Fördomar på forumet

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Fördomar på forumet

Post by fisk »

Det har härjat mycker personangrepp, fördomar och pajkastning här på forumet under den sista tiden, främst i frågan om rasism, och det dyker upp lite olika åsikter från höger och vänster riktade rakt mot personer som diskuterar här på forumet.

Själv har jag fått diverse fördomar kastade på mig, så som att jag t.ex. sitter med ett uppslagsverk, alt. använder ord jag precis lärt mig, att jag är en ignorant otrevlig person som alltid är politiskt korrekt, mm.

Så vad har ni för fördomar om varandra häromkring?, De som ger sig in i den här tråden får "leken tåla". De som håller sig utanför behöver inte ta del i diskussionen.

Få höra lite smaskigheter nu då folk, vad tror vi om varandra?
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

fisk: Om jag inte missminner mig så är du svenskalärare, och det bör, men behöver inte, innebära att du kan en del ord som är utöver 'det vanliga'. Tycker inte det är något speciellt med att visa att man kan andra ord som andra kanske inte kan. Det är väl samma sak som att impa med sina kunskaper inom t.ex. moddning, skridskoåkning eller matlagning.

Men nu, när jag egentligen borde gått å lagt mig, så får jag väl dra några av de saker som jag tror om folk. De flesta har jag ju aldrig träffat IRL.

Axman - En godhjärtat boss, som jag aldrig hört prata och därifrån kan inte göra några fler bedömningar. ;)

fredrik - Personen som har två sidor. Dels den vänliga/lugna moderatorn på 64bits och dels den flummiga brypersonen som springer och leker med sina kompisar från IT-linjen där han går. :)

thr - Har fått byta lite åsikt efter jag såg den synthetiska avataren för ett tag sedan. 2 sidor. En överkunnig PHP-kodare och en evul godbit som kan säga det mesta utan att bry sig om att få någon respons.

stealth - Lite egensinnad. Kan säga saker utan att mena det och vill gärna dela med sig vilka han hatar.

Ghlargh - Den eltekniska BOFH:en som, när han väl göra det, sätter in en riktig eftertänkar tanke men även men en viss humor.

IcePic - Jobbar man som Unixadmin så gör man. Låter som en av de gamla skaparna av de allra första OS:en med långt, oranget skägg och lite mullig. :)

zinko - 64bits lilla allosidaman. Kom ihåg då du sa att du skulle lämna 64bits. Ibland sprider du teknisk info och ibland galenheter men oftast bådeoch. ;)

Najze/tkh - Bara allmänt trevliga personer som jag gillar att läsa de mesta inläggen av. :)


Jag ska nog inte dra igenom alla som brukar skriva på forumet. Finns hur många som helst som jag säkert skulle vilja ha med på denna listan men som jag inte kommer på för tillfället.
Har inte dratt de negligerande delarna nu heller. Säg till om jag ska. :|
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Se, jag är t.o.m. så trött att jag inte skrev om ämnets handling. Gör ett nytt försök om 11+ timmar.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

Det här kallar jag potential till en intressant tråd! =)

Lite fördomar från min sida då...
Fisk: Du skriver för mycket, det du försöker säga i vissa trådar kan sägas med ett mindre antal ord och med mindre tjusiga ord. Ibland blir det helt enkelt jobbigt att plöja igenom allt. Detta ska nu inte förknippas med att jag inte begriper orden du kommer med ;)

Hmm... nån mer jag har fördomar mot?
Uppdaterar min post om jag har nån mer att kasta skit på sen ;)

Så... kasta lite skit på mig nu folk ;)
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Fördomar vet jag inte om jag har mot någon, inte så att om jag ser att ett inlägg är skapat av någon särskild så är det inte värt att läsa.

Skulle vara intressant att veta hur folk ser på mig.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Nicke. wrote:Det här kallar jag potential till en intressant tråd! =)

Lite fördomar från min sida då...
Fisk: Du skriver för mycket, det du försöker säga i vissa trådar kan sägas med ett mindre antal ord och med mindre tjusiga ord. Ibland blir det helt enkelt jobbigt att plöja igenom allt. Detta ska nu inte förknippas med att jag inte begriper orden du kommer med ;)
Svenskans "elit" består oftast av (tar ex. från fisks tidigare tråd om mobiler) att man gör om ord/meningar till något som det faktiskt är men... ja. "dessa små portabla kommunikationscentraler" som då är mobiler.

Min f.d. klassföreståndare kallade grillning för "tillaga döda likdelar" för att få folk att skratta och tänka om en extra gång. Iofs så är han en man som ofta använder massa klichéer såsom "i profetens extremaste skägg" och "gammal skåpmat". Tror inte man blir klokare för det.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Gnuet - en elak jävel som försöker vara rolig och trevlig
iDon't care about your problems.
arre
Posts: 282
Joined: 2002-03-07 22:35:44
Location: Borås
Contact:

Post by arre »

quote]Min f.d. klassföreståndare kallade grillning för "tillaga döda likdelar" för att få folk att skratta och tänka om en extra gång. Iofs så är han en man som ofta använder massa klichéer såsom "i profetens extremaste skägg" och "gammal skåpmat". Tror inte man blir klokare för det.[/quote]
Verkar väl lite konstigt att kalla grillining tillagning då tillagning är att göra i ordning mat för förtäring. Fast jag vet inte hur han tillagar sin pasta, kanske grillar den, men vad vet jag..

Få se vad kan jag mer häva ur mig. fisk skriver för långa inlägg, självklart. Det fattar ju vem som helst. IcePic är en besserwisser och axman är satan själv.

(ps. försök se ironin, snälla)
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

arre: Ursäkta. Det var nog grillning av döda likdelar som han sade. :P

Varför han säger döda, har jag inte en aning om.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

lither wrote: Najze/tkh - Bara allmänt trevliga personer som jag gillar att läsa de mesta inläggen av. :)
Dessa fördomar.. Heh ;). Nejdå, tackar för de orden :).

Tror jag avstår från att skriva vad jag tror/tycker om folk, bättre att se hur det är i verkligheten på 64-träffarna (bio, LAN m.m). 64LAN efter sommaren så då kan fördommarna försvinna :)
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

hmm antar att jag har rätt så starka fördomar...

grim: ledsen, men jag har rätt så kraftiga fördomar mot dig, att du är allmänt mysko, ofta lite elak men ibland har du vettiga inlägg och go humor
thr: rätt så soet, men har också lite mysko idéer allmänt.. särskilt när det gäller musik. annars väldigt trevlig.
axman: resolut, handlingskraftig säger ofta inte alls vad han själv tycker i frågan utan formulerar sina inlägg på ett annat vis.
punisher: lite go humor, ofta konstiga idéer när det gäller politik. mysig i allmänhet
lillis: allmänt soet, lite halvflummiga inlägg

kommer mer.. om jag orkar
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Gillar dom flesta.
Förutom bfred och marcus_89 och deras grova ignorans.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Det finns fördommar över allt.
We dance to all the wrong songs
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

IcePic: kan få vilken diskussion som helst att handla om opensource.
fisk: skriver uppsatser där det räcker med meningar. Jag har också fått för mig att han är väldigt vis.

edit: menade nog IcePic.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

lither wrote:Svenskans "elit" består oftast av (tar ex. från fisks tidigare tråd om mobiler) att man gör om ord/meningar till något som det faktiskt är men... ja. "dessa små portabla kommunikationscentraler" som då är mobiler.

Min f.d. klassföreståndare kallade grillning för "tillaga döda likdelar" för att få folk att skratta och tänka om en extra gång. Iofs så är han en man som ofta använder massa klichéer såsom "i profetens extremaste skägg" och "gammal skåpmat". Tror inte man blir klokare för det.
Ah, det är så ni tänker, jag har aldrig hängt med på vad folk menar när dom säger att Fisk försöker låta smart, en del av kritiken mot honom (jag förutsätter att han inte tar illa upp då det var han som startade tråden med syftet att veta vad folk tyckte om varandra) är berättigad, vissa av hans inlägg kan kännas något onödiga, som om dom har skrivits för att provocera eller bara för att få in ett ord, men det mesta är minst lika vettigt som resten av forumet.

Att använda roliga och/eller beskrivande synonymer är en sak som gör texten rolig och lättare att läsa om man klarar att tolka synonymerna (behöver jag säga att jag inte har några problem med det?) och gör texten hackig och jobbig att läsa om man inte klarar av det.

Jag har väl en del fördomar, men dom handlar mest om att dela in folk i 4 grupper: Dom som vet vad dom pratar om, dom som inte har en aning om vad dom pratar om, dom som håller sig till det lilla dom kan och dom som jag inte har sett nog av (jävla mal som flyger runt huvet på mig just nu) för att bilda mig en åsikt.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

wille wrote:lillis: allmänt soet, lite halvflummiga inlägg
jaa mann! villru smaka lite brajja?! :P

Jag har inte fördomar om någon, allt jag tycker och tänker är sant och stämmer in till 100% på alla personer!
Kapittj!
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

hmm fattade fel i förra inlägget. :P

Grim,lite sur kanske..
fisk,skriver alltid uppsattser.
Punisher,schysst med leker Grim i bland ;)
Gnuet,gillar och retas.
nem,kapitalist.
stealth,tror han vet allt och gillar med och retas.
pync,allmänt nere.
zinko,värkar lite snobbig kanske.
Last edited by Pinto on 2003-06-18 13:07:38, edited 1 time in total.
We dance to all the wrong songs
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Jag då :) Vad tycker ni om mig? ;)
Men jag förstår inte varför alla hacka på fisk för att han skriver lite längre? I alla falll jag tycker det blir betydligt trevligare att läsa bra formulerade om än lite längre inlägg än korta och avhuggna.

Vad tycker jag om andra då? Vet inte riktigt faktiskt, det beror så mycket sammanhanget för varje inlägg.
User avatar
GUNNAR44
Posts: 445
Joined: 2002-10-11 13:18:57

Post by GUNNAR44 »

Här är 3 fördomar(?) som jag har om 64bits-forumet:

1. Största delen av medlemmarna är "tonåringar".
Det märker man ganska tydligt på vilka trådar som postas, vilka som är populära och vilka svar som ges. :D

2. Det går inte att överbevisa någon eller få någon att ändra åsikt i en diskussion eftersom principen "den som skriker högst vinner" gäller i de flesta trådar. Folk kan skrika sig hesa för en sak, utan att ha något som helst belägg för det. När de överbevisas så skriker man bara högre om en annan sak.

3. En stor del av 64bits medlemmar är insnöade "bönder" från diverse små-städer/byar. Detta märker man på flera saker; t.ex moddintresset, alla klagomål om att det inte finns bredband "på landet" och att förvånansvärt många tycker att t.ex Saab/Volvo gör skitcoola bilar eller att VW Jetta -84 är en av de grymmaste bilarna som gjorts. ;D
User avatar
zerax
Posts: 1160
Joined: 2002-03-07 23:03:25
Location: Göteborg
Contact:

Post by zerax »

fisk: du skriver bra och vettiga saker. Dessutom babblar du inte ren skit i
det du skriver. Det gör att det blir intressant att läsa även om man inte alltid
håller med dig. I detta fallet håller jag med dig. Men saknar för mångan att
skriv något med en tillräckligt stabil grund.

För att kommentera ämnet så bryr jag mig inte om det finns fördomar här
på formet. Jag har nämligen tröttnat på det. Det har gått från dåligt till
sämre enligt mig. Vad jag grundar min åsikt på om detta är för att dom
som försöker säga sin åsikt blir oftast trampad på fötterna varför dom
tycker så. Visst man kan inte alltid hålla med om andras åsikter. Men man
kan respektera att andra tycker så.

Jag tror inte forumet lider av direkta problem med fördomar utan jag tror
det är mer brist på respekt för andras åsikter och dyligt. Vilket gör att den
som "skriker högst" vinner och den som försöker argumentera för sin åsikt
tröttnar ganska fört. Det för att dom som skriker i just det ämnet inte respekterar
en annan människas åsikter.

Detta är min åsikt i det hela

// Zerax
Antingen eller. Något av dom
Foto!
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

SONY wrote:3. En stor del av 64bits medlemmar är insnöade "bönder" från diverse små-städer/byar. ...alla klagomål om att det inte finns bredband "på landet" ...
<voice="zoidberg">Horray!!! someone is paying attention to me!</voice>
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

dpinto wrote: stealth,tror han vet allt och gillar med och retas.
w00t? :)
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
GUNNAR44
Posts: 445
Joined: 2002-10-11 13:18:57

Post by GUNNAR44 »

Nicke. wrote:
SONY wrote:3. En stor del av 64bits medlemmar är insnöade "bönder" från diverse små-städer/byar. ...alla klagomål om att det inte finns bredband "på landet" ...
<voice="zoidberg">Horray!!! someone is paying attention to me!</voice>
;D
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Jag trodde folk skulle vara elaka eller uppriktiga i denna tråd, eller så kanske ni är det...

De gånger jag ser grim, vilket inte är ofta, så har han kommit med lite underliga inlägg som inte alltid folk behöver uppskatta. Och det förvirrar mig mer när jag känner en annan som bär samma nick men som är totalt annorlunda.

Om jag skulle tycka riktigt illa om någon här på forumet så skulle jag behandla henom på samma sätt. Har ni sett det så vet ni vem/vilka det skulle vara. Själv kommer jag nog inte ihåg någon, men det finns säkert..
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Den_Onda_Apan
Posts: 375
Joined: 2002-03-08 18:38:24
Location: Västerås
Contact:

Post by Den_Onda_Apan »

Zinko Smygbög.
Alla andra Nördar (Inkluvisve zinko exklusive mig och Menkey..samt ett par andra).
Axman Neutralaste personen någonsin.
Han som alltid skriver hur datorerna gjorde han smartare hahaha! *peka* *skratta*.
Leopard 2 - 1500 Kusar och 5000 Nm
Fiat Uno 45 - 45 Kusar och 80 Nm

^*_*^
Post Reply