Att komma över någon?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Ola
Posts: 610
Joined: 2002-03-08 11:57:57
Location: Stockholm - Älvsjö
Contact:

Att komma över någon?

Post by Ola »

I snart ett år nu har jag gått och tänk på samma flicka, hon är helt underbar och perfekt på alla sätt och vis. Det lite dumma är att jag bara träffade henne några dagar, men endå så blev jag helt tok-kär. Vi har fortfarande lite kontakt med varandra genom mail. Men det var ett tag sen jag fick något mail nu och jag står i valet och kvalet att skicka ett till. Frågan är om man ska försöka glömma henne istället och försöka träffa någon ny i sommar. Men jag vill inte glömma!

Det känns som att jag aldrig kommer att kunna träffa någon tjej som jag ska kunna bli kär i på samma sätt igen...(Hon är "min första kärlek" för övrigt).

Så ni som har lite mer erfarenhet inom området kanske kan hjälpa mig. Det självklara är kanske att träffa nya tjejer, det har iof vart ganska ont om tjejer i år för min del men alla jag har träffat har jag bara jämfört med henne.

:-/


[ja, jag vet hur nördigt det är att ställa den här frågan på ett HW- forum]
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

64bits egen relationsexpert rycker in *ler*

Jag vet precis hur det känns, jag har varit i liknande situation själv. Det handlar om att du inte fick något slut på din "kärlekshistoria". Har inget slut kommit så försvinner inte heller dina känslor (så snabbt).

Det som kan behövas göra är att ta upp det på ett bra sätt med henne. Får du ett "nej" är det lättare att gå vidare (även om det är svårt). En sån "enkel" grej som att bara berätta hur du känner kan göra underverk. Antingen känner hon likadant och så lever ni lyckliga, eller så blir det tvärtom. Hur som helst får du förhoppningsvis ett rakt svar, vilket gör stor skillnad.

Är lite trött.. Men jag tror att jag har fått till meningara. Undrar du över något är det bara att fråga så ska jag svara imorgon :)
"Just because you are unique does not mean you are useful."
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Enklaste är brutalt enkelt fast ändå svårt, hitta någon annan.

Svårare är att vara som jag totalt jävla känslokall och bara glömma.
[ja, jag vet hur nördigt det är att ställa den här frågan på ett HW- forum]
inte alls då, bara för att vi är hårdvaruentusiaster betyder väll inte det att vi har haft liknande problem ;) Vi har ju alla liv som vi lever...
iDon't care about your problems.
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Har inte kommit över mitt första kärlek, och tror inte heller att jag någonsin ska kunna göra det...
DDS for life!
User avatar
real_Escobar
Posts: 594
Joined: 2002-08-15 4:46:15

Post by real_Escobar »

Maila och se vad hon säger, låter som att hon är värd det. Och ifall du får ett nej så behöver du aldrig träffa henne igen.
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Jag jobbar själv på en flicka för tillfället och trots att vi träffades redan i lördags har hon varit väldigt angelägen att träffas, vilket vi har gjort alla hittills komna dagar. Igår var hon hemma hos mig och vi hade det väldigt mysigt och det märktes i hennes blick att hon inte bara var här för att ta en titt på mina tavlor ;).

Jag rekommenderar att du tar alla chanser du har, i akt. Antingen så vill hon, eller så är hon inte alls intresserad av ett förhållande. Men det är nog faktiskt så att det finns många sätt att förföra en kvinna...

Du kanske ska skriva ett riktigt hett brev för att göra det enkelt?
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
Wentor-
Posts: 32
Joined: 2003-04-23 19:52:12
Location: Stockholm

Post by Wentor- »

Jag har _ungefär_ samma problem.
Dock känner jag inte direkt tjejen som jag är kär i, utan jag gick i samma konfirmationsgrupp som henne år 2001. Men jag såg och hörde när hon ungicks med sina vänner, att hon verkar helt underbar!

Jag varken har eller hade någon kontakt med henne, vi sa bara ett par ord till varandra. Varför vet jag inte.

_Idag_ såg jag henne utanför skolan där min polare går, men hon verkade inte känna igen mig/ha sett mig.

Jag har varit helt skum hela dagen, jag har inte kunnat tänka på något annat!


Jag måste försöka få kontakt med henne på något sätt, men jag vet inte om hon kommer ihåg mig... ?!?

:( :(
busus
Posts: 99
Joined: 2003-05-05 21:45:18
Location: lerum (världsmetropolen)

Re: Att komma över någon?

Post by busus »

man kan inte glömma den första kärleken. det är helt omöjligt har jag märkt. suck.
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Re: Att komma över någon?

Post by maciato »

busus wrote:man kan inte glömma den första kärleken. det är helt omöjligt har jag märkt. suck.
Nej jag har oxå märkt det :P
Men det blir bättre, om ca 2-3 år :P
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Re: Att komma över någon?

Post by Gnuet »

busus wrote:man kan inte glömma den första kärleken. det är helt omöjligt har jag märkt. suck.
varför kan jag och inga andra? det måste vara nåt fel med mig ;(
iDon't care about your problems.
busus
Posts: 99
Joined: 2003-05-05 21:45:18
Location: lerum (världsmetropolen)

Re: Att komma över någon?

Post by busus »

Gnuet wrote:varför kan jag och inga andra? det måste vara nåt fel med mig ;(
haha. då har du tur, eller så har du inte träffat den stooora kärleken.
none

Re: Att komma över någon?

Post by none »

Ola wrote:I snart ett år nu har jag gått och tänk på samma flicka, hon är helt underbar och perfekt på alla sätt och vis. Det lite dumma är att jag bara träffade henne några dagar, men endå så blev jag helt tok-kär. Vi har fortfarande lite kontakt med varandra genom mail. Men det var ett tag sen jag fick något mail nu och jag står i valet och kvalet att skicka ett till. Frågan är om man ska försöka glömma henne istället och försöka träffa någon ny i sommar. Men jag vill inte glömma!

Det känns som att jag aldrig kommer att kunna träffa någon tjej som jag ska kunna bli kär i på samma sätt igen...(Hon är "min första kärlek" för övrigt).

Så ni som har lite mer erfarenhet inom området kanske kan hjälpa mig. Det självklara är kanske att träffa nya tjejer, det har iof vart ganska ont om tjejer i år för min del men alla jag har träffat har jag bara jämfört med henne.

:-/


[ja, jag vet hur nördigt det är att ställa den här frågan på ett HW- forum]
Illa, verkligen.
Lider lite av samma synptom, är kärlekskrank, och har varit det i mer än 3 år nu, i samma tjej. Så tro inte det ändrar på sig enbart att låta tiden gå sin gilla gång. (optimism i dess bästa form ;) )

Att skaffa en ny är bara en kortsiktig lösning, då du under nyförälskelsen bara kommer ha känslor för "den nya".
Men sedan kommer tvivel, om det nu är så bra att ha en flickvän, samtidigt som du hyser lika starka (eller starkare) känslor för den gamla kärleken.
Det slutar bara att någon annan, förutom du blir sårad.


Jag tycker inte du ska anstränga dig för att få en flickvän, sikta in dig på att vara öppen för förslag. Tror inga tjejer gillar desperata singelkillar som blir alldeles till sig så fort en tjej säger "hej".

Gör det gamla vanliga, snacka med en polare om det, försök att gå ut på krogen för en kvälls skoj, då kan dina tankar ibland skingras, och din kärlek till henne för ett litet tag glöms bort.

Det hjälper nog lite.

Lycka till nu, och hoppas inte hela din sommar blir förstörd pga av det dära kärleksbjaffset, det ska inte min bli i alla fall :)
User avatar
Ola
Posts: 610
Joined: 2002-03-08 11:57:57
Location: Stockholm - Älvsjö
Contact:

Post by Ola »

Tack för responsen och uppmuntran, men keep em' coming!

Jag var kanske lite trött igår för jag glömde skriva det viktigaste, att det aldrig kan bli vi två - Hon är från USA :-/
Murphys lagar anyone? :)

Det ligger nog mycket i det vår expert tkh säger att jag aldrig fick något slut på relationen. Det kan säkerligen hjälpa att maila och berätta hur mycket man känner för henne, men det känns som om jag sätter mig i en sån konstig situation då. Att berätta att jag fortfarande är dödskär i henne. Jag vet inte om hon har kännslor för mig fortfarande (ganska osannolik att hon har det).
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Vore det inte rätt jobbigt att tänka tillbaka på den här situationen och ångra att du inte gjorde något?... Gör allt du kan, så du kan känna dig nöjd längre fram, istället för att alltid gå och undra.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Ola
Posts: 610
Joined: 2002-03-08 11:57:57
Location: Stockholm - Älvsjö
Contact:

Post by Ola »

fisk wrote:Vore det inte rätt jobbigt att tänka tillbaka på den här situationen och ångra att du inte gjorde något?... Gör allt du kan, så du kan känna dig nöjd längre fram, istället för att alltid gå och undra.
Helt sant! Vad har jag att förlora! Men...
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Kommer ihåg en tjej jag var kär i för 13 år sen. Jag kan fortfarande ibland känna att "Varför i helvete gjorde jag ingenting för?" och ångrar det djupt. Tänker oftast inte på det. Vilket är tur, för annars skulle det kunna leda till problem vid andra tillfällen... ;D Men nån gång sådär är det lite deppigt. Så för din egen skull. GÖR NÅGOT! Och det nu.
User avatar
crossfire
Posts: 1609
Joined: 2002-11-24 15:07:46
Contact:

Post by crossfire »

fisk wrote:Vore det inte rätt jobbigt att tänka tillbaka på den här situationen och ångra att du inte gjorde något?... Gör allt du kan, så du kan känna dig nöjd längre fram, istället för att alltid gå och undra.
Håller med.
AMD XP2700+, DualDDR 2x512mb PC3200 Kingston, Epox-8rda+ Nforce2, Radeon 9600xt, Chieftec Dragon - Silver
.Undrar du vad jag pysslar med på bilden? Titta här.
User avatar
Arachula
Posts: 135
Joined: 2002-12-30 17:12:20
Location: falun

Post by Arachula »

Har dom problemen jag med just nu eller ja liknande iaf.
Jag va tillsammans med tjejen i fråga vi va tillsammans i 2 år sen så
gjorde hon slut av nån annledning.
Sen så efter nån månad så vart vi tillsammans igen denna gång höll det ett halvår. Sen dess har det gått ett år och vi ses lite då och då samt snackar via msn..
Men nu har det kommit fram från henne själv att hon har en ny kille på g.
Och då vart allt så jävla jobbigt igen. Typ den kännslan som talar om hur mkt man igentligen tycker om nån. Jag har kännslor kvar men jag kunde handskas ganska bra med dom. Trodde jag iaf tills jag nu fick veta att hon hade en ny..Skit jobbigt.

Life is a bitch..
XP2600 Barton 1900/2300 // 1024 DDR 400mhz Dual // Radeon 9800 Pro 128 mb //Abit NF7 V 2,0 // 240g Hd
User avatar
meminus
Posts: 1055
Joined: 2003-01-18 2:02:36
Location: Snål-land
Contact:

Post by meminus »

I princip har jag samma problem, jag kan inte hellr nå min käresta! HOn svarar inte på MOBILEN! Jag har ringt överallt, får inte tag på henne....

GAHH!

Jag lider med Ola... ;(
"Varje gång en PC dör får en ängel sina vingar"
"Drivrutiner är rutiner som driver en till vansinne"
scoby
Posts: 982
Joined: 2002-12-02 16:56:48

Post by scoby »

Du måste verkligen berätta för henne hur du känner!

Jag tror att man bara kan bli riktigt, och då menar jag riktigt kär bara en gång.

Vad har du att förlora?

Bättre att få veta att du inte har någon chans, än att gå och undra resten av livet...
User avatar
MadMan
Posts: 272
Joined: 2002-03-08 16:57:57
Location: Stora Gällivare
Contact:

Post by MadMan »

hoho...jag dör....associerade rubriken till helt andra saker innan jag läste tråden ;D
User avatar
Viscum
Posts: 348
Joined: 2002-03-09 7:09:29
Location: Göteborg
Contact:

Post by Viscum »

Som thk säger. Du fick inget slut helt enkelt.

Samma sak hände mig med.
Det är för jobbigt att dra upp hela storyn men om du frågar mig på ircen kanske jag orkar berätta.
Iaf. fick jag inget slut.
Jag fick ett mail där det stod "jag mår dåligt" och sen "tack" på slutet.
Och då tänkte man "klart han inte svarat i telefon om han mått dåligt" och så började man oroa sig för honom istället.
Men sen dess har han inte svarat på nått och jag har sökt honom..ojoj det må ni tro.
Men det hände lite flera saker och slutade iaf. med att han flyttade utomlands och hans kompisar tog hand om mig.

Och en av de kompisarna blev tillslut efter 8 månader mer än en kompis.
Och vi har nu varit ihop snart 2 månader.
Jag tänker inte på den andra killen med kärlek mera, även fast jag vet att smärtan aldrig kommer att gå bort, eftersom han var min stora kärlek.
Och ändå nu efteråt inser jag att jag egentligen inte alls kände honom särskilt väl.
Och han kände nog inte mig ,för då hade han aldrig gjort så.
Hans mun sa han var kär men hans handlingssätt sa nått annat.

Och killen jag har nu (hans kompis) har sett mig gå från ett självmordsbenäget vrak till den flickan jag är idag.
Redan innan som kompisar anade jag att nått fanns där för vi trivdes så bra ihop.
Men man var ju rädd att han skulle tro att ens känslor inte var äkta med tanke på att han sett mig med sin kompis förut.
Men det är de och han kände ju samma sak :)

Och jag kan inte tänka mig nån annan människa som gör mig så hel som han gör. Som känner mig så bra som han.
Som får mig att känna mig så vacker,så bäst, så värdefull.
Och jag kan ibland tom se vad han tänker innan han sagt det :)
Han står faktiskt ut med att ilska, sorg och tårar över hans kompis ibland kommer fram.
För även om kärleken har dött så finns ändå smärtan av förlusten kvar.
Och ilskan av att ha blivit behandlad så illa kommer alltid finnas där.
Att en del människor bara flyr sin kos utan att ta sitt ansvar.
För att bli dumpad hade nog varit bättre istället för att behöva gå månad efter månad och undra varför en kille som funnits i ens liv i över 1 år, plötsligt en dag inte finns där mera. Och inte få en förklaring.
Nåväl ...sorry att jag babblade på så långt.
Kramisar

/Rebbe
..::Jag är en människa av vanor, med ovanan att göra ovanliga saker::..
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

MadModder wrote:Jag kan fortfarande ibland känna att "Varför i helvete gjorde jag ingenting för?" och ångrar det djupt.
Exakt samma för mig. Även om det "bara" var 3 år sedan i mitt fall.

Att ångra sig över att man inte gjorde något är en mycket mer betyngande känsla jämfört med att få ett nej (eller egentligen klarhet i hur det låg till). Jag har provat båda (det har nog de flesta gjort), och jag skulle tro att de allra flesta känner likadant.
"Just because you are unique does not mean you are useful."
none

Post by none »

tkh wrote:
MadModder wrote:Jag kan fortfarande ibland känna att "Varför i helvete gjorde jag ingenting för?" och ångrar det djupt.
Exakt samma för mig. Även om det "bara" var 3 år sedan i mitt fall.

Att ångra sig över att man inte gjorde något är en mycket mer betyngande känsla jämfört med att få ett nej (eller egentligen klarhet i hur det låg till). Jag har provat båda (det har nog de flesta gjort), och jag skulle tro att de allra flesta känner likadant.
Sen är det ju en sak att ha kommit till den punkt då man gör något, om och om igen.

Man ska bara förklara sin kärlek en gång, sedan, om det det inte går väl har man försökt.
Man skall absolut inte förklara sin kärlek gång på gång, då nedvärderar man bara sigsjälv, och på sikt kommer man känna sig väldigt eländig.
Last edited by none on 2003-06-12 15:03:41, edited 1 time in total.
User avatar
Tunis
Posts: 402
Joined: 2002-04-21 23:23:00
Location: Stockholm

Post by Tunis »

He he ;D Samma visa igen Ola, men visst kan det vara svårt att glömma en sådan (Har sett henne på bild för alla andra som undrar)
Tänk istället såhär: Kärlek, det finns inget som heter kärlek, det där var en engångs händelse. Kärlek, är enligt mig, en kemisk reaktion som sker i kroppen.

Om man nu som du, fallar pladask i kärlek, så tycker du väldigt om känslan som reaktionen ger. Därför kommer du på: Det är kärlek! Jag är kär!, då får också känslan en större del i ditt minne, eftersom ordet "kärlek" ligger dig varmt om hjärtat.

Du kommer ihåg känslan, vill känna den igen såklart. Vem fan vill inte det? Men det är bara en känsla! En av jag-vet-inte-hur-många som helst!
Tänk dig hur många personer som rymmer i ett klassrum. Sen tänker du hur många personer som ryms i en korridor. Sen i en skola, efter det i en hel stad. Sedan jorden.

Det finns så många, och så många nya känslor som finns att upptäcka/träffa, häng inte upp dig på en. Du gjorde inget, och? Gjort är gjort, att tänka på minnen gör dig bara deprimerad, kolla framåt. Om du inte glömmer henne, försök att se henne som ett underbart minne! En underbar upplevese, något som verkligen var kul. Men som är förbi. Som antagligen inte kommer att uppspelas igen, om du nu inte skulle våga åka dit.

Ja ja, gör som du vill, men jag tycker att det är onödigt om du ska gå och dra ned dig i detta.

Aja, lev väl etc etc Hälsningar Tunna! :D
Similem habent labra lactuam.
Post Reply