FY FAN!

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Dissident wrote:Jaha? Det gör man genom att mäta intelligenskvot, vikt, längd och hårfärg också. Bara för att du inte trivs med begreppet raser betyder det inte att det inte existerar.

Jag anser att ditt sätt att resonera bidrar till den redan utbredda svenska tankepolismentaliteten.
Ja, usch... det är bättre att vi fortsätter med att vara fördomsfulla ::)
Aotearoa - tino rangatiratanga
petter

Post by petter »

fisk - måste det betyda att dom andra raserna isåfall skulle vara sämre om det var så att det fanns olika människoraser?, vem vet ? vi kan vara dom klenaste som utrotas först om det blir knapert...
User avatar
Spectre
Posts: 370
Joined: 2002-03-08 21:16:38
Location: Haninge, Stockholm
Contact:

Post by Spectre »

Och folk undrar varför jag har ett basebollträ i bilen... (?)
Fuck you, you fucking fuck.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

fisk wrote:
Dissident wrote:Jaha? Det gör man genom att mäta intelligenskvot, vikt, längd och hårfärg också. Bara för att du inte trivs med begreppet raser betyder det inte att det inte existerar.

Jag anser att ditt sätt att resonera bidrar till den redan utbredda svenska tankepolismentaliteten.
Ja, usch... det är bättre att vi fortsätter med att vara fördomsfulla ::)
Utveckla är du snäll.
På vilket sätt krossar man fördomar genom att förtränga sanning?
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Post by maciato »

Så vilka menar du med dom?
Invandrare i allmänhet eller bara dom som rånade!?
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

root wrote:
lillis wrote:Ah, finns det någon skönare person än Maddox? Du har ingen länk till just det där han skrev?
http://maddox.xmission.com/racist.html
tack min älskade hSH!1
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

fisk wrote:
Dissident wrote:Jaha? Det gör man genom att mäta intelligenskvot, vikt, längd och hårfärg också. Bara för att du inte trivs med begreppet raser betyder det inte att det inte existerar.

Jag anser att ditt sätt att resonera bidrar till den redan utbredda svenska tankepolismentaliteten.
Ja, usch... det är bättre att vi fortsätter med att vara fördomsfulla ::)
I rest my case..
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

nem wrote:Utveckla är du snäll. På vilket sätt krossar man fördomar genom att förtränga sanning?
Om du definerar det som sanning så tar du för givet att det finns objektivitet, men det är en annan diskussion. Hursomhelst så menar jag att så länge vi sätter upp gränser för vad som är vad, så kommer det alltid att finnas fördomar. Att skapa ett "vi och de"-tänkande, oavsett om det per definition är "biologiskt" eller "logiskt" är enligt mänsklighetens erfarenhet aldrig nyttigt.

Rasindelningar av mänskligheten är egentligen inte bättre (enligt min åsikt) än kastindelningar. Kort och gott generaliseringar av grupper som iallafall aldrig stämmer överrens med definitionen, eftersom alla iallafall tolkar subjektivt.

Din definition på "ras" är absolut verklig för dig, precis lika mycket som min definition är för mig. Frågade för en tid sedan en doktorand här i stan (kommer inte ihåg vad ämnet heter som han forskar i, men det har med mänsklighetens ursprung att göra) ; enligt honom så har forskningen redan bevisat att vi kommer från samma grundstam, och att olika folk beroende på vart de utvandrat utvecklats efter de förhållandena. Detta nullifierar absolut inte den teorin som nu majoriteten enats om angående raser, men det säger dock att vi i grund och botten är människor allihop.

Jag förstår att du ser mitt tankesätt som att blunda för "fakta", du glömmer dock att vi inte ur varken ett filosofiskt perspektiv eller ett vetenskapligt för den delen definera någonting som "sanning". Den verklighet vi lever i idag påverkar vårat synsätt så markant att det är storhetsvansinne att tro att vi vet någonting överhuvudtaget.

Personligen ser jag ingen nytta i att dela upp världen i raser, religioner, hudfärger, vikter etc. ; för mig är var människa en individ, inte en del av et kollektivt medvetande. Så länge man sätter en stämpel som markerar "du tillhör denna ras" kommer folk ha en förutfattad mening om "den rasen", eller i en annan situation "den religionen", eller "den subkulturanknutna gruppen".

Jag vet inte om du förstår varthän jag är påväg nem, men i mina ögon behöver vi sudda ut gränserna, på samma sätt som vi gör då vi sitter på internet. Vi drar slutsatser efter hur någon agerar, uttrycker sig och hävdar sig. Även om det dock kanske inte är helt utan fördomar: "Man kan fortfarande säga: "Jag är vegetarian", så får folk en massa uppfattningar om vad det innebär.

Kort och gott, hur man än vetenskapligt definerar någonting, så kommer det iallafall ändå uppstå över tusen tolkningar av den vetenskapliga definitionen. På ungefär samma sätt som folk tolkar en skrift i bibeln. Bara den här diskussionen om vad "ras" är är ett tydligt exempel på detta.

Jag accepterar att du definerar ras på det vis du gör nem, och jag accepterar att folk tycker och tänker olika. Som jag sa tidigare så kan jag förstå varför man kan kan bli förbannad på en samling människor som beter sig dumt, men att sedan förenkla allting genom att angripa deras religiösa tillhörighet, eller kulturella bakgrund gör allting till en misslyckad pannkaka, eftersom man då väljer att bete sig lika korkat själv.

Dissident: Tack, du tillförde ändå inte mycket till diskussionen enligt min mening.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

fisk wrote:Om du definerar det som sanning så tar du för givet att det finns objektivitet, men det är en annan diskussion.
Det är sant, det ska erkännas att jag förbisåg. Objektivitet är lite av ett tankefoster som det är svårt att göra sig kvitt. Men om vi använder samma logik som vi gör när vi ser på vår omgivning, och låter den omfatta oss själva så finner vi att det finns skillnader olika människor emellan som gör att det är motiverat (på ett rent vetenskapligt plan) att dela in oss i raser.
Objektivt eller inte, det är i alla fall samma spelregler som gäller.
fisk wrote:Rasindelningar av mänskligheten är egentligen inte bättre (enligt min åsikt) än kastindelningar. Kort och gott generaliseringar av grupper som iallafall aldrig stämmer överrens med definitionen, eftersom alla iallafall tolkar subjektivt.

[...]

Jag förstår att du ser mitt tankesätt som att blunda för "fakta", du glömmer dock att vi inte ur varken ett filosofiskt perspektiv eller ett vetenskapligt för den delen definera någonting som "sanning". Den verklighet vi lever i idag påverkar vårat synsätt så markant att det är storhetsvansinne att tro att vi vet någonting överhuvudtaget.

Personligen ser jag ingen nytta i att dela upp världen i raser, religioner, hudfärger, vikter etc. ; för mig är var människa en individ, inte en del av et kollektivt medvetande. Så länge man sätter en stämpel som markerar "du tillhör denna ras" kommer folk ha en förutfattad mening om "den rasen", eller i en annan situation "den religionen", eller "den subkulturanknutna gruppen".
Om jag har tolkat dig korrekt så förtränger du rasbegreppet av rent pragmatiska skäl. Du ser inte nyttan av att använda det, men ser många problem det skapar och väljer därför att inte se det.

Jag kan förstå din synpunkt, och rent av hålla med dig. Det finns ingen (vad jag kan se) uppenbar nytta av att kategorisera människor på samma sätt som vi klassificerar hundar. Men när jag försöker tolka världen, så gör jag inte det för nyttans skull. Det finns mycket forskning som vi inte vet om det någonsin kommer att komma något värdefullt ur. Istället kanske det kommer något som hotar oss. Faktum är, och det är ett faktum, objektivitet eller ej. Vi vet inte. Därför ignorerar jag det pragmatiska synsättet när det kommer till vetenskap och filosofi. Istället försöker jag leva efter de gamla grekernas motto:

Sanning för sanningens skull.

Om sanningen någonsin kan bli en sanning för alla är som du sade, en annan diskussion. Men nog är det något att sträva efter?
Även om vi aldrig kommer att kunna öppna klockan och titta efter.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Väl talat nem,
skönt att det här inte blev en skottstrid mellan oss :)
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Re: FY FAN!

Post by lillis »

busus wrote:I Lerum är det tvärtom. Det kryllar av rasistgäng som slår ner folk, särskilt invandrare då.
All hail höger-lerum!
User avatar
SMURF
Posts: 454
Joined: 2002-04-13 9:38:08
Location: Åland
Contact:

Post by SMURF »

När det nu finns länder som är så snälla och tar emot flyktingar/invandrare varför uppskattar vissa då inte den möjligheten.

Skulle mitt land bli sönderbombat, och jag hade den turen att på flykt kunna ta mig till ett annat land där jag inte behövde frukta för mitt liv har jag svårt att tro att jag skulle bege mig ut på nätterna och råna det landets invånare.

Jag har sagt det förr och jag säger det igen.... sluta ta emot invandrare när ni inte kan hantera dem. Ni tjänar inget på det... och de hederliga invandrarna tjänar definitivt inget på det! De enda som tjänar på det är de som kan tänka sig ett kriminellt liv.
(Marginell generalisering, men inte så mycket att jag drar mig för att uttrycka mig på detta sätt.)
http://www.glm.owns.it CSclan som gärna spelar mot killar/tjejer som gillar att lira med en öl i handen #CSGLM@Quakenet
www.hattrick.org id 74090 om någon e sugen på fotbollsmatch
I am 71% addicted to Counterstrike. What about you?
User avatar
thimp
Hedersbit
Posts: 1407
Joined: 2002-02-20 19:44:36
Contact:

Post by thimp »

t3o wrote:beväpna dej, börja med karate, whatever... sen går du ut och kickar skit :P
Är det inte bättre att bli av med mobil, klocka och några hundra än att hamna i slagsmål med vapen inblandade och förlora livet om du har otur?
我思う、ゆえに我あり
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

thimp wrote:Är det inte bättre att bli av med mobil, klocka och några hundra än att hamna i slagsmål med vapen inblandade och förlora livet om du har otur?
Ta det lugnt, han ville bara hävda sig :)
Varenda människa med lite vett i skallen låter bli att slåss och flyr antingen, eller försöker klara sig helskinnad därfrån med alla medel.
Aotearoa - tino rangatiratanga
intello
Posts: 11
Joined: 2003-02-14 2:13:38

Post by intello »

som alltid måste man ha överseende med att alla människor är olika. oavsett hudfärg, eller vad det nu rör sej om. men jag tycker att vissa människor borde förstå varför vissa andra människor tycker som de gör. det är inte alltid det handlar om rasism. det kan handla om egna upplevda erfarenheter också, inte bara fördomar. jag menar det att, har man själv blivit utsatt för bara invandrare på olika sätt, rån, hot, stöld, våldtäkt, så är det inte konstigt att man har en viss syn på invandrare. den är inte medveten, men jag tycker iaf att det är förståeligt!
sedan så handlar MYCKET om var man växer upp.
många måste ha ett uppseendeväckande beteende för att få uppmärksamhet. visst får ett barn som alltid slåss o rånar mer uppmärksamhet än ett barn som sköter sej? detta barn kanske inte får uppmärksamhet från annat håll. mycket handlar också om grupptryck.
men i alla fall, det handlar bara om deras uppväxt, det spelar egentligen ingen roll var de nu kommer ifrån, eller hur de ser ut!
deras beteende beror på att vi i sverige har en helt fel invandrarpolitik.
vi sätter ut de invandrare som kommer hit idag i förorter o låter de isoleras där med 99% fler invandrare. hur fan ska de lära sej svenska på det sättet? det är omöjligt! det är väl självklart att de inte lär sej svenska då! de ska få jobbgaranti som alla andra arbetslösa i sverige, o de ska få språkkurser! det är därför en borgelig regering skulle vara det bästa. intergrationen skulle öka, klyftorna skulle bli mindre, mindre samhällsklasser. låter inte det som ett bättre samhälle? för jag kan lova er, jag kan se skillnad i beteende på invandrare som växer upp i fina områden o invandrare som växer upp i förorter, alltså handlar mycket om hur de har vuxit upp.

förstår inte hur man kan resonera så att vi ska ta in fler invandrare i sverige när de vi har här redan far illa? det drabbar bara de själva. o sedan tror inte jag att samhället i iran skulle funka sååå bra om vi skulle släppt in 10 000 svenskar i iran de 20 senaste åren, herregud. allt skulle gått åt helvete då. jag säger bara det.
Infected nerd
User avatar
project
Posts: 276
Joined: 2003-03-31 11:03:00
Location: Göteborg

Post by project »

Min kompis blev med rånad av 10 invandrare i slottskogen i fredags! jävla idioter, kan dom inte lämna andra ifred! så jävla dåligt!!!!1
öh! tjena :P
User avatar
xerxes
Posts: 835
Joined: 2002-03-08 21:48:21
Location: Lund
Contact:

Post by xerxes »

Idag var det en vit kille som råkade boxa mig i magen så att jag föll ihop, han hade nog bråttom någonstans och såg sig inte för. Sen kom en jävla turk och låtsades hjälpa mig upp, men antagligen försökte han bara sno min plånbok. ::)


Kan vi inte bara vara snälla mot varandra? ;(

Ja, min historia är påhittad, hoppas att fler än fisk förstår vad jag vill få fram
There are 2 kinds of people in the world: Those who understand hexadecimal, and those who don't.
User avatar
thr
Posts: 1242
Joined: 2002-06-26 22:55:24
Location: Skene
Contact:

Post by thr »

Here's my 2 cents...

Efter vad jag har fått erfara så är det inte bara svenskar(Då refererar jag till svenskar som personer som är vita och pratar helt ren svenska, samt att släkten till personen i fråga har bott i sverige under minst 5 generationer) fördomsfulla och/eller rasistiska, utan även många av de invandrare jag träffar(tråkigt nog) är välldigt rasistiska av sig.

Kan ju ta mig själv exempel(vilket jag gör rätt ofta förvisso), eftersom jag sticker ut rätt mycket ur den gråa massan. Jag har på 5 dagar blivit kallad "Hitler" 3 gånger pga. hur jag ser ut, observera att detta endast är invandrare som har sagt det och att dem inte var under 20 någon av dem.

Var i slotsskogen(stor och välldigt trevlig park i göteborg), hade väll druckit en del och gick runt med två kompisar från min skola. Gissa vad som händer när vi går förbi ett gäng på 5-8 invandrar killar som är 18+, jo, mina 2 kompisar blir HELT utan anledning eller förvarning nersparkade och jag får en glasflaska i bakhuvudet.

När det sitter personer på forumet och säger att jag bör respektera dessa människor och att alla människor är lika värda, nej aldrig. Jag har fått ta så mycket skit av utländska personer(de flesta 16-25, även en del äldre) för hur jag ser ut och klär mig att det är med förakt jag ser på dem numera. Jag tvivlar starkt på att jag kan räkna de gånger jag har blivit hotad eller skriken åt på stan.
Ge mig EN enda anledning att visa dessa människor respekt så ska jag överväga det (kom inte med "alla är lika värda", etc.).

När jag sitter o skriver om dessa frågor, som jag ändå har ganska strikta åsikter i, så funderar jag på hur länge vi personer som kan klassa oss själva som "riktiga" svenskar står ut?.
Ett flertal kompisar har blivit rånade/hotade av invandrargäng också, jag själv har dock inte blivit rånad än, men det är väll bara en tidsfråga.

Jag har aldrig med mig mer än precis de pengarna jag behöver, aldrig för mycket personliga saker i plånboken (Id,Bankomantkort).

Fö:
Någon nämnde att invandrarna är överrepresenterade i brottsstatistiken, men viste inte % talen... har för mig att det var något sådanthära:
Sverige har ca 15% invandrare.
Dem står för 40-45% av alla våldsbrott.
Siffrorna talar sitt tydliga språk.

Sen vill jag säga några väl valda ord till Fisk, du vet att jag inte har något emot dig, eller din person i sig. Dock ser jag ett litet problem i det du skriver. Du skriver välldigt högtravande, vilket iof. inte något fel men när jag läst ett inlägg av dig så känns det alltid(läs: ofta) som om du säger samma saker som i alla andra inlägg du gjort, fast i andra nya fina ord som du nyss lärt dig.


Edit:

Vapenpsykopat som är så hade jag inte haft något emot att beväpna mig med diverse helautomatiska vapen och ge tebax på de människor som försöker råna mig. (Jag vet att det är välldigt låg "nivå" på de nyss skriva raderna, men det är vad jag känner innerst inne).

Rada upp dem, skjut dem, punkt.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

...du vet att jag inte har något emot dig, eller din person i sig. Dock ser jag ett litet problem i det du skriver. Du skriver välldigt högtravande, vilket iof. inte något fel men när jag läst ett inlägg av dig så känns det alltid(läs: ofta) som om du säger samma saker som i alla andra inlägg du gjort, fast i andra nya fina ord som du nyss lärt dig.
Om tio år skall du se att du nog lärt dig en hel del svenska du med. Håll dig till ämnet i fortsättningen, och låt dig inte hindras bara för att någons vokabulär är mer utvecklad än din.

edit: Nya fina ord förresten?, Jag finner knappt något som inte ingår i de flesta människors dagliga vokabulär, möjligen nullifiera och subkulturgrupp; vilka båda är låneord som jag "konverterat" från engelskan.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
thr
Posts: 1242
Joined: 2002-06-26 22:55:24
Location: Skene
Contact:

Post by thr »

fisk wrote:
...du vet att jag inte har något emot dig, eller din person i sig. Dock ser jag ett litet problem i det du skriver. Du skriver välldigt högtravande, vilket iof. inte något fel men när jag läst ett inlägg av dig så känns det alltid(läs: ofta) som om du säger samma saker som i alla andra inlägg du gjort, fast i andra nya fina ord som du nyss lärt dig.
Om tio år skall du se att du nog lärt dig en hel del svenska du med. Håll dig till ämnet i fortsättningen, och låt dig inte hindras bara för att någons vokabulär är mer utvecklad än din.

edit: Nya fina ord förresten?, Jag finner knappt något som inte ingår i de flesta människors dagliga vokabulär, möjligen nullifiera och subkulturgrupp; vilka båda är låneord som jag "konverterat" från engelskan.
Min formulering kanske inte var den bästa, Ser inte hur du kan dra slutsatsen att du skulle ha en mer utvecklad vokabulär. Gillar inte alls din nedlåtande ton (Syftar på: "Om tio år har du..."). Att dömma folks intellekt efter ålder är nog ganska dåraktigt, iaf. på detta forum där de flesta är runt 17-23. Men såklart finns det avikelse(som i de flesta fall), en 10 årings och en 20årings intellekt går inte att gämnföra.
Kanske borde satt "Nya fina ord" innom situations tecken.

Du verkar ha ett välldigt stort problem med att ta kritik från människor, du svarar alltid(läs: ofta) så högtravande som bara möjligt, varför vet jag inte.
User avatar
SMURF
Posts: 454
Joined: 2002-04-13 9:38:08
Location: Åland
Contact:

Post by SMURF »

fisk wrote:
thimp wrote:Är det inte bättre att bli av med mobil, klocka och några hundra än att hamna i slagsmål med vapen inblandade och förlora livet om du har otur?
Ta det lugnt, han ville bara hävda sig :)
Varenda människa med lite vett i skallen låter bli att slåss och flyr antingen, eller försöker klara sig helskinnad därfrån med alla medel.
Precis den sortens mentalitet vi behöver i den här världen.....
Skit i din nästa.. För det är precis det fisk's och thimp's tankegångar går ut på. Våra liv är så mycket värda så någon annan får ta smällen.

Om alla satte hårt emot de som rånar så skulle 13-åringarna som inte är redo att mörda någon kanske kunna ge upp sin kriminella karriär eftersom lönsamheten inte är god om den inte finns :)
De övriga som är redo att mörda skulle bli bra mycket enklare för polisen att lokalisera..

Fisk genom att inte ingripa mot personer som rånar dig, så värderar du ditt liv högre än dina medmänniskors..... och jag tror jag kan hitta en bunt med trådar i vilka du säger motsatsen..

Det här blev lite off topic iom att nu diskuterar jag inte invandrare utan alla våldsverkare.
http://www.glm.owns.it CSclan som gärna spelar mot killar/tjejer som gillar att lira med en öl i handen #CSGLM@Quakenet
www.hattrick.org id 74090 om någon e sugen på fotbollsmatch
I am 71% addicted to Counterstrike. What about you?
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Ut med asen borde omdefineras till "Ut med de kriminella asen"..
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

thr wrote:Ser inte hur du kan dra slutsatsen att du skulle ha en mer utvecklad vokabulär. Att dömma folks intellekt efter ålder är nog ganska dåraktigt, iaf. på detta forum där de flesta är runt 17-23. Men såklart finns det avikelse(som i de flesta fall), en 10 årings och en 20årings intellekt går inte att gämnföra.
Kanske borde satt "Nya fina ord" innom situations tecken.

Du verkar ha ett välldigt stort problem med att ta kritik från människor, du svarar alltid(läs: ofta) så högtravande som bara möjligt, varför vet jag inte.
Intellekt och vokabulär är två helt skilda saker, en välutvecklad vokabulär har inte nödvändigtvis med ett välutvecklat intellekt att göra. Sedan att man utvecklas språkligt från den tid man är 14-16 till då man är 25 (som undertecknad är) är knappast en överdrift. Det gäller oftast också erfarenheter, även om jag mött många i åldern 14-16 som genomgått väldigt mycket och kan lära även mig mycket.

Vad sedan gäller "högtravande" svar så beror nog det på din predisposition. Eller "förutfattade mening" om man nu får använda det begreppet. Förmodligen samma inställning du har till invandrare vad det verkar i den här tråden.

Jag tror att om du läst språk, och psykologi på en högre nivå än gymnasiet så kommer du börja förstå att man utvecklas ganska mycket med tiden, kanske jobbigt att greppa; men jag anser mig inte mer kunnig än t.ex. en professor i matematik, men inte blir jag mindre värd, eller för den delens skull; har mindre intellekt än den personen, skillnaden är nivåerna av bildning inom ett specifikt område.

Mina specialiseringar thr är språkvetenskap, filosofi, psykologi och written english (som jag såväl utbildats som certifierat mig i). Sedan får du ursäkta, men vi förstör tråden med det här babblandet; vad anser du dig själv vinna på att ta en sådan här diskussion offentligt?, Skapa en tråd om "fisk's överlägsna otrevliga beteende" om du nu vill det, eller skicka ett PM.

Kritik har jag inget problem med, hade jag det så skulle jag undvika den kritik som riktades mot mig, alternativt börja svära och skälla och bete mig. Anledningen till att jag möjligen kan förefalla "högtravande" är att jag inte känner mig träffad av dina slutsatser om "ord som du nyligen lärt dig", du verkar ha lite svårt att applicera dina egna 'regler' om hur man skall föra sig och bete sig, om jag får ge lite kritik tillbaka?

Om du i fortsättningen också kunde bete dig efter ditt eget regelmönster så påverkar du iallafall mig mer än att ta privata diskussioner i en tråd på det här viset, jag tror ärligen inte att det är särskilt många som är intresserade av vårt tjafsande här.

SMURF: Om jag väljer att låta bli att riskera att bli knivstucken framför att riskera att dö för att på något sätt "få ett bättre samhälle" så får du förlåta mig för min inställning till detta.

Skulle varje människa börja bete sig och hantera lagen på det sätt som han enskilt anser så skulle vi få ett kaos som skulle orsaka mer lidande än vad det gör nu. Låt polisen sköta sitt jobb istället, alternativt gå med i någon "kompisar på stan"-rörelse om du vill ha en förändring till det positiva.

Vad du sedan fick att jag inte skulle undsätta någon som blev påhoppad från vet jag inte, jag har redan hjälpt personer som blivit utsatta för rån; om jag gjort bedömningen att jag kan hantera situationen. Att ensam försöka ge sig på ~10 personer är inte bara dumdristigt, utan det är rakt utsagt korkat.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
SMURF
Posts: 454
Joined: 2002-04-13 9:38:08
Location: Åland
Contact:

Post by SMURF »

fisk wrote:SMURF: Om jag väljer att låta bli att riskera att bli knivstucken framför att riskera att dö för att på något sätt "få ett bättre samhälle" så får du förlåta mig för min inställning till detta.
Finns inget att förlåta, alla människor har olika värderingar, och man har inte ens samma värderingar livet ut... jag tror på en sak du på en annan.
fisk wrote: Skulle varje människa börja bete sig och hantera lagen på det sätt som han enskilt anser så skulle vi få ett kaos som skulle orsaka mer lidande än vad det gör nu. Låt polisen sköta sitt jobb istället, alternativt gå med i någon "kompisar på stan"-rörelse om du vill ha en förändring till det positiva.
Så du menar att jag genom att vägra ge ifrån mig min plånbok tar lagen i egna händer?
fisk wrote: Vad du sedan fick att jag inte skulle undsätta någon som blev påhoppad från vet jag inte, jag har redan hjälpt personer som blivit utsatta för rån; om jag gjort bedömningen att jag kan hantera situationen. Att ensam försöka ge sig på ~10 personer är inte bara dumdristigt, utan det är rakt utsagt korksat.
Varje människa med lite vett i skallen låter bli att slåss... osv. Låter det bekant? Du kanske missade min poäng, som var att: Om ingen någonsin försöker stoppa våldet så fortsätter det. De där personerna du undsatt, kanske de inte skulle behövt undsättas om dessa personer som begick rånet, någon gång under sin kriminella karriär insett att det inte är lönsamt med brott?

Nåväl.. jag tror ändå du är en bra människa ;) vi har lite olika uppfattning om saker och ting bara.
http://www.glm.owns.it CSclan som gärna spelar mot killar/tjejer som gillar att lira med en öl i handen #CSGLM@Quakenet
www.hattrick.org id 74090 om någon e sugen på fotbollsmatch
I am 71% addicted to Counterstrike. What about you?
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Det är när man slår ner någon man tar lagen i sina egna händer, att stoppa våld med våld fungerar aldrig tyvärr. Titta på U.S.A ... bra det gick då alla skaffade vapen och fick "säkerhet" så de kunde skydda sig själva. Högst antal mord i världen, och högst antal våldtäkter/misshandlar procentuellt, samt högst procent arbetslöshet. Men det är ju klart, nu om någon rånar dig så riskerar de ju att få ett skott i pannan istället för ett knivstick i magen. ::)
Aotearoa - tino rangatiratanga
Post Reply