Stort problem

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
Gyre
Posts: 46
Joined: 2002-08-01 18:35:54

Stort problem

Post by Gyre »

Satt hos en kompis med datorn igår och tankade lite film av han. Efter en stund så hänger sig datorn och jag blir tvungen att trycka på reset-knappen. Tänkte inte så mycket på det utan går in i win igen för att fortsätta tanka av han. Nu hänger det sig igen och jag får återigen trycka på reset. Fast denna gång får jag ingen bild på skrämen. Pillar lite, resettar cmos osv men inget hjälper. Fläktar och så går igång som de ska osv men jag inte får bild hur jag än gör, pc-speakern är helt tyst, inte minsta pip.

Har testat med annat gfx, annan cpu, hdd osv. Det enda jag inte har testat annat är moderkort, tror inte heller att jag har någon möjlighet att göra detta inom en snar framtid.

Någon som har upplevt samma sak eller kanske vet nått jag kan testa?

Finns det minsta möjlighet att jag har fått någt knepigt virus som orsakar detta? Tänk på att det inte funkar med en annan / utan hdd heller.

Jag kommer inte på vad som skulle kunna ha hänt, datorn var inte heller klockad specielt mycket när detta hände
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

En viss del av all elektronik dör av sig själv, oftast efter några månaders drift. Och nej, det finns inget virus som kan göra att moderkortet blir helt dött.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
BoogieMan
Posts: 718
Joined: 2002-03-07 23:29:57

Post by BoogieMan »

Det finns BIOS virus som gör burken till perfekt båtankare ;D :o
men dessa är sälsynta (phu tack o o lov för det)

har man AVP på sär det knappast troligt prz som GLARGH säger

men lite hederlig felsökning kan inte skada ;)
för det händer att komponenter rasar
minnen pajjar
hårdisken rasar
fläktar slutar o snurra osv

det kan komma plötsligt
det är inte en fråga om hur utan när :P tyvärr
allt skit kan hända
AMD XP 2500+@XP 2700+|1024Mb DualDDR Samsung PC3200|A7N8X|Leadtek GF4 TI4400|80+120Gb HD SeaG ATA100|Chieftec+360W+2 Enermax Silent 80mm|19" 959NF***Amilo 1425 1,7|1024Mb|80Gb|ATI 9700 128Mb
User avatar
YehaTen
Posts: 18
Joined: 2003-02-26 20:47:50
Location: Västerås

Inget Pip Alls

Post by YehaTen »

Tja..

Jag sökte efter samma fel som jag har på min Burk här och nu....och så hittade jag ditt fel här.
Jag har EXAKT samma problem.
Det hände först så att jag satt och tankade, och så märkte jag att CPU Core Volten där började att hoppa från 1,49 - 1,55 den brukar ligga rätt så stilla....tempen bara ökade på Processorn och fläkten på Processorn ökade inte heller, den låg kvar på samma snurr hela tiden (2770)...sen när den nått upp till runt 60 grader så låste sig hela datorn.
Tröck av den och försökte få igång den men det bara blinkade på skärmen....lät det stå av lite längre och försökte igen...ingen skillnad.
Tog då och byglade om så jag Clear´a CMOS....bygla tillbaka igen och testade att starta om....det funka.
Körde på som vanligt...hade en märklig känsla att det ändå inte var nåt som var Ok....men jag startade ett Game bara för att testa NHL 2004...lirade i några minuter sen så Hängde sig hela skiten.
Stängde av datorn....försökte dra igång den....helt omöjligt, det bara blinka på skäremen....fläktarna drar igång....men det hörs INGET pip. Inte ett enda.
Testa igen att Clear CMOS....men denna gång så hjälpte det inte....lät den ligga ett bra tag och testa igen...samma.....
Bytte till ett annat Grafikkort för att testa.....samma skit....testa ett annat minne ....samma sak....inget som låter nåt....
Tog loss alla kablar och återplacerade dom....även processorn...
Funka inte....den går inte igång och det hörs inte ett enda PIP.
Har ingen aning om vad som kan vara strulet.
Grejen är den att jag har haft Moderkortet på felanmälan till Komplett tidigare, då jag tyckte det var väldigt märkligt att det hängde sig hela tiden....jag har inte speciellt varmt där datorn står och jag har en fläkt framtill som blåser in och en baktill som blåser ut.
Sitter på en P4 2.4 Ghz 533 bus
Moderkort MSI 845Pe Max2

Behöver hjälp i detta problem.

Tror fortfarande att det är Moderkortet som strular....men nu befarar jag att även CPU har pajkat till det...men jag har ingen annan att testa med.
2pac / Live by the Gun, Die by the Gun
User avatar
adde_c85
Posts: 133
Joined: 2002-06-11 9:41:46
Location: Vänersborg
Contact:

Post by adde_c85 »

Testa med att ta ut allting som inte behövs. Problemet var väl att ni inte fick någon bild va?

Ta ut allting utan det som behövs.
Men kylningen måste såklart vara kvar...
Barton 2500+, MSI KT6 DELTA-FISR, MSI Geforce FX 5200 TDR128, 512Mb Twinmos PC3200, WD1200JB, WD1200JD, WD2000JD
Post Reply