag bara säga att om vi löste det här med invadrarefrågan så skulle inte det räcka, men många bäckar små!

Poss & KjamZ
"Om man blir som man umgås måste ju jag vara underbar!"
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

He he he... ;D
Uppmuntra mig inte.
Faktiskt så kommer jag på GothCon, spelar inget i år men skall driva omkring lite på besökartid och insupa stämningen.
Har en kompis som lirar SM i LotR-kortspelet så jag kommer väl att vara där och heja. :)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

tobad wrote:Jag måste hålla med thr...
Det måste du inte alls, det är fullt möjligt att gå igenom livet utan att hålla med thr ;)
tobad wrote: Bor man i en småstad med ett par familjer som är invandrare så gör dom inte mycket väsen för sig utan försöker anpassa sig till det svenska samhället, men bor du i storstad så stöter du på dessa gäng invandrare som drar runt på stadens gator och rånar folk på mobilen etc.
Jag bor i Göteborg, i en rätt så invandrartät del av staden och jag befinner mig ofta i Stockholm, jag har aldrig stött på dessa gäng som du talar om. Jag kanske har tur, eller så överdriver du problemet.
tobad wrote: Detta är något ni inte märker av för det mästa men slå på efterlyst på TV3. Det är ett program som visar verkligenheten! Minst 60 % av alla fall som tas upp där beskrivs gärningsmannen som mörk och brytning.
Efterlyst tar för det mesta upp småbrott och enstaka grova rån och våldtäkter. Ekobrotslighet, där svenskar är överrepresenterade, förekommer nästan inte alls.
Dessutom förekommer ett urval av brott som gör att du inte kan bygga en säker statistik på programmet.
Det rör sig om brott som polisen ännu inte klarat upp eller som polisen känner att de har otillräckliga ledtrådar för att lösa.
Det finns ingen som helst statistiskt säkerhet i ett sådant utgångsmaterial. Vill du ha någorlunda sann bild får du kolla på samtliga brottsanmälningar och samtliga domar i hela Sverige under en längre period (Helst längre än tio år)
tobad wrote:Detta KAN inte vara en tillfällighet, eller?
Faktiskt så skulle det kunna vara det, det är en av orsakerna till att det kallas tillfällighet.
tobad wrote:Invandrare som kommer till sverige bosätter sig inte i områden där det bror mycket svenskar utan hamnar i områden där det bor mycket invandrare. Detta är för att dom alla har en gemensam upplevelse och delar samma förflutna.
Kurder, Iranier, Irakier, Turkar, Greker, Kroater, Serber, Bosnier, Makedonier, Albaner, Chilenare, Peruaner, Finnar, Kineser, Japaner, Koreaner, Thailändare, Ester, Ungrare, Rumäner, Somalier, Nigerianer...
Jo de har mycker gemensamt.

Hur många olika nationaliteter hittar du i det genomsnittliga "invandrarghettot"? Hur många av de nationaliteterna gillar inte varandra?
Min kompis som är kines gillar inte vietnameser, han tycker de är konstiga och stinker vitlök. Hans salig farmor hade till sin död ännu inte förlåtit japanerna.
Kallar du en kurd för turk får du fetsmäll.
Testa att sätta en grek mot en turk och se vad de gör.

Orasken till att invandrare hamnar i ghetton är, just orsaken till varför de kallas ghetton, att många hyresvärdar (och hyresgäster) i "svenska" områden inte vill ha in några Hamid, Cheng, Duc eller Galliopolos i sina områden.

Testa själv, ring runt till privatvärdar och presentera dig som Afshin Razhid, bryt kraftigt och fråga efter bostäder. Testa sedan samma värdar med ditt svenska namn och ditt svenska uttal. Jämför resultatet.
(Ok, kanske inte i Göteborg där det ändå är pissvårt att få en bostad)
tobad wrote: Är det så man anpassar sig till det svenska samhället?
Kanske man skall fråga, är det så svenska samhället försöker assimilera främmande element?
tobad wrote: Jag känner ett flertal helt okej invandrare som anpassat sig till det svenska samhället och dom upfattar jag som lika svensk som Svenne Svensson med sin husvagn.
Var går gränsen för acceptans?
Total assimilering och utplånande av de nationella rötterna?
Får man ha kvar sin religion och fira sitt hemlands helgdagar?
Är det ok att laga osvensk mat?

Givetvis är det bra om man följer lagarna som gäller i landet man bor i, och accepterar de normer som samhället ålägger, men jag tror nog att man måste få behålla en viss särart för att det skall hålla.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

Jag älskar sån här svensk cynism som underhållning, sen när jag inser att ni menar allvar med det ni säger så får jag kväljningar av er idioti...
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
tobad
Posts: 161
Joined: 2002-03-08 15:34:55
Location: Göteborg
Contact:

Post by tobad »

Big_Bird hur gammal är du? Är du en gubbe på ~50 så är risken väldigt liten att du sätt dessa "gäng" då dom inte precis driver omkring på Kungsgatan kl 14 på dagen.

Ja du har rätt i att tex turkar och greker inte gillar varandra men dom umgås inte heller! Den klassen jag hamnade i när jag gick på Lövgärdetsskolan i 3 dagar var det enbart jugoslaver förutom en svensk tjej. Detta var mycket intressant då man såg hur den svenska tjejen hade anpassat sig till dom istället. Hon bröt väldigt krafigt och betedde sig som dom i klassen för att anpassa sig och "passa in"!

Är det rätt?

Ja dom flyttar dit för det är enkelt att få lägenhet där, men det är ännu lättare att få lägenhet i Jocksmånsån i jämtland. Men hur många invandrare bor det där? På glesbyggden skriker dom ju efter folk! Men ändå så bor majoriteten i storstäder... Jag tror inte dom blir tvingade att bo där! Det bor en Iransk familj i samma bostadsområde som migsjälv och dom är inga olje-sheiker(stavning) utan familjen äger en tobaksaffär.

Men dom ville inte bo bland alla andra invandre pga. hur det är i dom norra stadsdelarna. Deras son är rassist kan jag tillägga...

Det du säger om att efterlyst inte tar upp ekobrottslighet etc etc. Det stämmer säkert att "vita svenskar" står för en majoritet av det. Men har du någonsin varit i tingsrätten? Gå dit och läs på tavlorna vilka mål som skall hållas! Det är invandrarnamn nästan överallt. Det är RIKTIG statestik som man ser med egna ögon. Det är väldigt lätt att tro det är en liten del tills man själv ser det. Som du själv säger att du inte gjort.

Eftersom du bor i Göteborg antar jag att du också upplevt Göteborgs-Kalaset? Gick du runt på stan då överhuvudtaget? Berätta vad du såg för gäng dra omkring då är du snäll.

Min syster blev själv rånad av ett sådant gäng! Jag har själv blivit överfallen och rånad på Göteborgs-Kalaset. Det är FAKTA det!

"Kanske man skall fråga, är det så svenska samhället försöker assimilera främmande element?"

Skall jag vara ärlig så har jag inte en aning om vad det betyder så jag kan inte svara på det, men ge gärna en lättare en förklaring så skall jag försöka.

Självklart skall Sverige vara multikulturellt men någonstans måste fan gränsen gå! Klart muslimer skall få ha sina mosker och judarna sina synagogor(stavnign?) Men att sitta en grupp vuxna män jugoslaver på ett kafé i Lövgärdet som förövrigt var jugoslaviska maffian fick jag höra senare är det att anpassa sig? Varför hålla sig till sitt? Jag vet bara vad jag skulle gjort om jag varit tvungen att fly till ett annat lan och det är att försöka anpassa mig till dom så mycket jag kunde, skaffa jobb etc. Men framförallt försöka återvända till mitt sverige när jag röken lagt sig....


Poosss
"Om man blir som man umgås måste ju jag vara underbar!"
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Jag bor i Varberga i Örebro, många klassar det som en av de mest invandrartäta "förorterna" till Örebro. Vi kanske inte klassas som en storstad, men med över 125.000 invånare är vi iallafall en av Sveriges större städer. Visst ser jag utlänningar, av de som bor i denna del av staden är majoriteten av utländsk härkomst.

Majoriteten som bor här är dock syrianer, dvs. ortodoxa kristna; och det är nog de som är mest representerade vad gäller invandrare i Sverige, även om det bara är min gissning.

Jag hade f.ö. regissören Josef Fares som klasskompis, och med hans båda vänner Abdi, som är muslim från Somalia, och Juan från Chile. Det var för övrigt tämligen många utlänningar i klasserna, och många av dem hängde ihop i de här "gängen" som många beskriver.

Jag kan inte påstå att de här gängen direkt bidrog till ett harmoniskt lugn med sin närvaro, men för det mesta var de harmlösa, och aldrig värre än de sammanslagningar av svenska ungdomar som gick i grupper. Det verkar nästan som att när en samling människor av utländsk härkomst umgås i grupp, så blir de automatiskt "gäng", medan när infödda svenskar gör det så är det kompisar.

Vad många också tar bort från sina små hobbyintellektuella uttalanden i den här tråden är faktumet att många kommer från krigshärjade delar av världen, något som bidrar till att många av dem både ha sett och upplevt mer än vad vi trygga svenskar gjort.

Josef kom från Libanon, han visade mig då vi gick i mellanstadiet att han hade rester av granatsplitter i ena foten, och pratade om att han fortfarande kunde minnas vilka hemskheter som försiggick där. Han och hans familj hade tur, och flyttade till Sverige; till Örebro, en plats där han inte hade några vänner.

Jag blir ofta påhoppad för att jag brukar använda mig av psykologiska begrepp och uttryck, men stå ut med mig lite.

En person som kommer från den här brokiga bakgrunden, till en plats där de plötsligt har frihet, bidrag, mänskliga rättigheter och så vidare, gör att de känner sig välkomna, men bara ett tag. För när de väl kommer in i kommunen så börjar vissa se skillnaderna i deras hudfärg, deras dialekt och framförallt deras kultur. Syrianer t.ex. har familjerna närmast. De hjälper varandra, har familjebutiker och köper saker tillsammans. De kan t.ex. vara två-tre familjer som samsas om en riktigt bra bil, och så åker någon svensk förbi och säger "Jävla svartskallar, det där är vad de får bidrag till".

Detta är bara ett litet enkelt exempel på vad de utsätts för, vilket efter ett tag gör att de blir defensiva gentemot svenskar. Särskilt eftersom de nu helt plötsligt blivit en andra klassens medborgare, som inte har samma rätt att få jobb, få vänner, och vara en del av samhället. Båda sidor bygger upp murar gentemot varandra, och anklagar varandra för det.

Jag önskar jag hade tid med en historielektion just nu, men det finns fler platser på jorden där det uppstått kulturkrockar.

Skulle vi svenskar hamna i en situation, där vi blev utfrysta, inte fick jobb, och blev särbehandlade; så skulle vi nog också bli ganska frustrerade. Det verkar dock som att invandrare bara är "dumma i huvudet", "har konstig kultur", etc. som vissa här gärna vill upprepa. Men i grund och botten så handlar det om människor och kommunikation.

Tag bort hudfärg, dialekt, hårfärg och liknande så är de inte mer främmande i Sverige än t.ex. grupper av kristna, eller svenska Buddhister, eller svenska muslimer för den delen. Skillnaden är att de har ett ursprung från en annan plats i världen. Det kanske låter ideologiskt, men det kanske är dags att ni slutade bete er som skitnödiga livrädda arketyper på främlingsfientliga människor, och tog lärdom av historien. (Vi kanske skall ta och prata om inkvisitionen också? ::) )

Ta tag i era egna liv, och om invandrarna är ett så stort problem för er, ta och snacka med dem istället. Att sitta här och gnälla som ett gäng kärringar på syjuntan förändrar inget, det får er bara att verka som inskränkta svenssons (sett Hipp-hipp någon gång?).

Är det någon som sett American History X?
User avatar
Peter Wall
Hedersbit
Posts: 7026
Joined: 2002-03-08 0:52:56
Location: Stockholm
Contact:

Post by Peter Wall »

fisk wrote:
*massa text*
De senaste 7åren har den största invandringsgruppen varit irakier enligt SCB.

Trevligt att du känner en kändis. Bra att du inte ser gängbildningen som ett stort problem utan flyttar över problematiken till att de även finns svenska gäng.

Såklart att människorna som kommer hit är traumatiserade av sina upplevelser i kriget. Och de är ju naturligtvis tragiskt att de ska få utstå spott o spä, de finns ju inga svenskar som får utstå de ::) ... Men iaf, frågan är... Tror inte du att de fattiga stackare som är kvar i Irak osv är de som mest är i behov av pengarna och lider mer .. ? De som inte hade de 50-100k som de kostar att smugglas iväg till väst .. ? Kanske borde man satsa pengarna där, istället för att försöka hjälpa invandrargäng som inte vill bli hjälpta eller skyffla sossbidrag på personer som inte tänker göra rätt för sig? ::) "Hobbyintellektuella" inslag sköter du så bra själv tycker jag..

Om inte syrianerna hade köpt bilen tillsammans, utan köpt en var för sig, om inte syranierna hårdnackat hade vägrat lära sig svenska, tror du inte då att de hade accepterats bättre? Varför måste JAG ändra på mig när DE kommer hit o lever på de samhället som mina föräldrar har byggt upp med skattepengar ... ? De har inte gjort ett knop för Sverige, men ska ändå behandlas med silkesvantar o få bidrag på löpande band.. *suckar* .. Om pync kallar oss för cyniska så kallar jag er för naiva.

Skitnödig är jag faktiskt inte .. Pissnödig iofs men, de hör väl inte hit. Kulturkrockar är oundvikligt och de bästa och enda sättet imho att minimera skadan är att restriktera invandringen och öka kraven på de som tillåts komma in hit. Jag har ingenting emot om du är grön, röd eller neonrosa, ignorerar du i svenska lagar, regler o etiska normer men kräver bidrag och silkesvantar likväl, så gillar jag inte dig. De finns många många invandrare som har kommit hit o gjort rätt för sig, vi måste ha invandring för att överleva arbetsbristen.. Vad vi inte behöver är än fler snyltande blodiglar.. De finns tillräckligt många redan, både svenskar o invandrare..

Historie och psykologilektioner får du gärna hålla.. Bara jag slipper lyssna på de så.. Och kommunikation får du gärna poängtera, de gånger jag har försökt så blev jag ansedd som nazist så.. Men du kanske har en annan verklighet likt den du har om "gäng" att meddela? Och förövrigt så anser jag att detta forum är ett bra ställe att ventilera sina åsikter på, fast de fick man ju inte, lr hur var de nu.. Kommunikation mellan människor var ju viktigt, men här sitter ju inte så många invandrare eller vafan.. Nu blev de rörigt fisken... :-/

En rolig aspekt är att de invandrare jag har pratat med som har assimilierats bra i Sverige (de som kom hit mellan kriget och 80-talet), som har lärt sig språket o verkligen försökt, de är de som mest högljutt protesterar mot andra invandrare som utnyttjar systemet. De har verkligen byggt upp Sverige och borde vara förebilder för hur invandrare borde assimileras o hjälpa till istället för att stjälpa.

Ah just, har sett History X.
Diplomerad webbutvecklare
Microsoft Certified Professional Windows 2003
Microsoft Certified Technology Specialist Windows Vista
"Did you know kidneys and applesauce are a delicacy in Sweden? I'm gonna get my applesauce back!"
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Väl talat Punisher, det jag däremot inte riktigt får in i mitt huvud är att du säger att syrianer inte lär sig svenska. De syrianer jag känner pratar bra svenska, särskilt med tanke på att en del av dem bott här i 3 år eller mindre.

Den äldre generationen däremot verkar inte lika intresserade, men det är också den generationen som "syns minst" i samhället. Det finns säkerligen skäl för detta också.

Huruvida folk utnyttjar systemet eller inte är en tämligen hård linje du drar, om du menar att det bara är invandrare som gör det. Faktum är att våra sk. "förebilder"; politikerna, som vi väljer att representera oss, är de som gör det på det grövsta sättet. Om en minoritet i en invandringsgrupp fuskar lite för att få extra bidrag till sina familjer, så ser jag inte det som värre än högt uppsatta människor som får fallskärmsavtal på skattebetalarnas bekostnad.

Tror du på fullaste allvar att det skiljer markant mellan hur folk med invandrarbakgrund "fuskar" gentemot oss svenskar? ... Har du några siffror på det... eller är det hörsägen?
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

tobad wrote:Big_Bird hur gammal är du? Är du en gubbe på ~50 så är risken väldigt liten att du sätt dessa "gäng" då dom inte precis driver omkring på Kungsgatan kl 14 på dagen.
Jag är visserligen gammal, särskilt om man jämför med gymnasiekillar som tror de vet exakt hur världen är beskaffad, men jag är knappast en gubbe på cirka 50.
Jag har gått genom Stockholm sent på natten och jag kan inte direkt påstå att jag kännt mig trygg, men jag har inte blivit rånad på mobilen av något "gäng".
De kanske bara ger sig på killar i artonårsåldern? Vilket jag i så fall tycker är en samhällstjänst. Det vore skönt om alla skitungar kunde hålla sig hemma om nätterna så vanliga hederliga skattebetalare slapp trängas med dyngfulla småbarn på spårvagnen hem från krogen.
tobad wrote:Ja du har rätt i att tex turkar och greker inte gillar varandra men dom umgås inte heller!
Men nu får du ta och bestämma dig. Skall alla icke-svenska nationaliteter klumpas ihop som en grå massa av "invandrare" som inte "bosätter sig i områden där det bror [sic!] mycket svenskar" för att det "alla har en gemensam upplevelse och delar samma förflutna." eller skall vi nyansera bilden något och dela upp dem på olika nationaliteter som i många fall kanske gärna skulle slippa bo i ett område med folk från grannlandet.

Att turkar, kineser, danskar, greker, irakier eller chilenare söker sig till sina landsmän tycker jag är naturligt. Det gör svenskar utomlands också. det är skönt att ha grannar som inte firar konstiga högtider, äter illaluktande mat och som man vågar lita på inte snor tvätten ur tvättstugan. (eller vad konstigt skäl de nu skulle tänkas kunna ange)
tobad wrote: Men har du någonsin varit i tingsrätten?
Har du? Och av vilket skäl?
Själv har jag inte haft något ärende till tingsrätten och har inget intresse av att gå dit. Det kan stämmma att det är som du säger, men det kan lika gärna vara tillfälligheter eller att du refererar till hörsägen från SDs partiprogram.
tobad wrote: Gå dit och läs på tavlorna vilka mål som skall hållas! Det är invandrarnamn nästan överallt. Det är RIKTIG statestik som man ser med egna ögon. Det är väldigt lätt att tro det är en liten del tills man själv ser det. Som du själv säger att du inte gjort.
Nu är det ju i och för sig inte nödvändigt att man är invandrare bara för att man har ett konstigt namn. Många släkter med konstiga namn är inne på den tredje eller fjärde generationen. Andra har varit här sedan vallonerna kom...
Endast hårda, verifierade fakta är godtagbara om du skall använda dem till något så "explosivt" som den argumentation du för. Namn räcker inte. Födelseort skulle kunna vara en bättre indikator.
tobad wrote:Eftersom du bor i Göteborg antar jag att du också upplevt Göteborgs-Kalaset? Gick du runt på stan då överhuvudtaget? Berätta vad du såg för gäng dra omkring då är du snäll.
Jag var på The Haunted förr-förra året. Då såg jag inga invandrargäng. Jag gillar inte göteborgskalaset och håller mig hemma eller går på krogar som inte berörs av en massa dyngfulla göteborgare.
tobad wrote:Min syster blev själv rånad av ett sådant gäng! Jag har själv blivit överfallen och rånad på Göteborgs-Kalaset. Det är FAKTA det!
Visst, det kanske kan kallas fakta, men är det indikativa fakta eller två isolerade händelser som inte kan användas för att peka ut en större trend?
Tråkigt för dig och din syster. Personligen skiter jag dock i om ni blir rånade. Det har inte hänt mig. Varför skulle jag bry mig?

tobad wrote:"Kanske man skall fråga, är det så svenska samhället försöker assimilera främmande element?"

Skall jag vara ärlig så har jag inte en aning om vad det betyder så jag kan inte svara på det, men ge gärna en lättare en förklaring så skall jag försöka.
Jag syftade på det föregående stycket (vilket jag misstänker att även du syftade på) det om bosättande. Skapar man integration genom att inte släppa in invandrare i villaidyllen?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Vem fan kom på ordet vit för att beskriva svenskar? Rosa kanske? Blek? "Västerländsk" är väl också skummt då man inte verkar räkna mexikanerna som västerlänningar trots att dom bor nästan så långt västerut som man kan komma utan att hälsa på japanerna...
Jag föredrar att kalla mig själv grisrosa, det är en mindre politiskt laddad färg.

Och att invandrare skulle stå för 30% av brotten... antalet brott kanske, men dom brott som begås av första och andra generationens invandrare är till största delen små skitbrott som kommer av att folk går utan arbete etc. Du har säkert sett dom exemplen. Inget att göra + dåligt med pengar = gäng som begår brott för att fördriva tiden och/eller skaffa pengar och prylar.
Tittar du på vilka som har begått dom brott som har drabbat sveriges ekonomi värst så hittar du nog inte en enda "blatte" där, utan bara blekrosa affärsmän födda i sverige av svenska föräldrar med svenska föräldrar...

Och om man ska se på faktumet att vi i sverige har massor av sjukskrivningar så ska man ge sig på företagen. Vad är den vanligaste orsaken till sjukskrivning? Stress och utbränndhet. Varför? kolla på svenska företag, istället för att anställa ett par extra personer så man kan ta det lite lugnt så anställer man precis så många som det behövs för att gå runt och kör totalt slut på dom tills dom säger upp sig eller inte klarar jobbet längre. Man slipper ju bry sig om vad som händer sen, det tar staten hand om.
Man pratar om att låta föetagen betala med av sjukfrånvaron, men det blir en bra mycket bättre skrämselpropaganda om man gör det selektivt, DVS skador orsakade av dålig arbetsmiljlö betalas HELT av företaget, även en livstidssjukskrivning medan skador som uppkommit genom olyckor eller medecinska problem sedan tidigare kan betalas av staten, då har man rätt fort sållat ut alla företag med dålig arbetsmiljö, eller skrämmt dom till att fixa så folk inte sliter ut sig.

Det här med att "stora delar av invandrarna beter sig illa" är också ett ganska blekt antagande, anledningen till att det känns så är att du tänker på det just nu, om du tänker efter lite så bör du, om du inte bor på ett flytingläger, kunna komma på lika många ursvenska bråkstakar.
Jag har sett min andel av korkade invandrare, bland annat mötte jag en med en BMW på cykelbanan, efter att jag hade visat honom mitt långfinger hotade han att skära av det... [edit] kan citera honom:
"Där jag kommer ifrån är det en väldigt ful sak att visa fingret", detta skiter jag i då man bör anpassa sig till den plats man kommer till. Dock inte sagt att svenskar skulle vara särskilt bra på att anpassa sig utomlands, vi är i många länder kända som dom som super sig fulla och beter sig illa.
Jag har även stött på ett antal korkade ursvenskar (som för övrigt ursprungligen iallafall kommer från mellaneuropa), det som gör skillnaderna så stora är att om erik svensson gör något korkat så är han en gubbjävel, om amir hazban gör samma korkade sak så är han en jävla korkad blatte, det är enda skillnaden... Men visst kan man tycka att om någon kommer hit för att få hjälp och beter sig illa så kan man med gott samvete skicka hem denne, oavsett vad som skulle kunna hända när denne kommer till sitt hemland, bara man gör detta jävligt klart när man släpper in folk från början "gör du nåt dumt så åker du ut".
Många brukar dra paralellen "i ditt eget hem".
Om någon kommer och desperat behöver hjälp för att en galning jagar honom så kan du släppa in honom tills galningen är borta, men börjar killen du just släppte in plocka på sig saker och slå sönder inredningen så åker han ut med huvudet före oavsett vad denne galning skulle kunna göra med honom...

Hmmm, det här blev långt...

Och varför är man tvungen att låta någon stanna i sverige för att dom har varit här i 2 år, många åker utomlands och jobbar i flera år för att sen återvända hem, vad skiljer det från att fly från sitt land, jobba i sverige i 3-4 år och sen återvända hem?
Och om någon kommer hit som krigsflykting så är det väl självklar att denne ska återvända hem när kriget är slut och läget stabiliserat, sen att svenska invandrarmyndigheter behöver en ny mall för vad "stabilt läge" är, det är en annan sak.

Ni som säger att "jag är inte rasist men jag gillar inte invandring" är en paradox, läs en gång till. Själv försöker jag göra så liten skillnad på invandrare och infödda som möjligt, jag försöker se hur en person beter sig, inte hur vilken färg den råkar ha på skinnet och vilket språk denne råkade tala för 2 år sen, men jag gillar fortfarande inte att så många kommer hit utan giltiga själ för att räknas som flyktingar och få uppehållstillstånd.
Big_Bird wrote:Hur mycket betalade du i skatt förra året? Vad är din deklarerade årsinkomst?
Räkna sedan ut hur mycket en procent av det är. Det är den summan som går direkt ur din ficka, oavkortat till invandrare.
Socialbidrag, skola, sjukvård och dylikt kan vi lämna därhän för tillfället. En procent är det fortfarande och du kan inte ändra på det.
Dessutom kan jag lova dig att inga invandrare blir "snällare" för att drar omkring och slänger ur dig otidigheter.
Glöm inte att dra av komunalskatten som inte verkar vara inräknad i den ovan nämda skattePDFen... så 0,7% är mer troligt...

/me tittar upp efter den proverbiala stämpeln som troligtvis kommer stämpla honom som en rasistisk kommunist... om det nu går :P
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
S13451
Posts: 56
Joined: 2003-04-04 18:59:08

Post by S13451 »

Måste bara vara jag som tycker det är helt onödigt att sitta och snacka politik på ett forum där inga styrande politiker läser de vi skriver? :)
"I never lie to any man because I don't fear anyone. The only time you lie is when you are afraid." -John Gotti
User avatar
thr
Posts: 1242
Joined: 2002-06-26 22:55:24
Location: Skene
Contact:

Post by thr »

Big_Bird wrote:
thr wrote:Man tröttnar på att se våra skattepengar gå till att betala bidrag till de jävla bl*tte jävlarna.
Hur mycket betalade du i skatt förra året? Vad är din deklarerade årsinkomst?
Räkna sedan ut hur mycket en procent av det är. Det är den summan som går direkt ur din ficka, oavkortat till invandrare.
Socialbidrag, skola, sjukvård och dylikt kan vi lämna därhän för tillfället. En procent är det fortfarande och du kan inte ändra på det.
Dessutom kan jag lova dig att inga invandrare blir "snällare" för att drar omkring och slänger ur dig otidigheter.
Hur mycket skatt exakt har jag inte koll på men hade en gemonsnittlig inkomst på 3k/månad (går i skolan, bor hemma och jobbar).

arvidos wrote: Du påverkas av omgivningen. Du skulle inte ha samma ideal ifall du föddes någon annanstans. Du skulle också följa dumma böcker och lagar, (Om vi nu utgår från att alla invandrare gör det.)
Och du gör INTE det då, attackera inte andra personligen innan du ransakata dig själv...
arvidos wrote:Du har inte ansvar för ditt land. Hell no. Varför ska dagens fransmän vara i någon sorts tacksamhetsskuld till dagens amerikanare för att gårdagens amerikanare hjälpte dom i kriget? Varför ska alla utlänningar ta ansvar för deras historia och hur det har format deras samhälle? Visst, ifall personen i fråga är en idiot så får du väl tycka det, men bara för att hans samhälle har en historia av tankesätt du inte gillar så är det väl inget HAN ska ta ansvar för? Och förresten:
Där kan jag bara hålla med dig, men har inte sett något argument bland mina som anspelar på det dock.

arvidos wrote:Nationer är ändå en illusion. Bah, varför skulle Nils Svensson vara så mycket viktigare för mig än Farzad Dadsetan? Vad som händer en främling i Småland gör mig lika mycket som vad som händer någon i ett annat land. Varför ska svenskar automatiskt vara mer värda för mig? Och samtidigt:
Kan juh hålla med om att nationer är en illusion, det suger ganska rejält och vi blir extremt påverkade av det.
Men, eftersom det nu är så och det spelar en stor roll i våran vardag(allt från språk till vad regeringen gör med skattepengarna) så anser jag att i dagens sammhälle så spelar det en stor roll.

arvidos wrote:Hjälpa varandra. Japp, jag är faktiskt så dum att jag tycker att det är värt att hjälpa andra. Vet ni vad, jag är så extrem att jag tror att alla kan utvecklas..
Ja du, innan jag tänker hjälpa någon invandrare så kan de börja med att sluta skrika glåpord efter mig, hota mig med stryk, försöka slå ner mig(bokstavligen), etc. etc. etc.
Dem kan lära sig prata svenska rent och bra(är INTE våran uppgift att lära dem det, är deras egen).

Sen, hjälpa varandra? jovisst, hur mycket hjälp har jag fått av en enda invandrare. Ok, jag skulle sakna kebab, men det är nog det ::)

ElDuce wrote:Eftersom nära 10% (om man inte räknar med "arbetsmarknadsåtgärder" som folk deltar i) av befolkningen är arbetslösa så är det INTE arbetskraft vi behöver, det argumentet har t.o.m Socialdemokraterna övergivit. Om det vore arbetskraft vi behövde så vore gästarbetare efter behov en bättre lösning.
Anhöriginvandring av pensionärer kan bara räknas som minus i kassan, eftersom de inte bidrar med något & får pension.
Kan bara instämma.

Big_Bird wrote:De kanske bara ger sig på killar i artonårsåldern? Vilket jag i så fall tycker är en samhällstjänst. Det vore skönt om alla skitungar kunde hålla sig hemma om nätterna så vanliga hederliga skattebetalare slapp trängas med dyngfulla småbarn på spårvagnen hem från krogen.
Det argumentet tyckte jag var välldigt låg, då generelaiserar du licka mycket som jag.
Vi som inte går ut för att supa ner oss totalt, utan för att det är gott att ta en öl med några kompisar. Får inte vi heller gå ut då? :)
Sen att du tycker att det är rätt ifall gängen bara slår ner 18åringar(lr runt den åldern), ja.. suck.



Tobad, kan bara hålla med dig till stora delar.
Folk i min(och din?) ålder (18+) får ta mycket skit, bara senast när jag gick igenom 5an kl 01.00 när jag var påväg hem efter att umgåtts med lite kompisar, så hände fölljande:
* PRECIS när vi gått igenom en av de små dörrarna in möter vi 3-4 svarthyade människor, det första jag får höra är "satanist jävel", "ska du ha stryck eller" etc.

* Kommer väll 100 meter, så kommer det 3 st killar med arabiskt urpsung fram och börjar prata liknande, och klaga etc.

* Innan jag kommit ut så är det en 3e grupp med invandrare som varit framme och klagat och hotat med stryk etc.

och detta av en anledngig, hur jag klär mig.
Observer att detta inte är en engångshändelse utan händer i princip varje gång jag går hem på natten och/eller går i stan.

Punisher wrote:Om inte syrianerna hade köpt bilen tillsammans, utan köpt en var för sig, om inte syranierna hårdnackat hade vägrat lära sig svenska, tror du inte då att de hade accepterats bättre? Varför måste JAG ändra på mig när DE kommer hit o lever på de samhället som mina föräldrar har byggt upp med skattepengar ... ? De har inte gjort ett knop för Sverige, men ska ändå behandlas med silkesvantar o få bidrag på löpande band.. *suckar* .. Om pync kallar oss för cyniska så kallar jag er för naiva.
Kan inte göra annat än att hålla med, *applåderar*
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

Kan vi inte som en fin gest överge ord som "Invandrare" "blatte" osv
och istället använda ordet "nysvensk(ar)"?
Det kunde väl vara trevligt. :)

Och till alla er som vill slänga ut alla nysvenskar har jag bara en sak att säga: (lyssna noga nu...) DÅLIG KARMA! MYCKET DÅLIG! fast, skyll er själva...

Inte många här kan säga att de har ett fattigt liv eller något liknande problem. Ingen av er är hemlös...

Hur svårt ska det då vara att ställa upp för andra? Vi har så det räcker och blir över.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

thr wrote:
Big_Bird wrote:De kanske bara ger sig på killar i artonårsåldern? Vilket jag i så fall tycker är en samhällstjänst. Det vore skönt om alla skitungar kunde hålla sig hemma om nätterna så vanliga hederliga skattebetalare slapp trängas med dyngfulla småbarn på spårvagnen hem från krogen.
Det argumentet tyckte jag var välldigt låg, då generelaiserar du licka mycket som jag.
Ah... somliga får insikter från klar himmel, andra kommer behöva en vägkarta och kompass.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Peter Wall
Hedersbit
Posts: 7026
Joined: 2002-03-08 0:52:56
Location: Stockholm
Contact:

Post by Peter Wall »

fisk wrote:
*massa text*
Okej de var felaktigt av mig att använda dina syrianer som en specifik målgrupp, måhända är dina vänner mer benägna att lära sig än andra grupper, men om du försöker förklara för mig att inte ett flertal av de invandrare som kommer hit undviker att försöka lära sig tala o skriva god svenska så är du ju något så grymt ute o cyklar.
Min pappa bor i Kista, ett stenkast ifrån Rinkeby, gettot av gettot i Sverige .. Och om jag säger de såhär, de är inte svenska som man hör mest av när man spatserar omkring här.. Visst är svenska vanligt, men mest då i form av rinkebysvenskan.. Att höra ungdomar på torget prata om "fan va fett med respekt vi fick nu.. vårt gäng är värsta känt asså sen vi slog ner den där svenne horan" är INTE ovanligt (nej jag kan inte rinkebysvenska så de som avser att kritisera mig för stavfel el dyl ber jag att avstå). Jag vill nog inte veta vad de pratar om på de andra språken som jag inte förstår något av..
De är ren o skär lathet att inte vilja lära sig, ser man inte behovet (man får sina bidrag o ingen kritiserar en för då är ju han rasist) så vill man inte.. Och däri ligger problemet för många ungdomar, som du själv poängterar iom att ditt avsnitt om äldre som inte syns, de ser sina föräldrar/far- morföräldrar som inte lär sig de utan sysslar bara med sin kultur o en längtan hem istället för att assimileras. Varför ska då de vilja .. ?
Jag vet om ett par som har lärt sig svenska inom 1år, ungerare var de.. Fast de kom hit med ambitionen att skapa sig ett nytt liv och därtill var de inte spec religiösa. De åkte ifrån sitt land med viljan att göra något och inom 1år hade de startat ett fungerande företag och båda pratar flytande svenska o tjänar egna pengar ... De går, bara man vill! Och jag vägrar att tro att deras barn kommer att bli några våldsmakare eller gå omkring i diverse gäng.
Hade de tagits i med hårdhandskarna istället för de som kom hit under 80 och 90-talet hade många av problemen idag inte funnits. Hade de barnen som växt upp sen dess fått veta vad de svenska samhället går ut på genom sina föräldrar hade assimilationen gått extremt mycket bättre.
Jag fortsätter att poängtera de att jag anser inte att någon föds till att vara dum, pga sin hudfärg eller religion eller kultur.. Dock blir man ett problem, anses vara dum av övriga befolkningen, då man inte kan släppa sin religion och kultur o bli en del av de nya samhällets kultur o religion. De är ett faktum, och botemedlet är inte att skapa ett mångkulturelltsamhälle!
Jag tänker aldrig förneka de faktumet att svenskar fuskar.. Har själv upplevt diverse människor som har fuskat med sjukpension och jobbat svart. Men frågan är, var går smärtgränsen .. ? Hur många människor kan ett land hysa som inte gör rätt för sig .. ? Var ska man börja angripa problemet .. ? Du verkar om o om igen vilja skyffla över problemet på att "de finns ju svenskar också.. varför inte kasta ut de då" vilket är så taffligt. Inse problemet o finn en lösning, ist för att skyffla runt problemet med cirkelbevis, jag har funnit min o jag står för den!
Diplomerad webbutvecklare
Microsoft Certified Professional Windows 2003
Microsoft Certified Technology Specialist Windows Vista
"Did you know kidneys and applesauce are a delicacy in Sweden? I'm gonna get my applesauce back!"
User avatar
Arvidos
Posts: 375
Joined: 2002-08-06 21:14:12
Location: Göteborg
Contact:

Post by Arvidos »

Hmm, misstänkte väl att det skulle tolkas lite jobbigt när jag börjar slänga ur mig saker som låter som moralpredikningar.. Men vad man måste tänka på här är att jag inte försöker försvara eller anfalla något, bara reda ut hur jag ser det, och kanske inspirera lite. Därför:
thr wrote:
arvidos wrote: Du påverkas av omgivningen. Du skulle inte ha samma ideal ifall du föddes någon annanstans. Du skulle också följa dumma böcker och lagar, (Om vi nu utgår från att alla invandrare gör det.)
Och du gör INTE det då, attackera inte andra personligen innan du ransakata dig själv...
Jovisst, jag skulle ha andra ideal.. Jag förstår inte riktigt, jag tycker det verkar som om du tror att jag försöker argumentera för mitt eget ideal -Nej, det enda ideal jag isåfall skulle argumentera för är idealet att respekteras andras ideal. Häh. :)

Nå, vad jag menar är att det är lätt att klaga på att andra accepterar sitt eget samhälles korkade normer, som religion och tradition (ifall det sedan verkligen är korkade är en annan fråga) men det är desto svårare att inte acceptera det.
Eftersom skribenten inte verkar vara över normal nivå för objektivitet och kritiskhet så gissar jag att han inte skulle klarat det. Men det är bara en gissning.

thr wrote:
arvidos wrote:Du har inte ansvar för ditt land. Hell no. Varför ska dagens fransmän vara i någon sorts tacksamhetsskuld till dagens amerikanare för att gårdagens amerikanare hjälpte dom i kriget? Varför ska alla utlänningar ta ansvar för deras historia och hur det har format deras samhälle? Visst, ifall personen i fråga är en idiot så får du väl tycka det, men bara för att hans samhälle har en historia av tankesätt du inte gillar så är det väl inget HAN ska ta ansvar för? Och förresten:
Där kan jag bara hålla med dig, men har inte sett något argument bland mina som anspelar på det dock.
Ah, jag tänkte på att ifall man dömer alla muslimer för att man inte gillar islams historia, till exempel. Jag vet inte om det var du, men någon i den här tråden verkade tänka i dom banorna.
thr wrote:
arvidos wrote:Nationer är ändå en illusion. Bah, varför skulle Nils Svensson vara så mycket viktigare för mig än Farzad Dadsetan? Vad som händer en främling i Småland gör mig lika mycket som vad som händer någon i ett annat land. Varför ska svenskar automatiskt vara mer värda för mig? Och samtidigt:
Kan juh hålla med om att nationer är en illusion, det suger ganska rejält och vi blir extremt påverkade av det.
Men, eftersom det nu är så och det spelar en stor roll i våran vardag(allt från språk till vad regeringen gör med skattepengarna) så anser jag att i dagens sammhälle så spelar det en stor roll.
Jo, om inte annat så skulle det bli rätt stökigt att avskaffa alla stater. Men vad jag menar mest är att bara för att någon tillhör samma nation som mig så är han inte värd mer för mig.
Visserligen skulle jag kunna känna lite extra lojalitet till honom, eftersom han betalar skatt till landet som betalar min utbildning, men.. nah.
thr wrote:
arvidos wrote:Hjälpa varandra. Japp, jag är faktiskt så dum att jag tycker att det är värt att hjälpa andra. Vet ni vad, jag är så extrem att jag tror att alla kan utvecklas..
Ja du, innan jag tänker hjälpa någon invandrare så kan de börja med att sluta skrika glåpord efter mig, hota mig med stryk, försöka slå ner mig(bokstavligen), etc. etc. etc.
Dem kan lära sig prata svenska rent och bra(är INTE våran uppgift att lära dem det, är deras egen).

Sen, hjälpa varandra? jovisst, hur mycket hjälp har jag fått av en enda invandrare. Ok, jag skulle sakna kebab, men det är nog det ::)
Åh, jag menade mest alla skribenter som ville avsäga oss vårt påtagna ansvar att släppa in flyktingar, och lägga av med bistånd.
Men ska man ta resonemanget vidare så tror jag som sagt att alla kan utvecklas. Med andra ord: Bemöter man människor på rätt sätt så kommer de själva att engagera sig.

Som till exempel det där som Punisher säger: Att syrianer hårdnackat vägrar lära sig svenska.. Jag skulle nog kunna hålla med om att de vägrar hårdnackat -ifall dom nu gör det, jag snackar mest om ordanvändandet nu, inte åsikter i den frågan- men jag skulle inte säga det som en anklagelse, utan som en effekt av förhållanden.

Jag ser alla dåliga sidor, all "ondska" och allt lidande som effekter av förhållanden. (Nej, inte parförhållanden :))
En mur är inte ond, det är din oförmåga att ta sig över den som gör dig lidande. Och en "upplyst" människa kan tillgodose sina behov utan att skada andra.

Så, att vara "elak" är fortfarande "elakt", men jag använder "elakhet" som en förklaring snarare än en anklagelse..
Oj. Nu blev det flummigt värre, men min poäng var den att.. Tja. Det finns alltid förmildrande omständigheter. Eller så finns det aldrig förmildrande omständigheter, det beror på hur man ser på det. :)
"And Ark dreamt his last dream...

It was a dream of becoming a bird
and seeing the world grow older."
Post Reply