Förslag på hemmabiopaket.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
flaeskflaesk
Hedersbit
Posts: 1246
Joined: 2002-02-19 19:43:29
Location: BBzor

Förslag på hemmabiopaket.

Post by flaeskflaesk »

Donat och klart. :)
Last edited by flaeskflaesk on 2003-04-29 10:30:20, edited 2 times in total.
User avatar
Persk
Posts: 562
Joined: 2002-03-07 22:36:41
Contact:

Post by Persk »

Det är nog kanske bra, men perspnligen har jag ingen direkt förkärlek till sånna där färdiga paket, det blir så plastigt och inte alls samma ljud som man får om man väljer att lägga lite extra pengar på "riktiga" högtalare etc, men då får man ju å andra sidan slänga upp lite fler kontanter :-/ Kolla runt bland lite recensioner hemmabio och sånna tidningar brukar ju ofta testa sånna där "färdiga" paket.
User avatar
Spectre
Posts: 370
Joined: 2002-03-08 21:16:38
Location: Haninge, Stockholm
Contact:

Post by Spectre »

Brr, är allergisk mot dom där små systemen.
Kallar det där för surround-system, en hemmabio för mig är ett par rejäla golvare, sateliter, center och 15" Subba.
Jag skulle lätt köpa begagnat.
Fuck you, you fucking fuck.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Spectre wrote:Brr, är allergisk mot dom där små systemen.
Kallar det där för surround-system, en hemmabio för mig är ett par rejäla golvare, sateliter, center och 15" Subba.
Jag skulle lätt köpa begagnat.
Hemmabio för mig är projektor, det där är hemmabioljud... skillnad :P

Jag skulle göra som en kompis och satsa på halvbilliga dubbla 12" fram, 8" enkla högtalare bak, en helt vanlig skärmad center och skita helt i subben (den hörs inte över dubbel12orna iallafall...
Och sen en bra projektor på det.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
flaeskflaesk
Hedersbit
Posts: 1246
Joined: 2002-02-19 19:43:29
Location: BBzor

Post by flaeskflaesk »

Om jag ska köpa två frontgolvhögtalare, en center, två bakhögtalare samt en subba skjuter priset i taket. Begagnat vill jag heller inte ha, argumententet att det låter plastigt tycker jag låter lite förlegat. Klart det alltid finns bättre ljud, men den har en prislapp därefter.

Jag vill kunna komma relativt billigt undan, men bibehålla ett bra ljud. :)
petter

Post by petter »

det är inget fel med små system, det där med dubbeltolvor är bara skrattretande. kommer med fler åsikter senare när jag har lite mer tid.

min bror har detta kitet och det låter asbra tycker jag.
http://www.tannoy.com/images/Line_up_large.jpg

och jag har detta, bara så att ni inte tror jag inte har jämfört med nåt annat.
http://www.minhembio.com/show.asp?user=ponk4130

edit:jotack tv'n är pytteliten men man har inte råd med allt :/
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

petter wrote:det är inget fel med små system, det där med dubbeltolvor är bara skrattretande
Det beror ju på, det finns ganska billiga dubbla 12", och jämfört med mindre surroundsystem låter dom bra mycket bättre.
Visst, ett kompakt system kan låta hyffsat, men man får alltid problemet med att man har svårt att få bra ljud ut den högre delen av basregistret då subbasen bara ger subbas och sattelieterna bara ger diskant och mellanregister, det går inte att komma ifrån utan att ha lite storlek på högtalarna, tyvärr
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
petter

Post by petter »

i beg the differ, zerial åk och lyssna på ett par olika sorters system o skaffa dig en egen uppfattning, både mitt och min brors står till lyssningsförfogande om det är sug efter det.
User avatar
Persk
Posts: 562
Joined: 2002-03-07 22:36:41
Contact:

Post by Persk »

Ghlargh wrote:
petter wrote:det är inget fel med små system, det där med dubbeltolvor är bara skrattretande
Det beror ju på, det finns ganska billiga dubbla 12", och jämfört med mindre surroundsystem låter dom bra mycket bättre.
Visst, ett kompakt system kan låta hyffsat, men man får alltid problemet med att man har svårt att få bra ljud ut den högre delen av basregistret då subbasen bara ger subbas och sattelieterna bara ger diskant och mellanregister, det går inte att komma ifrån utan att ha lite storlek på högtalarna, tyvärr
"dubbla 12" ? Bara för att högtalaren har 12" bas så skulle det låta bättre? Större koner gör ofta att du får ett segt och trött ljud utan någon snärt i det hela. Speciellt om det nu är billiga 12" basar, visst det finns ruskigt bra högtalare med 12" basrar men då springer priset iväg betydligt, du skulle med all säkerhet få "bättre" ljud med mer anpassade koner och högtalare, bara för att du vräker på med det största du kan hitta så behöver det inte bli bra. Subben är ju till för det (inom hembio) därför i itt tycket bättre att skaffa "snabbare" och snärtigare högtalre och kompensera med en bra subwoofer typ infinity kappa...
User avatar
Persk
Posts: 562
Joined: 2002-03-07 22:36:41
Contact:

Post by Persk »

zerialcold wrote:argumententet att det låter plastigt tycker jag låter lite förlegat.
Jag var och lyssnade på ett färdigt paket med högtalre i plast etc *brr* från Jamo i ungefär din prisklass, det lät i minna öron ruskigt tunnt och plastigt inte alls spännande, Till saken hör att just detta paketet hade fått lysande kritik, hmm tänkte jag. Men visst det finns säkert bra färdiga paket också, men var noga med att provlyssna många olika för jag tror att det kan variera ganska mycket.

Annars så gillar jag mitt 2.1 system från altec lansing mycket bra och de är i plast :)
User avatar
Camridge
Posts: 1346
Joined: 2002-03-10 22:26:54
Location: Sverige (Västernorrland)

Post by Camridge »

Kan inte göra något annat än hålla med petter angående dubbeltovlor,
Och Persk håller jag med också.

Annars finns ju alltid detta paket
Cambridge MegaWorks 550 THX
http://www.sweclockers.com/html/recensi ... php?page=1
Liten sammanfattning: Jag kan nog utan att överdriva säga att systemet hör hemma i vardagsrummet, kopplat till DVD-spelaren, och inte bara till datorn i arbetsrummet.
5 x 70 Watt RMS (satelliter)
1 x 150 Watt RMS (subwoofer)

Det kanske kan vara något.

Annars om du beslutar att lägga till lite mer pengar på ett paket, så rekommenderar jag starkt Focus serien av AudiopPro
http://www.audiopro.se/products/focus_sa2.asp
Min nyaste Älskling
Hewlett Packard IPAQ 2210
Cpu: Intel(R) PXA255 400Mhz
Internt: 64MB minne CF:64 o 128MB
OS: Windows CE 4.20
User avatar
flaeskflaesk
Hedersbit
Posts: 1246
Joined: 2002-02-19 19:43:29
Location: BBzor

Post by flaeskflaesk »

Var o provlyssnade några system för att höra lite skillnad,
och jag kan konstatera att jag kommer inte köpa något "färdigt"
paketsystem/stärkare med inbyggd DVD. Det lät verkligen
svensson över ljudet.

Konstaterade för mig själv att jag bör satsa på en bra
sorroundförstärkare och sedan köpa högtalare därefter.
Kollade på yamahas modell med nya dekodern prologic II.
Vad tror ni om den ?

Yamaha RX-V530 Titan
http://www.netonnet.se/index.asp?iid=088749


Den kostar 3999, vilket gör att jag inte vill lägga alltför
många riksdaler på högtalare i andrahand, men ändå inte
få hem något ljudlöst. Därför tänkte jag köpa något hyffsat.
Ingen aning hur det här från sony presterar men lär
väl fungera iaf. ;)

Sony SA-VE335
http://www.netonnet.se/item.asp?iid=45279


Vad tror ni ?
User avatar
kola
Posts: 226
Joined: 2002-03-08 0:24:13

Post by kola »

bara ett förslag.....

http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ ... 0&cart_id=

Art.nr 930558
Hemmabiopaket
Komplett hemmabiohögtalarpaket
Last edited by kola on 2003-04-24 21:08:45, edited 1 time in total.
"Any man can get on a mule, often many times in a short distance.
CH
Hedersbit
Posts: 1189
Joined: 2002-02-17 11:01:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by CH »

Vad gäller storlek på baselement tycker jag att det är ganska löjligt att använda sig av 12" och över, utom möjligen i baslådor. Ska man använda så stora element bör man nästan bygga fyrvägssystem för att inte de lägre frekvenserna i baselementets frekvensområde ska störa de övre för mycket, och att bygga BRA fyrvägskonstruktioner kräver väldigt avancerade och dyra, aktiva filter. Nä, bra drivna 10"-are och mindre i välkonstruerade lådor räcker till allt, tycker jag. Dessutom blir det inte så tråkigt att lyssna på musik på sådana heller, det blir inte så jävla slött.

Vad gäller de färdiga paketen så skulle jag aldrig få för mig att köpa högtalare i plast, utan hellre vänta tills jag har mer pengar. Dessutom vill jag ha två-vägs front-högtalare, eftersom det ofta ligger rätt mycket på dessa kanaler, särskilt en hel del tal som inte låter så bra när det mesta kommer från under soffan, bakom bokhyllan eller var man nu har stoppat undan baslådan.

Själv köper jag gärna begnagade Hi-Fi-prylar, men du har säkert dina skäl för att inte vilja göra det. Eller?
/CH
User avatar
Camridge
Posts: 1346
Joined: 2002-03-10 22:26:54
Location: Sverige (Västernorrland)

Post by Camridge »

zerialcold
vill bara säga att styrkan på den yamaha rec, är det riktiga, 5x65 W
Uteffekt DIN (4 ohm, 1kHz, 0,7% THD): 5x110W
Uteffekt FTC (8 ohm, 20-20.000Hz, 0,04% THD): 5x65 W

om inte creative paketet är något du är intresserad av, så kanske detta paket är till intresse.
Eltax Högtalare Evolution 5.2 system bok
Två fronthögtalare med inbyggda aktiva subwoofers på 2 x 100w.
Utöver detta ingår två satellithögtalare samt en centerhögtalare
men Recommended Amplifier
AV-amps. up to 100 watts RMS per channel

finns på
http://www.datavaruhuset.com/default.htm
och läsa om Yamaha Receivern
http://www.yamaha-hifi.com/

------------
Eller varför inte en

Denon AVR-1603 (Pris: 3495.kr)
http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=103430
Min nyaste Älskling
Hewlett Packard IPAQ 2210
Cpu: Intel(R) PXA255 400Mhz
Internt: 64MB minne CF:64 o 128MB
OS: Windows CE 4.20
User avatar
flaeskflaesk
Hedersbit
Posts: 1246
Joined: 2002-02-19 19:43:29
Location: BBzor

Post by flaeskflaesk »

Camridge
Det låter ju som ett mycket trevligt högtalarpaket du tipsar om.
En aktiv subwoofer är ju trevligt och att det sitter i ett par
golvhögtalare är ju inte fy skam det heller.

Angående Denon-recievern så har den inte prologic II, vad är för
och nackdelarna med det, behöver jag ha en ny DVD-spelare för
att klara av det formatet ?

Jag har en gammal DVD-spelare kom jag och tänka på nu också,
men det klara dolby digital 5.1 iaf. Hur får jag reda på om min
dvd-spelare klarar av just de här nya prylarna jag ska köpa ?

Min DVD: http://gandalf.artisan.se/gandalfsuppor ... al_Sve.pdf
User avatar
Camridge
Posts: 1346
Joined: 2002-03-10 22:26:54
Location: Sverige (Västernorrland)

Post by Camridge »

Nu är det lite sent, o jag börja bli lite trött men är inte, DPL II prologic II
D (Dolby) PL (ProLogic) II (II) alltså DPL2 eller är det jag som är helt ute o cyklar just nu.

----------
Annars finns det ju denna.
Pioneer VSX-D711 (Pris: 3790.kr)
http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=102830

Jag tror nog att det är inga problem med att koppla in alla saker tillsammans, och att du får surround o allt. Men jag är lite för trött att tänka till ordentligt känner jag, så jag hoppas att du får ett lite bättre svar av någon annan så snabbt som möjligt.
Min nyaste Älskling
Hewlett Packard IPAQ 2210
Cpu: Intel(R) PXA255 400Mhz
Internt: 64MB minne CF:64 o 128MB
OS: Windows CE 4.20
Fredde
Posts: 185
Joined: 2002-03-09 13:52:47
Contact:

Post by Fredde »

Jag fick för mig att Dolby Pro Logic II var en nyare version på Dolby Pro Logic som gör om stereo signal till flerkanaligt ljud. Altså ljud från gamla VHS videos osv... Har jag fel?

Så en DVD behöver väl inte kunna "läsa" Dolby Pro Logic utan det sköter väl recivern från en stereo signal!? (Om dvd filmen mot förmodan saknar 5:1 ljud eller liknande)

Det viktigaste att tänka på är väl att om man har en video så skall den vara en stero video (ej mono)...

Rätta mig om jag har fel...
Wazzup
User avatar
Ola
Posts: 610
Joined: 2002-03-08 11:57:57
Location: Stockholm - Älvsjö
Contact:

Post by Ola »

^ Du har rätt (förstår inte vad Camridge snackar om ;) ) Dollby Pro-Logic är bara ett sätt att avkoda Stereo ljud så att det blir femkanaligt. Pro-Logic 2 är en vidare utveckling av det systemet. Om du ser mycket på TV eller på Video, så kan det bli aktuellt att lägga ner mer pengar på en DPL 2 Reciver, annars klarar man sig bra på DPL.

De allra flesta DVD filmer är i Dolby Digital "format" eller DTS så Pro-Logic har nästan (om det inte är vanligt stereo ljud på DVDn) inget med ljud från DVD filmer att göra.

Såg att du funderade på Yamaha RX-V530, jag skulle rekomendera att du tar ett steg upp i Yamahas serie till RX-V630. En test-vinnar-reciver som har blivit mycket populär. Då kan du köra DTS ES och DD EX (6.1) ljud. Som kan vara intresant att uppgradera till inom en snar framtid...
Den recivern borde inte ligga så högt i pris heller, har kommit en ny Yamaha serie nu som ska ersätta dessa Recivrar så priserna borde sjunka lite....
User avatar
412
Posts: 42
Joined: 2003-03-09 18:06:56
Location: 412 in Göteborg

Post by 412 »

Kila in på Hifiklubben i gbg om man bor i gbg, riktigt bra affär, dom man kan tipsa om bra begagnade grejor med ;)

http://www.hifiklubben.se/
LianLi PC70 | P4 2.4 @ 3340 stabilt som attan | 400GB Ibm 120gxp och 180gxp | Gigabyte 8INXP med E7205 |226wpelt+swiftech block fur cpu gpu+swiftechs nättag+eheim 1048+ 4 liter vattentank = Vattenkylning!
User avatar
Camridge
Posts: 1346
Joined: 2002-03-10 22:26:54
Location: Sverige (Västernorrland)

Post by Camridge »

Dolby Pro-Logic II är en vidareutveckling av Dolby Pro-Logic. Dolby Pro-Logic II går att direkt jämföra med motsvarande Dolby Digital 5.0-inspelningar då det kan hantera upp till fem kanaler. Kanalerna är vänster, center, höger framhögtalare och vänster/höger surroundhögtalare. Detta innebär att det finns möjlighet till fullt stereoljud i de bakre kanalerna, till skillnad mot Dolby Pro-Logic. Observera dock att detta kräver att ljudmaterialet som avspelas är Dolby Pro-Logic II kodat då vanliga Dolby Pro-Logic inspelningar inte innehåller någon stereoinformation för surroundkanalerna.

Utöver detta erbjuds fullt frekvensområde, också detta till skillnad från Dolby Pro-Logic som har ett frekvensområde på 100-7000Hz.

Dolby Pro-Logic II har också två lägen, ’Music’ och ’Movie’. Music-läget erbjuder en omslutande ambiens/ljudfält, som avkodas ur vilken stereoinspelad musik som helst medan Movie-läget erbjuder full Dolby Pro-Logic avkodning för all typ av material som är Dolby Pro-Logic eller Dolby Pro-Logic II kodat.

Ola
Jag var lite trött när jag skrev förra inlägget, så nu ska vi vara snälla mot mig, annars var det väl inte så farligt.
Min nyaste Älskling
Hewlett Packard IPAQ 2210
Cpu: Intel(R) PXA255 400Mhz
Internt: 64MB minne CF:64 o 128MB
OS: Windows CE 4.20
User avatar
Persk
Posts: 562
Joined: 2002-03-07 22:36:41
Contact:

Post by Persk »

Yamaha gör ju erkännt bra recivers och jag skulle tro att 530 modellen är bra för sitt pris. Borta på minhembio har ägarna gett 530 modellen ett snittbetyg på 8.7 vilket väl är bra (även om de är lite partiska)

http://www.minhembio.com/produkter.asp? ... 1&x=26&y=5

Om du vill komma ner nån hundralapp på 530 så har http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=103490 den i svart för 3795kr den silvriga ligger på 3995 men varför välja silver? Svart är ju så mycket stiligare ;)
none

Re: Förslag på hemmabiopaket.

Post by none »

zerialcold wrote:Det är så att jag går i hemmabiotankar då jag har planer på att bygga en liten hemmastudio hemma. Till den hade jag tänkt nypa min nuvarande förstärkare och högtalare, därav tänkte jag då satsa på lite sorroundstuk vid TVn. :)

DVD och TV har jag sedan tidigare så jag vill inte ha något paket med integrerad DVD-spelare i förstärkaren. Tänkte mig runt 6000 riksdaler för detta.
Klipsch (eller vad de nu heter igen) har ett jäkligt prisvärt litet system för 7000 tror jag det var.

Sök runt lite så får du se om du hittar något. I värsta fall får jag börja bläddra lite i tidningar & se om jag får fram någon info, var inte många dagar sedan jag läste det, men,men, minnet är kort men bra vet du ;)
User avatar
flaeskflaesk
Hedersbit
Posts: 1246
Joined: 2002-02-19 19:43:29
Location: BBzor

Post by flaeskflaesk »

Kan ju avsluta tråden med att skriva att jag nu köpt ett system som jag är mycket nöjd med. Det blev en pioneer DVD och förstärkare samt ett Canton 5.1 högtalarsystem. Jag fick även en liten rabatt som jag tog emot med glädje. :)

Lyssnade på en hel del "paket"-system med förstärkare-dvd och högtalare i ett och kan skriva att det inte var någon speciell upplevelse, ljudet var både burkigt och i mina öron för dovt/basigt. Att lyssna på musik i en sån anläggning skulle jag inte kunna tänka mig.

Kikade även på golvhögtalare med separat center samt bakhögtalare och sub. De systemen jag plockade ihop där skulle kika uppemot 15-17 tusen och det tyckte jag inte var såpass vänligt mot plånboken.

Detta systemet jag köpte nu kostade 11+kablar exkl rabatt och det tyckte jag var helt ok. Låter grymt bra gör det iaf. :)
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Canton rules, jag hittade ett par av deras serie "Plus L", 3,5" 80W högtalare på en loppis för 80 spänn paret, låter gudomligt mycket bättre än alla andra kompakthögtalare jag har sett.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Locked