Ny lag om cookies

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
jstrom
Posts: 1732
Joined: 2002-05-28 22:18:35
Location: Göteborg
Contact:

Ny lag om cookies

Post by jstrom »

http://www.idg.se/ArticlePages/200307/2 ... CS.dbp.asp

Nu blir det jobb för linc igen ::) ;)

Men seriöst.. dom som hittade på denna lagen har nog ingen större koll på hur websidor funkar.. Av IDG-kommentarerna att dömma så verkar ju dock lagen vara lite tvetydlig...

Commens and thoughts? :)
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: Ny lag om cookies

Post by Dissident »

Sådär spontant säger jag att det är idiotiskt, men det verkar som om det bara gäller persistent cookies.

edit: såhär kan det se ut..
http://www.pts.se/sok/sok.asp
User avatar
Pappa-Scan
Posts: 551
Joined: 2002-08-28 15:03:06
Location: Gävle

Post by Pappa-Scan »

Det där skickade jag ett mail om till nyheter@64bits.se inatt :P

Det låter som att lagen är något för paranoida svenssons som tror att varenda cookie är farlig och bits.
Jag är bättre än dig.
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

Efter att ha varit noerd i manga ar har jag hort utrycket "cookies" miljoner ganger. Och jag har fragat om det varje gang jag inte forstatt, men INGEN har lyckats forklara for mig sa att jag forstar vad det ar..

Sigh..

Och nu ar dom nastan olagliga sa nu lar jag ju inte fa reda pa det..
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

pync wrote:Efter att ha varit noerd i manga ar har jag hort utrycket "cookies" miljoner ganger. Och jag har fragat om det varje gang jag inte forstatt, men INGEN har lyckats forklara for mig sa att jag forstar vad det ar..
Sigh..
Och nu ar dom nastan olagliga sa nu lar jag ju inte fa reda pa det..
Det är när webservern säger "Hej, kan du lagra en liten fil som innehåller
SFSDF¤EFEFES¤RW4rw34r34f3r3 under domänen 'mindomän.se' " och sen
senare kan den hämta den filen igen nästa gång du kommer till siten och se
att du gillade pr0n sist, så den lägger upp pr0n-reklam istället för Barbie-reklam.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
xerxes
Posts: 835
Joined: 2002-03-08 21:48:21
Location: Lund
Contact:

Post by xerxes »

http://www.pts.se/sok/sok.asp <- jag fick tre kakor utan att tacka ja :[
There are 2 kinds of people in the world: Those who understand hexadecimal, and those who don't.
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Jag föredrar fortfarande mina med mjölk och inte i datorn. Cookies är ett jävla ofog i 95% av fallen.
iDon't care about your problems.
User avatar
xerxes
Posts: 835
Joined: 2002-03-08 21:48:21
Location: Lund
Contact:

Post by xerxes »

Gnuet wrote:Jag föredrar fortfarande mina med mjölk och inte i datorn. Cookies är ett jävla ofog i 95% av fallen.
Knappast 95%.
En bra cookie märks inte.
There are 2 kinds of people in the world: Those who understand hexadecimal, and those who don't.
User avatar
thr
Posts: 1242
Joined: 2002-06-26 22:55:24
Location: Skene
Contact:

Post by thr »

/me ringer 112 och anmäler 64bits.se
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

Jag tycker det är helt rätt med en sån här lag. Jag började surfa på Internet kring 1996 ungefär, men med åren så blev det allt värre. Ett vanligt besök på Internet kunde resultera i jättemånga cookies.

Det är helt oacceptabelt. Något måste göras mot detta stora problem och jag är glad att det kommer nu. Jag är mycket glad att våra lagstiftare är så pass insatt i teknikens värld att även de förstår hotet från cookies.

Tidigare när jag har försökt framföra det stora hotet från cookies har jag inte blivit tagen på allvar. Alla mina argument såsom "tänk dig om någon får reda på var du har surfat" eller "skulle du vilja att en webbplats vet när du besökte den senast" har bara nonchalant viftats bort. Eller kanske bland det värsta: "vad gör du den dagen en webbplats kommer ihåg ditt användarnamn vid nästa besök?"

Jag tycker man ska följa upp den här lagen stenhårt. Vi vet alla vilka det är som använder sig av cookies - bara svindlare, mördare och våldtäktsmän.

Precis som att vi inte accepterar hedersmord, misshandel av barn eller något annat i vårt samhälle så MÅSTE vi nu få stopp på Djävulens verktyg - Das Cookies.

UPP TILL KAMP!
Vill man inte ha cookies säger man åt browsern att man inte vill ha cookies...
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

thr wrote:/me ringer 112 och anmäler 64bits.se
Då skickar vi brev till din mamma med vår lista över porrsajter du besöker.
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
thr
Posts: 1242
Joined: 2002-06-26 22:55:24
Location: Skene
Contact:

Post by thr »

Axman wrote:
thr wrote:/me ringer 112 och anmäler 64bits.se
Då skickar vi brev till din mamma med vår lista över porrsajter du besöker.
Blanda nu inte ihop mig med min bror tack :)
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

thr wrote:Blanda nu inte ihop mig med min bror tack :)
nejdå, det har vi ju cookies till ;(
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
kuxien
Posts: 57
Joined: 2002-03-11 17:04:00
Location: Skåne
Contact:

Post by kuxien »

Det som är rätt kul är att de som driver igenom dessa lagar inte själv verkar ha så bra koll på dem.

Kolla
http://www.regeringen.se
Eller de olika partiernas hemsidor så ska ni se hur bra denna lag följs.[/url]
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

kuxien wrote:Det som är rätt kul är att de som driver igenom dessa lagar inte själv verkar ha så bra koll på dem.
Jag berättade om den här lagen för en kompis som fick snedtändning direkt. Han inledde med att anmäla en massa kommunala/statliga siter som inte följde lagen och krävde att de skulle straffas hårt som "de nätterorrister de är"... han är lite speciell.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
Imagine
Posts: 804
Joined: 2002-03-08 17:35:46
Location: Strängnäs

Post by Imagine »

Jag gillar kakor som loggar in åt mig.
Reklamkex kan man vara utan dock...
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

IcePic wrote:[Forklaring]
Tack, nu forstod jag.
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
bupp2
Posts: 577
Joined: 2002-03-07 23:18:16
Location: Falun
Contact:

Post by bupp2 »

Eller kanske bland det värsta: "vad gör du den dagen en webbplats kommer ihåg ditt användarnamn vid nästa besök?"
Ojoj... Det var verkligen hemskt :)
<bupp2> Axman, vad gör du?
<Axman> bupp2, vet inte.
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

...

Post by xianze »

hmm känns som att allting bara kommer ta extra lång tid när man måste välja om man vill ha kakor eller inte.
varför inte bara göra en standard som man ställer in typ ja eller nej en gång istället för på varje jävla sida...
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Re: ...

Post by Niklas Berggren »

Xianze wrote:hmm känns som att allting bara kommer ta extra lång tid när man måste välja om man vill ha kakor eller inte.
varför inte bara göra en standard som man ställer in typ ja eller nej en gång istället för på varje jävla sida...
Enkelt, första gången en besökare besöker kak-sidan så får han/hon välja om han/hon vill ha kakor eller inte, svaret sparas i en cookie och...
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Det här forumet, phpBB, spar det namn och lösenord i en kaka när man valt att loggas in automatiskt? Tänkte att eftersom jag har det på min sida... :)
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Re: ...

Post by mkk »

Nicke. wrote:Enkelt, första gången en besökare besöker kak-sidan så får han/hon välja om han/hon vill ha kakor eller inte, svaret sparas i en cookie och...
;D Jo just det. Man svarar "nej jag tillåter inte att ni använder cookies för mig" och så får man en cookie ändå. Extra kul blir det sedan när man sedan varit "smart" och ställt in webbläsaren så att den nekar alla cookies per default, så får man upp frågan om och om igen och kan inte besöka sidan. "Tack för det, Televerket." Okej, Post och Tele Styrelsen då. Som gärna kan förkortas PoS om den här lagen kommer att genomdrivas slaviskt.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

men... svarar man nej så ska naturligtvis ingen kakan sparas. Sen får man ha en kodsnutt på varenda sida som kollar om man har den kakan eller inte... :D
Post Reply