Skillnad mellan hub och router

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Rom Raptor
Posts: 621
Joined: 2002-11-13 18:13:15
Location: Stockholm
Contact:

Skillnad mellan hub och router

Post by Rom Raptor »

Vad är egentligen skillnaden mellan hub och router? Är det att router visar ett externt ip medan en hub visar en per dator?
User avatar
Or1oN
Posts: 313
Joined: 2002-03-07 23:30:50
Contact:

Post by Or1oN »

En router delar ut ett och samma ip till varje dator, en hubb måste du själv på tcp/ip delen välja fast ip.
Intel P!!!! 2.4 c
Abit Ic7-max3
POV GeForce4 Ti4200 128Mb DDR 3.3ns
Corsair XMS4000 DDR-DIMM 256MB PC4000*2
Western Digital Caviar XL 80.0Gb 7200rpm
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
Olsson
Posts: 134
Joined: 2002-03-11 8:07:13
Location: Skåne
Contact:

Post by Olsson »

Or1oN wrote:En router delar ut ett och samma ip till varje dator, en hubb måste du själv på tcp/ip delen välja fast ip.
Om du har fel svara inte.

En router har inte med dhcp att göra ("automatiskt ip" )
Router skyfflar data, inte mer. Dock finns det routrar som kan köra dhcpservrar också men det är inget som har med själva routerdelen. Routrar behöver inte skyffla ip iheller.

Med en hubb kan man köra dhcp om man så vill det. Man behöver inte köra statiskt. Du behöver inte ens köra IP.
Ja jag har några datorer..
User avatar
haghala
Posts: 151
Joined: 2002-10-01 15:18:59
Contact:

Post by haghala »

en Router översätter data från ISP till sådant som din dator hemma förstår
en hubb är bra en repeter + signal delare alt bara signal delare
:::Duron 1,3Ghz::512 DDR-RAM PC2700::120GB SeaGate::Geforce 2 MX-200 TV-Out 64Mb::ASROCK K7VM2::LG 32x10x40:::
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

haghala wrote:en Router översätter data från ISP till sådant som din dator hemma förstår
Eep. Helt fel.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
-Force
Posts: 154
Joined: 2002-03-10 22:13:44
Location: Kramfors
Contact:

Post by -Force »

Ordet router har fått lite dubbel betydelse, nu för tiden verkar ordet router innebära hårdvara som gör NAT, vilket en "riktig" router inte gör.
User avatar
spyse
Posts: 646
Joined: 2002-03-08 7:56:24
Location: Västerås
Contact:

Re: Skillnad mellan hub och router

Post by spyse »

Rom Raptor wrote:Vad är egentligen skillnaden mellan hub och router? Är det att router visar ett externt ip medan en hub visar en per dator?
Att förklara vad en router gör är rejält svårt....och skulle ta för lång tid....dock kan jag råda dig att ladda ner ciscos CCNA kurs och läsa igenom den är på 300 p på gymnasiet (10 p högskolan)....är indelad i fyra semestrar tror det är semester 2 & 3 som behandlar routrar eller så som du märker är det en stor del.....

men jag förmodar att du nöjer dig med en kort sammanfattning :) men vill du veta mer kolla cisco
Driver http://www.deadshop.se en svensk smokeshop som säljer det mesta inom rökning, så som; pipor, papper, tändare, digitalvågar, och övriga tillbehör samt rökelser, till bra priser.
corre
Posts: 659
Joined: 2002-03-08 10:49:39
Location: Kristianstad

Post by corre »

en router är en smidig liten sak som översätter mellan olika IP-serier(45.85.24.51<->192.168.0.1 mfl.) samt mellan olika protokoll samt mellan olika anslutningar mot olika nätverk

(humm fick jag rätt på det nu)
User avatar
crossfire
Posts: 1609
Joined: 2002-11-24 15:07:46
Contact:

Post by crossfire »

Allt snack om vad en router är finns redan i denna tråd: http://www.64bits.se/forum/viewtopic.php?t=23968

Läs den.
AMD XP2700+, DualDDR 2x512mb PC3200 Kingston, Epox-8rda+ Nforce2, Radeon 9600xt, Chieftec Dragon - Silver
.Undrar du vad jag pysslar med på bilden? Titta här.
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Re: Skillnad mellan hub och router

Post by linc »

spyse wrote:
Rom Raptor wrote:Vad är egentligen skillnaden mellan hub och router? Är det att router visar ett externt ip medan en hub visar en per dator?
Att förklara vad en router gör är rejält svårt....och skulle ta för lång tid....dock kan jag råda dig att ladda ner ciscos CCNA kurs och läsa igenom den är på 300 p på gymnasiet (10 p högskolan)....är indelad i fyra semestrar tror det är semester 2 & 3 som behandlar routrar eller så som du märker är det en stor del.....

men jag förmodar att du nöjer dig med en kort sammanfattning :) men vill du veta mer kolla cisco
Räcker med semester 1 om han bara vill få reda på vad skillnaden mellan en hub och en router är. :)
hej.
Guest

Post by Guest »

haghala wrote:en Router översätter data från ISP till sådant som din dator hemma förstår
eh? Svara inte då ni inte vet vad begräppen innebär.
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

avatar wrote:eh? Svara inte då ni inte vet vad begräppen innebär.
Tycker det är rätt skoj att se folk svara som inte vet vad det snackar om...en kollega till mig är sån...vet han inte exakt tycker jag att det låter mest som han hittar på å spånar hejvilt...lite robert r00t ;D
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
Guest

Post by Guest »

elvenman wrote:
avatar wrote:eh? Svara inte då ni inte vet vad begräppen innebär.
Tycker det är rätt skoj att se folk svara som inte vet vad det snackar om...en kollega till mig är sån...vet han inte exakt tycker jag att det låter mest som han hittar på å spånar hejvilt...lite robert r00t ;D
haha.. :)

härligt med sånna människor iofs. Men hellst inte på ett forum. Det är lixom fel ställe. Kan gärna läsa det i 'idiot.log' men inte på ett datorrellaterat forum :]
User avatar
haghala
Posts: 151
Joined: 2002-10-01 15:18:59
Contact:

Post by haghala »

Det jag mennade var att en router översätter ex. DSL signaler till signaler ett nätverkskort kan förstå så jag gjorde fellet att förväxla router med ett dsl modem...
så jag ber om ursäkt för mitt lilla fell.. by the way. jag läser för till fället cisco semester 1 och i semester 1 förklaras router på ca 10 olika sett beroende på vilket kapitel och saman hang.. alt som har ståt i den här tråden har även ståt i min cisco bok om inte jag minns helt fel.
:::Duron 1,3Ghz::512 DDR-RAM PC2700::120GB SeaGate::Geforce 2 MX-200 TV-Out 64Mb::ASROCK K7VM2::LG 32x10x40:::
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

haghala wrote:Det jag mennade var att en router översätter ex. DSL signaler till signaler ett nätverkskort kan förstå så jag gjorde fellet att förväxla router med ett dsl modem...
så jag ber om ursäkt för mitt lilla fell.. by the way. jag läser för till fället cisco semester 1 och i semester 1 förklaras router på ca 10 olika sett beroende på vilket kapitel och saman hang.. alt som har ståt i den här tråden har även ståt i min cisco bok om inte jag minns helt fel.
Det är ju iofs en viss skillnad på vad som är en generell router och vad som
ingår i en Dlink604-produkt. De skriver säkert "router" eller "adsl-router" eller
tusen andra förenklande ord i deras färgglada broschyr för att de inte orkar ange:
router
switch
brygga
hub
adsl-modem
nat/firewall
..för då skulle vanligt folk få krupp, så de tar det ordet som verkar "bäst" av de
funktioner den har och skriver kort och gott "router". Men bara för att en
Dlink är en router (bland annat) så är inte en router == adsl-modem.

Jag skulle definiera en router som en bit hårdvara med två eller fler nätverks-interface
som kan routa
(dvs, göra sluga vägval) på det nivå-3-protokoll som routern
supportar.
Sen kan den ha routingprotokoll, nat, portfilter, switch/hub, webserver och Wlan inbyggt också,
men det är bisaker.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
J_Hells
Posts: 102
Joined: 2002-09-02 11:31:21

Post by J_Hells »

Gigabyte 7VRXP
AMD XP Thoroughbred 2,4GHz
512 MB 374MHz DDR Samsung
Gigabyte R9600PRO @ 515/690MHz
4 Western Digital 120GB SE RAID5, 256MB Cache.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Tyckte det var svårt att hitta nån i den tråden som inte var förvirrad bara...
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
J_Hells
Posts: 102
Joined: 2002-09-02 11:31:21

Post by J_Hells »

IcePic wrote:
Tyckte det var svårt att hitta nån i den tråden som inte var förvirrad bara...
Mitt svar var väl ändå bra? Även om jag inte orkade reda ut allting åt honom. Annars var "En hub ska du ha om du har flera ipadresser från din isp. Har du bara en ip måste du ha en router för att dela ut internet.
" helt klockren. ;) (Ja, jag skojar).
Gigabyte 7VRXP
AMD XP Thoroughbred 2,4GHz
512 MB 374MHz DDR Samsung
Gigabyte R9600PRO @ 515/690MHz
4 Western Digital 120GB SE RAID5, 256MB Cache.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

J_Hells wrote:Mitt svar var väl ändå bra? Även om jag inte orkade reda ut allting åt honom. Annars var "En hub ska du ha om du har flera ipadresser från din isp. Har du bara en ip måste du ha en router för att dela ut internet.
" helt klockren. ;) (Ja, jag skojar).
ok, du var inte helt fel ute, även om jag ogillade att du valde "adsl-router" som
referens och angav att en router har ett LAN och ett WAN-interface. En router
har ju två eller flera interface som har olika nät på dem bara. De må eller må
inte vara olika stora, men generellt finns det ju inte ett interface som är märkt
"Världen(TM)" utan det är upp till den som riggar en router att välja vart defaultrouten
pekar om man ens ska ha en. På en adsl-router-whatever däremot stämmer
ditt svar bättre.

Och det finns intelligenta hubbar, men de får bara applicera sin intelligens på
OSI-nivå 1, så det är inte så mycket man kan göra annat än att kolla att
signalnivåer och paketchecksummor osv stämmer och att signalen rent elektriskt
är av god kvalitet.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

Olsson wrote:Om du har fel svara inte.
låt folk försöka. det är genom att lära man lär sig
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

IcePic wrote:Och det finns intelligenta hubbar, men de får bara applicera sin intelligens på
OSI-nivå 1, så det är inte så mycket man kan göra annat än att kolla att
signalnivåer och paketchecksummor osv stämmer och att signalen rent elektriskt
är av god kvalitet.
Uh, ligger inte paketchecksummor på nivå 2?
hej.
J_Hells
Posts: 102
Joined: 2002-09-02 11:31:21

Post by J_Hells »

IcePic wrote:
J_Hells wrote:Mitt svar var väl ändå bra? Även om jag inte orkade reda ut allting åt honom. Annars var "En hub ska du ha om du har flera ipadresser från din isp. Har du bara en ip måste du ha en router för att dela ut internet.
" helt klockren. ;) (Ja, jag skojar).
ok, du var inte helt fel ute, även om jag ogillade att du valde "adsl-router" som
referens och angav att en router har ett LAN och ett WAN-interface. En router
har ju två eller flera interface som har olika nät på dem bara. De må eller må
inte vara olika stora, men generellt finns det ju inte ett interface som är märkt
"Världen(TM)" utan det är upp till den som riggar en router att välja vart defaultrouten
pekar om man ens ska ha en. På en adsl-router-whatever däremot stämmer
ditt svar bättre.

Och det finns intelligenta hubbar, men de får bara applicera sin intelligens på
OSI-nivå 1, så det är inte så mycket man kan göra annat än att kolla att
signalnivåer och paketchecksummor osv stämmer och att signalen rent elektriskt
är av god kvalitet.
Självklart menar jag en ADSL/Cabel-router. Han specificerade inte frågan efter en Cisco 2500-router med IOS 12.xxx, och 35 Seriella förbindelser tillsammans med 58 Ethernet och 3 olika routingprotokoll + en idiotsäker ACL? Man måste få sänka sig till en viss nivå för att de ska gå fram. Och med att en hubb är "dum" menar jag att den endast skickar vidare allting och som en Repeater stärker upp signalen (OSI-lager 1). Men vill man misstolka så vill man?
Gigabyte 7VRXP
AMD XP Thoroughbred 2,4GHz
512 MB 374MHz DDR Samsung
Gigabyte R9600PRO @ 515/690MHz
4 Western Digital 120GB SE RAID5, 256MB Cache.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

J_Hells wrote:Självklart menar jag en ADSL/Cabel-router. Han specificerade inte frågan efter en Cisco 2500-router med IOS 12.xxx, och 35 Seriella förbindelser tillsammans med 58 Ethernet och 3 olika routingprotokoll + en idiotsäker ACL?
Nä, han specifierade sig inte alls, så jag såg ingen anledning för de svarande att
göra det heller.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
J_Hells
Posts: 102
Joined: 2002-09-02 11:31:21

Post by J_Hells »

quote="IcePic"]
J_Hells wrote:Självklart menar jag en ADSL/Cabel-router. Han specificerade inte frågan efter en Cisco 2500-router med IOS 12.xxx, och 35 Seriella förbindelser tillsammans med 58 Ethernet och 3 olika routingprotokoll + en idiotsäker ACL?
Nä, han specifierade sig inte alls, så jag såg ingen anledning för de svarande att
göra det heller.[/quote]

Om du kollar i mitt svar ser du att jag skrev "normalt har en router..." vilket syftar till konsumenternas mainstreamroutrar såsom, Netgear, D-Link osv. Det kallas för att läsa mellan raderna. "Normalt" i detta fallet menas vilken router personen ifråga med störst möjlighet kommer i kontakt med.

Nu till nåt annat, jag är lite intresserad av din beskrivning av hubbar, att de kontrollerar checksummor närmare bestämt. Vad jag förstår kan hubbar endast regenera signaler, och skickar vidare "1 & 0:or" till alla andra anslutna portar (multi-repeating). Jag har aldrig stött på något som paketchecksummor i en hubb?! Men du kanske kan förklara? Jag studerar till CCNA just nu så det vore bra för mig att veta.
Gigabyte 7VRXP
AMD XP Thoroughbred 2,4GHz
512 MB 374MHz DDR Samsung
Gigabyte R9600PRO @ 515/690MHz
4 Western Digital 120GB SE RAID5, 256MB Cache.
Post Reply