Skillnad mellan hub och router

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

J_Hells wrote:Om du kollar i mitt svar ser du att jag skrev "normalt har en router..." vilket syftar till konsumenternas mainstreamroutrar såsom, Netgear, D-Link osv. Det kallas för att läsa mellan raderna.
Vi försöker reda ut begreppen här, exakt vad som definierar en router eller en hub. Därför är det ju ganska onödigt att dra in olika produkter (med mer eller mindre extra lull-lull) i bilden, och bidrar inte mer än att förvirra (den oinvigde) läsaren ännu mer.

Om en person som inte vet skillnaden mellan en router eller en hub får reda på deras exakta definitioner (och inte vilka finesser D-Link 604-whatever har), har denne mycket större nytta av det senare eftersom personen förhoppningsvis kan dra egna slutsatser på andra produkter.
hej.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

J_Hells wrote:quote="IcePic"]
Nu till nåt annat, jag är lite intresserad av din beskrivning av hubbar, att de kontrollerar checksummor närmare bestämt. Vad jag förstår kan hubbar endast regenera signaler, och skickar vidare "1 & 0:or" till alla andra anslutna portar (multi-repeating). Jag har aldrig stött på något som paketchecksummor i en hubb?! Men du kanske kan förklara? Jag studerar till CCNA just nu så det vore bra för mig att veta.
Jag sa bara vilket område
de cirkulerar i och vad de i såfall kan applicera en eventuell intelligens på.
Jag har inte använt hubbar på över 5 år så jag kan inte nämna någon enskild
hub som skulle göra på ett visst vis.
Och som linc sa, paketsummorna tillhör nivå 2, så det skulle isåfall vara en apparat
som är en switch och/eller väldigt nära en iaf.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Ehh, en hub arbetar på lager1, en switch på lager2/3, en router på lager3. Är det inte så det är? ;D
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

syntetisk wrote:Ehh, en hub arbetar på lager1, en switch på lager2/3, en router på lager3. Är det inte så det är? ;D
Jo, fast en switch jobbar väl bara på layer 2 (och neråt)? Om den jobbar på layer 3 borde den ju klassas som en router...
hej.
J_Hells
Posts: 102
Joined: 2002-09-02 11:31:21

Post by J_Hells »

linc wrote:
syntetisk wrote:Ehh, en hub arbetar på lager1, en switch på lager2/3, en router på lager3. Är det inte så det är? ;D
Jo, fast en switch jobbar väl bara på layer 2 (och neråt)? Om den jobbar på layer 3 borde den ju klassas som en router...
Det finns layer 3-Switchar som kan kolla på IP och switcha därefter (de är dyra som..).
Gigabyte 7VRXP
AMD XP Thoroughbred 2,4GHz
512 MB 374MHz DDR Samsung
Gigabyte R9600PRO @ 515/690MHz
4 Western Digital 120GB SE RAID5, 256MB Cache.
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

J_Hells wrote:Det finns layer 3-Switchar som kan kolla på IP och switcha därefter (de är dyra som..).
Jo, det vet jag.. men det borde väl räknas som en router då, tycker jag. Eller jobbar den på ett annat sätt jämfört med en router?
hej.
J_Hells
Posts: 102
Joined: 2002-09-02 11:31:21

Post by J_Hells »

linc wrote:
J_Hells wrote:Det finns layer 3-Switchar som kan kolla på IP och switcha därefter (de är dyra som..).
Jo, det vet jag.. men det borde väl räknas som en router då, tycker jag. Eller jobbar den på ett annat sätt jämfört med en router?
Den routar inte trafik till att börja med. Den använder hårdvaruswitchning vilket är mycket snabbare än routerns mjukvaruroutning. Den kan helt enkelt switcha IP precis som MAC.
Gigabyte 7VRXP
AMD XP Thoroughbred 2,4GHz
512 MB 374MHz DDR Samsung
Gigabyte R9600PRO @ 515/690MHz
4 Western Digital 120GB SE RAID5, 256MB Cache.
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

J_Hells wrote:Den routar inte trafik till att börja med. Den använder hårdvaruswitchning vilket är mycket snabbare än routerns mjukvaruroutning. Den kan helt enkelt switcha IP precis som MAC.
Kan du förklara för mig vad skillnaden är mellan att "switcha IP" och routa IP?
hej.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

linc wrote:Kan du förklara för mig vad skillnaden är mellan att "switcha IP" och routa IP?
Det är väl en viss tveksamhet om just ordet "L3-switch" osv, eftersom det i slutändan
ändå blir samma effekt: Burk kör kod som väljer port efter vilken ip-address
som mottagaren har. Finns liksom inget explicit som skulle skilja en L3-switch
från en lagom dum L3-router.
Däremot brukar ju routers ha massa routingprotokoll och annat extra fluff, men
jag är rätt övertygad om att ordet L3-switch uppkom som en sorts reklamord
eftersom router ansågs vara slött och switch ansågs vara snabbt.
Om man inte hade stora krav på routern och bara statiska routes så kändes det
säkert fint och tryggt att kunna välja en L3-switch och slippa köpa en "hel" router.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Okej, det kan jag väl köpa. :)

Men det betyder ju att det inte är någon skillnad rent principiellt mellan en "layer 3-switch" och en router, eftersom det inte är något tvång att en router ska kunna routingprotokoll (min linuxrouter kan det inte t ex).
hej.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

linc wrote:Okej, det kan jag väl köpa. :)
Men det betyder ju att det inte är någon skillnad rent principiellt mellan en "layer 3-switch" och en router
Nej, inte som jag ser det.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Jag har fått veta av min lärare att en switch segmenterar kollisionsdomäner medans en router segmenterar brodcastdomäner. Alltså finnas L3 switchar, som inte är routrar. Dessa används t.ex. när man ska ha en mesh topologi.
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

syntetisk wrote:Jag har fått veta av min lärare att en switch segmenterar kollisionsdomäner medans en router segmenterar brodcastdomäner. Alltså finnas L3 switchar, som inte är routrar. Dessa används t.ex. när man ska ha en mesh topologi.
Njae.. Ska en L3-switch switcha IP lär den segmentera broadcastdomäner också.
hej.
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

varför skulle den göra det? Sen så skulle inte två datorer från olika nät kunna prata med varann om dom satt på en switch, det krävs det en router för. Så jag står fast vid att L3 switcharna faktiskt finns ;)
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

syntetisk wrote:varför skulle den göra det? Sen så skulle inte två datorer från olika nät kunna prata med varann om dom satt på en switch, det krävs det en router för. Så jag står fast vid att L3 switcharna faktiskt finns ;)
Du svarar på din egen fråga. ;)

En broadcastdomän är ju så stor som det (sub)nätet du ligger på är. Ska det pratas utanför det nätet måste det gå via en router. Därför, om en switch ska gå upp på nivå 3 och skyffla IP måste den skilja på olika (sub)nät ju? (dvs segmentera broadcastdomäner)
hej.
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

linc wrote:
syntetisk wrote:varför skulle den göra det? Sen så skulle inte två datorer från olika nät kunna prata med varann om dom satt på en switch, det krävs det en router för. Så jag står fast vid att L3 switcharna faktiskt finns ;)
Du svarar på din egen fråga. ;)

En broadcastdomän är ju så stor som det (sub)nätet du ligger på är. Ska det pratas utanför det nätet måste det gå via en router. Därför, om en switch ska gå upp på nivå 3 och skyffla IP måste den skilja på olika (sub)nät ju? (dvs segmentera broadcastdomäner)
Gjorde jag? ;)

Men en switch måste väl inte skilja näten åt bara för att den kollar ip?
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

syntetisk wrote:Gjorde jag? ;)

Men en switch måste väl inte skilja näten åt bara för att den kollar ip?
Ja, om det är en L3-switch så ska den skilja näten åt. Annars är det en L2-switch
(dvs vanlig switch) och då går den inte på ip alls, utan på ethernetaddresserna.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
Post Reply