Telefonförsäljare

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
Ponte
Posts: 301
Joined: 2003-05-06 23:09:32
Location: Lycksele
Contact:

Telefonförsäljare

Post by Ponte »

Det ringde för ett tag sedan ännu en av dessa telefonförsäljare...denna gång ville dom få mig att byta teleabbonebang =/ Börjar bli måttligt less detta.. Finns det inget sätt att spärra alla typer av telefonförsäljare? Tex att ringa telia och be dem spika upp en firewall som filtrerar bort alla frsäljare? ;)
Jaa..alla tips är välkomna..orkar inte be fler försäljare att dra åt skogen..
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Se till att du har det som oss... den största utgiften på vår teleräkning är den fasta avgiften. Envisas med att fråga försäljarna om de kan erbjuda en sänkning av den till dess att de lär sig och sätter upp dig på listan av folk det inte är värt att ringa.
Eller gör som jag gjorde när de ringde och frågade efter min sambo.
"Hon bor inte här längre." svarade jag kort.
Mia, som satt en och en halv meter ifrån mig, såg väldigt förvånad ut vid det påståendet :)
"Hon/Han dog för en månad sedan." Är ett annat bra svar.
Eller lägg bara ifrån dig luren en timme.

Krånglar du tillräckligt mycket så kommer det att bli känt bland försäljarna på ett bolag och de låter dig vara i fred (eller så blir det en sport att ringa och reta dig)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Mind
Posts: 1032
Joined: 2002-12-26 22:22:04
Contact:

Post by Mind »

Ja, du finns med på en lista som defult. nästa gång nån ringer fråga efter någon slags lista som dom fått ditt nr ifrån, vet dom inte be dom kolla med bossen.
minns tyvär inte vad den heter.

eller ta tillfället i akt och ha roligt.

Har ingen server att lägga doc filen på, så ni får la scrolla lite =)

Hur man blir kvitt telefonförsäljare
1. Om de vill låna ut pengar till dig, säg att du just ansökt om konkurs och att du är i stort behov av pengar. Fråga: "Hur länge får jag ha lånet? Måste jag betala tillbaka någon gång, eller är det likadant som med de pengarna jag lånade före min konkurs?"

2 Om de börjar med: "Hur står det till idag?" svara: "Hur så?" Du kan också säga: "Tänk så snällt att du frågade! Ingen tycks bry sig nu för tiden. Jag har ju så många problem: min ischias sätter åt mig, mina ögonfransar värker, min hund har precis dött..." När de försöker komma tillbaka till sitt erbjudande, fortsätt bara att berätta om dina problem.

2. Om människan säger att han heter Sven Svensson och ringer från AB XYZ, be honom bokstavera sitt namn, be honom sedan att bokstavera firmanamnet, och be honom till sist att tala om varifrån han ringer. Fortsätt att fråga personliga frågor eller frågor om företaget så länge som det behövs.

3. Det här fungerar bäst om du är man: Telefonförsäljaren: "Hej, jag heter Lisa och jobbar för Pettersson och Bendel..." Du: "Vänta lite!" (några sekunders paus) "OK, (hest viskande) vad har du på dig?"

4. Låt verkligen glad och överraskad och utropa: "Lisa! Är det verkligen du? O, herre Gud! Lisa, hur ÄR det bara med dig?" Förhoppningsvis blir Lisa skräckslagen under ett par sekunder medan hon försöker fundera ut var sjutton ni har träffats förut.

5. Säg "Nej" om och om igen. Var noga med att variera tonfallet på varje nej. Håll en jämn rytm även när de försöker säja något. Det här är roligast om du kan hålla på tills de lägger på luren.

6. Om de ringer från Väntjänsten och försöker få dig som engagerad, aktiv medlem, svara med så olycksbådande röst som du kan uppbåda: "Jag har inga vänner... vill du bli min vän?

7. Om de rengör mattor: "Kan ni få bort blodfläckar? Verkligen? Hur är det med getblod? Blod från hönor också? Från MÄNNISKOR?"


8. Låt människan rapa upp sin inlärda läxa och inflika då och då ett "Jasså, jaha" eller "Låter spännande". När hon till sist vill, att du ska köpa grejen, fria till henne. Hon blir antagligen alldeles förvirrad, men förklara för henne, att du inte kan lämna ut ditt kreditkortsnummer till en främmande människa.

9. Säg, att du jobbar för samma företag som han. Exempelvis: Försäljaren : "Jag heter Lasse och ringer från Electroniks." Du: "Electroniks!! Jag jobbar också hos dem. Var ringer du ifrån?" Försäljaren: "Ja, från Karlstad." Du: "Jaha, tänk att det finns en avdelning där också. Hur går affärerna? Hur är vädret? Visst är det synd, att försäljning till anställda strider mot företagets policy! Vi ses kanske!"


10. Lyft på luren. Så fort du hör, att det är en telefonförsäljare, lägg ner luren, ropa eller skrik: "O, herre Gud!!!" och lägg sedan på.

11. Säg åt försäljaren, att du är upptagen, men om du får deras telefonnummer så skall du ringa upp dem igen. Om han säger, att han inte får lämna ut numret, be om hans hemnummer och säg, att du ringer honom på det numret (detta brukar vara det bästa sättet att bli kvitt telefonförsäljare). Om människan säger: "Nja, jag vill nog inte bli uppringd hemma", säg då - med ett hörbart leende - "Då vet du hur det känns för mig."

12. Be dem prata RIKTIGT SAKTA, eftersom du vill skriva ner VARENDA ord.

13. Insistera på att den som ringer är din kompis Erik, som behagar skämta med dig. "Kom igen nu Erik, lägg av! Allvarligt talat Erik, hur mår din familj?"

14. Säg åt försäljaren att du fått husarrest och fråga om de kan ta med sig öl och chips till dig.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

15. Om inget annat funkar, låt dig inspireras av dadaism, Tiddelipom!

16. Ge intryck av att vara helt normal men avsluta alla meningar med "Tiddelipom".

17. Försök som Yoda att tala, Tiddelipom!

18. Sjung Internationalen men glöm absolut inte femte versen, Tiddelipom!

19. Lid av Tourettes syndrom, Tiddelikukjävlapom!
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Big_Bird wrote:15. Om inget annat funkar, låt dig inspireras av dadaism, Tiddelipom!

16. Ge intryck av att vara helt normal men avsluta alla meningar med "Tiddelipom".

17. Försök som Yoda att tala, Tiddelipom!

18. Sjung Internationalen men glöm absolut inte femte versen, Tiddelipom!

19. Lid av Tourettes syndrom, Tiddelikukjävlapom!
Jag skrattade.. Men det är sent.
User avatar
BeeFCakE
Posts: 397
Joined: 2003-05-10 11:55:03
Location: Stockholm
Contact:

Post by BeeFCakE »

Listan heter NIX och är en databas över människor som meddelat att de inte vill vara med i databaser... ;)

Det ska inte vara krångligare än att säga att du vill stå på den listan, alla seriösa telemarketingföretag "tvättar" sina listor mot NIX-listan innan de kontaktar människor... Eventuellt måste man själv ta initiativet att få sitt namn på listan, men sen ska du vara befriad från allt vad telemarketing heter...
Har återupptäckt den vackra världen som är 8-bits gaming!
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Försäljaren -Hej jag heter Erik, Jag ringer för att se om du är intresserad av att skaffa en plgneghrha grfhbstfdss.
Du: -Det är alltså telefonförsäljning det handlar om?
Försäljaren -Ja?
Du: Då har jag en jättefin dator/TV/stereo/kattunge till salu...

Fortsätt att rabla upp hur bra det DU säljer är, ignorera alla försök att avbryta.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

BeeFCakE wrote:Listan heter NIX och är en databas över människor som meddelat att de inte vill vara med i databaser... ;)

Det ska inte vara krångligare än att säga att du vill stå på den listan, alla seriösa telemarketingföretag "tvättar" sina listor mot NIX-listan innan de kontaktar människor... Eventuellt måste man själv ta initiativet att få sitt namn på listan, men sen ska du vara befriad från allt vad telemarketing heter...
Mindre seriösa bolag tycks däremot köra NIX-listan som ett gratis alternativ till telefonregister.

Vid marknadsundersökningar och liknande behöver du bara säga att du jobbar som journalist så avslutar de samtalet. (Vi behöver inte få veta hur det går till verkar de resonera ;) )
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Trogdor
Posts: 1680
Joined: 2002-03-08 9:08:54
Location: Örebro
Contact:

Post by Trogdor »

iMac 20" + 20" : 2,4Ghz Core 2 Duo : 3GB PC2-6400 : 250 + 500GB HD
User avatar
zerax
Posts: 1160
Joined: 2002-03-07 23:03:25
Location: Göteborg
Contact:

Post by zerax »

eller skaffa hemligt telenr.
Antingen eller. Något av dom
Foto!
User avatar
Crazy
Posts: 51
Joined: 2002-03-08 23:14:35
Location: Linköping
Contact:

Post by Crazy »

Länge sen jag skrev nåt här men eftersom ni snackar om telefonförsäljare o jag just nu jobbar som de så kan jag ju lika gärna dra ett inlägg.

Har sålt det mesta inom telefonabbonemang, tele2, optimal telecom etc etc. Och visst jag förstår att folk blir irriterade när man ringer men de verkar som att folk har glömt att telefonförsäljare är människor också, man möts ofta av redigt otrevliga människor som häver ur sig diverse spydigheter. Så tänk efter nästa gång ni behandlar en telefonförsäjare som skit, vi vet ju vart ni bor ;)

Om man vill bli av med en försäljare som säljer telefonabbonemang så säger ni helt enkelt att ni redan är kund hos dom eller säger att ni har bindningstid, då hamnar ni på bortfall o då ringer man aldrig upp mer.

Lycka till! :P

Ha de gött..
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Bindningstid... smart. Skall tänka på det nästa gång.
Tack för tipset.

telefonförsäljare är ett otacksamt jobb... och grovt otrevlig tycker jag att man inte skall vara. (Om inte samma företag ringer en väldigt många gånger på kort tid och ens tålamod tar slut)
Men lite absurdism får ni allt tåla ;) Tiddelipom!
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Ponte
Posts: 301
Joined: 2003-05-06 23:09:32
Location: Lycksele
Contact:

Post by Ponte »

Erdball, tack :) Precis vad jag behövde!
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

we hatesss them! filthy little salesssmen!
iDon't care about your problems.
Post Reply