Hjälp! datorn startar om och problem med hårddisken

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
Python
Posts: 9
Joined: 2003-06-20 19:59:18
Contact:

Hjälp! datorn startar om och problem med hårddisken

Post by Python »

Hjälp!
Jag har under en längre tid haft problem med att datorn startar om(både när den POSTar och när windows xp faktiskt är igång).
Problemet försvinner ibland för ett tag men sen kommer det tibax efter att jag trott att jag fixat det och jag vet inte längre riktigt vad jag ska göra.

En annan sak som jag tror kan höra ihop med detta är att ibland när jag startar datorn(första screenen) så står det "Secondary master hard disk failed", hårddisken är en relativt ny Maxtor på 40gig och av de test-diagnoser(SMART osv) jag provat så ska de inte vara nåt fel på den, och den är såpass ny att det inte borde vara så. Jag har provat att ändra switchen mellan Cable Select/Master men jag får alltid samma grej.
Det kvittar hur jag placerar mina andra diskar heller, har provat varenda tänkbara sak med dessa och ändå så får jag detta felmeddelande ibland när jag sätter på burken.

Jag har provat allt möjligt förutom detta, provat att ta ut och stoppa in all annan hårdvara i datorn, checkat minnen, cpu allt möjligt jag kan tänka på och t o m installerat om windows sen problemen började och flashat till nyare BIOS mm men det återkommer.

Just nu är jag helt uppgiven, överallt jag frågat så är det enda svaret jag får saker som jag redan provat och jag vet inte vad jag ska ta mig till.
Visst, datorn går att använda(det är ungefär så att när datorn stått oanvänd och är kall när jag startar den så brukar den 99% av gångerna ge denna error, och sen de 2-3 första gångerna jag startar om den så startar den om sig av sig själv och sen kan den gå i timmar efter det utan några problem).
Dock är det j*****' störigt som ni nog kan förstå och jag som trodde jag var något bra på att lösa såna här problem kan inte komma fram till nåt.
Att lämna in datorn på reparation eller något liknande tänker jag inte göra, sånt la jag av med för längesen. Köpa nya delar är slöseri eftersom burken är ändå rätt gammal och jag snart ska skaffa en ny och jag vill inte heller skicka in hårddisken till Maxtor för då lär ju allt jag har på den ryka :/
Alltså väldigt svår situation, så underligt eftersom allting annat funkar perfekt annars förutom dessa små omstarter och errorn ibland.
Whew..det där blev visst en rätt lång post hoppas jag inte skrev för rörigt och ni fattar, jag postar här eftersom detta är av vad jag läst det nog mest kunniga svenska dator-forumet jag vet så..
*postar nu kvickt som attan innan datorn hinner starta om och hela posten går förlorad då jag nog inte orkar skriva om det..om den gör det..ovissheten.. ;)*


Hoppas nu på att någon ger mig ett gyllene svar som hjälper mig att rätta till allt :)
User avatar
fragwolf
Hedersbit
Posts: 75
Joined: 2003-06-11 18:38:29
Location: Deje
Contact:

Post by fragwolf »

Usch vad mkt text ;) jag orkade inte läsa allt. Men prova att ta ur den HDD som du fick "Harddisk failed...." på. Och se om det hjälper.

Om du kör w2k (funkar säkert i XP oxå men vet inte vart man ändrar det) så gå till kontrollpanelen->system->avancerat->start och återställning(den längstner under flicken avancerat :) där finns det en ruta som du kan ta bort markeringen på. Så startar inte datorn om utan du får upp en blå/svart ruta där detr står vad som orsakar felet. Det kanske kan hjälpa. Om det är ramminnet så brukar det stå att vissa filer orsaker fel i en massa minnes platser :o Om det är ett visst program så prova att ta bort det etc ja du fattar nog =) Den heter typ: "Auto reboot" kollade även nu, det finns en lika dan i XP oxå på samma ställe ;D

Posta gärna vad felet beror på om du lyckas ordna det. Det skadar aldrig med lite mer problemlösning i skallen :)
Python
Posts: 9
Joined: 2003-06-20 19:59:18
Contact:

Post by Python »

Jo sant blev visst lite mycket.
Något jag glömde att nämna var att när den startar om så ger den ingen BSOD(och jag har avaktiverat omstart vid BSOD) och Windows beter sig som inget hänt sen när jag startar upp det igen, ingen CHKDSK eller nåt som man skulle få i vanliga fall.

Kan inte heller vara nätagget för det(230v) ska räcka och jag har t o m provat att ta ut flera kort som kan ha dragit mycket men nej..
User avatar
meminus
Posts: 1055
Joined: 2003-01-18 2:02:36
Location: Snål-land
Contact:

Post by meminus »

Vadå mkt text...han måste ju förklara sitt problem ordentligt för er =O)
"Varje gång en PC dör får en ängel sina vingar"
"Drivrutiner är rutiner som driver en till vansinne"
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Ja han hade säkert klagat lika..fast tvärtom om han hade skrivit för lite...

Klart att man skall få förklara sitt fel...för mycket info kan man väl inte få...
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
Post Reply