Spraya tangentbord och chassihölje svart

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Spraya tangentbord och chassihölje svart

Post by lyckegard »

jag har länge velat ha ett svart tangentbord utan synliga tecken för att det är dödskoolt. Eftersom jag då har tänkt att köpa en sprayburk så kan man ju spraya lådan i samma färg också.

- Var någonstans köper man sprayfärg och vilken sorts ska köpas

- Kan tangentbordet kortslutas på något konstigt vänster eller ska man behöva tänka på något annat när man sprayar (eventuell isärskruvning?)

- Hur är det med garanti på burken ifall man sprayar utsidan? Brandfara eventuellt andra risker?

Tangentbordet som är tänkt att sprayas är ett billigt bilttema tangentbord i nuvarande färgen grå och lådan är en blandning an gråmålad plast och gråmålad metall där alla sidor kan tas loss[/list]
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
GUNNAR44
Posts: 445
Joined: 2002-10-11 13:18:57

Post by GUNNAR44 »

Kan starkt rekommendera att du skruvar isär sakerna innan du sprayar dem .... Lycka till! ;)
Axeflower
Posts: 947
Joined: 2002-03-07 23:06:58
Location: Kalmar
Contact:

Post by Axeflower »

Plocka isär så mycket som möjligt innan du sprejar. Och maskera det som inte går att plocka bort.
Jag har använt billig (45:-) trä-metal-plast-färg som jag köpte på OBS till allt jag målat på mina datorer. Den har fungerat tillfredställande tycker jag.
Eventuella garantier du har på grejerna du ska måla bör försvinna.
User avatar
mr b0m
Posts: 1109
Joined: 2002-03-08 10:54:25
Contact:

Post by mr b0m »

Jag har också planerat att spraya mitt tangentbord svart, men jag undrar om den billigaste färgen verkligen sitter kvar efter ett par veckor? Jag menar, det är ju lagomt med slitage på ett tangentbord. :P
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

En färgtyp som håller bättre är fälgfärg, alltså färg gjord för däckfälgar. Den får en hårdare yta efter att den härdat. Mer slagtåligt än vanlig färg + klarlack. Finns på Biltema. Att spraya tangentbordets ram men låta knapparna vara orginalgrå kan bli både snyggt och praktiskt. Känns inte riktigt lika skönt att trycka på en sprayad yta heller.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
BeeFCakE
Posts: 397
Joined: 2003-05-10 11:55:03
Location: Stockholm
Contact:

Post by BeeFCakE »

En tanke är att "dutta" lite med en trasa eller papper på den våta färgen (enbart på tangenterna) för att slippa få den helt glatta och ganska osköna ytan... Jag har inte provat, men man kan ju prova det som ett alternativ till att bara låta tangenterna vara gråa och trista... :)
Har återupptäckt den vackra världen som är 8-bits gaming!
User avatar
mr b0m
Posts: 1109
Joined: 2002-03-08 10:54:25
Contact:

Post by mr b0m »

mkk wrote:Känns inte riktigt lika skönt att trycka på en sprayad yta heller.
Hur menar du då? Att ytan blir blank? Det borde jag kunna stå ut med, eftersom knapparna på det här gamla tangentbordet är så slitna ändå. :)
User avatar
EagleSpirit
Posts: 461
Joined: 2002-03-08 22:47:04
Location: Göteborg
Contact:

Post by EagleSpirit »

mitt alldeles röda tangentbord är målat med biltema färg och ingenn klarlack. Jag använder det inte så ofta men det har lossnat lite färg på vissa ställen på skalet, ingneting på knapparna har försvunnit.

Min turkosa metallic mus är inte heller skadad, men den är målad med riktig billack så den ska hålla.
User avatar
Myskot
Posts: 131
Joined: 2003-06-08 21:05:21
Location: Västra Götalands

Post by Myskot »

Själv har jag sprayat min diskettstaion svart ;D 8)
[P4 2.6C @ 2.9GHz][Abit AI7][4x 256MB TwinMOS TwiSTER PC4000][PowerColor Radeon 9800Pro 128MB][Seagate Barracuda 7200.7 160GB SATA & 120GB 8MB ATA]
[Celeron 1GHz][Asus CUV4X-E][256MB SDRAM][GF2 MX200 64MB][Seagate 7200.7 40GB]
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

mr b0m wrote:Hur menar du då? Att ytan blir blank? Det borde jag kunna stå ut med, eftersom knapparna på det här gamla tangentbordet är så slitna ändå. :)
Svårt att beskriva, men ytan får en annan känsla och blir nästan lite mjukare på något sätt. Anar att färgen inte heller är helt nyttig vad gäller att ha konstant konstant kontakt med huden. ;)
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
Kryten
Posts: 2
Joined: 2003-06-21 22:11:12
Location: Offerdal/Frösön

Post by Kryten »

som det redan är sagt
skruva loss skruvarna och ta av "överdelen" av tangentbordet och
sen är det bara att måla, vill du inte ha tangenterna målade så kan
du ju alltid pilla bort dom.
Själv ska jag nog måla mitt tangentbord helt i svart och sen måla
ett sorts "schiffer"(hur stavas det nu? :) på tangenterna.

ett annat tips som du kan göra är ju att byta dioderna på "num,caps
och scroll-locken" det brukar bli snyggt ;D
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

meck...

Post by xianze »

hejsan jag sprayade mitt tangentbord rosa tog bara bort alla tangenter och sprayade själva ramen...
tangentbordet höll hur bra som helst och inga synliga slitage på mitt iallafall färgen var spray färg inköpt på någon skumm affär för klottrare eller dylikt.. kom ej ihåg namnet.. lackade dock ett chassi i röd färg med röd lack färg inhandlad på biltema för 39kr.. starkt att reckomendera bra affär..
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
meminus
Posts: 1055
Joined: 2003-01-18 2:02:36
Location: Snål-land
Contact:

Post by meminus »

Rosa är ju en gullig färg eller hur?! Håller inte alla med att det är en utmärkt färg för starka karlar. Blått och grönt är ju bara för fjollor och sådana som min kusin... :P ;D
"Varje gång en PC dör får en ängel sina vingar"
"Drivrutiner är rutiner som driver en till vansinne"
Post Reply