Byggarfeber! [plexichassi, NYTT WEBBHOTELL] ;)

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
User avatar
Leffamonx
Posts: 176
Joined: 2002-05-04 19:33:27
Location: Höör
Contact:

Byggarfeber! [plexichassi, NYTT WEBBHOTELL] ;)

Post by Leffamonx »

EDIT: NYTT WEBBHOTELL, NYTT WEBBHOTELL. Bilderna bör funka...

Vad tusan skall man göra de där ensamma sommardagarna när man bara inte kommer på någonting att göra? Tja, varför inte bygga ett chassi?

Jag var trött på mitt chieftech så jag tänkte:

. Ett plexichassi vore coolt
. Dock inte med ett vanligt midtower utseende
. Transparent plexi är ju bara för tråkigt, jag tar färgat
. Om man skulle ta och göra det som en kub?
. Den skall vara mycket tystare än min nuvarande

Jag klurade lite, gjorde autocad ritningar. Klurade lite. Och till slut var the final autocad klar.

The chassimod:
. Lådan skall ha formen av en kub (nästan).
. Byggt på 3mm blått plexi
. Lådan har en platta mitt i datorn som delar kuben i 2 sektioner. På den övre sektionen skall moderkortet ligga helt ensamt, på den undre sektionen finns: Hårdisk och cd (som är upphängda i mittenplattan) Nätagg (som sitter i ena hörnet)
. I lådans alla hörn sitter det metallkuber som man skall skruva fasst plexit i. Förutom i en hörna där nätagget agerar kub.

Oborrad hörnkloss
Här är jag på väg att borra en av de 10 (tror det) hörnklossarna. Varje kloss måste borras med 3st hål, eftersom det är 3st plexiskivor som skall skruvas fasst i varje. Skruvstädet är perfekt kalibrerat för att alla hål skall komma på samma ställe.

Gängar hörnkloss
Här håller jag på att gänga alla hörnklossar så att de skall passa med m4 skruv. Ganska segt att gänga 30 hål =)

Massa klossar
Mågra klossar som är gängade. Nu skall de bara klarlackas sen är dom klara för användning

Sågar satan
Här sågas det för glatta livet. Jusst denna biten är till för insänkningen vid pciplatserna.

Baksidan
Här är baksidan av datorn. Det stora hålet är där pciplatserna skall vara och det lilla hålet är för strömmen till nätagget

Pci platser
Här är den biten som blev söndersågad i en ovanstående bild. Bara det att nu är den ännu mer misshandlad. Se så gulligt det blev

kanin
Wtf... looks like redhats avatar. Mitt under arbetet kom en kanin farande utanför fönstret.

Pci och lite bakdel
Så där blev pci insänkningen (eller vad man skall kalla den) Här ser vi ju lite av lådan också, wee. Ja det är skyddsplast på, det är inte som den är skabbig ;)

Moderkort output
Och sådär gulligt löste jag det.

Best friend
En moddares bästa vän...

Baksidan igen Baksidan igen... fasst utan pci/mobbo ingångar

Fläkthål
Saker börjar hända. Fläkthålen är utsågade. Det lilla hålet är för nätagget

Perspektiv Här ser ni lite hur lådan är uppbyggd, klossarna, mittenplattan osv.

Mittenplattan Här ser vi den färdiga mittenplattan. Det är själva stommen i lådan. Hålen är till för att: Hålla moderkortet, cd+ljudkortgrej, 2st hårdiskar.

öppen låda Här ser ni hur nätagget och moderkortet skall sitta. Om ni är riktigt observanta så ser ni att nätaggsplåten är tokmoddad. Jag har gjort ett nytt hål där man skall koppla in strömsladden. Det skulle ju inte vara så snyggt att ha en sladd som hängde på sidan av lådan. Och som ni ser så har jag svetsat. Var tvungen att svetsa fasst skruvar, annars skulle det bli omöjligt att sätta ihop nätagget tillsammans med plexit, det skulle liksom inte gått att skruva skuvar på baksidan i efterhand.

Cd upphängning Här ser ni upphängningen som jag gjort av smala plåtremsor, som jag bockat till. Dessa upphängningar hänger alltså i mittenplattan, i mittenplattan går det dinskenor som dom är fasstksruvade i. Också dinskenorna har fasstlöddade muttrar på baksidan för att det skall gå att ta av upphängningen smidigt.

Fläktadapter Här är en annan detalj. En 80mm fläktadapter till processorkylflänsen. Det är tänkt att adaptern skall vara så hög att den går kant i kant med locket på datorn. På bilden ser ni en liten test jag gjorde på en pappskiva.

Fläktadapter Här skall jag såga ut den riktiga adaptern i plåt.


Fläktadaptern klar Så här blev adaptern


Ganska klar Här ser ju datorn ganska klar ut. Den saknar bara lite innerbelysning och ett lock. Jag var tvungen att använda den, det är därför det är komponenter i den.


Kolla in min galna kylfläns till mitt geforce 3 =)


EDIT: NYTT WEBBHOTELL, Bilderna bör funka...


Ja det är väll lite av vad jag pysslat med på regniga dagar =) Mitt första hemgjorda chassi btw...

Det kommer nog fler bilder när jag pallar...

Tack till: Plastbiten AB, mig, min bror, topic (söt), sticksågen, 64bits och sticksågen.

/ Leffamonx[/b]
Last edited by Leffamonx on 2003-09-03 18:46:44, edited 2 times in total.
Leffamonx speakz:
Palla med...
User avatar
Leffamonx
Posts: 176
Joined: 2002-05-04 19:33:27
Location: Höör
Contact:

Post by Leffamonx »

Som start/reset/cd knapp skall jag använda mig av detta kretskortet

http://www11.brinkster.com/teamlog/Kretskortet.jpg

Det skall vara "touchknappar" så att man slipper slita ut näven varje gång man resetar (blir några gånger med windows)

Jag skall även installera en sån här vfd:

http://madmodders.no-ip.com/temp/woodcase30.JPG

(tack madmodder) =)

/ Leffa
Leffamonx speakz:
Palla med...
User avatar
Leffamonx
Posts: 176
Joined: 2002-05-04 19:33:27
Location: Höör
Contact:

Post by Leffamonx »

Jaha =(

Brinkster har tydligen en policy att ett begränsat antal personer får kolla på bilderna per dag...

hmm.. ja ja jag får väll försöka lösa något. Det här var ju ytterst tråkigt

// Leffa
Leffamonx speakz:
Palla med...
Ponte
Posts: 301
Joined: 2003-05-06 23:09:32
Location: Lycksele
Contact:

Post by Ponte »

Jo, lite synd att bilderna inte funkar...du får helt enkelt köpa dig ett konto hos nått trevligt webhotell med obegränsad överföring ;)
User avatar
Leffamonx
Posts: 176
Joined: 2002-05-04 19:33:27
Location: Höör
Contact:

Post by Leffamonx »

tja eller inte ;)

/ Leffa
Leffamonx speakz:
Palla med...
Ponte
Posts: 301
Joined: 2003-05-06 23:09:32
Location: Lycksele
Contact:

Post by Ponte »

Hehe, men kan du inte skicka bilderna då? Via ICQ eller mail eller nåt?
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Men skaffa nåt jävla bättre än Brinkster :-/
iDon't care about your problems.
User avatar
Leffamonx
Posts: 176
Joined: 2002-05-04 19:33:27
Location: Höör
Contact:

Post by Leffamonx »

gnuet: mm vet... det suger, är reggad på home.no, men ftp:n vägrar funka =/

. Olle
Leffamonx speakz:
Palla med...
User avatar
EagleSpirit
Posts: 461
Joined: 2002-03-08 22:47:04
Location: Göteborg
Contact:

Post by EagleSpirit »

gah, låter ju hur bra som helst. Men kan inte se bilderna! Fixa nån som kan lägga upp bilderna fort :)
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Leffamonx wrote:gnuet: mm vet... det suger, är reggad på home.no, men ftp:n vägrar funka =/
home.no är lagom mög :-/

bilderna va iaf snygga, najs bygge.
iDon't care about your problems.
User avatar
Leffamonx
Posts: 176
Joined: 2002-05-04 19:33:27
Location: Höör
Contact:

Post by Leffamonx »

=/ Man måste kopiera adressen till alla bilder och pasta in i ett nytt fönster, drygggt...

Måste verkligen skaffa ett bättre webbhotell

/leffa
Leffamonx speakz:
Palla med...
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Var köpte du plexit?
DDS for life!
User avatar
pro-zeed
Posts: 288
Joined: 2002-06-16 16:46:19
Location: Landskrona
Contact:

Post by pro-zeed »

Om du har ett litet plexi-chassi, så måste du ha bra ventilation...
en kille hade ett ganska litet sådant, pyramidformat... en gång stängde någon den luckan han alltid hade öppen för att det inte skulle bli för varmt... och då blev det så pass varmt att plexit bågnade...
"Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker..."
User avatar
Leffamonx
Posts: 176
Joined: 2002-05-04 19:33:27
Location: Höör
Contact:

Post by Leffamonx »

pro-zeed wrote:Om du har ett litet plexi-chassi, så måste du ha bra ventilation...
en kille hade ett ganska litet sådant, pyramidformat... en gång stängde någon den luckan han alltid hade öppen för att det inte skulle bli för varmt... och då blev det så pass varmt att plexit bågnade...
Jag har 2st ställbara 12cm fläktar som blåser in och ut. Tror inte det skall vara i farozonen...

Bilderna kommer nog upp på ett bättre webbhotell snart, så slipper ni allt klödd

/Leffa
Leffamonx speakz:
Palla med...
User avatar
crossfire
Posts: 1609
Joined: 2002-11-24 15:07:46
Contact:

Post by crossfire »

Leffamonx wrote: Bilderna kommer nog upp på ett bättre webbhotell snart, så slipper ni allt klödd
Fått mitt pm?
AMD XP2700+, DualDDR 2x512mb PC3200 Kingston, Epox-8rda+ Nforce2, Radeon 9600xt, Chieftec Dragon - Silver
.Undrar du vad jag pysslar med på bilden? Titta här.
User avatar
Leffamonx
Posts: 176
Joined: 2002-05-04 19:33:27
Location: Höör
Contact:

Post by Leffamonx »

Weee, tack vare crossfire kan vi njuta av bilderna...

Enjoy and give feedback... / leffa

ps. Crossfire is tha pimpmaster from now one[/u]
Leffamonx speakz:
Palla med...
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Bra att bilderna fungerade till sist - ser ut som ett schysst bygge.

En liten undran från min sida - vad har du mellan flänsen och GPU'n? Eftersom den stora flänsen går fri från minneskylarna måste du ha något mellan chippet och flänsen som leder värmen bra samtidigt som flänsen höjs upp. En kopparklump kanske?
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
Leffamonx
Posts: 176
Joined: 2002-05-04 19:33:27
Location: Höör
Contact:

Post by Leffamonx »

Illuwatar wrote:Bra att bilderna fungerade till sist - ser ut som ett schysst bygge.

En liten undran från min sida - vad har du mellan flänsen och GPU'n? Eftersom den stora flänsen går fri från minneskylarna måste du ha något mellan chippet och flänsen som leder värmen bra samtidigt som flänsen höjs upp. En kopparklump kanske?
Jag satte den på den gamla flänsen. Har tagit av nu, för tung och rätt kass.
borz wrote:Var köpte du plexit?
Plastbiten hette företaget =)

. Håll till godo / Leffa
Leffamonx speakz:
Palla med...
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

www.passagen.se's webhosting brukar funka ok..
User avatar
Den_Onda_Apan
Posts: 375
Joined: 2002-03-08 18:38:24
Location: Västerås
Contact:

Post by Den_Onda_Apan »

Du verkar bra på att bygga saker.
Leopard 2 - 1500 Kusar och 5000 Nm
Fiat Uno 45 - 45 Kusar och 80 Nm

^*_*^
User avatar
Leffamonx
Posts: 176
Joined: 2002-05-04 19:33:27
Location: Höör
Contact:

Post by Leffamonx »

Den_Onda_Apan wrote:Du verkar bra på att bygga saker.
Det är technics-legots fel ;)

/ rydberg
Leffamonx speakz:
Palla med...
tjoff
Posts: 267
Joined: 2002-03-13 16:53:30

Post by tjoff »

lillis wrote:www.passagen.se's webhosting brukar funka ok..
Passagen var bra förr.. men nu när dom inte tillåter alla format och inga direktlänkar så blir det en pina att hålla på med passagen.


OnT:
Riktigt snyggt chassi :)
User avatar
topic
Posts: 723
Joined: 2002-05-02 22:02:11

Post by topic »

najs leff men jag ska FAN vara med på tacklistan. det e för fan min fläns på gforcet! :P :P :P
User avatar
Leffamonx
Posts: 176
Joined: 2002-05-04 19:33:27
Location: Höör
Contact:

Post by Leffamonx »

topic: Naaww, har tagit av den juh :P Men ok, bara för att du e så söt

/ Leffa
Leffamonx speakz:
Palla med...
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Jag tror att denna fläns skulle kunna fungera bra om du fixade ett bättre "interface" mellan GPU och fläns (att sätta den på originalflänsen är ingen bra idé). Ett massivt kopparblock skulle göra susen. Sedan slipar och polerar du blockets båda sidor samt flänsens yta som skall gå mot blocket. Det hela påminner om när jag moddade ett GF2-kort med hjälp av en gammal P-Pro-fläns. Då använde jag en 4mm tjock kopparplatta mellan fläns och GPU för att flänsen skulle gå klar från alla komponenter runtom GPU:n. Du beöver dock en betydligt tjockare platta för att klara minnesflänsarna. I ett plexichassi skulle flänsen se garanterat extrem ut...
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
Locked