DVD-brännarprogram till Linux (über-bra då...)

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
User avatar
pro-zeed
Posts: 288
Joined: 2002-06-16 16:46:19
Location: Landskrona
Contact:

DVD-brännarprogram till Linux (über-bra då...)

Post by pro-zeed »

Finns det nåt dvd-brännarprogram till Linux som är lika bra som DVDXCopy o DVDXCopy Xpress?
Dessa två program kopierar varenda film oavsett kopieringsskydd osv...
Behöver båda funktionerna som dessa två programmen erbjuder, DVDXCopy kan kopiera en film o splitta den på två skivor, med menyer o allt... DVDXCopy Xpress tar ett ljudspår, ett textningsspråk o kopierar det till en skiva... hade behövt antingen ett program som kan båda delarna eller två program som klarar det... har letat utan att hitta nåt lika kraftfullt...
"Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker..."
User avatar
toz
Posts: 80
Joined: 2002-03-16 11:34:46
Contact:

dvd-copy

Post by toz »

Tja. jag är också på jakt efter något dyligt. så här gjorde jag.

I windows använder jag ett program som heter shrinkdvd det funkar mycket bra, man väljer vilka ljudspår man vill ha kvar och så kan man välja bort onödiga trailers osv. om filmen fortfarande inte få plats så kan man komprimera den lite i flera olika förvalda steg 5, 10, 15 % osv så att den rymms på en DVD-R.

Har provat att rippat två st dvdskivor i linux med hjälp av "readcd" som ingår i cdr-tools och det funkar perfekt man får en isofil som blir exakt en kopia, jag vet int eom de två filmer jag rippat har varit krypterade så jag är inte säker på att det går med alla filmer.
När du rippat filmen till en iso så kan du mounta den som en vanlig cdrom med
"mount -o loop -t iso9660 <isofilename> <mountpoint>"
sen kör du igång shrinkdvd genom wine, se till att wine cdrom pekar på den mounterade filen.
Gör en ReAuthor och spara den nya filmen.
Programmet skapar en mapp med de filer skall ligga i VIDEO_TS mappen på en dvd.
Efter detta är det bara att bränna med cdrecord-proDVD enligt denna guide:
http://dvd.chevelless230.com/

funkade för mig.
User avatar
-Force
Posts: 154
Joined: 2002-03-10 22:13:44
Location: Kramfors
Contact:

Post by -Force »

Är det inte UDF-filsystemet på en DVD?
User avatar
toz
Posts: 80
Joined: 2002-03-16 11:34:46
Contact:

udf..

Post by toz »

Det är mycket möjligt men det funkar att mounta med iso 9660 = )

Kollade igenom min wine config och jag ljög litegrann eftersom jag inte hade mountat iso:n under cdrom device. Den är mountad som en vanlig enhet.
Gjorde så först men då klagade wine på att det inte var en giltigt blockdevice, så därför mountade jag den som en enhet istället,
kom ihåg det nu när du säger det att jag blev tvungen att ändra det.
Post Reply