Handdatorer - vad används de till?

Kommentera och läs våra kolumner. Endast skribenter kan skapa nya trådar här.
Post Reply
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Handdatorer - vad används de till?

Post by Jonas Lundh »

Palm OS eller Pocket PC? Den frågan har ställts så många gånger men vilken plattform är bäst? Den inbitne Palm OS-användaren skulle säkert säga att Pocket PC är ett svårt och krångligt system och Pocket PC-användarna förstår inte varför deras favoritoperativsystem anklagas för att vara krångligt, det är ju så likt Windows. Vem har rätt? Jag påstår att båda har lika mycket fel. Palm OS kan kanske vara enklare att komma in i som ren nybörjare men även Pocket PC är relativt enkelt att lära sig. Det beror helt på vilka erfarenheter man har sedan tidigare. Vilken plattform man väljer beror helt på användningsområdet. Palm OS har tills ganska nyligen varit ett handdatoroperativsystem helt anpassat för att vara en kalender men inte nu längre. När Palm introducerade Tungsten | T blev Palm OS helt plötsligt en konkurrent till Pocket PC på en helt ny front: multimedia. Visst Sony har haft handdatorer med inbyggd musikspelare men de har varit i stort sätt omöjliga att få tag på i Sverige. I och med Tungsten gick Palm även om Pocket PC i skärmupplösning. Palm fick 320x320 pixlar stor skärm jämfört med Pocket PC som har skärmar med upplösningen 240x320. Även om det inte låter som en stor skillnad blir det mer i verkligheten eftersom skärmen i Tungsten | T är mindre än de som sitter i Pocket PC. Nu säger jag inte att upplösningen är allt. Mycket beror på hur effektivt operativsystemet är på att ta vara på upplösningen och där tycker jag varken Palm eller Pocket PC är speciellt bra. Linuxversion som Sharps handdator Zaurus använder är mycket bättre på det. Både Palm OS och Pocket PC är anpassade för att ge tydlig lättläst text. Ingen av dem har möjlighet att använda riktigt små storlekar på typsnitten för att få plats med mer på en skärm. Det finns tredjepartsprogram som använder lite mindre typsnitt vilket gör stor skillnad men tyvärr finns det fortfarande inget bra sätt att minska typsnittsstorleken i operativsystemen.

Som musikspelare kan handdatorer ibland ersätta vanliga mp3-spelare men då räcker de inbyggda 64 megabyten som de flesta Pocket PC har eller de 16 MB som finns i de flesta moderna Palm OS handdatorer inte långt utan extra minneskort måste inhandlas. Tyvärr är minneskort fortfarande en ganska dyr investering priserna går ner konstant. Nu kan man få ett 512 MB Compact Flash kort för runt 1500 kr eller ett 256 MB Secure Digital för ungefär samma kostnad. Det minnet borde räcka för de flesta om man byter låtar då och då. Men vill man samtidigt ha med någon film på handdatorn blir minnet plötsligt fyllt fort. Tyvärr finns de fortfarande en stor nackdel med att använda handdatorn som mp3-spelare och det är att om man lyssnar på mycket musik kan man stå där med en handdator utan batteri när man verkligen behöver den till PIM (personal information management).

Dagens handdatorer är så mycket mer än de planeringskalendrar de var i början. Nu kan de ibland ersätta en bärbar dator. Inte hela tiden men för kortare perioder. Det går att surfa och hämta e-post om den är kopplad till en mobiltelefon eller om mobilen redan finns inbyggd i handdatorn. Musikspelare som jag nämnde tidigare är ett annat mycket bra sätt att utnyttja handdatorn och känner man för att spela lite är det bara att plocka fram handdatorn och börja spela. Det är främst till Pocket PC som kommit otroligt många bra spel. För att bara nämna några finns Snails som är en Wormsklon, Argentum som är ett realtidsstrategispel, Age of Empires och Sim City 2000. Till Palm OS som ganska nyligen gick över till ARM-processorer finns inte lika många högkvalitativa spel men det kommer säkert nu när hårdvaran är kapabel.

Utan tredjepartsprogram skulle ingen av plattformarna klara sig särskilt bra då varken Palm OS eller Pocket PC har speciellt bra medföljande program. Inte ens PIM-programmen är särskilt bra utan vill man ha mer funktionalitet får man köpa separat programvara precis som man gör med en vanlig PC. Pocket PC har ett bra system för att samla all viktig information på ett ställe som de kallat Today, där finns som standard dagens kalender, hur många olästa e-postmeddelanden och hur många tasks man har att göra. Men den går att göra mycket mer personligt anpassad med hjälp av andra program och plugins. Palm har inte löst det på samma sätt utan där finns det en speciell vy i kalender som visa alla tasks och dagens möten.
Många handdatortillverkare väljer att skicka med utvalda tredjepartsprogram så att vissa av de saknade funktionerna åtgärdas och ironiskt nog är det Palm som har det bästa stödet för att ta med och redigera dokument skapade i Microsoft Office. Pocket Word som är inbyggt i Pocket PC är bara lite mer kraftfullt än Notepad till stora Windows.

Vilken handdator skulle jag välja då? Mina kriterier är på grund av erfarenhet att handdatorn ska hålla hög kvalité. Det är den enskilt viktigaste punkten men det räcker inte med att kvalitén är hög. Jag har vissa andra kriterier också och det gäller först och främst vissa specialfunktioner som Bluetooth vilket jag vill ha för att koppla samman handdatorn med mobiltelefonen. En annan för mig viktig egenskap är att batteritiden är hyfsad. Jag vill ha möjlighet att använda andra funktioner än PIM utan att batteriet tar slut innan jag kommer hem och har möjlighet att ladda upp batteriet igen. Sen till sist en bra skärm är viktigt för att jag ska trivas men handdatorn. Designen kommer i andra hand men helt oviktig är den inte heller.

Det viktigaste användningsområdet för handdatorer är trots alla funktioner kalendern, att-göra-listan och adressboken men det går inte att förneka att mp3-spelare, digitalkameror och alla andra funktioner som har integrerats i en handdator både kan fylla en funktion och vara roliga. Till och med extrafunktionerna kan faktiskt vara till nytta för att organisera sig bättre. Roliga funktioner gör att man tar med sig handdatorn mer och mer och då blir det helt naturligt att börja skriva upp saker på den, inte bara använda den som en underhållningsmaskin och helt plötsligt har man kanske lite koll på vad man ska göra.
Xhargh
Posts: 1177
Joined: 2002-10-21 15:05:32
Contact:

Post by Xhargh »

Gillar man Today, men har en palm så kan man ladda ner ett freewareprogram som även det heter Today på http://www.freewarepalm.com/utilities/today.shtml
User avatar
Mr_Lazy
Posts: 1263
Joined: 2002-03-12 8:39:00
Contact:

Post by Mr_Lazy »

Jag använder min PDA (IPAQ) till största delen att skriva upp aktiviteter som skall göras dom olika dagarna, telefonnummer, mailadresser, Läsa nyheter (via Avantgo), läsa/skriva mail (om man inte sitter hemma såklart). Sen blir det ju lite spel och musik mm.
.: AMD XP 2400+ | MSI KT-333 ARU | 1024 Mb 333 MHz| |MSI GeForce Ti4400 128Mb & Radeon 7000 64MB| 2x Viewsonic VP171B |IBM 75 GXP 30Gb | SB Audigy | Win2K :.
.: Desk :. .: Samurize:.
Play the system, learn the system, break the system
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

Intressant artikel :)
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

På winterDH 2002 så använde vi en Palm för och stänga ner tvapparaterna där folk satt och spelade xbox,skit kul :)
Last edited by Pinto on 2003-06-06 13:14:51, edited 1 time in total.
We dance to all the wrong songs
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

dpinto wrote:På winterDH 2002 så snvände vi en Palm för och stänga ner tvapparaterna där folk satt och spelade xbox,skit kul :)
Ssch!
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Morsan snodde min Palm IIIx och spelar Yatzy på den...
iDon't care about your problems.
User avatar
Tempel
Posts: 22
Joined: 2003-06-07 11:51:41

Post by Tempel »

Tycker just alla dess små spel som finns i överflöd till Palmen är underbara om man åker tåg, flyg, tunnebana etc, perfekta att fördriva tiden med utan att man måste sätta in sig alltför mycket. Så det ser jag som en stor fördel för Palmen.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Palms verkar lite trevliga... men det är små kapitalistgimmicks :) , för mig funkar ett anteckningsblock fina fisken :)
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Har haft funderingar på att skaffa, men då gprs är äckligt dyrt att använda och handdatorerna själva som har bluetooth också är rätt läskigt dyra känns det inte som ett alternativ. Jag satsar på en begagnad vanlig bärbar dator istället.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

fisk wrote:Palms verkar lite trevliga... men det är små kapitalistgimmicks :) , för mig funkar ett anteckningsblock fina fisken :)
Jo, folk verkar ha glömt att man kan få en kalender med anteckningsyta för 45 spänn per år... Dessutom måste inte den laddas hela tiden...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

När inmatningen blir lika bra som ett anteckningsblock, och de är ordentligt integrerade i mobilen kommer jag att tro på dem. Inte förr.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Mr_Lazy
Posts: 1263
Joined: 2002-03-12 8:39:00
Contact:

Post by Mr_Lazy »

Ghlargh wrote:Jo, folk verkar ha glömt att man kan få en kalender med anteckningsyta för 45 spänn per år... Dessutom måste inte den laddas hela tiden...
men erkänn att du inte kan läsa i ditt anteckninsgblock om det är mörkt för din 45kronors
.: AMD XP 2400+ | MSI KT-333 ARU | 1024 Mb 333 MHz| |MSI GeForce Ti4400 128Mb & Radeon 7000 64MB| 2x Viewsonic VP171B |IBM 75 GXP 30Gb | SB Audigy | Win2K :.
.: Desk :. .: Samurize:.
Play the system, learn the system, break the system
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Självklart kan du få en kalender för 45 kr. Vad man väljer beror ju på vad man behöver. Vissa kanske har en så full kalender att det inte är praktiskt med en papperskalender. Men för många andra är kanske just papperkalender precis det som behövs. För mig kanske handdatorer är helt nödvändigt, men är verkligen en 3 GHz P4 det? ;) Det jag menar är att för mig är en handdator värd priset (till en gräns) eftersom jag tycker det är så roligt att använda dem. Det var först när jag fick min första handdator som jag började skriva upp allt jag hade att göra. Nu har det blivit svårt att inte ha med den efersom jag kan skriva ner mina idéer samma sekund jag kommer på dem. Dessutom är spelen ett trevligt tidfördriv, speciellt när så många bra spel ar kommit. Kan man spela Age of Empires på en papperkalender?

Jag har inte rikitgt förstått poängen med att kombinera handdator och mobiltelefon i ett. Är det någon gång jag bara vill ha med mobilen vill jag inte behöva ta med en hel handdator utan bara en liten telefon som kan ligga i fickan utan att störa. Minskar man en handdator mycket mer än iPAQ 1910 och Tungsten T börjar skärmen bli för liten för att det ska vara bekvämt att använda den. Men är den så stor är den fortfarande mycket stor jämfört med många moderna mobiltelefoner. Desutom skulle batteriet bli ett problem. Tänk om man vill sitta och spela på handdatorn på bussen men vet att det inte går för batteriet riskerar att ta slut och man väntar på det där vikitga samtalet.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
redhat
Hedersbit
Posts: 2272
Joined: 2002-02-18 17:47:11
Location: Luleå, Sunderbyn
Contact:

Post by redhat »

jonas wrote:Minskar man en handdator mycket mer än iPAQ 1910 och Tungsten T börjar skärmen bli för liten för att det ska vara bekvämt att använda den.
Däremot skulle de kunna vara tunnare och lättare. ;)
"You were right about the stars.
Each one is a setting sun." -Wilco, Jesus, etc.
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

Jag var sjukt nära att köpa en Dell Axim för att ha som mp3spelare, för notes, etc men jag tycker inte handdatorer är tillräckligt kompententa än. Jag köpte en bärbar ist - men alla har ju olika behov.
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Mr_Lazy wrote:
Ghlargh wrote:Jo, folk verkar ha glömt att man kan få en kalender med anteckningsyta för 45 spänn per år... Dessutom måste inte den laddas hela tiden...
men erkänn att du inte kan läsa i ditt anteckninsgblock om det är mörkt för din 45kronors
man får väl köpa billig ficklampa och sätta fast bredvid då ;)
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
turbonallen
Posts: 168
Joined: 2002-03-27 14:27:52
Location: Angered
Contact:

Post by turbonallen »

hrm, mjo det var min lilla handdator som stängde av tv-apparaterna på dh ja ;)

Problemet med handdatorer, som jag ser det, är att jag alltid vill ha den nära, men den får inte plats :(

mina byxor har oftast två fickor som jag kan använda, ena fickan för plånboken, andra för telefonen, handdatorn får inte plats :(

detta gör att jag inte har med handdatorn så mycket som jag skulle vilja
sedan så är den inte lika rolig som den var när jag köpte den heller :D
Fungerande dator, härlig skärm | Nintendo Gamecube Metroid Prime Pak
Muxxor
Posts: 473
Joined: 2002-03-17 2:19:00
Location: Uppsala

Post by Muxxor »

Säger bara PalmaSutra ::)
AMD Barton 2500+@3200+, Sprire WhisperRock IV, 2x256mb Twinmos PC3200 CAS2.5, Epox EP-8RDA+, Radeon 9600pro VIVO, NEC 1300A,WD 80gb 8mb, IBM 40gb 2mb, Bitspower: 2xCold Cathode & 2x UV-Sensitive Fan, Iomega 250mb Zip, Sweex Xenon XS
Kamera: Canon A80
Post Reply