Vilket operativsystem?

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Re: varför är mer pill == bättre

Post by nem »

lotek wrote:Förstår inte riktigt det här med att RedHat skulle vara en lekdist endast för nybörjare osv.
Han sade faktiskt inte endast, hade han gjort det så hade jag också varit på honom eftersom RedHat har många verktyg som gör det väldigt lämpat för användning i företag.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
uberlama
Posts: 50
Joined: 2002-07-11 16:14:57
Contact:

Post by uberlama »

jag tycker du skall ta mandrake eller debian.
openbsd är en bra serveros. men det är jädrigt krångligt, och om du är ny till linux så är det nog minst besvär att börja med att lära sig EN dist, och en dist som är relativt bred, så du kan få hjälp (tro mig, du kommer behöva fråga en massa saker), men om du har openbsd så finns det inte lika många som kan hjälpa till som det finns folk som kan hjälpa dig med mandrake. dessutom är openbsd ett os som folk brukar byta till när de hållit på ett tag, så chansera när stora att du stöter på en massa drygputtar som tror att de är nåt för att de kör openbsd och vägrar hjälpa till med en fråga de svarat på en gång tidigare.
debian kan vara lite väl krångligt för en första-gångs-användare. mandrake eller suse har säkert fina grafiska konfigureringsverktyg du kan fixa allting på en gång med. och sedan när det väl är "up and running" så kan du fördjupa dig och ta reda på vad de där grafiska vertygen egentligen gjorde.
sedan när du har förståelse för hur det funkar kan du byta till en 'svårare' dist. när man vet vad man håller på med är de skönare.
lotek
Posts: 11
Joined: 2003-06-25 23:39:22

mandrake e inte så bra...

Post by lotek »

Har testat Mandrake några gånger och aldrig varit så värst imponerad. Ok, det är snyggt och enkelt att installera och det är bra på att detektera hårdvara osv. Det största problemet jag har märkt är att många header filer/biibliotek är felaktigt installerade eller saknas. Detta märks ofta inte förrän man börjar ladda ner program och försöka kompilera dem osv.
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Tack för alla svar! Det har hjälpt mycket. Jag kommer börja med linux men tyvärr(?) har jag inte Mandrake (eller ny RedHat) på CD och eftersom jag är modemare så tar det för lång tid att ladda ner. Jag får väl helt enkelt satsa på Debian direkt även om det som ni har sagt blir svårare. Går det inte får jag väl försöka övertala någon att ladda ner det åt mig.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Allt är lätt om man läser manualen.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

jonas wrote:Tack för alla svar! Det har hjälpt mycket. Jag kommer börja med linux men tyvärr(?) har jag inte Mandrake (eller ny RedHat) på CD och eftersom jag är modemare så tar det för lång tid att ladda ner. Jag får väl helt enkelt satsa på Debian direkt även om det som ni har sagt blir svårare. Går det inte får jag väl försöka övertala någon att ladda ner det åt mig.
Annars kan man ganska blilligt köpa en kopia från linuxstore eller Nohup

Samt där finns det även böcker och dyl...
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

installera freebsd eller gentoo tycker jag, dom fgunkar skitbra
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
Post Reply