klocknings krångel

Avdelningen för dig som skall överklocka eller kyla din dator.
Post Reply
User avatar
Boltmaker
Posts: 109
Joined: 2002-03-29 21:17:21
Location: Smedjebacken ursprungligen,,,

klocknings krångel

Post by Boltmaker »

Mitt system: PIII 1EB Ghz, Abit SA6, 256SDram 133Mhz org.

Tidigare gick det att köra 1.2Ghz ( 160Mhz cpu/minne ) men sedan dess har jag strulat lite med burken angående XP:n (tagit bort användarprofiler, enbart admi konto nu.) Nu kan jag "bara" köra cpu/minne 155Mhz, 1.85volt core 56grader. Inte så alarmerande va?

Men sen tar det stopp, ökar jag lite till på nåt så börjar burken med att lägga av titt som tätt (blå skärm/dumpning av minne) några tips hur man skrämma fram några ynkla z till :/ det gäller ju att maxa eller hur ;)

Kan tillägga att alla kosmetiska saker är så gott som avstängt i systemet.
Är det någon skillnad att köra klockning under fat 32? (kör NTFS)
många frågor, kanske några svar,,,
- IN HOC SIGNO VINCES -
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

Sådant borde ju inte spela någon roll men du har en väldigt hög tempraur på processorn.
Damm?
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
Boltmaker
Posts: 109
Joined: 2002-03-29 21:17:21
Location: Smedjebacken ursprungligen,,,

Post by Boltmaker »

Axman wrote:Sådant borde ju inte spela någon roll men du har en väldigt hög tempraur på processorn.
Damm?
Tycker du att den är hög? jag hade 43gr när jag börja klocka (vid 133Mhz) vad borde tempen vara ?? ( jag trodde att det var förhållande vis låg temp, för biosen var för inställd att varna vid 75grader ! ? !
Det finns inge damm i min burk ;(
- IN HOC SIGNO VINCES -
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

Boltmaker wrote:
Axman wrote:Sådant borde ju inte spela någon roll men du har en väldigt hög tempraur på processorn.
Damm?
Tycker du att den är hög? jag hade 43gr när jag börja klocka (vid 133Mhz) vad borde tempen vara ?? ( jag trodde att det var förhållande vis låg temp, för biosen var för inställd att varna vid 75grader ! ? !
Det finns inge damm i min burk ;(
på en P3 är det väldigt högt...de brukar ligga runt 25-30 grader...
mitt tips är att kolla till kylningen...
vad har du för kylfläns och har du någon kylpasta mellan processor och fläns?
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

min p3 700 som jag körde i 1 GHz blev instabil om den gick över 50 grader.
så jag höll en maxtemp på ca 45.

över 50 är i vart fall varmt för en p3. men 59 för en överklockad p3 är väldigt mycket. de är väldigt beroende av tempen när det gäller överklockning.
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
Boltmaker
Posts: 109
Joined: 2002-03-29 21:17:21
Location: Smedjebacken ursprungligen,,,

Post by Boltmaker »

på en P3 är det väldigt högt...de brukar ligga runt 25-30 grader...
mitt tips är att kolla till kylningen...
vad har du för kylfläns och har du någon kylpasta mellan processor och fläns?[/quote]

:o :o :o :o Va!!!? säger du??? jag blir skraj nu ju :P
nä jag har ingen kylpasta,men en bra fläkt tror jag, kostade ca 300:- vet inte exakt vilken men jag bad butikan ta fram en bra fläkt åt mig.
Ärligt vet jag inte om jag skulle få dit nåt imellan, jag fick slita som ett djur för att ens få dit fläkten ju,,, men jag ska prova igen Artic silver hette en bra pasta va?
- IN HOC SIGNO VINCES -
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

Boltmaker wrote: :o :o :o :o Va!!!? säger du??? jag blir skraj nu ju :P
nä jag har ingen kylpasta,men en bra fläkt tror jag, kostade ca 300:- vet inte exakt vilken men jag bad butikan ta fram en bra fläkt åt mig.
Ärligt vet jag inte om jag skulle få dit nåt imellan, jag fick slita som ett djur för att ens få dit fläkten ju,,, men jag ska prova igen Artic silver hette en bra pasta va?
ok, kanske upp till 40 e normalt för P3 i den hastigheten (jag tog väl i lite), men lite AS3 (eller AS2) skulle nog inte skada.
User avatar
Genesis
Posts: 269
Joined: 2002-03-07 23:00:15

Post by Genesis »

Om du testar att byta till kylpasta så kom ihåg att ta bort den gamla termal-pad'en. Det är som en liten tunn halvmjuk grej som sitter precis över core'n på kylflänsen. Den som satt på kylflänsen till min p3 450 såg ut att vara av bly, men det spelar egentligen ingen roll. Det lättaste sättet att få bort den är nog att skrapa bort den med ett rakblad, och sedan tvätta av med något lösningsmedel (T-röd om du inte har något bättre). Se bara till att absolut inte repa kylflänsen.

Jag sänkte min temp från 40 oklockat till 30 med en 33%ig överklockning genom att enbart byta till AS2...
User avatar
Boltmaker
Posts: 109
Joined: 2002-03-29 21:17:21
Location: Smedjebacken ursprungligen,,,

Post by Boltmaker »

Genesis wrote:Om du testar att byta till kylpasta så kom ihåg att ta bort den gamla termal-pad'en. Det är som en liten tunn halvmjuk grej som sitter precis över core'n på kylflänsen. Den som satt på kylflänsen till min p3 450 såg ut att vara av bly, men det spelar egentligen ingen roll. Det lättaste sättet att få bort den är nog att skrapa bort den med ett rakblad, och sedan tvätta av med något lösningsmedel (T-röd om du inte har något bättre). Se bara till att absolut inte repa kylflänsen.

Jag sänkte min temp från 40 oklockat till 30 med en 33%ig överklockning genom att enbart byta till AS2...
Hmm jag hade ju 43grader från början, fast jag kollade bara i biosen direkt efter uppstart så,,, tycker nästan att det låter som att jag ska bta fläkt.
Vad jag kan minnas satt det inte någon "termal pad" någonstans, prollen ser ju ut som den gör, samt fläkten den hade bara någon liten utbuktning för att den skulle ligga helt emot, men inte fan var den mjuk.
Jag undrar om jag ens får loss/dit den om jag bänder lite ens ( fick trycka utav helv för att få dit den)
Ps vad skulle det göra om jag repat kylflänsen ?!?
- IN HOC SIGNO VINCES -
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

Boltmaker wrote:
Hmm jag hade ju 43grader från början, fast jag kollade bara i biosen direkt efter uppstart så,,, tycker nästan att det låter som att jag ska bta fläkt.
Vad jag kan minnas satt det inte någon "termal pad" någonstans, prollen ser ju ut som den gör, samt fläkten den hade bara någon liten utbuktning för att den skulle ligga helt emot, men inte fan var den mjuk.
Jag undrar om jag ens får loss/dit den om jag bänder lite ens ( fick trycka utav helv för att få dit den)
Ps vad skulle det göra om jag repat kylflänsen ?!?
Om du kollar i bios direkt efter uppstart så har den ju bara kört i några sekunder och är inte i närheten av arbetstempratur...
Det brukar vara lättare att ta av än att sätta på kylflänsar, ta en skruvmejsel bara om det behövs, men repa inte moderkortet bara.
Om du skulle råka repa kylflänsen på undersidan där den har kontakt med processorkärnan så leds värmen sämre från coren och kylflänsen presterar sämre...ju finare yta på undersidan av flänsen - desto bättre presterar den.
User avatar
Boltmaker
Posts: 109
Joined: 2002-03-29 21:17:21
Location: Smedjebacken ursprungligen,,,

Post by Boltmaker »

Om du kollar i bios direkt efter uppstart så har den ju bara kört i några sekunder och är inte i närheten av arbetstempratur...
Det brukar vara lättare att ta av än att sätta på kylflänsar, ta en skruvmejsel bara om det behövs, men repa inte moderkortet bara.
Om du skulle råka repa kylflänsen på undersidan där den har kontakt med processorkärnan så leds värmen sämre från coren och kylflänsen presterar sämre...ju finare yta på undersidan av flänsen - desto bättre presterar den.[/quote]

ju mer jag hör här på forumet, ju mer säker är jag på att köpa ny fläkt/samt pasta till prollen, ehh ska nog klocka ner den till dess med :P
HAr du nåt bra tips på ett progr så man kan kolla temp mm från win med full belast? jag har ett som hör till moderk ( abit hardware doctor) men det fungerar inte under XP verkar det som inte under nåt kompabilitets läge heller ?!? har du nåt bra tips om en bra fläkt då?
- IN HOC SIGNO VINCES -
User avatar
Zelexir
Posts: 76
Joined: 2002-03-07 23:20:41
Location: Gävle

Post by Zelexir »

Det finns ett program som heter Motherboard Monitor som är ett väldigt bra program... har dock glömt bort adressen :)

Men jag är säker på att det finns massor av 64bitare som vet var det finns!
ASUS P5B | E6400 | 2GB DDR2 | HSI Radeon HD3870 IceQ3 512MB Turbo | 20" LG Widescreen
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Jag har en liknande utrustning, fast med TUSL2-C och det tar stopp vid 1.2Ghz.. processorn ligger på 38C överklockad (30-32 vanligt)

FSB'n ligger på 160 och över minnena är det 120Mhz
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
GreeK
Posts: 21
Joined: 2002-04-06 14:29:28
Location: Lkpg
Contact:

Post by GreeK »

Jag installerande Motherboard Monitor på min burk och fläkt eller ngt började spinna som f*n och det lät om den, mitt i natten när folket låg och sov. Så nu är jag tvungen att starta om dator varje gång jag sätter på programmet så jag avinstallerade det.

:[ Vet inte om det är mitt winxphome eller dator som var problemet.
User avatar
Boltmaker
Posts: 109
Joined: 2002-03-29 21:17:21
Location: Smedjebacken ursprungligen,,,

Post by Boltmaker »

Fenix wrote:Jag har en liknande utrustning, fast med TUSL2-C och det tar stopp vid 1.2Ghz.. processorn ligger på 38C överklockad (30-32 vanligt)

FSB'n ligger på 160 och över minnena är det 120Mhz
oj oj oj, min fläkt är nog inte som den ska, eller så är det nåt spel mellan proc & fläkt.
ska nog öppna burken när jag får tid ( kör på sparlågs tills dess 1Ghz ;)
synd att jag inte kan ändra minnes hastighet på mitt moderkort, utan jag är tvungen till att köra dom på samma fart som proc :( har du test kört performence test, det som det står om på www.64bits.se ? vad fick du för poäng isf klockat mm?
- IN HOC SIGNO VINCES -
Post Reply