Nätverksproblem med att dela internet

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Nätverksproblem med att dela internet

Post by EZA »

Ett nätverks problem jag haft länge så om någon har nåt tips svara gärna

Har 2 datorer dator 1 och 2
dator 1 har jag ett nätverks kort 100/10 som jag har en korsad kabel till dator 2 som har ett gammatl 10mb kort har även ett radio lan kort på dator 1 den som funkar lite som sever får in internet via radio lanet
kör win2000 på dator 1
och win me på dator 2

delar internet med winroute pro det enda jag fått att funka bra med
men problemet är startar jag om dator 2 måste jag även starta om dator 1 för att intenet skall funka på dator 2 varför är det så?
internet kan funka ett tag på dator 2 sen dör det inte bara internet utan även nätverket mellan datorena slutar funka
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Kanske något med WinRoute. Jag har inte sett något liknande med windows inbyggda internetdelning.
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Post by EZA »

Windows inbyggda delning har ja itne fått å funka alls tror jag
vore ju bäst om man kunde använda den i stället
är den krånglig att konfigurera i windows 2000?
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Gå in i lägg till/ta bort program och installera delningen. Är det redan installerat så skall man kunna högerklicka på en anslutning i nätverksegenskaperna (win2000) och välja att dela på anslutningen. Möjligtvis kan det vara en enklare väg att gå att först avinstallera den och sedan installera igen, för jag har för mig att man fick några enkla frågor den vägen.

Sedan skall maskinen som sköter om uppkopplingen ha ett fast IP på det nätverkskort som ansluter till det lokala nätverket. Övriga maskiner kan för enkelhetens skull köra med dynamist tilldelat IP och inga övriga manuella särskilda inställningar. Det är enkelt att fixa efter att man gjort det en gång. :)
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Post by EZA »

ok testade det men får det inte att funka
Nu har jag kryssat i dela den här anslutningen på radio lan kortet
har gjort dynamisk ip på dator nr2
har dator nr1s ip som gateway och dns på dator 2
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

dEZA wrote:har dator nr1s ip som gateway och dns på dator 2
Rensa bort sådana inställningar, de behövs inte.
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

tack för hjälpen

Post by EZA »

Lite skumt hade ju ip gateway och dns från början då funkade det inte tog bort allt då funakde det inte heller men sen tänkte ja köra in winroute igen så ja la in allt som det var från början men då funkade de utan winroute :)
få se hur länge de funkar nu .....
så nu har ja fast ip 192.168.122.14 kan itne ha 0 så ja har 122 sen har jag dns och gateway som dator 1s ip verkar funka tills vidare iaf

får vänta å se om ja slipper rebota varje gång dator 2 stängs av och på nu i sånna fall vore det helt underbart
min bror som har den burken blir ett jävla tjat varje dag att man ska rebota och sånt är ju kul när man tankar...
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

De kan ställa till det de där programmen. :) Jag har ingen erfarenhet av WinRoute men strular det igen så kan det tänkas att det kanske är nödvändigt att avinstallera programmet, om det stör ut windows egna delning.
Post Reply