ny dvd-brännare men bränner bara cd-r/rw

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
ruppe
Posts: 3
Joined: 2003-09-26 18:22:17

ny dvd-brännare men bränner bara cd-r/rw

Post by ruppe »

hej, satte in min nya brännare, en Nec ND-1300A, idag o skulle bränna min första dvd tänkte jag..men icke. cd-r o cd-rw bränning funkar men inte dvd. verkar som dvd-funktionen i brännaren inte hittas av de otaliga brännarprogram jag testat, den cachar lite o sen hänger sig hela skiten så fort den försöker börja skriva till dvd-skivan. Kan tilläggas att jag testat den på båda ide-kanalerna, testat o bränna image-filer och ren data ingen skillnad. Har ingen erfarenhet av dvd-bränning sen tidigare och det känns som jag måste missat nåt oerhört väsentligt. Är det nåt mer man behöver göra än plugga in brännaren i med en dvd-r och köra. Är det nåt speciellt gränssnitt som behövs för dvdbränning.

hoppas nån känner igen dessa symtom eller vet vad man ska ta sig till(inte våld än iaf) i ett sånt här fall.
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Lämna tillbaka och köp en Pioneer-brännare.
iDon't care about your problems.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

ND1300 är kinkig på märken på DVD-R, det finns en firmware som fixar detta.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
J_Hells
Posts: 102
Joined: 2002-09-02 11:31:21

Post by J_Hells »

Om du letar efter firmware så finns det mesta här: http://forum.rpc1.org/portal.php

Jag gjorde precis om min DVD+brännare till en DVD-/+. 8)
Gigabyte 7VRXP
AMD XP Thoroughbred 2,4GHz
512 MB 374MHz DDR Samsung
Gigabyte R9600PRO @ 515/690MHz
4 Western Digital 120GB SE RAID5, 256MB Cache.
ruppe
Posts: 3
Joined: 2003-09-26 18:22:17

Post by ruppe »

kan det vara så jäkligt att den hänger sig bara för att den inte tycker om skivan..borde man inte få nåt felmeddelande då istället..får väl kolla in den där firmware sidan o se om det finns nåt som kan hjälpa där.
Post Reply