Hårdvaruproblem m. Asus A7V8X-X o XP 2400+, stängs av direkt

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
pro-zeed
Posts: 288
Joined: 2002-06-16 16:46:19
Location: Landskrona
Contact:

Hårdvaruproblem m. Asus A7V8X-X o XP 2400+, stängs av direkt

Post by pro-zeed »

Min kompis beställde en ny dator som han fick igår, meckade ihopa prylarna och fick igång datorn... en sekund ungefär, sen stängdes den av... den hann inte ens boota...
Jag gick hem o började felsöka lite grand, ryckte ut den ena komponenten efter den andra tils bara processorn var kvar, fortfarande lilkadant... ryckte ut den oxå, för även om där inte sitter någon processor, så e nätagget ändå igång, fläkten snurrar ju.... och mkt riktigt så snurrade fläkten när vi tryckte på power-knappen... jag misstänkte processorn och tog hem den till mig för att prova, men här bootade min dator upp med hans processor utan några som helst problem... eller lite problem var där... jag kunde välja mellan 700 o 933Mhz bland de förinställda alternativen i min BIOS (har ett A7S333) och sen har jag manual där jag ställer in bus o multipel själv...
har provat med olika nätagg oxå...
Vad tror ni är felet? Jag gissar stenhårt på moderkortet...
"Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker..."
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Prova att ta loss moderkortet och skruva fast det igen, eller kör det utan att skruva in det i lådan. För att vara säker att det inte är något som tar i och kortsluter. Se så att ingen metalldistans sitter fel i plåten och liknande. Gör inte ens det någon skillnad så kan det mycket väl vara ett trasigt kort.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
pro-zeed
Posts: 288
Joined: 2002-06-16 16:46:19
Location: Landskrona
Contact:

Post by pro-zeed »

mkk wrote:Prova att ta loss moderkortet och skruva fast det igen, eller kör det utan att skruva in det i lådan. För att vara säker att det inte är något som tar i och kortsluter. Se så att ingen metalldistans sitter fel i plåten och liknande. Gör inte ens det någon skillnad så kan det mycket väl vara ett trasigt kort.
Ja, det kan man ju oxå göra... det har jag inte tänkt på... får väl prova det oxå...
"Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker..."
Post Reply